Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (3 timer siden):

Jeg er nordmann og sliter med å forstå nordmenns tiltro til samfunnets institusjoner.

NAV er en tragedie, UDI plager innvandre med firkantete regler, barnevernet er under hard kritikk og HDI finner på sine egne tall og sier at det er ok for helsearbeidere å gå på jobb etter å ha kommet hjem fra høyrisikoområder.

Norske institisjoner feiler om og om igjen, så hvorfor har de så høy tilitt?

100%. Så har vi militæret da med sine eskapader. Klarte å kjøre en båt til 5Milliarder kroner is senk. Og måten det ble gjort på sier vel sitt om hvor kompetente de er. Så kan vi ta PST. Sjefen er under etterforskning for brudd på våpenloven som har ubetinget fengsel som standard. Vi har Frode Berg saken og Ølen betong. Du kan bare ta for deg av etater som synes å være styrt av 'limited minds' som engelskmennene sier. Siste nytt var Fiskeriministeren som synes at det var greit med litt ekstra i kassen.

Endret av Oddvardm
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Gouldfan said:

Vi gjør det fordi vi anser at lockdown karantene som i Italia og tomme butikkhyller også kan skje her vi bor.

En annen grunn, er at om smitte er overalt så vil vi ikke gjerne gå til storsenter eller offentlig transport. Men bare være hjemme og på jobb og minimalt på lokalbutikken...

Dette er vel det mest smittsomme viruset ever, smitter 3 personer bare noen ser på deg....

 

Med mindre man skal holde seg hjemme fra jobb, skole, trening, buss, tog, trikk, t-bane, kino og alt annet i denne perioden så tror jeg ikke matbutikken er noen større trussel.

Lenke til kommentar

Kina har i følge dagens tabell bare 1,3 dødsfall per 1000 aktivt syke

Resten av verden har 3,1 dødsfall per 1000 aktivt syke

Italia og Iran trekker opp med hhv 8 og 21 dødsfall per 1000 aktivt syke

____________

Kina har 12 nye smittetilfeller i dag per 1000 aktivt syke

Resten av verden har 226 nye smittetilfeller i dag per 1000 aktivt syke

Iran og Frankrike trekker opp med hhv 480 og 500 nye smittetilfeller i dag per 1000 aktivt syke

Norge trekker også opp med hele 600 nye smittetilfeller i dag per 1000 aktivt syke

Synd å si det men Kina vet hva de driver med - Norge er helt på bærtur.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, Simen1 said:

Kina har i følge dagens tabell bare 1,3 dødsfall per 1000 aktivt syke

Resten av verden har 3,1 dødsfall per 1000 aktivt syke

Italia og Iran trekker opp med hhv 8 og 21 dødsfall per 1000 aktivt syke

____________

Kina har 12 nye smittetilfeller i dag per 1000 aktivt syke

Resten av verden har 226 nye smittetilfeller i dag per 1000 aktivt syke

Iran og Frankrike trekker opp med hhv 480 og 500 nye smittetilfeller i dag per 1000 aktivt syke

Norge trekker også opp med hele 600 nye smittetilfeller i dag per 1000 aktivt syke

Synd å si det men Kina vet hva de driver med - Norge er helt på bærtur.

Det med antall dødsfall per aktivt syke kan nok ganske enkelt forklares med at i begynnelsen blir bare de som faktisk har skikkelige symptomer registrert. Altså lungebetennelse eller verre, mens de i Kina nå har begynt å ta tempen på alle husholdninger og folk som beveger seg ute. Da får en registrert en mye større del av befolkningen. Det har sikkert vært en haug milde tilfeller i Italia og Iran man aldri registrerte (og en haug i Kina før de begynte med dette).

Lenke til kommentar
50 minutes ago, pappkake said:

Jeg har ingen tiltro til f.eks. FHI, jeg skal innrømme det.

Vi har en lege som kommer hjem fra Italia og setter hele Ullevål ut av spill. Nå er 28 ansatte (?) i tillegg til de tre fra før mistenkt smittet? Selv om de tester negativt nå, betyr det ikke at de ikke er smittet.

FHI er klovner, og har ikke gjort NOE riktig her. Jeg har sagt siden starten av utbruddet at det er alvorlig og ekstremt smittsomt, og så klarer FHI og legestanden å bagatellisere det såpass at de infiserer hele Ullevål ved første mulighet, og gud vet hvor mange som er smittet etter disse latterlige "karantenene" og folk som tester negativt på en test med 71% treffsikkerhet som sier at de er negative.

