Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (35 minutter siden):

Ikke reelt. Etterslep garantert.

Etterslepet er ifølge svenske myndigheter på rundt 10 dager. I går ble det meldt om 45 nye, på fredag nesten 100. Så du har rett i at det ikke er reelt. Dødstallene som meldes inn pleier å ta seg opp på tirsdag/onsdag. De fleste hellig- og helgedager meldes det knapt inn dødsfall. Unntaket var egentlig i går med hele 45 på en helgedag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Totalt 18 elever og tre lærere på 10. trinn ved Veitvet skole er satt i karantene etter at én av klassens elever testet positivt for corona.

Ifølge Katrin Meløy, som har vært fungerende rektor under coronaperioden, var det moren til et søskenpar som først testet positivt for viruset. To dager etter, fredag 29. mai, kom bekreftelsen på at barna også var smittet.

– De er et søskenpar tilhørende henholdsvis 7. og 10. trinn. Barnet i 7. trinn hadde ikke vært på skolen på en stund, så bydelsoverlegen besluttet at det ikke var nødvendig at elevene i denne klassen måtte i karantene, sier Meløy til VG.

Moren til barna fikk påvist covid-19-smittet onsdag denne uken, og barna, samt kohorten til tiendeklassingen, fikk hjemmeskole torsdag og fredag. Søskenparet, medelever og lærere settes i karantene til og med fredag 5. juni. Skolen var i kontakt med bydelsoverlegen fredag.

Blir spennede å se hvor godt det har spredd seg.

Lenke til kommentar
On 5/29/2020 at 10:37 PM, LangtGjesp said:

Jeg må innrømme at den skjønte jeg ikke. Hvis du ser for deg så mange dødsfall, vennligst klargjør hvordan det skulle skje. Og for all del: si fra til FHI.

Norge åpner opp stadig mer og vi har til nå i stor grad vært beskyttet pga. lockdown. Når man begynner å åpne kan vi risikere samme situasjon som Sverige har hatt. (sier ikke det er feil å åpne).

At antall døde i Norge skal tidoble seg før 1. september er nok litt å ta i men at det vil føre til en helt annen utvikling i smitte, intensivpasienter og døde tror jeg nok. Hvorfor skulle vi komme noe annerledes ut av et enn Sverige når Norge nå åpner opp? Vi går da mer og mer inn i situasjonen Sverige har kjørt hele tiden. Viruset er ikke borte.

At vi kan riskere tilsvarende dødstall per million innbyggere som Sverige ser jeg som absolutt sannsynlig. Men det er først de neste 3-4 månedene vi ser utviklingen godt nok.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Theo343 said:

At vi kan riskere tilsvarende dødstall per million innbyggere som Sverige ser jeg som absolutt sannsynlig. Men det er først de neste 3-4 månedene vi ser det.

Ja, vi får se. Jeg innser at det er en viss logikk i det du sier. Men jeg tenker at det blir ny nedstengning lenge før vi kommer til en tidobling.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Theo343 said:

Hvorfor skulle vi komme noe annerledes ut av et enn Sverige når Norge nå åpner opp? Vi går da mer og mer inn i situasjonen Sverige har kjørt hele tiden. Viruset er ikke borte.

En potensiell mulighet for hvorfor det skulle bli mindre ille er (1) at det nå er sommer og (2) at viruset kanskje har mildnet litt etter å allerede ha vært gjennom en god del runder. Ellers stiller vi ganske likt.

Jeg tror ikke det er så høy sannsynlighet for at vi slipper unna mer smitte, derfor mener jeg det er feil å styre landet etter et håp om at det skjer. Likevel er det et håp jeg deler, om at det av grunner vi ikke vet, er mer eller mindre over nå.

Sveriges strategi gir immunitet og beskyttelse – det er noe vi vet vil kunne hjelpe oss mot viruset.

Endret av bakstrever
Lenke til kommentar

Sommer hjelper nok en del. Ikke fordi viruset overlever kortere på overflater når det er varmere, men fordi vi oppfører oss annerledes når det er sol og varmt. Vi tar mindre kollektiv og vi er mer ute. 

Risikoen for kontaktsmitte generelt og smitte utendørs er svært lav. 

