Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Benbjo said:

Alltid fint med flere kilder som understøtter det samme. Det er jo liten tvil om at unge friske mennesker har dødd av dette viruset og at det har tatt livet av hele familier. 

Liten tvil om at dette viruset er svært smittsomt og dermed veldig farlig. Hvem som helst kan tilsynelatende stryke med (bortsett fra barn, som er svært interessant) 

Er også flere friske mennesker som dør av influensa.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Budeia said:

Når disse folkene er rammet av streptokokker, eller astma, eller skadde celler som gjør at immunforsvaret deres overdriver - da er det vel ikke riktig å skrive at de er helt friske?

Så du utelukker disse tilfellene ved influensa, men er ikke villig til å medgå at det samme kan være sant for de unge, friske som har dødd av covid?

Lenke til kommentar
5 hours ago, PingEnt said:

Jeg har alt sagt dette flere ganger: du har en mild lungebetennelse hvis du ikke har noen av symptomene listet, inkludert åndenød. Da er det en mild lungebetennelse. Er dette så vanskelig å forstå? 

Du beskriver lungebetennelse som om det bare er å ha en forkjølelse føler jeg. Finnes slike lungebetennelser uten særlige plager utover normale forkjølelsessymptomer? Jeg er ikke helsepersonell, så derfor må jeg spørre. Jeg ser ikke f.eks. 100 lungebetennelsestilfeller i året. Men, jeg har hørt fra en som fikk det som veldig ung, og han fortalte at det var noe av det tøffeste han hadde vært igjennom. Han var kanskje 30-40 år elns.

Så jeg er skeptisk til måten du prater om lungebetennelse på. Har selv hatt bronkitt og det er heller ikke alltid å spøke med, selv om det naturligvis er på langt nær så alvorlig og tøft som det lungebetennelse kan være.

Endret av G
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (4 minutter siden):

Så du utelukker disse tilfellene ved influensa, men er ikke villig til å medgå at det samme kan være sant for de unge, friske som har dødd av covid?

Kommenterte bare den artikkelen du linket til, det betyr ikke at jeg utelukker noenting eller mener noe utover det. Hvis covid er en influensa som utvikler seg til lungebetennelse oftere enn vanlig influensa, er det ikke en helt vanlig influensa. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, G said:

Du beskriver lungebetennelse som om det bare er å ha en forkjølelse føler jeg. Finnes slike lungebetennelser uten særlige plager utover normale forkjølelsessymptomer? Jeg er ikke helsepersonell, så derfor må jeg spørre. Jeg ser ikke f.eks. 100 lungebetennelsestilfeller i året. Men, jeg har hørt fra en som fikk det som veldig ung, og han fortalte at det var noe av det tøffeste han hadde vært igjennom. Han var kanskje 30-40 år elns.

Så jeg er skeptisk til måten du prater om lungebetennelse på. Har selv hatt bronkitt og det er heller ikke alltid å spøke med, selv om det naturligvis er på langt nær så alvorlig og tøft som det lungebetennelse kan være.

Lungebetennelse, som influensa, kan være veldig ille, eller omtrent like ille som en forkjølelse hva angår symptomer.

 

1 minute ago, Budeia said:

Kommenterte bare den artikkelen du linket til, det betyr ikke at jeg utelukker noenting eller mener noe utover det. Hvis covid er en influensa som utvikler seg til lungebetennelse oftere enn vanlig influensa, er det ikke en helt vanlig influensa. 

Har ikke sagt det er en vanlig influensa. Setter det opp mot influensa slik at folk ser at unge, tilsynelatende friske folk også dør av influensa hvert år.

Lenke til kommentar

Man kan ihvertfall konkludere med at norske helsemyndigheter er svært unnfallende til antallet man skal tolerere å miste i en slik sykdomsspredende smitte som dette.

Ser ut til at Norge ikke er best i klassen her heller, om man sammenlikner oss med noen andre nasjoner.