Selv om jeg ikke stoler et fnugg på byråkratene som "vet best", så vil jeg overholde en karantene. Faktisk så vil jeg prøve å unngå så mye som mulig av sosial omgang, selv før jeg får beskjed om det, for denne krisen må vi takle selv. Jeg bare krysse fingrene for at en stor nok andel av befolkningen eier litt sunn fornuft og ser alvoret i dette før det er for sent. Om vi bare er 5-10% som gjør tiltak, så hjelper det ikke når huset brenner.

Norge har fått en hel måned til å forberede seg, og klarer å skyte seg selv i foten med hagle ved første mulighet. Det lover ikke bra.

Korrekt! Man har noe som kalles "lapskaustrening" og det kan man fint beskrive dette roteriet med. 

Ja "nå sender vi folk hjem etter italia" og når de blir spurt av journalister om de ble bedt om å kontakte helsemyndigheter så fikk vi svaret "nei det har vi ikke". Rett etter nyheter om utbrudd i Italia.

Deretter "Eh nei vent nå har vi karantene på 50 stk i Oslo". Ok hva innebærer det at dere har satt 50 stk i karantene i Oslo? Har ikke sett et klart svar på det ennå. Virker som ordet "karantene" alene skal ha en magisk virkning på viruset og nærmest være ment for at pressen skal gi inntrykk av at man "har kontroll". ikke så nøye hva de i karantene foretar seg, det er basert på "tillitt". Reis litt til jobb i Oslo en dag så får man se hvor mange regelbrudd som begås hele tiden "basert på tillitt". Regelbrudd som setter andres liv i fare. Så får vi råd om antibac. Antibac for å motvirke virusspredning?

Leger som får beskjed om å gå på jobb på viktig sykehus etter tur til italia i spredningstidsrommet? Sykehus hvor man har sikkerhetsprotokoll på smittespredning for å ikke utsette svake pasienter for ytterligere belastning som kan sette livet deres i fare?

Lapskausarbeid som bærer preg av å først nærmest latterligjøre alle som stiller spørsmål for deretter å kave litt i blinde uten å virke å ha noen felles retning og koordinering.

Greit dette er kanskje ikke så alvorlig som noen frykter, men man får neppe tillitt til norske myndigheter etter å bevitnet alle som snakker i hver sin retning siste 2-3 uker.

For de av oss som kanskje ikke er i faresonen for dette viruset er det ingen krise. Men de fleste av oss har noen i familien eller bekjentskapskretsen som er der. Man hører daglig ting som "Nah det er visst ikke så farlig hvis man har god helse og er under 50". Ok så mennesker over 50 er ikke noe å bry seg om? Eller andre grupper som er utsatte?

Men vi er verdensmestre i å kaste penger på et problem og tro at det løser seg.

Quote

Derfor har vi nå bevilget 10 millioner kroner til Verdens helseorganisasjon sin humanitære innsats, slik at de kan bidra i land som har et dårligere helsetilbud enn oss

Nå tror jeg ikke min gamle syke mor får samme prioritet i helsevesenet som Erna Solberg om de begge skulle blir alvorlig dårlig.

Det hele oser også av "Vi i Norge vet nok bedre enn kineserne og andre land" arroganse - tillitt?

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Splitter said:

Israel med vaksine innen noen uker. Kan det være mulig?

 

Link

Det er mange forskningsgrupper rundt om i verden som sier de er like ved å lage en vaksine, så det kan godt stemme. Vær derimot obs på at testingen som må til etterpå fort kan ta et år for å utelukke eventuelle bivirkninger.

Lenke til kommentar
Simkin skrev (19 minutter siden):

Er ikke Norge verdensmestre, i det meste?

Joda, spesielt på kriseberedskap. Det så vi jo ved forrige store krisehendelse på Utøya..

Splitter skrev (4 minutter siden):

Israel med vaksine innen noen uker. Kan det være mulig?

Den blir sikkert billig - not! Israelerne vet nok å ta seg betalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Splitter skrev (4 minutter siden):

Israel med vaksine innen noen uker. Kan det være mulig?

Artikkelen er misvisende når den sier at vaksinen kan være tilgjengelig 90 dager etter testfasen, uten å opplyse hvor lang testfasen vanligvis er på slike medikamenter. Vil du ta en vaksine som ikke er ordentlig utprøvd, og bivirkninger ukjent? Vaksine har vi tidligst om 18 måneder hvis normale prosedyrer følges.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Simen1 said:

Joda, spesielt på kriseberedskap. Det så vi jo ved forrige store krisehendelse på Utøya..

Den blir sikkert billig - not! Israelerne vet nok å ta seg betalt.

