Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagbladet:

13-åring død av coronavirus

Ifølge Sky News har en 13 år gammel gutt dødd etter å ha blitt smittet av coronaviruset. Dette skal være det yngste dødsfallet som følge av viruset i Storbritannia.

Ifølge Sky News var covid-19 dødsårsaken - og gutten hadde ikke underliggende sykdom.

Mer: https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=30461

Link til originalsaken:

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Dagbladet:

13-åring død av coronavirus

Ifølge Sky News har en 13 år gammel gutt dødd etter å ha blitt smittet av coronaviruset. Dette skal være det yngste dødsfallet som følge av viruset i Storbritannia.

Ifølge Sky News var covid-19 dødsårsaken - og gutten hadde ikke underliggende sykdom.

Mer: https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=30461

Link til originalsaken:

 

Men.. men.. folk sier jo bestant  at viruset ikke rammer de yngre, kun de eldre.. 

Hvor er dere hend?Trenger forklaring av en ekspert, så at jeg kan si til søskenbarnet mitt at han ikke er i faresonen, fordi han ikke er 50-60+

Endret av Laffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med ref dagrevyen i dag kommer dagligvare prisene til å skyte i været. Med info fra forumet i dag vil prisøkningen ha utslag på importerte varer. Vi konsumerer 50% importert mat, men vi har potensiellt 90% dekningsgrad (mat vi kan konsumere som er hjemmeprodusert) som i hovedsak er fiskeprodukter. Som sagt tidligere av meddebatanter så blir det mye fisk fremover. Nye prøvelser ved middagsbordet med høylytte protester fra poden(e). Men det er sundt. Sundt for håret, huden og tennene. Kan tenke meg lystige samtaler fremover ?

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor lite alvorlig dette viruset er ved god kapasitet på sykehus så går det ikke holde folk inne særlig mye lenger.

Er vel det at sykehusene ikke har plass ved for stor pågang som holder folk for det meste hjemme, men merker rundt om at folk begynner bli sikkelig lei av å kjøre samfunnet i grus.

Mange der ute får ikke psykologhjelp , lav terskel tilbud er nesten ikke eksisterende, rusbrukere har det verre en noen gang, flere får ikke gått til rehab for skader, mange tør ikke dra på sykehus sjekke seg eller fått timer avbestilt der man kan oppdage kreft/hjertesykdom tidlig.

At friske folk dør er ganske normalt, og døden er en normal del av livet, ingen av oss kommer ut av livet levende vi alle skal dø. 

Var en som hoppet fra en bro idag mest sannsynlig selvmord, ble også en alvorlig trafikk ulykke på stedet.

Finansministeren i Tyksland tok vel også livet sitt.

I UK er det meldt om økning av angst og depresjon.

 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden arrangement som Birken ski ble avlyst (eneste riktige) så er vel også de typiske sykkelrittene i Norge utover våren og forsommeren avlyst vil jeg tro? Spøker nok for styrkeprøven i juni, men for tidlig å si.

Ett av de første hobbyrittene "Enebakk rundt" her til lands den 1. mai er forløpig ikke opplyst avlyst på deres sider. Man kan fortsatt melde seg på. https://secure.onreg.com/onreg2/front/step1.php?id=4820
 

Quote

 

Tipper det blir en "force majeure" når regjeringen har tatt en ny evaluering etter påske.

Quote

Avlysning:
Ved avlysning av Enebakk Rundt på selve rittdagen på grunn av uforutsette værforhold eller annen "force majeure" beholder arrangør påmeldingsbeløpet.

Ellers er jo kalenderen full av større og mindre sykkelritt utover våren og forsommeren.

Giroen tipper jeg blir avlyst? Ser at alle vårklassikerne Flanders, Paris.- Roubaix osv. er avlyst (trist men ansvarlig)
https://www.cyclingstage.com/uci/cycling-calendar-2020/

Giroen ser jeg forløpig står med utsatt. Så hardt som Italia er rammet så spøker det nok for den. Så får man håpe touren fortsatt kan avholdes i juli men det spørs det også :/.

