Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (1 time siden):

Men det er jo ikke de som har varslet? 

Her er det jo faktisk samlet inn data om potensielle bivirkninger fra offentlige registre og ber MHRA redegjøre. Helt legitimt 

 

Jeg bare siterer fra den andre tråden hvor Betroz postet samme innlegg:  

a_aa skrev (41 minutter siden):

Den neste kilden fra @Betroz; ...

... er av et helt annet kaliber. Den er en "rapport" (nåja, egentlig et brev) som ikke publisert i et anerkjent tidsskrift, ikke er fagfellevurdert, og selv om den inneholder data i oppsummert form, er vurderingen av disse dataene langt fra nøktern. Det er ingen vurderinger omkring feilkilder eller om helt ulike vaksine-typer kan ha ulike virkninger - konklusjonen er at all vaksinering må stoppes. For meg er det vanskelig å se at dette er noe annet enn en meningsytring, kamuflert bak et slogan som er mye misbrukt: "Evidence Based Medicine".

Når "America's Frontline Doctors" poster informasjon om "forskning", "forskningsrapporter" eller hva de påstår å være det, så kan det være en god rutine å ikke ta for god fisk hva de prøver å overbevise leserne sine om. Det er ofte ikke helt hva de hevder, betyr noe annet enn den motiverte konklusjonen de ønsker å promotere, eller er tilsvarende problematisk av andre grunner. Oppfinnsomme i sine forsøk på å overbevise folk om at ting er oppdaget eller fastslått, men ikke spesielt etterrettelige.
Som også sagt i innlegget på forrige side: Jeg ville ikke tatt hva de publiserer for god fisk.

Endret av xRun
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (1 time siden):

Argumenter heller mot argumentet.. Koroabriefingen i England blir morsommere og morsommere.

Å argumentere mot et "rabbit hole" ville være å følge haren inn i hullet. Motivert argumentasjon fra noen som mener det samme de har ment lenge (vaksiner er djevelens verk ellerno) og deretter samler whatever de finner for å underbygge meningen sin, promoterer det de finner og later som det er gull.
Jeg tar en Fauci på den, akkurat som vedr. hydroxychloroquine da samme gruppen pushet det i fjor sommer; det trengs klare data fra legitime studier utført etter verifiserbare vitenskapelige metoder, og ikke hva dette var for noe. Det er mitt svar til det. Kaster ikke bort tid på sånt.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, xRun said:

Jeg tar en Fauci på den, akkurat som vedr. hydroxychloroquine da samme gruppen pushet det i fjor sommer; det trengs klare data fra legitime studier utført etter verifiserbare vitenskapelige metoder, og ikke hva dette var for noe. Det er mitt svar til det. Kaster ikke bort tid på sånt.

Siden det er denne tråden, la oss glemme konspirasjonsaspektet da. Hvis det viser seg at vaksinen ikke er så trygg som mange tror, så ER det en viktig nyhet. Det at mange som har tatt den ikke har fått noen problemer (enda!), betyr jo det ikke automatisk at den er trygg. Konsekvensene av vaksinen kan komme litt senere for mange andre. Akkurat som man kan røyke tobakk i MANGE år før man får problemer, så betyr det ikke at tobakk er bra for oss.

Poenget mitt er at Covid vaksinene burde ha vært testet mye lenger før dem startet massevaksinering. At du synes det jeg snakker om her er bortkastet tid, vel da er det ditt valg og DIN HELSE. Ikke kom tilbake her på forumet om et par år og si at du angrer på at du tok vaksina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (22 minutter siden):

At du synes det jeg snakker om her er bortkastet tid, vel da er det ditt valg og DIN HELSE.

Det bunner ut i at slike påstander som ikke du kom med, men som AFD fremmet (en allerede tvilsom aktør) og du delte her, basert på noe som ikke ser ut til å være en rapport men snarere et brev med noen oppsummeringer og en mening, hvor det presenteres et mangelfullt argument uten å ta hensyn til åpenbare faktorer, trekkes konklusjoner som er foretrukket (til støtte for deres foruteksisterende kjente standpunkt), og det ikke er verken fagfellevurdert eller publisert i noe anerkjent tidsskrift, så er det tynn saft å servere. Og dette er den typen innhold man ofte ser fra AFD, når de ikke er opptatt med religion-vaksiner og astralsex ref. tidligere innlegg.

