Gå til innhold

Faktasjekk: Brannen i parkeringshuset på Sola startet ikke i en tilbakekalt dieselbil


Anbefalte innlegg

Drunkenvalley skrev (48 minutter siden):

Kost/nytte?

Hugs at parkeringshuset ikkje betale for bilane som brann. Dei betale kun for tida dei ikkje kan operere - og det har dei sannsynleg forsikring for sjølv. Kost/nytte ville selskapet sagt at det ikkje er poeng i å gjera noko annleis.

Og er dei egentleg ute på tur? Kor mange blei skadd? Materielle skader er i grunn eit minimalt problem.

"Materielle skader er i grunn eit minimalt problem. "

 Ja, hvis materielle skader ikke er noe problem/kostnad, så burde vel ikke kostnader ( for å forhindre kostnader og potensilelle større menneske -skader) være noe problem.

En truck-type lik varehus-truck, men bedre brannsikret.  + et basseng for å lempe batteriene i.

Så er problemet løst. 

Men, noen er interessert i problemer; og noen er interessert i å løse problemer.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen drivstofflinjer inne i kupeen. Det er vel også relativt sjelden at selve drivstofftanken antennes som første hendelse. Det som antaglig har skjedd er at den elektriske feilen har antent ledningsnett og interiør. Siden har den spredd seg hvis ingen var snarrådige og skrudde av tenningen og koblet fra batteriet. Hadde man hatt en liten håndslukker kunne man kanskje fått kontroll på brannens beskjedne start.

Blir interessant å høre hva som skjedde fra de som opplevde starten av brannen.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, 6RCURCGB said:

Det er ingen drivstofflinjer inne i kupeen. Det er vel også relativt sjelden at selve drivstofftanken antennes som første hendelse. Det som antaglig har skjedd er at den elektriske feilen har antent ledningsnett og interiør. Siden har den spredd seg hvis ingen var snarrådige og skrudde av tenningen og koblet fra batteriet. Hadde man hatt en liten håndslukker kunne man kanskje fått kontroll på brannens beskjedne start.

Blir interessant å høre hva som skjedde fra de som opplevde starten av brannen.

Men drivstofflinjer bak, under og forran kupeen, så uansett hvor brannen starter i en fossibil er veien kort til drivstoff.

Men godt mulig brannen startet i noe elektrisk ja.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Nautica said:

Har du noen forslag på andre scenario som kan forårsake en bilbrann i et parkert kjøretøy, hvis vi tar artikkelen her som utgangspunkt for hendelsen ?

Altså at bilen tok fyr når den ble prøvd startet?

Vi snakker jo om noe brennbart her, som skal i kontakt med glødeplugger for å varmes opp og antennes av kompresjon.

Eide en bil for mange år siden som var glad i å skyte flammer ut av eksospotta. Både når den ble prøvd startet/under kjøring og etter man stoppet motoren  Riktig nok en bensinmotor i den da men det er drivstoff som skal antennes.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (27 minutter siden):

Altså at bilen tok fyr når den ble prøvd startet?

Vi snakker jo om noe brennbart her, som skal i kontakt med glødeplugger for å varmes opp og antennes av kompresjon.

Eide en bil for mange år siden som var glad i å skyte flammer ut av eksospotta. Både når den ble prøvd startet/under kjøring og etter man stoppet motoren  Riktig nok en bensinmotor i den da men det er drivstoff som skal antennes.

Er det ikke innlysende at det er en elektrisk feil da ?

 

At du har eid en bil som har ukorrekt tenningstidspunkt er irrelevant i dette henseende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (10 timer siden):

Har du noen forslag på andre scenario som kan forårsake en bilbrann i et parkert kjøretøy, hvis vi tar artikkelen her som utgangspunkt for hendelsen ?

