Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (19 minutter siden):

Lett for WHO å si at man må teste mer når det er manko på nødvendig utstyr til å teste...


Mnja, nå vet ikke jeg helt hva som finnes rundt omkring, men det er nok kapasitet for langt mer.
Ahus og Ullevål har fått de nye maskinene, og disse to maskinene klarer alene 2800 tester daglig (til sammen).

Jeg antar at det finnes flere RT-PCR maskiner rundt i Norge fra tidligere, ettersom det også brukes til annen gentesting og muligens også testing ved immunterapi?

Jeg gjetter helt villt, å tipper Norge har kapasitet til 4-5000 tester ... daglig, inkludert potensielle maskiner i private laboratorier osv.
Om dette inkluderer at maskinene går 24 timer vet jeg ikke, men antar det?

WHO sier jo at det produseres millioner av testkits nå, så det må da være mulig å få tak i noen tusen av disse?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (1 time siden):

Mitt tips er at hyttekommunene kommer til å sprenge alle hyttene, så snart hytteeierne er reist. Når de ser på hytteeierne som "den store Satan". En annen sak er at Heimevernet vil måtte sitte i karantene etterpå, hvis de kommer og haler folk ut av hyttene.

Slapp av - akkurat som bygdefolket kommer til å gjøre når hyttefolket har reist. De har bare nok en gang fått bekreftet sine fordommer mot uansvarlige byfolk og kommer nok til å bruke dette retorisk for hva det er verdt.

Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):


Mnja, nå vet ikke jeg helt hva som finnes rundt omkring, men det er nok kapasitet for langt mer.
Ahus og Ullevål har fått de nye maskinene, og disse to maskinene klarer alene 2800 tester daglig (til sammen).

Jeg antar at det finnes flere RT-PCR maskiner rundt i Norge fra tidligere, ettersom det også brukes til annen gentesting og muligens også testing ved immunterapi?

Jeg gjetter helt villt, å tipper Norge har kapasitet til 4-5000 tester ... daglig, inkludert potensielle maskiner i private laboratorier osv.
Om dette inkluderer at maskinene går 24 timer vet jeg ikke, men antar det?

WHO sier jo at det produseres millioner av testkits nå, så det må da være mulig å få tak i noen tusen av disse?

Vet ikke hvordan dette funker jeg. Om man må til der testmaskinen står, eller om man kan ta prøven et annet sted og sende inn til analyse. Men jeg har såpass tillit til folka våre at jeg regner med vi hadde testet mer hvis vi kunne. 

Lenke til kommentar
Lakrisbåt skrev (1 time siden):

har googlet, men finner ikke svar. Foreldrene min kom hjem fra Spania på lørdag og er i automatisk karantene(uten symptomer).  Kan jeg besøke dem, er frisk og så vidt jeg vet ikke smittet.

Hvorfor vil du de så vondt? De er en generasjon eldre enn deg og har dermed høyere risiko for å dø, hvis du smitter dem med et virus du ikke kan vite om du er smittebærer av. Det siste Norge trenger nå er ennå høyere risiko for at helsevesenet blir overbelastet, så din potensielle smitte kan forverre situasjonen. Enten for dine foreldre, deg eller andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Slapp av - akkurat som bygdefolket kommer til å gjøre når hyttefolket har reist. De har bare nok en gang fått bekreftet sine fordommer mot uansvarlige byfolk og kommer nok til å bruke dette retorisk for hva det er verdt.

Det beste hadde vel vært om alle hyttefolk bare hadde solgt hyttene sine. Om de ikke vil ha besøk når ting går dårlig så fortjener de ikke besøk når ting går bra.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Vet ikke hvordan dette funker jeg. Om man må til der testmaskinen står, eller om man kan ta prøven et annet sted og sende inn til analyse. Men jeg har såpass tillit til folka våre at jeg regner med vi hadde testet mer hvis vi kunne. 


Man har et glassrør med en q-tip, og helsepersonell tar prøver fra nese og hals, noe som kan gjøres hvor som helst, som så sendes inn til laboratoriet for analyse.

Testen som benyttes er en RT-PCR, som er litt spesiell, og som visst nok tar en del tid per test, som gjør at kapasiteten er noe begrenset, men den bør altså være betydelig høyere enn de få som testes nå.

