Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fnugle skrev (8 minutter siden):

Haha, noen som satte seg på et fly og trodde de skulle klare å unngå regelverket. Da håper jeg de koser seg i selvpålagt karantene nå som de må returnere til Norge. Regner med karantene fortsatt gjelder når de valgte å sette seg på et fly ut av landet. Tilpass for dem!

Var det Carl I. Hagen?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGnyKK/carl-i-hagen-bruker-samme-malariamedisin-som-trump

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Hadde vært morro, men vil egentlig tro at han er høyst oppdatert på hvem som får reise inn.

Jeg lurer virkelig på om noen er så tette i pappen at de ikke har sjekket/fått med seg reglene, eller om de var så tette at de trodde de skulle slippe inn likevel. Skulle likt å se den grensekontrollen.

Lenke til kommentar
Peppep skrev (36 minutter siden):

Les igjen. Forskriften har nedfelt at Helsedirektoratet skal gi anbefalinger. 

§ 4.Anbefalinger om avstand mellom personer og samling av personer i grupper

For å hindre eller begrense spredning av SARS CoV-2 i befolkningen, gir Helsedirektoratet anbefalinger om fysisk avstand mellom personer og begrensninger på antall personer som kan samles i en gruppe.

Det er "§13.Forbud mot arrangementer hvor personer fysisk møtes", som er relevant, men overtredelse av § 4, § 11a og § 13 tredje ledd skal ikke straffes.

 

Lenke til kommentar
23 hours ago, Morromann said:

Jeg har ikke utvist noen sympati for "harryhandlere" og det er det ikke noen som gjlør heller men man reagerer på det ekstreme hykleriet. Det er ingen tvil om hvem det er som ødlegger nå. Jeg får ikke fred før jeg hører nyheten om at regjeringen kaller inn til ekstraordinør pressekonferanse grunnet demonstrasjonene i Oslo. Skulle ikke forundre meg om de velger å innføre lockdown for hele Norge. For skulle det kun være for Oslo(selv om de fortjener det)kommer vel beskyldninger om "rasisme" og det kan ikke Erna og Bent ha noe av.

Du er trist? Vel, jeg er trist for at mine gamle som jeg er glad i må stenge seg inne igjen  på grunn av disse egoistiske og selvsentrerte demonstrantene.

#oldlifematters

Det er ikke så mye myndighetene kan gjøre dersom befolkningen ikke samarbeider. Men, ja jeg er enig i at denne demonstrasjonen i Oslo og andre byer var ille. De kan få militæret til å stille og hjelp seg når det er en så stor folkemengde. Gitt at man ønsket å samle denne inn og internere denne i en leir i en 3 ukers tid f.eks. Det er jo det eneste fornuftige mottilaket myndighetene kunne ha gjort.

Og når myndighetene ikke kan gjøre særlig mer enn akkurat det, så er det vel opp til hver og en av oss å uttrykke åpenbar misnøye. Blir fort at noen kommer til å miste tenner, knekt nese, ribbein og det som er da vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Oddvardm said:

Det jeg kan si er at hvis du er ordensvakt er det første du må vite er når du ikke lenger KAN eller BØR prøve på å stoppe en folkemengde. Hvis du gjør det opplever du scener som du ser i andre land. Samfunnet er under sosialt stress. Det er noe en maktperson med ansvar MÅ og SKAL være oppmerksom på. Forby en protest er i mine øyne ikke noe man gjør uten at man skrur opp stressnivået i et samfunn. Jeg ville nok ha tilatt protesten og oppfordret folk så godt de kunne å holde på smittevernet (som er umulig). Vi er mennesker alle mann og vi har en natur. Den kan man ikke kjempe imot uten at det får følger.

Myndighetene kunne ihvertfall forberedt folkemengden litt på hva de ønsket at de burde gjøre når de først passerte f.eks. en del vakter spredd rundt perimeteret av Stortinget. Litt sånn vennlig monthy-stil kanskje? :wee:

 

Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (22 minutter siden):

§100 i grunnloven sier det skal være ytringsfrihet, men § 185 i straffeloven begrenser denne

§121 sier at grunnlovene kan endres. Dette er gjort 5 ganger i forbindelse med §100. Den sier at "ytringsfrihet bør finne sted", og er eksplisitt i at den kan begrenses gjennom bestemmelser i andre lover.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Oddvardm said:

Hvis du har opplevd personlige tap så har du min sympati og kondulanse. I et diskusjon som ikke innvolverer personlig kontakt kan man noen ganger si ting hvis tolkning absolutt ikke var tiltenkt. Men når det er sagt vil jeg peke på innlegget mitt rett foran ditt første i dag. Vi må forstå folk og deres reaksjoner som nå er litt unormal. Folk har opplevd/opplever ting som; "Får jeg jobben tilbake, klarer jeg å betale husleia, klarer jeg lånet neste måned etc". Dette skaper stress og stress forårsaker irrasjonelle avgjørelser og følelser (noe vi alle vet). Det er mitt poeng her. Vi skal ikke holde lokket på lenger enn nødvendig. Vi har redusert smitten i befolkningen og vi har nå været på vår side. Vi må få ned stress nivået i samfunnet inntil neste bølge treffer oss til høsten. For den bølgen kommer 100%. Vi må regruppere og forberede alle samfunnets institusjoner på hva som kommer. Det er poenget mitt.