Viruset har neppe mildnet. Dets øvrige egenskaper, lang inkubasjonstid, lang smittsomhetsperiode, langt sykdomsleie og lang tid før død intreffer gjør at det ikke er noe selektivt press på viruset til å mutere til en mildere variant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Sverige, på sykehuset i Jönköping, har man på ortopedisk avdeling nå oppdaget smitte.
Så langt har 14 pasienter, og like mange ansatte, testet positivt.

https://www.rjl.se/nyheter/nyheter-och-pressmeddelanden/intagningsstopp-pa-ortopedisk-vardenhet-a-lanssjukhuset-ryhov-52179

Avdelingen slutter nå å ta i mot pasienter, til de finner ut av dette!

Samtidig meldes det om at sykehus i Stockholm nå fordeler COVID-pasienter blant de andre pasientene.
På Södersjukhuset har de nå tre COVID-pasienter inneliggende på den ordinære lungeavdelingen, hvor det finnes flere pasienter som ikke er smittet av viruset, men har sykdommer som kols, lungekreft, emfysem osv.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-fran-sos-coronasjuka-riskerar-smitta-andra-patienter/


Det er bokstavelig talt livsfarlig å bli lagt inn på et svensk sykehus nå !
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I en felles pressemelding, melder USA og Brasil om at USA har overlevert 2 millioner doser av legemiddelet hydroksyklorokin, som skal brukes i kampen mot COVID-19 i Brasil.

Det ble altså tidligere kjent at hydroksyklorokin kunne ha høy risiko, og WHO stanset alle pågående forsøk med legemiddelet.

Presidentene Trump og Bolsonaro har begge vært store tilhengere av hydroksyklorokin, å lenge hevdet at dette legemiddelet er vidunderkuren verden har ventet på.

Nå får de muligheten til å teste den teorien på det brasilianske folk, først og fremst helsearbeidere som de hevder de vil beskytte med dette legemiddelet.

Hvis Jair Bolsonaro lever så lenge vel og mer, han begynner å bli særdeles upopulær i sitt eget land.

https://www.miragenews.com/joint-statement-from-united-states-of-america-and-federative-republic-of-brazil-regarding-health-cooperation/


 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, 0laf said:

Det ble altså tidligere kjent at hydroksyklorokin kunne ha høy risiko, og WHO stanset alle pågående forsøk med legemiddelet.

Du har svært stor tro på WHO. Jeg har vanskelig for å forstå hva som er så tillitvekkende med dem. Jeg lenker til en av mange artikler som gir et helt annet syn på saken. Lytter gjerne til saklige motargumenter.

https://www.zerohedge.com/health/mysterious-missing-link-anti-malaria-drug-zinc

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lancet-studien er ikkje verdt brakkvann når di ikkje testa HCQ saman med zink. Viss hydroxychloroquine (HCQ) saman med zink er såpass virkningsfullt mot corona-viruset(viss man ikkje har hjerteproblem) så kan det medføre enda fleire kjepper i hjula for å utvikle ei vaksine. Det kan og forklare kvifor bg og who har pådratt seg eit snev av tds. Muligens er eit snev av tds verre enn å få corona-viruset, spesiellt viss det viser seg at trump ikkje skulle fortalt at HCQ + zink kan redusere corona-viruset til ein bagatell. Nesten så man kan lure på om who og kina har latt corona-viruset få spre seg ut over verden i håp om at who og globalist-kartellet skulle vinne fleire 10-år med kontroll over verdens befolkning. Samsvarer og bra med at bg kjørte pandemi-øvelse i 2019. Viss HCQ + zink kunne spart mange corona-offer og kanskje medført at man bare måtte verne nokre få med hjerteproblem, blir jo lockdown totalt unødvendig og heile pandemien ein villa situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (6 timer siden):

Jeg lenker til en av mange artikler som gir et helt annet syn på saken. Lytter gjerne til saklige motargumenter.


Skrevet av Tyler Durden (som siterer en eller annen anti-media blogg) ?

"first rule of fight club ..."

 

Maabren skrev (3 timer siden):

Lancet-studien er ikkje verdt brakkvann når di ikkje testa HCQ saman med zink. 


Lancet-studien tester ingenting på pasienter, den samler inn data fra tilgjengelige registre, for 96 032  pasienter fra 671 forskjellige sykehus over 6 kontinenter, som har fått klorokin eller hydroksyklorokin, med eller uten makrolider, som er en type antibiotika.

Jeg ville anta at registrene over legemidler gitt til pasientene ikke alltid inneholder om de har fått sink eller ikke, ettersom det generelt regnes som et kosttilskudd?

Man kan nok anta at en hel del av pasientene det er samlet inn data for, likevel fikk sink i tillegg, ettersom det er velkjent at enkelte presidenter har hevdet at hydroksyklorokin sammen med sink er kuren for COVID-19?

