Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Moxnes har vist seg å være en god leder for landet helt siden NAV skandalen var på sitt verste. Jeg har ikke stemt på hans parti men slikt legger man merke til.

Moxnes sier mye fornuftig stadig vekk, han peker på reelle problemer andre prøver å ignorere. Det er når han forslår løsninger på problemene at det ofte baller seg for Rødt. Det er viktig at man ikke lar problemene partiene fokuserer på, bestemme om de får din stemme, men løsningene de foreslår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

(Fra Fredrikstad Blad)

Hyttefolk nekter å dra hjem: – På Hvaler er det lynsjestemning

Hvaler kommune har kjøpt utstyr som kan måle hvor mange som er på hyttene. Utstyret viser mandag at hyttefolket fortsatt klorer seg fast. Mange fastboende er sinte.

- På Hvaler er det lynsjestemning, heter det i en situasjonsrapport på Hvalergruppa på Facebook. Overtrampene har vært så voldsomme at administratoren av Hvalergruppa i en periode har vært nødt til å stenge kommentarfeltet.

….

 

 

...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Miri said:

Moxnes sier mye fornuftig stadig vekk, han peker på reelle problemer andre prøver å ignorere. Det er når han forslår løsninger på problemene at det ofte baller seg for Rødt. Det er viktig at man ikke lar problemene partiene fokuserer på, bestemme om de får din stemme, men løsningene de foreslår.

Fullstendig enig. Er alltid oppmerksom på det, også i arbeidslivet hvor mange liker å peke på problemer og komme med løsninger som et resultat av eller hjulpet av arbeid andre har gjort i månedsvis etc.

Klarer man ikke å komme med løsningsforslag eller konstruktive innspill til hvordan man kan løse problemet er man en del av problemet som noen her så fint sa.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Heiheihade said:

Oppsøke deg for å smitte deg? Ikke for å være frekk men høres litt mer ut som paranoia / psykose opplegg. Men om det er tilfelle at folk faktisk prøver å smitte deg så ringer du jo politiet

Årsaken til at man ikke skal bagatelisere det 100% er at jeg fikk oversendt en kort videosnutt av noen som tørket seg på nesa og munnpartiet med papir/tekstil (mørkt og lite synlig hva det var) og så på dørhåndtaket i inngangspartiet til vedkommende.

Det denne merkelige personen (med hette og caps) ikke tenkte over var at det var et kamera ved inngangsdøren med nightvision som filmet det hele. Så de jeg fikk det av fikk heldigvis vasket dørhåndtaket sitt før de brukte det. De hadde hørt lyder i løpet av natten da de har soverom ved inngangspartiet.

Av personvernhensyn kan jeg ikke legge ut videosnutten samt at det ble sendt via en plattform hvor det slettes automatisk. Mest som en advarsel om hva som skjer i området tenkte jeg da.

Ergo all grunn til å være god venn med naboen samt pass på håndhygienen og bruk vanter når mulig (flott det ikke er sommer) :)

EDIT:

Mens jeg sitter å skriver dette må jeg "losje" en fremmed katt ut av huset ?

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Hva slags "ekstreme folk"? Mener du ansatte på NTNU? 
Dette kan man lett bagatelisere som situasjonsbasert paranoia, men verre ting har skjedd.

Ellers tror jeg du generelt sett kan puste rolig og senke skulderne. Det er normalt å bli litt engstelig i en slik situasjon. Det viktigste er å tenke så rasjonelt som mulig men ikke overanalysere alt.

Kan hende, men ettersom det er de samme som suspenderte meg i tre år for noe som bare var bagateller, så må jeg være forsiktig. Bare en interessant kuriositet egentlig. Og et merkelig tidspunkt å begynne å oppsøke meg igjen.

Lenke til kommentar

Dagbladet:

Smittevern: Kan risikere kjempebot

Riksadvokaten i dag med en rekke pålegg vedrørende behandlingen av brudd på smittevernloven. Coronakirisa krever at riksadvokaten gir nasjonale retningslinjer for en sakstype - smitterisiko - som i utgangspunktet ikke er omfattet av riksadvokatens sentrale prioriteringer, skriver Riksadvokaten på sin nettside.

- Pålegget til politiet og påtalemyndigheten er at de må behandle slike lovbrudd med det alvor og den prioritet situasjonen krever. Riksadvokaten understreker at formålet med de reaktive tiltakene er å bidra til redusert smitterisiko og smittetakt.

Riksadvokaten fastsetter blant annet at botens størrelse for brudd på karantenereglene normalt skal være 20 000 kroner, subsidiært fengsel i 15 dager. For personer som tar opphold på sine hytteeiendommer i annen kommune fastsettes boten normalt til 15 000 kroner, subsidiært fengsel i 10 dager.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=29337

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Sandy Koufax said:

Kan hende, men ettersom det er de samme som suspenderte meg i tre år for noe som bare var bagateller, så må jeg være forsiktig. Bare en interessant kuriositet egentlig. Og et merkelig tidspunkt å begynne å oppsøke meg igjen.