Med unntak av det du tillegger været, så var innlegget ellers ganske fornuftig. Jeg har ingen tro på at været gjør et fnugg forskjell på COVID-19.

Lenke til kommentar
G skrev (21 minutter siden):

Det er ikke så mye myndighetene kan gjøre dersom befolkningen ikke samarbeider.


Mnja, det hadde ikke vært noe problem å offentlig forby demonstrasjonene, sette inn mer politi, gi beskjed om at de som deltok på tross av smittevernhensyn ble straffet på noen måte osv. 

Noen ville åpenbart møtt opp uansett, men når det gjøres klart allerede på forhånd at demonstrantene ikke vil oppleve noen konsekvenser, så er det bare å kjøre på med demonstrasjoner.

Problemet er vel at dette er en varm potet, en slik sak ingen politiker ved sine fulle fem ønsker å ta i, ikke en gang med grillvotter.
Man har to viktige saker som de fleste i samfunnet er enig om.
På den ene siden er de aller fleste i mot rasisme, på den andre siden er de fleste i samfunnet for å overholde smittevernreglene.

De aller fleste mennesker støtter kampen både mot rasisme og koronaviruset, men her kommer de to sakene i konflikt med hverandre.

Mange vil hevde at kampen mot rasisme har pågått i århundrer, og derfor er viktigere enn smittevernet og koronaviruset som kun har vært her i noen måneder.

Mange andre vil derimot hevde at kampen mot rasisme har pågått i århundrer, og kan vente til etter pandemien, og at akkurat nå er kampen mot koronaviruset, som har tatt livet av 400 000 mennesker de siste månedene, viktigere.

De få som er litt smartere enn den gjengse demonstrant, ville nok hevdet at man kan gjøre begge deler, dersom man finner en måte å demonstrere på, som ikke er i konflikt med smittevernreglene.

For en politiker, så blir det feil uansett hva man velger, man vil uansett støte en hel haug med mennesker.
Det beste for en politikers egen karriere i en slik sak, er å sitte stille i båten, si minst mulig, å så i ettertid kanskje si "det var dumt, men vi støtter saken", det vil støte færrest mulig, og være den tryggeste fremgangsmåten, vel og merke dersom man er mer opptatt av sin egen ræv enn både rasisme og smittevern.

 

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Pc Lynet said:

Helt feil. Demonstranter roper slagord og står tett sammen. Da fyker det spytt i alle retninger.

Enig. Jeg var innom et kjøpesenter forleden. Og passerte noen som snakket høylytt et sted det var litt smalt for folk å kunne gå forbi hverandre. Tankene om at dette kanskje ikke var helt optimalt streifet meg om ikke annet. Ingen brukt munnbind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn for å prøve å komme litt ut av denne diskusjonen om disse demonstrasjonene, hvor mye tenker dere dette potensielt kan smitte hvis man sammenligner med for eksempel utelivet, hjemmefesting og så videre? Spør fordi jeg lurer, ikke for å forsvare demonstrasjonene (før noen kommer med det). 

Sporing er selvsagt vanskeligere med så mange mennesker, men er det blitt gjort noen studier eller forskning på smittespredning i folkemengder utendørs? Jeg har bare sett noen analyser på innendørs-konserter og sånt, hvor det i noen tilfeller har smittet mange i rommet med en superspreder. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
G skrev (11 minutter siden):
Oddvardm skrev (17 timer siden):

[...] Vi har redusert smitten i befolkningen og vi har nå været på vår side. Vi må få ned stress nivået i samfunnet inntil neste bølge treffer oss til høsten. [...]

Med unntak av det du tillegger været, så var innlegget ellers ganske fornuftig. Jeg har ingen tro på at været gjør et fnugg forskjell på COVID-19.

I godvilje ovenfor @Oddvardm, så vil jeg tro det var ment som en metafor. Som at "stormen har gitt seg" og at "de mørke skyene har passert". Tror ikke han bokstavelig talt sjekket værvarselen på yr.no ?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Sånn for å prøve å komme litt ut av denne diskusjonen om disse demonstrasjonene, hvor mye tenker dere dette potensielt kan smitte hvis man sammenligner med for eksempel utelivet, hjemmefesting og så videre? Spør fordi jeg lurer, ikke for å forsvare demonstrasjonene (før noen kommer med det). 

