Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Yessmann skrev (12 minutter siden):

Hva er sannsynligheten for DET?? At andre dødsårsaker akkurat kompenserer for overdødelighet fra covid i alle land? Nei, den kjøper jeg ikke! 


Så hva er da grunnen til at overdødelighet ikke øker, når man har tall på hvor mange som dør av COVID, som jo tross alt er en ny sykdom ?

Nå har vel trolig dødsfall fra influensa, lungebetennelse samt en del smittsomme sykdommer også gått ned en del, i og med at hele verden utfører de hardeste smitteverntiltakene noensinne, som også påvirker andre ting enn SARS-CoV-2.
 

Yessmann skrev (14 minutter siden):

Den skjønte jeg ikke. Rapporteres ikke dette hver uke da? 


Jo, det estimeres hver uke, som oftest ved å bruke Farrington-algoritmer, men overdødelighet beregnes ut i fra ting som tid på året, dødsårsaker, z-tall og slikt, det er litt mer komplisert enn å si at det ikke har dødd flere "enn vanlig", å det tar gjerne litt tid å finne ut av om det faktisk er overdødelighet eller ikke.


 

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Så hva er da grunnen til at overdødelighet ikke øker, når man har tall på hvor mange som dør av COVID, som jo tross alt er en ny sykdom ?

Nå har vel trolig dødsfall fra influensa, lungebetennelse samt en del smittsomme sykdommer også gått ned en del, i og med at hele verden ufører de hardeste smitteverntiltakene noensinne, som også påvirker andre ting enn SARS-CoV-2.
 


Jo, det estimeres hver uke, som oftest ved å bruke Farrington-algoritmer, men overdødelighet beregnes ut i fra ting som tid på året, dødsårsaker, z-tall og slikt, det er litt mer komplisert enn å si at det ikke har dødd flere "enn vanlig", å det tar gjerne litt tid å finne ut av om det faktisk er overdødelighet eller ikke.


 

 

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Lykke til med å bevise at IFR ikke har vært over 10% noe sted. ;) Jeg venter i spenning

 

</not>

Skal JEG bevise at det ikke har vært over 10%?? Det må da være den som påstår at IFR > 10% som sitter med bevisbyrden. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):


Så hva er da grunnen til at overdødelighet ikke øker, når man har tall på hvor mange som dør av COVID, som jo tross alt er en ny sykdom ?

Nå har vel trolig dødsfall fra influensa, lungebetennelse samt en del smittsomme sykdommer også gått ned en del, i og med at hele verden utfører de hardeste smitteverntiltakene noensinne, som også påvirker andre ting enn SARS-CoV-2.
 

Men som sagt, dette gjaldt vel i første bølge også?

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (1 minutt siden):

Skal JEG bevise at det ikke har vært over 10%?? Det må da være den som påstår at IFR > 10% som sitter med bevisbyrden. 


Problemet her er vel at IFR varierer fra sted til sted, og ettersom ingen vet hvor mange som egentlig har vært smittet, så er det ingen som vet hva IFR egentlig er.

Nord-Korea har så langt ikke meldt om noen dødsfall, der er IFR 0%.
I leiligheten til Per på 69 år, som bodde alene å døde av COVID-19, er IFR 100%.

Hva den er de fleste andre steder, er det ingen som vet. Spekulasjonene om 10% er minst like gode som dine 0.3%.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (2 minutter siden):

Men som sagt, dette gjaldt vel i første bølge også?


Det kan godt være, jeg har ikke satt meg veldig godt inn i hva overdødeligheten var de forskjellige stedene, hverken i mars eller nå, da jeg finner det ganske irrelevant.

Vi har gode tall på hvor mange som dør av COVID-19, dersom det ikke er overdødelighet, så skyldes trolig det noen av de ovennevnte tingene, dersom det var overdødelighet i våres, men ikke nå, så er det sikkert en årsak til det, inntil det kommer noen tall og litt dypere analyser enn synsing din, så er det ikke noe jeg gidder å bruke tid på å finne ut av.

Lenke til kommentar

Kurt Nilsen skal holde konserter rundt i Norges land, men må nå begrense antallet tilskuere, på grunn av pandemien.

Kurt'ern har med det fått 13 millioner blanke norske skattekroner i kompensasjon, det vil si selskapet Tune-In, som i all hovedsak eies av Jan Fredrik Karlsen, Jens Nesse og Petter Stordalen, har fått 13 millioner i kompensasjon, for tilskuerne de ikke kan ha på sine konserter.

Klagingen til Karlsen har altså ført frem, hans selskaper, som har en rekke norske musikere i stallen, vil med dette motta mange titalls millioner kroner i støtte, gratulerer, Norges rikeste vet å sko seg på en krise, som vanlig.

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/JJJrv4/myndighetene-stoetter-kurt-nilsens-juleturne-med-over-13-millioner

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (9 minutter siden):

Skal JEG bevise at det ikke har vært over 10%?? Det må da være den som påstår at IFR > 10% som sitter med bevisbyrden. 

