Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

frohmage skrev (1 time siden):

Ja, det er vel omtrent slik jeg også ville rangert det, men vi vet jo ikke hvor mange som dør av hver av dem. Med covid eller ei. Synes bare det ikke er fair å omtale viruset som en kjipere død en alle andre, uten at vi har noen forskning på det. Skal la det ligge nå.

Hør. Det er ganske enkelt forklart. De aller fleste dør som kjent heldigvis ikke av covid-19. Mange blir veldig dårlige men de fleste overlever. Men det som gjør at man må legges inn er lungebetennelsen. Og det er lungebetennelsen de som er i risikosonen dør av. Fordi de blir kvalt. Og det er selvfølgelig en grusom død å bli kvalt. Og når man dør som følge av lungebetennelsen som fulgte med covid også styrket av andre underliggende sykdommer man dermed død av covid. Men om man tilfeldigvis får hjertestopp mens man har covid eller snubler i trappa og omkommer mens man har covid har man død med og ikke av covid.

Så ja, å dø PÅ GRUNN AV COVID er en grusom kvelningsdød.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SuperKrokodille skrev (2 timer siden):

Hva slags tester er dette? Gjøre de analysejobben selv, eller må de sendes til lab?

Planlegger å besøke foreldrene mine etter hvert, og da er det jo greit å være rimelig trygg på at man er frisk.

Jeg er usikker på nøyaktig hva testen heter, men hurtigtest er det omtalt som. Kan høre med legen i morgen. Det er kun pinne i nesa, ikke i halsen også slik som det er ved en «vanlig» test. Prøvene analyseres på stedet, og svaret kommer ila 15 minutter. Det er filmproduksjon og alle testes annenhver dag når vi kommer på jobb.

Dersom du vil føle deg tryggere før du besøker foreldrene dine ville jeg heller prøvd å ta en karantene så langt det lar seg gjøre først, ellers kan du jo ta en privat test, men det er ganske dyrt. Testing alene er jo ikke noen garanti og erstatter ikke smittevern :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det er kun pinne i nesa, ikke i halsen også slik som det er ved en «vanlig» test. 

Har hørt om pinne i halsen før, men har selv testet meg på både drop in og timebestilling flere ganger og aldri opplevd noe annet enn en pinne i nesa. Noen som vet hvorfor dette kun blir praktisert enkelte plasser?

Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

Hvor kjipt er det å dø av covid i forhold til andre ting folk dør av i hennes alder?

Lungebetennelse er desverre en vanlig dødsårsak for eldre mennesker, men det blir jo ikke noe bedre med en økning i covid-19, også tvert imot. Covid-19 har jo i mange land ført til at dødsfall fra lungebetennelse har økt. Det er jo en grunn til at det var akutt mangel på respiratorer nå i vår. Og da er vi inne på dette med selve essensen i nedstengingene: overbelastning av helsevesenet.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA:

Nettmøte med JAMA Live og dr. Fauci onsdag med update om pandemien.

 

Interview med dr. Brett Giroir, nasjonalt ansvarlig for coronavirus-testing i USA.
Her svarer han bla. at økningen de siste ukene ikke kan skyldes på testing, det er også økning i innleggelser og dødsfall:

 

Endret av xRun
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Og det er lungebetennelsen de som er i risikosonen dør av.

 

Morromann skrev (1 time siden):

Så ja, å dø PÅ GRUNN AV COVID er en grusom kvelningsdød.

Om du har gode kilder på det, så er det sikkert sånn. Jeg tror bare ikke at det tjener noen av oss å fremstille dette som enda verre enn det er. Det er kjipt nok fra før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Yessmann said:

Dårlig sammenligning må jeg si. I Vietnamkrigen var soldatenes snittalder 19 år, mens coronadøde har snittalder over 80.

Sammenligner man tapte leveår, kommer covid19 langt ned på listen. 

Fader for et tap med denne tråden. Nå føler jeg at halve "The Great Barrier Conspiracy" har kommet med å poste tulleinnlegg i denne tråden :shrug:

Du gir inntrykk ihvertfall overfor meg at du har lite innsikt i menneskeverd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kryptodebunker said:

Fra verst til mest skånsomt:

  • Brenne/skoldet
  • Drukne/kveles
  • Fryse
  • Død momentant pga ulykke
  • Sovne inn stille i søvne uten smerter

 

Det sies at å forsøke å ta selvmord med paracetamol er noe av det verre man kan utsette seg for. Lang pinefull død, mens helsearbeidere forsøker å redde livet ditt, men ser at organer kollapser.

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

DATAANGREP MOT DET AMERIKANSKE HELSEVESENET

FBI advarer om omfattende dataangrep mot USAs helsevesen. Fem sykehus er rammet, og det fryktes at hundrevis flere kan stå for tur.

 

I en uttalelse sammen med to andre føderale myndigheter skriver de at de har «pålitelig informasjon om en økt og umiddelbart forestående datatrussel mot amerikanske sykehus og helsetilbud».