Det er da potensielt mange andre ting som kan starte brann enn berre elektrisk årsak, også dersom vi tek utgangspunkt i at bilen var parkert og hadde stått parkert lenge nok til at alle varme delar var avkjølt. Som til dømes:
-Baggasje/last som ikkje høyrer til bilen men som likevel har vært der, som til dømes ein gjengløymt mobiltelefon der batteriet har tatt fyr, eller det kan ha vært ein primus med lekkasje i bagasjerommet som har antent av statisk elektrisitet.
-Bilen kan ha blitt påtent med vilje.
-Bilen kan ha blitt påtent med eit uhell som at ein sigarettstump frå bakken har blitt blåst inn i luftfilteret, eller at ein gnist eller eksosutblåsing frå ein passerande bil kan ha antent ein lekkasje i nærheita av bilen.
-Brannen kan ha oppstått i sjølve parkeringshuset og spredd seg raskt til eller rundt den aktuelle bilen før brannen blei oppdaga og meldt inn som bilbrann.
-osv.

Ikkje alt er like sannsynleg, men alt må sjekkast ut før ein kan konkludere med brannårsak. Den mest vanlege brannårsaken i gamle dieselbilar er at brennbar væske som diesel eller smøreolje får dryppe ned på varme delar som f.eks. motor, eksosanlegg eller bremser.
Dersom den aktuelle bilen hadde stått parkert ei stund og derfor ikkje lenger hadde varm katalisator eller liknande så er den mest sannsynlege brannårsaken elektrisk feil som i dei fleste andre brannar som oppstår.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Nautica said:

Er det ikke innlysende at det er en elektrisk feil da ?

 

At du har eid en bil som har ukorrekt tenningstidspunkt er irrelevant i dette henseende.

Er mest sannsynlig elektrisk feil som jeg sa, men kan ikke utelukke alt annet av den grunn.

Var utrolig mye mer enn feil tenning som feila den bilen, og var nesten elektrisk brann i den en gang i dashbordet.

Den passerte eu kontroller alikevell så det sier vel litt om hva som kan finnes av biler der ute.

Moderne biler er jo litt vanskeligere å tukle med da så blir vel mindre lurkoblinger på dem. Er ikke engang sikringer på Model 3.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Det er da potensielt mange andre ting som kan starte brann enn berre elektrisk årsak, også dersom vi tek utgangspunkt i at bilen var parkert og hadde stått parkert lenge nok til at alle varme delar var avkjølt. Som til dømes:
-Baggasje/last som ikkje høyrer til bilen men som likevel har vært der, som til dømes ein gjengløymt mobiltelefon der batteriet har tatt fyr, eller det kan ha vært ein primus med lekkasje i bagasjerommet som har antent av statisk elektrisitet.
-Bilen kan ha blitt påtent med vilje.
-Bilen kan ha blitt påtent med eit uhell som at ein sigarettstump frå bakken har blitt blåst inn i luftfilteret, eller at ein gnist eller eksosutblåsing frå ein passerande bil kan ha antent ein lekkasje i nærheita av bilen.
-Brannen kan ha oppstått i sjølve parkeringshuset og spredd seg raskt til eller rundt den aktuelle bilen før brannen blei oppdaga og meldt inn som bilbrann.
-osv.

Ikkje alt er like sannsynleg, men alt må sjekkast ut før ein kan konkludere med brannårsak. Den mest vanlege brannårsaken i gamle dieselbilar er at brennbar væske som diesel eller smøreolje får dryppe ned på varme delar som f.eks. motor, eksosanlegg eller bremser.
Dersom den aktuelle bilen hadde stått parkert ei stund og derfor ikkje lenger hadde varm katalisator eller liknande så er den mest sannsynlege brannårsaken elektrisk feil som i dei fleste andre brannar som oppstår.

Hendelsesforløpet er da beskrevet mange steder allerede. Har du ikke fått det med deg?

Zafira'en hadde stått parkert på Sola mens familien var på ferie. Når de kom tilbake og prøvde å starte bilen så fikk de ikke start, men det ble røykutvikling framme i motorrommet, som så utviklet seg til full brann.

Så kan de som har skikkelig bilteknisk kompetanse belyse hva som gjør at en dieselbil antenner ved forsøk på oppstart. "Teoretikere" trenger ikke å komme med flere luftige teorier...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

Moderne biler er jo litt vanskeligere å tukle med da så blir vel mindre lurkoblinger på dem. Er ikke engang sikringer på Model 3.