Det ville åpenbart vært svært interessant om man kunne fått en studie som tester hydroksyklorokin sammen med større doser av sink, mot en eller flere kontrollgrupper, forhåpentligvis kommer det etterhvert.

Lancet-studien fant altså ingen tegn på at klorokin eller hydroksyklorokin, med eller uten makrolider, hadde noen positiv effekt.
Tvert i mot viste studien at de som fikk disse medikamentene oftere døde, og man fant uavhengig av dette en større tendens til hjerteproblemer hos de som fikk disse medikamentene.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31180-6/fulltext

Nå foregår det fremdeles større studier med hydroksyklorokin og klorokin, både med og uten sink, så vi får nok flere svar etterhvert.

Det er likevel et dårlig varsel når en slik studie ikke finner noe tegn til bedre utkom av sykdomsforløp, når de har analysert data fra så mange pasienter? Hadde dette fungert så bra som enkelte hevder, burde man kunne sett det på tallene?


Når det kommer til WHO så organiserte de altså en studie med fire legemidler for å se om noen av disse har noen beviselig effekt på COVID-19, den såkalte "Solidarity"-studien.

Flere hundre sykehus, i over hundre land, har meldt seg på til denne studien.

Pasienter ved disse sykehusene blir spurt om de ønsker å delta i studien, og blir deretter behandlet med et av de fire legemidlene, eller placebo, alt etter hva sykehuset har på lager.

Resultatene meldes inn til WHO. Det er ikke WHO som behandler disse pasientene, men de har egne eksperter som ser på dataene som kommer inn fra sykehusene, for å se om det er noe som faktisk virker i litt større skala enn kun anekdoter fra Trump om at han har sett "fantastiske ting".

Studien har et kontrollorgan med leger fra 10 av medlemslandene til WHO, som tok avgjørelsen om å stanse forsøkene med hydroksyklorokin etter rapporten i The Lancet.

Så vidt jeg har forstått vil de likevel fortsette behandlingen for de som allerede får hydroksyklorokin, for så å se på det tallmaterialet de har, om det har noen effekt, men de vil ikke nå sette i gang nye behandlinger med et legemiddel som kan ha negativ effekt, før de vet mer.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forsatt mangler den Lancet-studien eit viktige punkt viss zink betyr så mykje for at HCQ skal virke. Vil jo tru at det er mulig å få fram kor mange som fekk zink samt kor mange pasienter som hadde hjerteproblem og korleis det slår ut i forhold til di grupperingane Lancet-studien har satt opp. Spørsmålet blir da kvifor det ikkje er gjort eller om studien har eit ønske om å tåkelegge.

 

Elles trur eg da ikkje at who behandler pasienter, men di har eit ord med i laget om mykje og mangt rundt epidemier og pandemier. Skulle det vise seg at corona-viruset er mulig å handtere med eksisterande medisin vil det ødelegge narrativet om lockdown og behovet for bg vaksinen blant anna. Samtidig vil who framstå som unødvendige viss di gjere ein så dårlig jobb at det går ut over menneskers ve og vel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (16 timer siden):

Peru ligger så vidt sør for ekvator. I Llima er det 20 varmegrader - det er ikke mye "vinter"

Du skal ganske langt sør i Sør-Amerika for å finne noe som er i nærheten av de vi nordboere regner som vinter. Men der bor det også ganske få folk og heller en ubetydelig andel av kontinentets befolkning.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (3 minutter siden):

Skulle det vise seg at corona-viruset er mulig å handtere med eksisterande medisin vil det ødelegge narrativet om lockdown og behovet for bg vaksinen blant anna. Samtidig vil who framstå som unødvendige viss di gjere ein så dårlig jobb at det går ut over menneskers ve og vel.


Svaret på alle tre er ; Nei !

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:


Svaret på alle tre er ; Nei !

Sitter du med svaret eller gambler du på at HCQ + zink ikkje virker? Kanskje HCQ + zink har ein førebyggande effekt nett som vitamin D. Sjølv nytter eg 2 x 2 ss tran kvar dag og tilskriver det god helse og overdriven tru på o den store bollemuss som eg forbanner kvar gang eg må brekke i meg denne utsøkte fluid. Kva gjere ein ikkje for litt ekstra god helse. Er det ikkje da litt spesiellt at mange leger har hamstra HCQ og zink. Neida, det virker nok ikkje og får garantert ikkje konsekvenser...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...