Til nå har såvidt jeg ved legemiddelindustrien stilt testkits gratis tilgjengelig, så la oss ikke forhåndsdømme

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
12 minutes ago, PingEnt said:

Til nå har såvidt jeg ved legemiddelindustrien stilt testkits gratis tilgjengelig, så la oss ikke forhåndsdømme

Kremt. En bekjent i en annen landsdel var hos fastlegen med influensasymptomer for en litt over en ukes tid siden (kun hatt kontakt via steam og facebook siste halvåret men vi har jobbet mye sammen før). 

Han forklarte symptomene med influensaaktig forløp med feber, hodepine, svimmel osv. Legen så på han og spurte "Dette er nok ikke Corona tenker jeg?" hvor begge lo litt og han sa "Nei, tror ikke det". Fikk sykemelding for resten av uken og sendt hjem uten noen test eller instruks. Heldigvis har han tilfrisknet og hadde ant./forhåpentligvis ikke det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Han forklarte symptomene med influensaaktig forløp med feber, hodepine, svimmel osv. Legen så på han og spurte "Dette er nok ikke Corona tenker jeg?" hvor begge lo litt og han sa "Nei, tror ikke det".

Og det var en riktig vurdering fordi han vel ikke hadde vært i utlandet, og vi ikke hadde en smittesituasjon i Norge. Derfor var det unødvendig å teste for corona. Legene er portvakter inn til helsetjenestene, det er deres oppgave å prioritere og vurdere hva som er adekvat bruk av ressurser. Hvis alle som gikk til legen med influensasymptomer ble testet i forrige uke, hadde vi ikke hatt tester igjen til de reelle tilfellene som har dukket opp nå.

Lenke til kommentar

Vel han jobber for tiden på en flyplass med flyvninger til og fra utland. Men selvsagt ikke uenig i at man må prioritere. Jeg forhåndsdømmer ikke, men tillitt til det man har sett siste ukene er å strekke det litt.

Men det inntrykket kan endre seg, håper jeg. :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Splitter said:

Israel med vaksine innen noen uker. Kan det være mulig?

 

Link

Nei.

Det er så mange problemer her at jeg ikke kan skjønne det, pluss at det vil ta et år i alle fall før det blir masseprodusert og har gått igjennom nødvendig testing og lignende.

Det er helt umulig at en vaksine vil være tilgjengelig i noe som ligner på det tidsrommet, men jeg vet at det er mange forskjellige team som jobber parallellt nå (i alle fall 20 over hele verden) så man kan jo bare håpe på at noen klarer det til slutt. Det er i alle fall ikke noe å satse på... man kan alltids håpe på et mirakel.

Problemet er at en mislykket vaksine her kan være livsfarlig, på en annen måte enn en mislykket influensavaksine.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Theo343 said:

"We will ship a vaccine to Iran in a few weeks" - galgenhumor.

Det hadde jo ikke gjort noe om de var villige til det, som en brobygger. Men, jeg tviler på at iranerne hadde akseptert Israel for det, dessverre. Man så jo noe liknende avvisning i Sør-Afrika når israelere forsøkte å hjelpe med teknologi for å løse vannkrisen der nede.

En ting med israelernes vaksineforsøk var at de ved rent lykketreff hadde benyttet typen coronavirus (ikke denne stammen), som modell i annet vaksinearbeid. Så veien til en menneskevaksine kan derfor bli mye mye kortere i akkurat dette laboratoriet pga. det lykketreffet. Det er et vesentlig poeng i å forkorte ned tiden for å få den ut. Altså kan man ikke bare hevde at dette er helt uansvarlig og forhastet pushing av en ny vaksine. Selvsagt må den prøves ut litt før den når folkemassene.

Uansett så burde det få de andre konkurrerende ca. 19 vaksineutviklingsselskapene til å småskjelve litt, da det er viktig å komme først ut i markedet.

Endret av G
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Theo343 said:

Kremt. En bekjent i en annen landsdel var hos fastlegen med influensasymptomer for en litt over en ukes tid siden (kun hatt kontakt via steam og facebook siste halvåret men vi har jobbet mye sammen før). 

Han forklarte symptomene med influensaaktig forløp med feber, hodepine, svimmel osv. Legen så på han og spurte "Dette er nok ikke Corona tenker jeg?" hvor begge lo litt og han sa "Nei, tror ikke det". Fikk sykemelding for resten av uken og sendt hjem uten noen test eller instruks. Heldigvis har han tilfrisknet og hadde ant./forhåpentligvis ikke det.

Her er en kinesers historie om hvordan det føltes å ha coronaviruset:

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/29/to-hell-and-back-my-three-weeks-suffering-from-coronavirus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...