Endret av G
Lenke til kommentar
13 hours ago, Miri said:

Enig, man bør i så stor grad som mulig unngå kontakt med mennesker i en smittesituasjon som vi etter alt å dømme nå går inn i. Så må man naturligvis skille mellom nødvendig og unødvendig kontakt. Jobb er nødvendig dersom man ikke kan utføre oppgavene fra hjemmekontor. Gå, sykle eller bil fremfor kollektivtransport. Handle større mengder heller enn hyppige besøk til butikken. Vurder om ungene kan tas ut av barnehagen, aktuelt om man f.eks. har pensjonister i familien som kan avlaste. Telefonmøter på jobben fremfor å møtes fysisk. Avlyse konserter, utsette ferier. Dette er gode holdninger som befolkningen burde innarbeide og praktisere også i ordinære influensaperioder. Vi vet det dør flere hundre av vanlig influensa, og de som bare blir mildt rammet er med på å spre smitten til de som ikke klarer seg.

Absolutt og har allerede praktisert dette siden juletider. Men jeg hamstrer ikke i matbutikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (16 minutter siden):

det krever ikke covid heller. 

20% blir alvorlig syke.

Om bare 10% trenger respirator er det like stor krise...

Både jeg og flere jeg kjenner har hatt lungebetennelse. Min var ikke alvorlig , bare etterslep surklet når jeg pustet.

Ingen jeg vet har trengt respirator mot lungebetennelse..... Ikke engang grandonkel på 80ish.

 

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 minutes ago, Gouldfan said:

20% blir alvorlig syke.

Om bare 10% trenger respirator er det like stor krise...

Både jeg og flere jeg kjenner har hatt lungebetennelse. Min var ikke alvorlig , bare etterslep surklet når jeg pustet.

Ingen jeg vet har trengt respirator mot lungebetennelse..... Ikke engang grandonkel på 80ish.

 

 

Tror du 10% trenger respirator?!

 

EDIT: nesten alle bakterielle lungebetennelse er uproblematiske pga antibiotika hvis det blir oppdaget tidsnok.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (2 minutter siden):

Tror du 10% trenger respirator?!

Tror det holder med at veldig mange av de i 20% trenger hjelp til å puste fordi lungene er skadet av virus.

I Kina var det kø foran respirator maskinene og folk døde sittende i Kø.

For de som får alvorlige symptomer så er dette noe annet enn både vanlig lungebetennelse og influensa.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, PingEnt said:

Tror du 10% trenger respirator?!

Dersom man har en antatt Case-fatality rate (CFR) på 2,3 % så skal man vel ikke se helt vekk i fra at 10 % kanskje kan være nokså nære, eller?

 

Finland og Norge:

Quote
  • 2 new cases in Finland: an elderly person and a school-aged child, both related to a previous case who had travelled to northern Italy [source]
  • 2 new cases in Norway [source]

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Gouldfan said:

Tror det holder med at veldig mange av de i 20% trenger hjelp til å puste fordi lungene er skadet av virus.

I Kina var det kø foran respirator maskinene og folk døde sittende i Kø.

For de som får alvorlige symptomer så er dette noe annet enn både vanlig lungebetennelse og influensa.

Ingen av de med alvorlig (severe) trenger respirator. Det er eventuelt de som er kritiske, altså 5% som kanskje trenger det. Og igjen, her er tallene langt fra riktige. 

Lenke til kommentar

Ja det er sant at veldig mange vil overleve dette virus akkurat som en tøff influensa.

Problemet er jo at veldig mange nordmenn er syke, jeg har venner og onkler med Diabetes, hjerteproblemer osv.

At disse samt de eldre sliter og risikerer å dø om 1 av 4 blir smittet så er det en norsk krise av dimensjoner.

Og dette er grunnen til at Kina og Italia låste av området og satt mange befolkning på karantene.. og viruset smitter værre enn noenting.

Vær klar over hvor fort dette har gått, bare fra denne tråden startet...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...