Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gomby skrev (5 minutter siden):

Benekter du at befolkningen har i stor grad reagert med frykt til denne sykdommen? Hvor tror du denne frykten kommer fra?

Eh, det der blir bare synsing...SERIØST!

Dersom du i FULLT ALVOR kommer med en såpss superdrøy og unnskylder at jeg skriver det, outlandish teori om at Erna Solberg stengte ned samfunnet av hensyn til nevrotiske VG-lesere da er det en såpass hårreisende drøy påstand at jeg krever at du gir meg lkilder og linker som kan underbygge en såpass VANVITTIG drøy påstand. For her snakker vi om FØR 12.mars, ikke etter. Jeg kjenner ikke en levende sjel som i helgen før 12.mars gikk rundt og maste om at Erna måtte stenge ned Norge. Ikke en. Nope, nada. Med tanke på hvor mye befolkningen vanligvis er misfornøyd med hva regjeringer foretar seg og som de ikke gjør noe med er dette så drøyt at jeg knapt klarer å tro på det jeg leser.

Men igjen; gi meg kilder, linker og dokumentasjon på at regjeringen stengte ned for å blidgjøre nevrotiske VG-lesere. Du har jo fortalt oss at du har en av Norges beste utdannelser så værsågod, vis oss nå hvor god du er med kildekritikk og dokumentasjon. Kilder, takk, ikke synsing. Kilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (5 minutter siden):

Til og med det landet som var forkjemper for de type tiltak som konspirasjonsteoribanden mener er tilstrekkelig, og som har førstehands erfaring med hvordan det går med den type tiltak, har snudd. Så merkelig ;)

Ja, selv ikke Sverige følger Great Barrier-deklarasjonen. Pussig det der. Men de har kanskje snudd av hensyn til nevrotiske tabloidlesere slik det blir påstått at Erna gjorde 12.mars.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Jeg vet om noen som har vært syke, noen fikk mildt forløp, noen litt verre og en ble innlagt. Ute igjen nå. Hvordan det? 

Jeg prøver bare å forstå hva det er som gjør at situasjonen oppleves som så "nært" Oslo.

Basert på det du skriver, så virker det nå i stor grad som din følelse av "nærhet", samt oppfattet alvorlighet av viruset, i stor grad stammer fra det du har hørt i mediene.

Lenke til kommentar
Gomby skrev (1 minutt siden):

Jeg prøver bare å forstå hva det er som gjør at situasjonen oppleves som så "nært" Oslo.

Basert på det du skriver, så virker det nå i stor grad som din følelse av "nærhet", samt oppfattet alvorlighet av viruset, i stor grad stammer fra det du har hørt i mediene.

Men har du noen kilder og dokumentasjon på at Erna stengte Norge for å blidgjøre nevrotiske VG-lesere?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

image.png.4d9df6e3dadb7849fc1241e411ed271e.png

Høyresiden er ikke den flateste kurven jeg har sett.  Kanskje vi skulle prøvd å, tja, få den kurven nedover igjen? Med noen tiltak?

Smittetall har svært lite å si når man tester som aldri før (og det er store svakheter med testene). Se på dødsfall eller sykehusinnleggelser.

Dødsfall pr. dag i Norge:

391913311_ddsfall.PNG.8b8e9412cd84707165d283c55c881850.PNG

Ser langt mindre dramatisk ut?

Det skal også sies at alle dødsfall blir registrert, noe som neppe kan sies om smittetilfeller.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (1 minutt siden):

Jeg prøver bare å forstå hva det er som gjør at situasjonen oppleves som så "nært" Oslo.

Basert på det du skriver, så virker det nå i stor grad som din følelse av "nærhet", samt oppfattet alvorlighet av viruset, i stor grad stammer fra det du har hørt i mediene.

Det bor drøyt 700 000 mennesker her. Når bare jeg alene har kjennskap til flere tilfeller, hvorav en alvorlig, så sier det noe om hvor utbredt det er. Oddsen for at jeg skulle vite om noen er jo minimal hvis viruset ikke var noe problem.

Endret av :utakt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Det bor drøyt 700 000 mennesker her. Når bare jeg alene har kjennskap til flere tilfeller, hvorav en alvorlig, så sier det noe om hvor utbredt det er. Oddsen for at jeg skulle vite om noen er jo minimal hvis viruset ikke skulle vært noe problem.

Jeg kjenner flere som har blitt smittet av influensa også, men det betyr ikke at jeg opplever influensa som "nært". Kanskje man burde forholde seg til COVID-19 på samme måte.

Kjipt for han karen som havna på sykehus, men han kom seg nå opp igjen, og flott er det. 👍

Man må heller ikke undervurdere effekten av nocebo:

"Vi kan komme inn i selvforsterkende onde sirkler der symptomer, diagnoser og funksjonstap først skaper angst, og der forventning om alvorlig sykdom og symptomfokus dernest skaper flere symptomer, mer kroppslige reaksjoner og funksjonstap. Dette skaper i sin tur mer frykt, kroppsfokus og symptomer. Og så videre.