EDIT:
Mai er også høytid for konfirmasjoner og bryllup. Så at humanetisk forbund har avlyst alle sine og det blir nok en del avlyste konfirmasjoner i kirker.

Var ellers en tur ute i dag kl. 16 for å hjelpe sambo å hente noe hjemmekontor utstyr på jobb og var da samtidig innom en litt større Rema 1000. Der var det litt kaotisk og "subbe jakke" som til vanlig. Ikke like mye folk som til vanlig på den tiden, men bra jevn flyt. Virker som folk er litt lei men viktig å holde rutinene oppe.

On a positive note:
Ser at mange har dratt frem sykler fra boder og garasjer nå og det er toppers. Var mange pappaer som stod å skrudde på div. sykler i sola i dag :)En flott måte å få seg litt luft på uten å måtte gå i kø på GSV.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Med tanke på hvor lite alvorlig dette viruset er ved god kapasitet på sykehus så går det ikke holde folk inne særlig mye lenger.

Er vel det at sykehusene ikke har plass ved for stor pågang som holder folk for det meste hjemme, men merker rundt om at folk begynner bli sikkelig lei av å kjøre samfunnet i grus.

Mange der ute får ikke psykologhjelp , lav terskel tilbud er nesten ikke eksisterende, rusbrukere har det verre en noen gang, flere får ikke gått til rehab for skader, mange tør ikke dra på sykehus sjekke seg eller fått timer avbestilt der man kan oppdage kreft/hjertesykdom tidlig.

At friske folk dør er ganske normalt, og døden er en normal del av livet, ingen av oss kommer ut av livet levende vi alle skal dø. 

Var en som hoppet fra en bro idag mest sannsynlig selvmord, ble også en alvorlig trafikk ulykke på stedet.

Finansministeren i Tyksland tok vel også livet sitt.

I UK er det meldt om økning av angst og depresjon.

Lite alvorlig? 

Dette viruset dreper 1% av de som blir smittet. Det kan være at du er en av de hundre som stryker med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

USA - Live nå: Coronabriefing fra WH.

Antall smittede har i USA passert 184 000, mer enn dobbelt av hva Kina hadde på det høyeste. Antall omkomne har steget med over 770 siste døgnet og passert 3700 totalt.

Ifølge dr. Deborah Birx og dr. Fauci på WH Coronavirus Task Force, basert på modeller studert av deres team, ventes det at mellom 100K til 240K kan komme til å miste livet dersom tiltakene funker tilnærmet perfekt. I motsatt fall kan antallet døde ifølge deres modeller ligge nærmere 2.2 millioner. Det ventes at modellen vil bli publisert.

Det vurderes å anbefale maskebruk for alle, så lenge dette ikke går på bekostning av tilgjengelighet av PPE for helseforetakene. En beslutning vedr. dette ventes å komme senere. Det er også meldt at nye retningslinjer for sosial distansering i USA vil bli kunngjort under dagens briefing.

Live nå i nyhetskanaler og på nett.

 

Alternativ stream:

Spoiler

 

 

 

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (7 minutter siden):

USA - Live nå: Coronabriefing fra WH.

Antall smittede har i USA passert 184 000, mer enn dobbelt av hva Kina hadde på det høyeste. Antall omkomne har steget med over 770 siste døgnet og passert 3700 totalt.

Ifølge dr. Deborah Birx og dr. Fauci på WH Coronavirus Task Force, basert på modeller studert av deres team, ventes det at mellom 100K til 200K kan komme til å miste livet dersom tiltakene funker tilnærmet perfekt. I motsatt fall kan antallet døde ifølge deres modeller ligge nærmere 2.2 millioner. Det ventes at modellen vil bli publisert.

Det vurderes å anbefale maskebruk for alle, så lenge dette ikke går på bekostning av tilgjengelighet av PPE for helseforetakene. En beslutning vedr. dette ventes å komme senere. Det er også meldt at nye retningslinjer for sosial distansering i USA vil bli kunngjort under dagens briefing.

Live nå i nyhetskanaler og på nett.