 Ja folk man har noe usagt med kan finne på de rareste ting når det kniper, men som sagt, tenk det beste og bare hold avstand. Man blir som regel lettere offer for sine egne tanker enn hva andre finner på.

Det er veldig mange pussige tilfeldigheter også, men de er likevel oftest tilfeldigheter :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Theo343 said:

Moxnes har vist seg å være en god lederkandidat for landet og ikke minst folket helt siden NAV skandalen var på sitt verste. Jeg har ikke stemt på hans parti men slikt legger man merke til.

Ikke enig med det. Synes det kommer veldig mye rart fra han og partiet hans. Men akkurat i denne saken synes jeg han har rett.

Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (6 minutter siden):

Og et merkelig tidspunkt å begynne å oppsøke meg igjen.

Skal ikke se bort fra det... veldig ugreit i tilfelle. Men slik det ser ut nå, vil de fleste bli smittet før eller senere.

Det er reportasjer fra Italia der de sier at vi ikke må havne i samme situasjon for dem. Men ikke så lett å unngå det. 

Selv lurer jeg veldig på hvordan det vil gå med Dronning Elizabeth og Prins Philip. Sistnevnte er faktisk født i '21? Men de ser ut til å overleve alt.

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Jambimaster said:

Trivelig å bli husket som naboen som satt i fengsel for å nekte å dra fra hytta. Sikkert noen luringer som er der når dette er over. 

Dumt dette med hytteflyktningene ja men  samtidig var det veldig stille og rolig i akkurat min lille krok av boligfeltet nå (ikke resten av boligfeltet). *spøk*

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Miri skrev (1 time siden):

Det er kanskje du som ikke skjønner at Sverige og UK er der Norge var for en uke eller to siden? Da var det ifølge myndighetene ingen grunn til å innføre slike tvangstiltak som vi har i Norge i dag, og vi fikk de samme signaler fra myndighetene som svenskene og britene får nå. Hva kan du vise til som tilsier at Norge har endret strategi, annet enn det jeg har lagt frem i denne tråden? Når smitten gikk for fort, tok myndighetene tak, men dette er fortsatt bare for å begrense toppene, ikke for å stoppe viruset i å smitte 60-80 prosent av befolkningen. Om Høies formuleringer om å stoppe viruset innebærer en faktisk endring i strategi, må gjenspeiles i offentlige dokumenter før vi kan konkludere med det.

Tiltakene så langt er uansett ikke egnet til å stoppe viruset. Det er bare enkeltkommuner som ser ut til å ha den strategien, og treffer tiltak deretter (isolerer seg fra resten av landet for å beskytte egne innbyggere).

 

EEhh nei. Sverige har over 50% mer døde enn Norge.

Det som blir interessant men morbid blir å følge med på dødsfall i Sverige og UK som har bestemt seg for å gi blaffen og Norge, Danmark og Kina, Syd Korea som satser hardt.

Også måte ligner vi nok mer på Danmark....

 

Det er helt logisk å bruke hjemmekarantene når det er snakk om så mange mennesker, samt at man ønsker at alle skal melde seg.

Med meldeplikt og tvunget isolat på institusjon så ville mange flere nektet å melde seg, og det hadde vært mye verre. 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Theo343 said:

Årsaken til at man ikke skal bagatelisere det 100% er at jeg fikk oversendt en kort videosnutt av noen som tørket seg på nesa og munnpartiet med papir/tekstil (mørkt og lite synlig hva det var) og så på dørhåndtaket i inngangspartiet til vedkommende.

Det denne merkelige personen (med hette og caps) ikke tenkte over var at det var et kamera ved inngangsdøren med nightvision som filmet det hele. Så de jeg fikk det av fikk heldigvis vasket dørhåndtaket sitt før de brukte det. De hadde hørt lyder i løpet av natten da de har soverom ved inngangspartiet.

Av personvernhensyn kan jeg ikke legge ut videosnutten samt at det ble sendt via en plattform hvor det slettes automatisk. Mest som en advarsel om hva som skjer i området tenkte jeg da.

Ergo all grunn til å være god venn med naboen samt pass på håndhygienen og bruk vanter når mulig (flott det ikke er sommer) :)

EDIT:

Mens jeg sitter å skriver dette må jeg "losje" en fremmed katt ut av huset ?

Får de tatt vedkommende, så bør det vanke en smittevernsavstraffelse?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, G said:

Får de tatt vedkommende, så bør det vanke en smittevernsavstraffelse?

Omtrent like håpløst å finne ut av det som ved garasjeinnbrudd på kamera. Hendelsen lignet veldig på det som skjedde på Jessheim i fjor(?) når en beboer i en blokk hadde dekket til ansiktet og ripet opp en Tesla pga. en "naboer som ikke liker hverandre" situasjon.

De satt opp skilt med "smil til kamera" og sørget for å ha lyset på ute og har ikke skjedd siden.

Dette med "å smitte med hensikt for å sette andre ut av spill" er også noe jeg har hatt i sikkerhetsprotokoller på arbeidsplasser så man skal være litt oppmerksom på det, spesielt om man jobber i enkelte stillinger.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...