Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Er det noen som helst form for bilskiltovervåkning på grenseovergangene til Sverige eller er det fritt from for hvem som helst å bare ture over? Det virker som det siste når man ser på rapporter om hvor mange norske biler som er parkert utenfor butikker i Sverige.

Vet ikke, men blir ikke grensene voktet? Jeg mener man for en stund tilbake måtte fylle inn skjema om man skulle over grensen, et slags skjema for at man skal i karantene? Holder de ikke på med dette fortsatt?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Polieiet er kjempefeige. Elefanten i rommet er at de er livredde for å bli kalt rasister; noe de som står bak demonstrasjonen gjør uansett, det er bare å se på flere av parolene så slik "gaslighting" burde de overse uansett. Hadde det vært 15 000 som hadde demonstrert mot bombringer er jeg sikker på at vi hadde sett både tåregass og vannkanoner mot demonstrantene. De politifolkene som har familiemedlemmer i risikosonen burde skamme seg.

De er neppe "feige", det var en strategisk klok avgjørelse. Men oppfølgingsarbeidet for å få disse i karantene bør de gjøre.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Fnugle said:

Vet ikke, men blir ikke grensene voktet? Jeg mener man for en stund tilbake måtte fylle inn skjema om man skulle over grensen, et slags skjema for at man skal i karantene? Holder de ikke på med dette fortsatt?

Så en helt "frivillig" ordning som man lett kan overse altså. Med mindre naboen ser deg bære svenske poser ut av bilen og melder fra til myndighetene.

NB!
Nå er ikke jeg tilhenger til at vi skal la myndighetene bruke situasjonen til å rigge opp et hinsides overvåkningsamfunn vi må leve med i all fremtid. Alt man nå gjør bør ha en klar og satt utløpsdato som ansvarliggjøres og følges opp av et uavhengig kontrollorgan.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

De er ikke feige, det var en strategisk klok avgjørelse. Men oppfølgingsarbeidet bør de gjøre.

 

2 minutes ago, Morromann said:

Polieiet er kjempefeige. Elefanten i rommet er at de er livredde for å bli kalt rasister; noe de som står bak demonstrasjonen gjør uansett, det er bare å se på flere av parolene så slik "gaslighting" burde de overse uansett. Hadde det vært 15 000 som hadde demonstrert mot bombringer er jeg sikker på at vi hadde sett både tåregass og vannkanoner mot demonstrantene. De politifolkene som har familiemedlemmer i risikosonen burde skamme seg.

Det er veldig enkelt: i ett sivilisert land KAN IKKE politiet stoppe en demonstrasjon mot politivold. Det lar seg ikke gjøre. De kunne kanskje satt opp sperringer og sånn for å styre folk litt utover, men å gå inn å stoppe med hester og skjold og sånn går ikke. Hviterussland, Kina og Syria kan gjøre sånn, Norge kan ikke. Vi har ikke engang utstyr og mannskap til det om vi ville. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Så en helt "frivillig" ordning som man lett kan overse altså. Med mindre naboen ser deg bære svenske poser ut av bilen og melder fra til myndighetene.

Altså, karantene må jo være opp til den enkelte å overholde. Blir man tatt for karantenebrudd er det heftig bot og i ytterste konsekvens fengsel. Men myndighetene kan ikke stå og passe på at folk holder seg i karantene. Hva skulle de gjort, begynt å spore folk eller satt ut vakter foran folks hjem? Da ville vi vært på vei til noe som er langt verre enn Covid-19. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Pc Lynet said:

Drar du over grensa får du pålegg om 10 dagers karantene på vei tilbake inn i Norge. Du får ikke penger av NAV om du pga det må skulke jobben.

Hvordan fungerer denne automatikken? Bilskiltmonitorering, bombrikke, mobilovervåkning eller betalingskort?
Alle disse tingene lar seg jo lett manipulere (med unntak av bilskilt som er straffbart, derav mitt spørsmål).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snikpellik said:

Heimevernet og tolletaten står på grensa. Alle blir stoppet, også ved skogsveier og mindre kjente passeringer.