 

xRun. Jeg vil gi deg en alternativ kilde. En ex militær pilot som har kontakter overalt på vestkysten av USA. I England, Europa osv. Han er en 'no nonsens' militær trent person som forholder seg helt faktabasert til data. De der brifene som du viser til er politiske forestillinger som jeg vet innholdet av før jeg ser dem.

 

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Med tanke på hvor lite alvorlig dette viruset er ved god kapasitet på sykehus så går det ikke holde folk inne særlig mye lenger.


Det går helt fint å holde folk inne, mye lengre enn disse få ukene.
De aller fleste har forstått alvoret, men det finnes fremdeles noen få tullinger som tror dette er ufarlig, selv etter å ha sett hva som skjer i Italia, Spania, New York med flere.

Vi andre holder oss hjemme, da det er bedre å være hjemme i live, enn å være død fordi man var rastløs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (4 minutter siden):

xRun. Jeg vil gi deg en alternativ kilde. En ex militær pilot som har kontakter overalt på vestkysten av USA. I england, Europa osv. Han er en 'no nonsens' militær trent person som forholder seg helt faktabasert til data. De der brifene som du viser til er politiske forestillinger som jeg vet innholdet av før jeg ser dem.

 

Jeg er klar over at Trump bruker disse briefingene til flere formål enn å gi informasjon med lav presisjon (for å si det diplomatisk), men det er alltids en sjans for at fagfolkene i bakgrunnen slipper til, og ofte med langt bedre info enn "frontfiguren".  Jeg har forøvrig rikelig med kilder.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, 0laf said:


Det går helt fint å holde folk inne, mye lengre enn disse få ukene.
De aller fleste har forstått alvoret, men det finnes fremdeles noen få tullinger som tror dette er ufarlig, selv etter å ha sett hva som skjer i Italia, Spania, New York med flere.

Vi andre holder oss hjemme, da det er bedre å være hjemme i live, enn å være død fordi man var rastløs.

Det jeg ikke skjønner er hva slags mål og mening vi har med å holde folk inne?

1. Med dagens tiltak vil det ta årevis å oppnå en brukbar flokkimmunitet.

2. En vaksine er 12-18 måneder unna.

3. Hva blir annerledes med å åpne skolene i mai/juni enn hvis vi aldri stengte de i utgangspunktet?

Vi kan ikke fortsette med dette til en vaksine eller flokkimmunitet er nådd. Så jeg spør, hva driver vi med? 

Lenke til kommentar
xRun skrev (2 minutter siden):

Jeg er klar over at Trump bruker disse briefingene til flere formål enn å gi informasjon med lav presisjon (for å si det diplomatisk), men det er alltids en sjans for at fagfolkene i bakgrunnen slipper til, og ofte med langt bedre info enn "frontfiguren".  Jeg har forøvrig rikelig med kilder.

Yes sir.

Lenke til kommentar
Windoge skrev (55 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner er hva slags mål og mening vi har med å holde folk inne?

1. Med dagens tiltak vil det ta årevis å oppnå en brukbar flokkimmunitet.

2. En vaksine er 12-18 måneder unna.

3. Hva blir annerledes med å åpne skolene i mai/juni enn hvis vi aldri stengte de i utgangspunktet?

Vi kan ikke fortsette med dette til en vaksine eller flokkimmunitet er nådd. Så jeg spør, hva driver vi med? 


1. Flokkimmunitet er utopi, det fungerer ikke i praksis uten vaksine. Det tar for lang tid, og for mange vil dø.

2. Kanskje, ingen vet om det tar 3 måneder eller 3 år akkurat nå, men ut i fra hvor raskt alt annet går om dagen, kanskje 6-8 måneder

3. Dersom man får ned smitten i samfunnet, er sannsynligheten for at smitte spres i skolene mindre. Den seneste rapporten fra Imperial College mener at stenging av skoler er et av de tiltakene som utgjør aller mest for å begrense smitte.


Vi både kan, og bør, fortsette med dette til vaksine og/eller bedre behandling for sykdommen foreligger.
Det er rett og slett ikke noe annet valg. 