Med luftgjennomstrømmingene utendørs så tviler jeg på at konsentrasjonen av virus i luften er særlig tett, selv om man står tett. Mange bruker også munnbind. Jeg har dog ikke vitenskaplig belegg for å si noe om sannsynligheten for det, tror bare personlig at det ikke er så farlig når det foregår utendørs og man ikke puster hverandre opp i ansiktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Morromann said:

Det må granskes hvordasn politiet kan hevde at de ikke driver smittevern mot noe som virkelig kan utløse en smittebølge. Det at en frisk fyr satt i en bil med to kamerater fører ikke til noen smittebombe. Han ble hengt ut i mediene; uten navn men alle som kjenner han vet nok hvem han er; og han blir dømt til fengsel. Sett opp mot hva alle disse demonstrantene i Oslo var med på bør han få amnesti og renvaskes og få full oppreisning og boten tilbakebetalt da hva han gjorde er blåbær mot disse demonstrantene.

Nja. Vet ikke sikkert om det er helt sant da. Smittetrykket og målingene på hvor samfunnet stod der og da krevde at man hadde ryddige regler. Og man behøvde en syndebukk for å statuere eksempler på at folk ikke kunne fortsette å gjøre akkurat hva de ville.

Jeg vil si at det vedkommende opplevde var et svært lite offer for samfunnet som helhet, selv om det nok opplevdes svært ubehagelig for den som ble tatt av politiet. Men, jeg er også enig i at demonstrasjonen gitt at folk ikke skal samle seg enda i store folkemengder blir feil foreløpig. Myndighetene har ikke gitt noe klarsignal.

Jeg vet heller ikke slik som det du uttrykker om helsemyndighetene tar demonstrasjonsulydighetene alvorlig nok.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Hvordan er situasjonen for de som ønsker å dra på ferie til danmark i slutten av juni?

Fra regjeringen.no:

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Reiserådet gjelder til 20. august. Et unntak gjøres for Danmark fra og med 15. juni.

 

Men jeg har hørt i en podcast at det kan gjøres restriksjoner i visse regioner/områder hvis det blir påvist mye smitte innenfor et begrenset sted, så ta forbehold om endringer.

Endret av superfastjellyfish
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

5 minutes ago, Snikpellik said:

Sånn for å prøve å komme litt ut av denne diskusjonen om disse demonstrasjonene, hvor mye tenker dere dette potensielt kan smitte hvis man sammenligner med for eksempel utelivet, hjemmefesting og så videre? Spør fordi jeg lurer, ikke for å forsvare demonstrasjonene (før noen kommer med det). 

Sporing er selvsagt vanskeligere med så mange mennesker, men er det blitt gjort noen studier eller forskning på smittespredning i folkemengder utendørs? Jeg har bare sett noen analyser på innendørs-konserter og sånt, hvor det i noen tilfeller har smittet mange i rommet med en superspreder. 

Liverpool-kampen "According to the Sunday Times, Edge Health, which analyses data for Britain's National Health Service, estimated the match was "linked to 41 additional deaths" at nearby hospitals between 25 and 35 days later". 

Og ringvirkningene varer selvsagt lenger enn disse dagene dessverre.

Just now, superfastjellyfish said:

Med luftgjennomstrømmingene utendørs så tviler jeg på at konsentrasjonen av virus i luften er særlig tett, selv om man står tett. Mange bruker også munnbind. Jeg har dog ikke vitenskaplig belegg for å si noe om sannsynligheten for det, tror bare personlig at det ikke er så farlig når det foregår utendørs og man ikke puster hverandre opp i ansiktet.

Problemet er ikke luften, men all spyttet i forbindelse med roping og skriking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Sånn for å prøve å komme litt ut av denne diskusjonen om disse demonstrasjonene, hvor mye tenker dere dette potensielt kan smitte hvis man sammenligner med for eksempel utelivet, hjemmefesting og så videre? Spør fordi jeg lurer, ikke for å forsvare demonstrasjonene (før noen kommer med det). 

Sporing er selvsagt vanskeligere med så mange mennesker, men er det blitt gjort noen studier eller forskning på smittespredning i folkemengder utendørs? Jeg har bare sett noen analyser på innendørs-konserter og sånt, hvor det i noen tilfeller har smittet mange i rommet med en superspreder. 

Jeg tror det kan dukke opp en del, da det utifra det jeg har registrert de siste dagene har dukket opp enkelttilfeller ulike steder i landet på steder det ikke har vært registrert smitte på en stund. Dette får meg til å tro at smitten er noe mer utbredt enn vi tror. Plusser du på det med økt reising i Norge (det stod vel før helga at vi beveger oss like mye nå eller mer rundt i Norge enn før 12.mars).

Det vil uansett være interessant å sammenligne spredningen vi får av demoene og sammenligne det med London. Der er jo smittetallene mye høyere, som kan si oss noe om hvor mye slike utendørsarrangement med evt. bruk av maske osv. smitter når R er høyere. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, superfastjellyfish said:

I godvilje ovenfor @Oddvardm, så vil jeg tro det var ment som en metafor. Som at "stormen har gitt seg" og at "de mørke skyene har passert". Tror ikke han bokstavelig talt sjekket værvarselen på yr.no ?

Nåja, måtte tas å legges knagg på fordi Trump tidlig i sin COVID-19 karriere utbasunerte at vårvarmen/sommervarmen ville kverke viruset. Har USA hatt høye smittetall tross Spring Break i Florida? JA !!

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...