Nydelig! Mente å ha lest dette tidligere i år man toppers at de fortsatt opprettholder dette (til over sommeren håper jeg).

Hvordan har det seg da at det har vært nyhetssaker om mange nordmenn i Sverige som man ikke vet om overholder karantenepålegg. Er det ingen oppfølging på dette? Meldes det ikke fra til vedkommendes arbeidsgiver, fastlege ol.? Dette bør det være automatikk på når du er registrert over grensa.

"Ok Knutsen, jeg har fått beskjed om at du var i Sverige i helgen, det var jo litt uheldig da du pålegges 10 dager karantene fra jobb uten lønn for å følge vår internpolicy på dette. Jeg hadde satt pris på om du avklarte dette med meg først da vi nå må gjøre endring i avtaler og oppdrag. Spørsmål rundt dette kan rettes til  HR".

Mange kan nok pålegges hjemmekontor når de får en slik beskjed men for de fleste arbeidsgivere er slikt en ulempe og den beste måten å ansvarliggjøre folk på.

Frivillig karantene uten faktisk ansvarliggjøring er jo bare svada ?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Hvordan har det seg da at det har vært nyhetssaker om mange nordmenn i Sverige som man ikke vet om overholder karantenepålegg. Er det ingen oppfølging på dette? Meldes det ikke fra til vedkommedes arbeidsgiver ol.?

Fordi mange nordmenn er noen harrytasser som setter sitt eget ønske om å handle bacon, tacokrydder på kartong og 4-pack Pepsi Max i Charlottenberg før hensynet til andre. 

Det meldes nok ikke fra til arbeidsgiver nei, det ville vært en voldsom jobb for HV og andre myndigheter. Ingen oppfølging. Det er kanskje ikke lov heller. Vi er nok avhengige av tips til politi og en samfunnsdisiplin for at disse skal bli tatt. Noen har også blitt tatt for å være i Sverige flere ganger innenfor karantenetiden, og de har fått bot.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (6 timer siden):

Det man glemmer når man sier at det er ikke så farlig om denne demonstrasjonen, fordi det fører til maks 10 - 20 nysmittete er at det skaper et signal om at krisen er over. Alle de smittete i Norge vil smitte flere på grunn av demonstrasjonen. Det betyr, sjansen for en ny høstbølge har økt.

Å stoppe demonstrasjonen ville ikke vært vanskelig, hadde de gått ut i medua og sagt at demonstrasjonen er ulovelig og man kam bli straffet om man deltar så hadde nesten ingen møtt opp. Poltiet er ikke redd for kaos, de er redd for reaksjonene fra media.

 

Vel, er man glad i folk rundt seg som kan bli alvorlig syke må man jo fortsette så godt man kan å unngå at man blir smittet. Men denne uhyrligheten vi så på fredag er et alvorlig nederlag for den norske tillitskulturen og hva vi har forsøkt å få til i tre måneder. En grunn til at det har gått så bra som det har gjort i Norge uten at vi har måttet ty til drakoniske tiltak som andre land er nettopp tillitskulturen vår. Nå er den ødelagt av selvsentrerte drittunger som vil bruke fredag ettermiddag til å leke afro-amerikanere. I neste omgang må vi nok alle bare belage oss på at det blir hardline lockdown og forbud mot å oppholde seg innendørs. Takk til African Student Asscociation og hva de nå heter.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Nydelig! Mente å ha lest dette tidligere i år man toppers at de fortsatt opprettholder dette (til over sommeren håper jeg).

Hvordan har det seg da at det har vært nyhetssaker om mange nordmenn i Sverige som man ikke vet om overholder karantenepålegg. Er det ingen oppfølging på dette? Meldes det ikke fra til vedkommendes arbeidsgiver, fastlege ol.?