Rett over 18000 tester er analysert i Norge siden starten av utbruddet, men antall tester oppdateres kun hver tirsdag kl. 08:30, slik at i morgen får vi se hvor mange tester de har utført den siste uken.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
4 minutes ago, :utakt said:

Vet ikke hvordan dette funker jeg. Om man må til der testmaskinen står, eller om man kan ta prøven et annet sted og sende inn til analyse. Men jeg har såpass tillit til folka våre at jeg regner med vi hadde testet mer hvis vi kunne. 

Tipper at pinnen ligger i en slags buffer som gjør at det kan transporteres langt. Men vet selvsagt ikke 100 %.

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (3 minutter siden):

Det beste hadde vel vært om alle hyttefolk bare hadde solgt hyttene sine. Om de ikke vil ha besøk når ting går dårlig så fortjener de ikke besøk når ting går bra.

Hytteplassene har ikke kapasitet til å ta vare på de syke
Noe de fleste skjønner...

Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):


Man har et glassrør med en q-tip, og helsepersonell tar prøver fra nese og hals, noe som kan gjøres hvor som helst, som så sendes inn til laboratoriet for analyse.

Testen som benyttes er en RT-PCR, som er litt spesiell, og som visst nok tar en del tid per test, som gjør at kapasiteten er noe begrenset, men den bør altså være betydelig høyere enn de få som testes nå.

Rett over 18000 tester er analysert i Norge siden starten av utbruddet, men antall tester oppdateres kun hver tirsdag kl. 08:30, slik at i morgen får vi se hvor mange tester de har utført den siste uken.

Var det ikke begrenset tilgang på reagensrør og en bestemt væske også? 

Men igjen, jeg aner ikke. Bare tror at vi gjør det vi kan. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):


Man har et glassrør med en q-tip, og helsepersonell tar prøver fra nese og hals, noe som kan gjøres hvor som helst, som så sendes inn til laboratoriet for analyse.

Testen som benyttes er en RT-PCR, som er litt spesiell, og som visst nok tar en del tid per test, som gjør at kapasiteten er noe begrenset, men den bør altså være betydelig høyere enn de få som testes nå.

Rett over 18000 tester er analysert i Norge siden starten av utbruddet, men antall tester oppdateres kun hver tirsdag kl. 08:30, slik at i morgen får vi se hvor mange tester de har utført den siste uken.

Oppdateres dette online noen plass? Nå ble jeg nysgjerrig.

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar
1 minute ago, :utakt said:

Var det ikke begrenset tilgang på reagensrør og en bestemt væske også? 

Men igjen, jeg aner ikke. Bare tror at vi gjør det vi kan. 

Tror det var snakk om reagens, noe jeg tolker til å være noe kjemisk væske.

Endret av G
Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Var det ikke begrenset tilgang på reagensrør og en bestemt væske også? 


Jo, dette er vel "testkits" som de kaller det, det er et glassrør og en lang bomullspinne, og glassrøret har noe, en slags buffer som G nevner, slik at man må ha korrekte "testkits", men disse produseres nå og sendes ut til hele verden, Sør-Korea og Kina har jo pløyd igjennom snart en million av disse, så Norge må da klare å få tak i noen tusen.

Lenke til kommentar

De har trappet opp testingen av helseansatte, i såkalte "luftveis-legevakter". Interessant å se resultatene, men noen massetesting er det ikke snakk om. 

Det er rart at fjellfolk i det hele tatt har tillatt hyttebygging, når de mener at byfolk er så utrolig teite (jeg tror de mener dette generelt også). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Idris Elba tests positive

The actor Idris Elba has announced he has tested positive for Covid-19.

 

This morning I tested positive for Covid 19. I feel ok, I have no symptoms so far but have been isolated since I found out about my possible exposure to the virus. Stay home people and be pragmatic. I will keep you updated on how I’m doing ???? No panic.

 
Embedded video
 
 
 
 

Last week it emerged that Elba met Sophie Grégoire Trudeau at an event in London just over week before she tested positive.

The wife of the Canadian prime minister was photographed at the Wembley Arena We Day event on 4 March alongside the F1 driver Lewis Hamilton and the actor Elba. Video of the event showed Grégoire Trudeau embracing the former Australia prime minister Julia Gillard. A spokesman for Gillard said she is self-isolating as a precaution.

On the same day Grégoire Trudeau also went to an International Women’s Day conference attended by the former supreme court president Lady Hale.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/16/coronavirus-live-updates-us-cdc-events-europe-lockdown-uk-deaths-australia-france-italy-spain-update-latest-news

 

Spoiler

pzcc7v6wf0uz.jpg

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...