Ja, var det ikke du som påsto at "dødsraten" IFR ikke har vært over 10%? Poenget er at du ikke kan bevise det fordi du kan ikke har noen IFR tall å dokumentere med.

Jeg har derimot CFR dødrate, med dokumenterbare tall å vise til. Som sagt, det er mange dokumenterbare eksempler på CFR>10%. Dine udokumentarbare løse påstander om at alle disse har så store mørketall at IFR er under 10%, er nettopp det - udokumenterbare løse påstander.

___

Tar vi et steg tilbake så skinner jo motivasjonen din for disse påstandene igjennom. Bagatellisering av covid-19 i verste Trump-stil. Kanskje det har gått ut over jobben din eller det er andre ting du synes er bittert, men jeg håper du klarer å heve deg over det etter hvert og se at covid-19 er en alvorlig sykdom som tar mange liv veldig unødvendig, og at litt dugnadsånd og innsats blant annet fra deg kan redde andres liv, helse og arbeidsplasser. Så vennligst ta en bolle og rist av deg bitterheten. Få litt omtanke for folk rundt deg.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
18 minutes ago, 0laf said:

Kurt Nilsen skal holde konserter rundt i Norges land, men må nå begrense antallet tilskuere, på grunn av pandemien.

Kurt'ern har med det fått 13 millioner blanke norske skattekroner i kompensasjon, det vil si selskapet Tune-In, som i all hovedsak eies av Jan Fredrik Karlsen, Jens Nesse og Petter Stordalen, har fått 13 millioner i kompensasjon, for tilskuerne de ikke kan ha på sine konserter.

Klagingen til Karlsen har altså ført frem, hans selskaper, som har en rekke norske musikere i stallen, vil med dette motta mange titalls millioner kroner i støtte, gratulerer, Norges rikeste vet å sko seg på en krise, som vanlig.

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/JJJrv4/myndighetene-stoetter-kurt-nilsens-juleturne-med-over-13-millioner

Mens mange små bedrifter som hadde overlevd med ~100.000 i støtte ikke har fått en krone og konkursene ruller jevnt. De grådigste vet å pushe lista dithen (gode på å flytte kapital og trikse med tall) at det ser ut som de har stort behov for kapital og vet hvordan de skal få det. Det har nok kommet mange grådige sugerør der.

Jeg synes det på kanten til skandaløst at man ikke har støttet mer oppom de mindre fremfor de store. På NRK Debatt i går ble det sagt at systemet de har satt opp fungerer slik at "beløpet man får beregnes ut i fra estimert størrelse på inntektstapet.". Er størrelsen på inntektstapet for "lite" får man heller ikke støtte. Så med andre ord er man liten, har mindre oppspart kapital (mange type midler) tilgjengelig og er mer avhengig av å få hjelp for å overleve året så får man det ikke. De store har har i større grad andre midler som kan tæres på først. Det forundrer meg ikke om en del store også har hatt vekst i lederlønninger, tatt ut utbytte, flyttet kapital samt utgiftsposter ol.

Endret av Theo343
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):


Det kan godt være, jeg har ikke satt meg veldig godt inn i hva overdødeligheten var de forskjellige stedene, hverken i mars eller nå, da jeg finner det ganske irrelevant.

Vi har gode tall på hvor mange som dør av COVID-19, dersom det ikke er overdødelighet, så skyldes trolig det noen av de ovennevnte tingene, dersom det var overdødelighet i våres, men ikke nå, så er det sikkert en årsak til det, inntil det kommer noen tall og litt dypere analyser enn synsing din, så er det ikke noe jeg gidder å bruke tid på å finne ut av.

Har vi gode tall på hvor mange som dør av covid? Hvordan vet vi at det var det de døde av da? Er den rapporteringen 100% vanntett? 

Mitt poeng er at når de rapporterte covid-dødsfallene holder seg høye mens det er INGEN overdødelighet indikerer klar overrapportering av covid19-dødsfall.

Skjønner ikke hvordan du kan mene at overdødeligheten er irrelevant.

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Ja, var det ikke du som påsto at "dødsraten" IFR ikke har vært over 10%? Poenget er at du ikke kan bevise det fordi du kan ikke har noen IFR tall å dokumentere med.

 

Nei. En eller annen i tråden (gidder ikke sjekke hvem) påstod at hvis helsevesenet bryter sammen ville dødsraten overstige 10%. Så spurte jeg i hvilket land det har skjedd.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

så skinner jo motivasjonen din for disse påstandene igjennom. Bagatellisering av covid-19 i verste Trump-stil. Kanskje det har gått ut over jobben din eller det er andre ting du synes er bittert, men jeg håper du klarer å heve deg over det etter hvert og se at covid-19 er en alvorlig sykdom som tar mange liv veldig unødvendig, og at litt dugnadsånd og innsats blant annet fra deg kan redde andres liv, helse og arbeidsplasser. Så vennligst ta en bolle og rist av deg bitterheten. Få litt omtanke for folk rundt deg.