"Ok Knutsen, jeg har fått beskjed om at du var i Sverige i helgen, det var jo litt uheldig da du pålegges 10 dager karantene fra jobb uten lønn for å følge vår internpolicy på dette. Jeg hadde satt pris på om du avklarte dette med meg først da vi nå må gjøre endring i avtaler og oppdrag. Spørsmål rundt dette kan rettes til  HR".

Frivillig karantene uten faktisk ansvarliggjøring er jo bare svada ?

Om jeg ikke tar feil, så har det vært nyhetssaker om at folk har "sladret" om at folk i karantene, som har vært i Sverige, ikke har overholdt det. Da har politiet blitt tipset, de har besøkt vedkommende og sjekket opp i papirene, og de har da fått en klekkelig bot for brudd på karantenereglene.

Politiet har dermed til en viss grad mulighet til å sjekke at folk overholder karantenebestemmelsene, men de kan jo ikke gå rundt og sjekke at alle som er i karantene overholder dette. Det sterkeste virkemiddelet er nok at de er registrert papirmessig at de har vært i Sverige og dermed har karanteneplikt, og at viss de blir oppdaget for brudd på karantene så vil de kunne bøtlegges. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (10 timer siden):

Kommer ikke til å sitte ett sekund mer i karantene etter dette her. Om 12-15000 mennesker kan samles uten konsekvenser så skal jeg ha friheten min tilbake. 

Fullt forståelig det, men pass på at du holder deg unna alle som kan være i risikosonen fremover.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Snikpellik said:

Fordi mange nordmenn er noen harrytasser som setter sitt eget ønske om å handle bacon, tacokrydder på kartong og 4-pack Pepsi Max i Charlottenberg før hensynet til andre. 

Det meldes nok ikke fra til arbeidsgiver nei, det ville vært en voldsom jobb for HV og andre myndigheter. Ingen oppfølging. Det er kanskje ikke lov heller. Vi er nok avhengige av tips til politi og en samfunnsdisiplin for at disse skal bli tatt. Noen har også blitt tatt for å være i Sverige flere ganger innenfor karantenetiden, og de har fått bot.

Jeg tenker at det skulle vært automatikk i at det går melding til arbeidsgiver (ikke manuelt arbeid) på samme måte som arbeidsgiver får melding om sykemelding fra nav, automatisk trekk i lønn fra statens lånekasse og enkelte andre forhold.

De som står på grensa skulle hatt et nettbrett hvor personenes navn og adresse registreres hvor dette automatisk trigger melding til personenes arbeidsgiver og fastlege. Ser ikke hvorfor det skal være noe problem når mindre forhold ikke er det.

Ellers ser jeg ingenting galt i å harryhandle, det har en stor sosial familieverdi og mange gjør det mer som en familieutflukt fremfor å "spare penger". Fornøyde borger som som kan utføre aktiviteter som fører til bedre familieliv er bra for samfunnet. Men akkurat nå er det helt feil.

EDIT:
Med mindre personalet på grensa hverken ser på ID eller noterer seg navn og nummer og bare kjører en vise ansikt greie med "du må nok snu" mandat. Huff...

Ellers litt snodig at så mange får lov å krysse grensa om denne kontrollen opprettholdes da jeg husker en nyhetssak om en mor og datter som skulle hente bil og ikke fikk lov å krysse. Hva har de andre sagt for å slippe igjennom ? "Vi må hente mer Pepsi Max, det står om fare for liv og helse".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

At politiet gjorde strategiske valg her er rimelig klart og veldig forståelig. Det er i all hovedsak mediahysteri som er skyld i at dette skjedde. Media skulle vært sitt ansvar bevisst og gått hardt ut mot demonstrasjonen i forkant. I stedet så man småtteri godt spredt som forsvant i mengden. Det kom klart frem i fotavtrykket at media hadde liten eller  ingen interesse om å avverge dette. Er det noen man skal "ta"her så er det media og arrangør, ikke Politiet.

I etterkant av dette mener jeg likevel myndighetene og Politiet har en jobb å gjøre. Dvs. å følge opp brudd på smittvernreglene som ble begått, pålegge karantene, bøter osv. Dette bør også media dekke at blir gjort.