Dersom slike onde sirkler ikke brytes, kan dette også bidra til svært alvorlige og langvarige forløp. Hvis hjernen – eller vi som aktører – stadig blir fortalt at et symptom indikerer fare, vil symptomene vedvare."

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/opdB6a/en-fryktdrevet-pandemi-av-varige-helseproblemer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner flere som har blitt smittet av influensa også, men det betyr ikke at jeg opplever influensa som "nært". Kanskje man burde forholde seg til COVID-19 på samme måte.

Kjipt for han karen som havna på sykehus, men han kom seg nå opp igjen, og flott er det. 👍

Man må heller ikke undervurdere effekten av nocebo:

"Vi kan komme inn i selvforsterkende onde sirkler der symptomer, diagnoser og funksjonstap først skaper angst, og der forventning om alvorlig sykdom og symptomfokus dernest skaper flere symptomer, mer kroppslige reaksjoner og funksjonstap. Dette skaper i sin tur mer frykt, kroppsfokus og symptomer. Og så videre.

Dersom slike onde sirkler ikke brytes, kan dette også bidra til svært alvorlige og langvarige forløp. Hvis hjernen – eller vi som aktører – stadig blir fortalt at et symptom indikerer fare, vil symptomene vedvare."

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/opdB6a/en-fryktdrevet-pandemi-av-varige-helseproblemer

Men hvor er dokumentasjonen på at Erna stengte ned Norge for å blidgjøre engstelige tabloidavis-lesere?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (2 minutter siden):

Smittetall har svært lite å si når man tester som aldri før (og det er store svakheter med testene). Se på dødsfall eller sykehusinnleggelser.

Dødsfall pr. dag i Norge:

391913311_ddsfall.PNG.8b8e9412cd84707165d283c55c881850.PNG

Ser langt mindre dramatisk ut?

Det skal også sies at alle dødsfall blir registrert, noe som neppe kan sies om smittetilfeller.

Å velge å kun se på dagens dødstall i stedet for å følge med på nye smittetilfeller er omtrent like nyttig som å vente på å slukke en brann fra du oppdager at det brenner, til huset er helt overtent.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Å velge å kun se på dagens dødstall i stedet for å følge med på nye smittetilfeller er omtrent like nyttig som å vente på å slukke en brann fra du oppdager at det brenner, til huset er helt overtent.

Smittetilfellene begynte å øke for mer enn fire uker siden. Hvis faren er reell så skulle man hvert fall ha sett en økning i dødsfall til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (9 minutter siden):

Se på dødsfall eller sykehusinnleggelser.

Følger med, ja. Da Norge ble "stengt" 12. mars var det 23 innlagte. Per i dag er det 47. Med en smittekurve som bare peker oppover + nyheter fra andre land der de har latt smitten stige for mye ...  "connect the dots"?

Jeg begriper ikke at noen fortsatt kan si at dette er omtrent som influensa. Det gir ingen mening. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

289 nye tilfeller ved første rapportering i dag, kan fort nærme seg 500 når dagen er omme. Har sett litt på tallene og det er allerede rapport inn 1400 denne uken så langt og vi er bare litt over halvveis. Til sammenligning ble det rapport om litt over 1200 nye tilfeller i forrige uke🤡

Du sier ingenting nytt.

Som sagt, smitten begynte å øke for mer enn fire uker siden, en trend som ikke er reflektert i dødstallene på noe vis.

smitte.PNG.6e5c2d91f4ea26bb3b0dbf06a0cc1f71.PNG

830566970_ddsfall.PNG.8630eff88db8a85f693e09d931ee8634.PNG

 

Med andre ord, faren er ikke reell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (18 minutter siden):

Smittetilfellene begynte å øke for mer enn fire uker siden. Hvis faren er reell så skulle man hvert fall ha sett en økning i dødsfall til nå.

Du kan jo studere grafene til Tsjekkia ...

15.09 begynte dødstallene å skyte i været

Daglige nye tilfeller lå på 1600

På tirsdag 27.10 døde 146

Smittetallet var 15663

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan godt leve i troen at det er ufarlig Gomby. Bare kos deg med dine overbevisninger. Har ikke noe mer å si til deg fordi det er like nyttig som å diskutere med et barn. Det at du hele tiden nekter å ta innover deg motargumenter, og heller flytter fokuset over på noe annet da motsvarene ikke passer inn i bildene dine, sier alt. Å ta fram statistikker fra Norge, som tross alt gjør det veldig bra med tiltak, tener ikke deg overhodet, da statistikker fra andre land som reagert for sent, heller forteller at vi har gjort noe riktig da statistikken skiller seg ut på en veldig positiv måte. 

Heldigvis støtter flesteparten av befolkningen tiltakene, så hva du mener og tror betyr heldigvis lite. 

Endret av Fnugle
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...