Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Budeia skrev (1 time siden):

Typisk ved hamstring av varer med lang holdbarhet, er at folk kjøper ting som de aldri kommer til å spise opp. F.eks. dama som sa til tv2 at hun kjøpte en pose med bygg-gryn, fordi det var sunt og hadde lang holdbarhet. Mitt tips er at hun aldri kommer til å lage seg noe suppe eller grøt av disse gryna. Og en del hermetikk som var kjøpt som sikkerhet, kan en oppdage igjen 10 år etter. Samme med pasta.

Men det skapes en trygghetsfølelse ved å plassere disse varene på ei hylle i matboden, da. 

Tja, jo, forsåvidt enig i det du skriver men det er nå ganske indivuduelt hvor godt man styrer rulleringen i matlagret. Personlig har jeg litt for lite rullering i fryseren og den bakerste delen av krydderskapet men god kontroll ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Simen1 said:

Hva skal folk med bygg-gryn? Jeg ville ikke brukt det hverken i krig eller fredstid. Havregryn får jeg derimot brukt i fredstid så det lagrer jeg gjerne i kriselagret også.

Godt i supper og stuing :)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Hva skal folk med bygg-gryn? Jeg ville ikke brukt det hverken i krig eller fredstid. Havregryn får jeg derimot brukt i fredstid så det lagrer jeg gjerne i kriselagret også.

At du ikkje ville brukt det betyr ikkje at alle andre heller ikkje vil. Eg synest bygg-gryn er betre enn havregryn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I deler av asia er det ofte slik at at man går med maske (om det minsker spredning) når man er syk for å redusere smitterisikoen for andre rundt seg. Hvorfor gjør vi ikke det i Norge? Hvorfor ser man bare 1/10 som hoster seg i albuen?

Her kan gjerne en influensa eller infeksjon gå på rundgang på hele arbeidsstokken i en bygning med 1000 ansatte og tilhørende totalt sykefravær etc. Så har man de som tar sykemelding for å redusere tiden man er syk (forhåpentligvis) samt risiko for å smitte andre, men som gjør det til liten nytte. Da andre som gir f. og bare skal ha "0 sykefravær"  på papiret til neste lønnsforhandling, ikke bryr seg en døyt om andre som kanskje får et sterkere sykdomsforløp enn dem selv.

Observerer stadig vekk voksne mennesker i arbeidslivet som står å hoster rundt seg blandt kolleger når de er syke på jobb, nesten som om de gjør det med vilje. *riste på hodet*.

Så Corona må bare komme slik at befolkningen kanskje kan lære seg litt normal folkeskikk av det. Jeg biter meg i tunga hver gang en som er syk på jobb oppfører seg slik.

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 minutter siden):

I deler av asia er det ofte slik at at man går med maske (om det minsker spredning) når man er syk for å redusere smitterisikoen for andre rundt seg. Hvorfor gjør vi ikke det i Norge? Hvorfor ser man bare 1/10 som hoster seg i albuen?

Kultur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, Theo343 said:

I deler av asia er det ofte slik at at man går med maske (om det minsker spredning) når man er syk for å redusere smitterisikoen for andre rundt seg. Hvorfor gjør vi ikke det i Norge? Hvorfor ser man bare 1/10 som hoster seg i albuen?

Her kan gjerne en influensa eller infeksjon gå på rundgang på hele arbeidsstokken i en bygning med 1000 ansatte og tilhørende totalt sykefravær etc. Så har man de som tar sykemelding for å redusere tiden man er syk (forhåpentligvis) samt risiko for å smitte andre, men som gjør det til liten nytte. Da andre som gir f. og bare skal ha "0 sykefravær"  på papiret til neste lønnsforhandling, ikke bryr seg en døyt om andre som kanskje får et sterkere sykdomsforløp enn dem selv.

Observerer stadig vekk voksne mennesker i arbeidslivet som står å hoster rundt seg blandt kolleger når de er syke på jobb, nesten som om de gjør det med vilje. *riste på hodet*.

Så Corona må bare komme slik at befolkningen kanskje kan lære seg litt normal folkeskikk av det. Jeg biter meg i tunga hver gang en som er syk på jobb oppfører seg slik.

 

Hadde for meg at dette med masker i Asia for alvor startet med SARS? Godt mulig det gjør noe med mentaliteten?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, PingEnt said:

Hadde for meg at dette med masker i Asia for alvor startet med SARS? Godt mulig det gjør noe med mentaliteten?

Fra de jeg kjenner fra flere regioner i Asia så er dette noe man har gjort så lenge de kan huske. Ikke at det startet med SARS.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge vi har fult fungerende drikkevann i springen så ser jeg ikke hva som skal være viktig å hamstre i Norge.  Man snakker også om et sykdomsforløp på ca. 2 uker fra første symptom.

De fleste unge og voksne sulter ikke ihjel på 2 uker om man skulle bli pålagt "husarrest" ved påvisning av corona. Man overlever også et par uker uten sjokolade ;)

Har man dårlig helse fra før av er det noe helt annet. Men det tviler jeg på at de fleste som nå har panikk ang. hamstring av "antibac" egentlig har. Forøvrig hjelper ikke antibac mot virus selv om verden ser ut til å ha glemt det. Man kommer ikke unna en god gammeldags håndvask om man vil unngå kontaktsmitte med virus.

Om ikke annet burde man kanskje hamstret aksjer i selskaper som produserer antibac og ansiktsmasker m.m. rundt juletider.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...