Kan man ikke pålegge karantene og bøter for dette så kan man heller ikke pålegge for å:
- Krysse grensa til sverige for å handle eller dra på ferie.
- Gå i land med ferger i andre land (norske myndigheter)
-  Avholde fester og arrangementer.
- Utføre andre brudd på smittevernreglene.
Samt de som har fått konsekvenser tidligere kan om mulig bestride dette rettslig.

Så jeg håper myndighetene, politiet og media tar tak i detta asap og er sitt ansvar bevisst når disse borgerne ikke var det.

Selv skulle jeg vært i Oslo denne dagen (kundeoppdrag) men avlyste og flyttet dato når jeg hørte om demonstrasjonen fordi:
1.  Jeg forstod at den med høy sannsynlighet ville bevege seg ned mot sentrum og Karl Johan hvor jeg hadde mitt oppdrag.
2.  Selv om "arrangør" avlyste satt jeg penger på at det ville møte tusenvis uansett.
3.  Jeg ville holde mobiltelefonen min utenfor området (måtte vært påslått pga. oppdraget) slik at jeg ikke kan settes i forbindelse med demonstrasjonstoget og brudd på smittevernregler.
4. At det var en liten risiko for at vi kunne se samme situasjon og følger som vi så i Oslo i oktober 2019.

Jeg informerte min arbeidsgiver om disse  punktene og årsaken til min beslutning om å ikke møte til oppdrag den dagen.
Jeg hadde rett på 2-3 av 4 punkter (nr. 3 vet vi ikke ennå). Nr. 4 oppstod nok ikke fordi Politiet gjorde et klokt valg om å ikke provosere demonstrasjonen. Hadde de gjort det kunne vi sett helt andre tilstander i sentrum. Men meldingen fra Politiet om at de "ikke ville løfte en finger" kom såpass sent at jeg allerede hadde flyttet min avtale.

I etterkant bør dog myndighetene ta tak i dette og følge opp brudd på smittevernreglene ellers vil det føre til at de aller fleste nå slutter å respektere de og vil bestride bøter, karantene osv. med henvisning til denne demonstrasjonen, som har satt presedens.

EDIT:
Når det er sagt så lurer jeg på hvor mange i demonstrasjonen som hadde bla. NFC, BT, morsomme WiFi funksjoner og annet aktivert.


 

VG var i særdeleshet ekstreme med å piske frem dette i dagene forut med flere kronikkere i flere dager som alle gikk i at nordmenn flest var noen j*vla rasister. Hva skjedde med coronadugnaden? UIt av dvalen kom de aktivistene og fikk skinne. VG hard drevet oppvilgeri slik jeg ser det.

Jeg mener fullt og helt ut at de som stod bak og deltok i demonstrasjonen erdrittsekker som pisser på tre måneders iherdig innsats og oppfpfrelse. Fordi de kjeder seg og vil leke Amerika i det tillitsbaserte sosialdeomklratiske norske velferdsamfunnet.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at det skulle vært automatikk i at det går melding til arbeidsgiver på samme måte som arbeidsgiver får melding om sykemelding fra nav, automatisk trekk i lønn fra statens lånekasse og enkelte andre forhold.

De som står på grensa skulle hatt et nettbrett hvor personenes navn og adresse registreres hvor dette automatisk trigger melding til personenes arbeidsgiver og fastlege. Ser ikke hvorfor det skal være noe problem når mindre forhold ikke er det.

Ellers ser jeg ingenting galt i å harryhandle, det har en stor sosial familieverdi og mange gjør det mer som en familieutflukt fremfor å "spare penger".

Om man tenker på hvor lang tid det har tatt å få på plass utbetaling av forskudd for dagpenger, lønnskompensjonsordning (som ikke er kommet enda), så lurer jeg på om det er i det hele tatt er mulig å få på plass slike raske og effektive systemer som du foreslår, og evt. prislapp. 

Det er vel også en hel smørje med personvernhensyn også som gjør til at det ikke er så lett med slike løsninger som det høres ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...