 

MIstenke mine motivasjoner - ja det er solid "argumentasjon". Jeg kan fortelle at jeg i vår var i mange diskusjoner med folk som mener covid19 ikke er verre enn en vanlig influensa (noe som er åpenbart feil!), men nå mener jeg alle tiltakene har gått for langt. Det blir alvorlige konsekvenser av all denne nedstengningen i form av arbeidsledighet, ensomhet og økt selvmordsrate bare for å nevne NOE.

Det må gå an å diskutere konsekvensene også av tiltakene uten å mistenkeliggjøre andres motiver.

Endret av Yessmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (4 minutter siden):

Mitt poeng er at når de rapporterte covid-dødsfallene holder seg høye mens det er INGEN overdødelighet indikerer klar overrapportering av covid19-dødsfall.


Kanskje du kan utdype det, hvorfor skulle tallene hele verden benytter seg av, være feil?

Det er organisasjoner som CDC, John Hopkins, ECDC, WHO og mange mange flere, som forsøker å holde styr på antall smittede og døde, å de gjør trolig en ganske god jobb, selv om tallene nok ikke er helt riktige.

Ut i fra at mange land har svært manglende helsevesen, å mangelfull testing, så er det vel mer plausibelt at dødstallene faktisk er høyere enn det som rapporteres?

Igjen, det kan være mange årsaker til at overdødelighet ikke speiler antallet døde av COVID, de harde restriksjonene gjør helt åpenbart at færre dør av andre ting for eksempel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):


Kanskje du kan utdype det, hvorfor skulle tallene hele verden benytter seg av, være feil?

Det er organisasjoner som CDC, John Hopkins, ECDC, WHO og mange mange flere, som forsøker å holde styr på antall smittede og døde, å de gjør trolig en ganske god jobb, selv om tallene nok ikke er helt riktige.

Ut i fra at mange land har svært manglende helsevesen, å mangelfull testing, så er det vel mer plausibelt at dødstallene faktisk er høyere enn det som rapporteres?

Igjen, det kan være mange årsaker til at overdødelighet ikke speiler antallet døde av COVID, de harde restriksjonene gjør helt åpenbart at færre dør av andre ting for eksempel.

Folk som rapporteres død av covid er stort sett gamle med underliggende sykdommer. Hvordan vet vi at de ikke hadde dødd uansett - selv om de ikke hadde blitt smittet?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Yessmann said:

Folk som rapporteres død av covid er stort sett gamle med underliggende sykdommer. Hvordan vet vi at de ikke hadde dødd uansett - selv om de ikke hadde blitt smittet?

underliggende sykdommer så lenge det ikke har  relevans for covid-19 er som å si at "mange trafikkdøde i år pleide ofte å se på motorsport".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (1 minutt siden):

Det blir alvorlige konsekvenser av all denne nedstengningen i form av arbeidsledighet, ensomhet og økt selvmordsrate bare får å nevne NOE.

Selvmordsraten har gått NED under corona.

Ensomheten har nok gått begge veier

Arbeidsledigheten har gått opp, men heldigvis ikke så mye opp som mindre nedstengning ville medført.

Tiltaksleihet -> Økt smitte -> Økte tiltak

Det eneste som hjelper mot økonomisk katastrofe er New Zealand-metoden og Kina-metoden. Jeg foretrekker førstnevnte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Yessmann said:

Folk som rapporteres død av covid er stort sett gamle med underliggende sykdommer. Hvordan vet vi at de ikke hadde dødd uansett - selv om de ikke hadde blitt smittet?

Hvorfor driver fortsatt folk å messer om denne dødsraten og totalt ignorerer den skyhøye prosenten som blir svært syke og langvarig syke? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Selvmordsraten har gått NED under corona.

Ensomheten har nok gått begge veier

Arbeidsledigheten har gått opp, men heldigvis ikke så mye opp som mindre nedstengning ville medført.

Tiltaksleihet -> Økt smitte -> Økte tiltak

Det eneste som hjelper mot økonomisk katastrofe er New Zealand-metoden og Kina-metoden. Jeg foretrekker førstnevnte.

Har holdt et øye med NZ lenge. De har fått mye pes, men det de gjør fungerer. Spesielt det ene tiltaket de iverksatte tidlig.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Selvmordsraten har gått NED under corona.

Ensomheten har nok gått begge veier

Arbeidsledigheten har gått opp, men heldigvis ikke så mye opp som mindre nedstengning ville medført.

Tiltaksleihet -> Økt smitte -> Økte tiltak

Det eneste som hjelper mot økonomisk katastrofe er New Zealand-metoden og Kina-metoden. Jeg foretrekker førstnevnte.

Hjelpe meg! Vi har da ikke fasiten på dette NÅ. Jeg snakker om langtidsvirkninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...