 

De sier fiendtlige grupper utfører angrep som kan føre til «datatyveri og sammenbrudd for helsetilbud». Angriperne bruker virus som forstyrrer datasystemene og kun kan fjernes med passord utpresserne først vil oppgi etter de får betalt løsepenger.

 

Bak angrepet står ifølge FBI russiskspråklig gruppe.

 

– Vi står overfor den største datasikkerhetstrusselen vi noensinne har sett i USA, sier Charles Carmakal, som er sjef for datasikkerhetsfirmaet Mandiant i en uttalelse. (NTB)

Sparke noen som ligger nede. Dette kan bli katastrofalt. Det gjør IT systemene ubrukelig låser PCene og de styrer alt på ett sykehus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Med tanke på de uthevede sitatene, vil du hevde at jeg tar feil angående mine spekulasjoner om dine motiver?

I etterpåklokskapens selvinnsikt, traff jeg ikke spikeren ganske på hodet om det å prioritere penger fremfor liv?

Så du tror en ødelagt økonomi en livsfremmende? Jo jo....

Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

Fader for et tap med denne tråden. Nå føler jeg at halve "The Great Barrier Conspiracy" har kommet med å poste tulleinnlegg i denne tråden :shrug:

Du gir inntrykk ihvertfall overfor meg at du har lite innsikt i menneskeverd.

Du liker helst å jatte med dine meningsfeller?

Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

Fader for et tap med denne tråden. Nå føler jeg at halve "The Great Barrier Conspiracy" har kommet med å poste tulleinnlegg i denne tråden :shrug:

Du gir inntrykk ihvertfall overfor meg at du har lite innsikt i menneskeverd.

Vi kunne avskaffet samtlige trafikkulykker ved å innføre 30 km/t på alle veier. Går du inn for det? Hvis ikke, har du "liten innsikt i menneskeverd" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8970f...653

Yessmann, jeg spør igjen om det ingen av dere som er for mindre inngripende tiltak svarer på: 

Hvor mange dødsfall må det til før det er greit med inngripende tiltak, og hvor inngripende skal de da være? Finnes det et tall for kroner per dødsfall? 

Det dere argumenterer med blir feil i mitt hode, fordi dere tror at økonomien vil bli reddet av frislipp/skjerming av risikogrupper. Problemet er at folk flest tilpasser livstilen sin til at det finnes et virus der ute, og drar mindre på kjøpesentre, reiser, utelivsarrangementer, restauranter osv. Den katta er ute av sekken nå, og det er ingen vei tilbake. Folk vet om viruset nå, muligens påvirket av media, familie, venner, sosiale normer med mer og handler etter dette. Sverige prøvde å åpne opp landet med tanke på blant annet økonomi, og vi har tall på at økonomien deres går det ganske likt med som i sammenlignbare land (Danmark, Norge). Det vil si noe økonomisk nedgang. 

Land som slo ned raskt på viruset, Taiwan, Sør-Korea, Australia og New-Zealand klarer seg bedre økonomisk. Dette har vi også tall på nå. Hva er løsningen nå, ifølge deg? 

Jobber blir borte, økonomier endrer og tilpasser seg. Vi kan ikke la jordkloden gå til helvete for at oljearbeidere skal kunne beholde jobbene sine. Vi kan ikke skjerme lastebilsjåfører når automatiserte kjøretøy kommer. Vi må tilpasse oss situasjonen rundt oss og gå for balanserte løsninger.  Noen vil tape uansett, det handler bare om prioriteringer. 

Anonymous poster hash: 8970f...653

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (På 22.10.2020 den 10.02):

Ny rekord med 15.000 nye smittede i går. Sammenlignbart tall i USA hadde vært nesten 500.000! 4.417 innlagt hvorav 657 anses som alvorlig syke. 120 døde i går, også ny rekord. Ser veldig mørkt ut, blir fort som det var i Italia på våren. Burde og kunne vært unngått med strengere og tidligere tiltak. 

Bekreftede smittetede i Tsjekkia har de siste dagene ligget mellom 10K og 15K. Antall innlagte dog, fortsetter å stige raskt. Er nå 6624 innlagt hvorav 962 alvorlig syke. Tsjekkia har også de høyeste dødstallene målt etter innbyggertall, ny rekord med 182 døde på tirsdag, i et land med kun dobbelt så mange innbyggere som Norge. Norge har til sammenligning 280 døde totalt - men her vet jeg ikke om dødsfall føres likt i statistikken? Tsjekkia tar med alle corona-smittede som dør.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (2 timer siden):

Så du tror en ødelagt økonomi en livsfremmende? Jo jo....

For å utdype: all hindring av sykdom og død koster penger. Bedre sykehusbehandling av ALLE sykdommer, bedre og trygger veier, rassikring, gode bygninger og generelt infrastruktur beskytter mot naturkatastrofer, en god økonomi medfører at industrien har råd til omfattende HMS-arbeid, etc etc. Alt dette koster penger. Sender vi økonomien skikkelig utforbakke med alle corona-tiltakene, får vi på sikt færre ressurser som vil medføre mer død og sykdom. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...