Politikere kan snakke om å åpne ditt og datt, økonomien og så videre, men faktum er at du kan belage deg på å praktisere sosial distansering i minst ett år fremover, i hvilken grad er vanskelig å svare på, men trolig ganske likt som i dag.

Vi ser jo nå en svak start på at dette kanskje ser ut til å virke, men dersom det snur, kan det godt være portforbud og strengere tiltak blir aktuelt, men at samfunnet går tilbake til normalt er helt urealistisk, å kommer ikke til å skje før det foreligger vaksine, det er bare å innfinne seg med det.

Dersom smittespredningen faktisk reduseres, kan det kanskje være aktuelt å åpne enkelte ting, som skoler og lignende, men da trolig under konstant oppsyn for å se om det må stenges igjen.

Målet er å få smittespredningen så lav som mulig, det er det eneste som fungerer, og så fortsette med tiltakene frem til en permanent løsning eksisterer.

Dersom vi får smitten ned, kan vi åpne noe, og ha kapasitet til å overvåke å slå ned utbrudd før de utvikler seg, men det er ingen garanti for at det ikke blusser opp igjen, og vi må stenge alt igjen.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (53 minutter siden):


Det går helt fint å holde folk inne, mye lengre enn disse få ukene.
De aller fleste har forstått alvoret, men det finnes fremdeles noen få tullinger som tror dette er ufarlig, selv etter å ha sett hva som skjer i Italia, Spania, New York med flere.

Vi andre holder oss hjemme, da det er bedre å være hjemme i live, enn å være død fordi man var rastløs.

Du bruker land som ikke kan settes i sammenheng med Norge.

 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (Akkurat nå):

Du bruker land som ikke kan settes i sammenheng med Norge.


Dersom du tror et virus ikke kan være like dødelig i Norge, som i andre land eller byer, så tror jeg du tar feil.

Hvorfor mener du Norge ikke kan sammenlignes med  Italia, Spania, New York med flere, hva er det som gjør at du mener vi kan gå ut å leve som normalt, uten å få samme krisen ?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, 0laf said:


1. Flokkimmunitet er utopi, det fungerer ikke i praksis uten vaksine. Det tar for lang tid, og for mange vil dø.

2. Kanskje, ingen vet om det tar 3 måneder eller 3 år akkurat nå, men ut i fra hvor raskt alt annet går om dagen, kanskje 6-8 måneder

3. Dersom man får ned smitten i samfunnet, er sannsynligheten for at smitte spres i skolene mindre. Den seneste rapporten fra Imperial College mener at stenging av skoler er et av de tiltakene som utgjør aller mest for å begrense smitte.


Vi både kan, og bør, fortsette med dette til vaksine og/eller bedre behandling for sykdommen foreligger.
Det er rett og slett ikke noe annet valg. 

Politikere kan snakke om å åpne ditt og datt, økonomien og så videre, men faktum er at du kan belage deg på å praktisere sosial distansering i minst ett år fremover, i hvilken grad er vanskelig å svare på, men trolig ganske likt som i dag.

Vi ser jo nå en svak start på at dette kanskje ser ut til å virke, men dersom det snur, kan det godt være portforbud og strengere tiltak blir aktuelt, men at samfunnet går tilbake normalt kommer ikke til å skje før det foreligger vaksine, det er bare å innfinne seg med det.

Dersom smittespredningen faktisk reduseres, kan det kanskje være aktuelt å åpne enkelte ting, som skoler og lignende, men da trolig under konstant oppsyn for å se om det må stenges igjen.

Målet er å få smittespredningen så lav som mulig, det er det eneste som fungerer, og så fortsette med tiltakene frem til en permanent løsning eksisterer.

Dersom vi får smitten ned, kan vi åpne noe, og ha kapasitet til å overvåke å slå ned utbrudd før de utvikler seg, men det er ingen garanti for at det ikke blusser opp igjen, og vi må stenge alt igjen.

I så tilfelle skjønner jeg godt hvorfor svenskene gjør som de gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...