Tja, jeg lurte/slettet feilkoder på en nyere Nissan ved og kortslutte 2 pin i OBD-uttaket.

 

Med riktig diagnoseverktøy og litt kompetanse kan man få til det meste med nyere biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nautica said:

Tja, jeg lurte/slettet feilkoder på en nyere Nissan ved og kortslutte 2 pin i OBD-uttaket.

 

Med riktig diagnoseverktøy og litt kompetanse kan man få til det meste med nyere biler.

Nissan er vel ikke de mest moderne da. Mange nye biler har ikke OBD port engang.

Men jeg tenker mere på at sikringer var fysisk fjernet og erstattet med hårbøyler, og at ledningsnettet generelt var koblet sammen med teip. Slikt blir det mindre av.

Lykter på moderne biler har sin egen styringsmodul f.eks. så bilen sier bare til lykta hva som skal lyse også ordner lykta biffen selv.

Slipper 10 ledninger til hver lykt.

Lenke til kommentar

"prøvde å starte bilen så fikk de ikke start, men det ble røykutvikling framme i motorrommet, som så utviklet seg til full brann."

Jeg tror de fleste ønsker litt fler detaljer. I tillegg er dette motstridende ift. informasjonen om at brannen startet i ventilasjonsapparatet (kupeviften).

Uansett, jeg tror brannfaren og konsekvens er ganske lik uansett type fremdriftssystem. Det er langt flere likheter enn forskjeller mellom bil med forbrenningsmotor og elektriske.

Få bilbranner hvor bilen ikke setter fyr på omgivelsene sprer seg til drivstofftanken/batteriet. Den store forskjellen er at konsekvensene hvis batteriet skulle ta fyr blir store da batteripakken ikke kan slukkes.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

"Faktisk.no har vært i kontakt med Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef Opel og Citroën i Norge, som basert på bilens registreringsnummer oppgir at det er snakk om en 2006-modell – ikke 2005.

Første generasjon Opel Zafira ble produsert fra 1999 til 2005. Bilen det begynte å brenne i på Stavanger lufthavn er dermed andre generasjon, en Opel Zafira B."

Er det ikke slik at biler som blir solgt blir markedsført som neste års modell? Slik at en bil produsert sommer/høst 2005 (type A) kan ha blitt omtalt som 2006-modell (type B)? Bilen kan ha blitt solgt og registrert i 2006.

Måten å finne ut av type og produksjonsdato/modell er å bruke bilens chassisnummer. Har noen tilgang til chassisnummeret kan man muligens bruke dette oppslagsverket: www.vindecoderz.com/EN/Opel/ZAFIRA

Se for øvrig: https://www.tv2.no/a/8627285/

Lenke til kommentar

De aller fleste bilbranner starter i det elektriske anlegget. Både bensin diesel og el biler er derfor utsatt for dette. 

Men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til å lade en elbil i garasjen . Akkurat som jeg ikke liker å lade telefon eller nettbrett uten tilsyn. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

De aller fleste bilbranner starter i det elektriske anlegget. Både bensin diesel og el biler er derfor utsatt for dette. 

Men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til å lade en elbil i garasjen . Akkurat som jeg ikke liker å lade telefon eller nettbrett uten tilsyn. 

Men det er greit at resten av apparatene i huset står tilkoblet, men ikkje på? Eller brur du under ei bru uten noko elektronikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Men det er greit at resten av apparatene i huset står tilkoblet, men ikkje på? Eller brur du under ei bru uten noko elektronikk?

Det er stort sett ting med ladbare batteri som eg er forsiktig med. 

Man blir nok litt påvirket av avisoppslag med el sykler og div som tar fyr under lading

Lenke til kommentar

Greia med kinabatteri er at de ofte ikke har noe sikkerhet. Skikkelige batterier har en krets som passer på at batteriet ikke lades på feil måte eller at cellen tappes for mye.

Kinaprodusenter ska ofte spare noen kroner å kobler batteriene direkte.

At kinaceller har navn som Trustfire og Ultrafire øker heller ikke tilliten.

Men en bil veldig har mye sikkerhet. Cellespenning, strøm og temperatur monitoreres konstant og merkes den minste feil stoppes ladingen momentant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...