Her er det garbage inn, garbage ut. Poster en litt mer solid stoff, så blir kanskje responsen bedre. God helg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fullstappa fotballstadion i Budapest, full kok. Var det ikke en fotballkamp som fikk skylda for å være en trigger da viruset begynte å spre seg for halvannet år siden? 

Litt spesielt å se et stadion nå som om ingenting har skjedd og pandemien er over. Får håpe det går bra.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 19.6.2021 den 15.49):

Fullstappa fotballstadion i Budapest, full kok. Var det ikke en fotballkamp som fikk skylda for å være en trigger da viruset begynte å spre seg for halvannet år siden? 

Litt spesielt å se et stadion nå som om ingenting har skjedd og pandemien er over. Får håpe det går bra.  

Liverpools hjemmekamp mot Atletico Madrid var blant de aller siste som ble spilt for fulle stadioner i Europa ja. Denne kampen var en superspreder-event, med tusenvis av tilreisende fans fra Madrid hvor det allerede var massevis av smitte på den tiden. 41 koronadødsfall er direkte knyttet til kampen.

I Ungarn er det veldig lite smitte nå, omtrent som i Norge, men at kampene i EM spilles for fulle tribuner der henger sammen med hvordan diktator Orban bruker idrett og da spesielt fotball som politisk virkemiddel. Så det ville sannsynligvis vært fulle tribuner selv med mye smitte i landet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Koronasmitten øker i Israel
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584 

Sitat

Det siste døgnet har 125 testet positivt for koronaviruset i Israel, det høyeste antallet på over to måneder. Ifølge helsedepartementet er rundt 70 prosent av alle som tester positivt, smittet av den såkalte deltavarianten.

Halvparten av dem som har testet positivt det siste døgnet, er barn, og myndighetene gjeninnfører nå enkelte smitteverntiltak og anbefaler vaksinering av barn ned i tolvårsalderen.

Over halvparten av Israels innbyggere er nå vaksinert mot koronaviruset.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Men blir disse barna syke?

Tvilsomt at mange av de smittede barna blir særlig syke, i hvert fall ikke så syke at de trenger helsehjelp. Men dette peker igjen på at å vaksinere også barn mot Covid-19 er veien å gå, så jeg håper vi raskt kommer i gang med det så fort alle voksne har fått tilbud her i landet.

Her er en litt mer fyldig artikkel enn NRKs notis:
https://www.reuters.com/world/middle-east/israel-urges-adolescents-get-vaccinated-citing-delta-variant-2021-06-21/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Tvilsomt at mange av de smittede barna blir særlig syke, i hvert fall ikke så syke at de trenger helsehjelp. Men dette peker igjen på at å vaksinere også barn mot Covid-19 er veien å gå, så jeg håper vi raskt kommer i gang med det så fort alle voksne har fått tilbud her i landet.

Her er en litt mer fyldig artikkel enn NRKs notis:
https://www.reuters.com/world/middle-east/israel-urges-adolescents-get-vaccinated-citing-delta-variant-2021-06-21/

Hvis barna ikke blir syke hvorfor skal de da vaksineres om man nå mener at man likevel sprer smitte om man er vaksinert?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Hvis barna ikke blir syke hvorfor skal de da vaksineres om man nå mener at man likevel sprer smitte om man er vaksinert?

Hva mener du? At man kan spre smitte videre selv om man er vaksinert har vi visst hele tiden, ingen vaksiner beskytter 100% mot dette. Men risikoen for å smitte videre reduseres betraktelig med vaksine, inkludert Delta-varianten. Sannsynligvis vil det fungere veldig godt på barn som får en sterkere immunrespons på vaksinene enn de eldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Man sier "reduseres betraktelig" men man har likevel ikke noen tall å vise til?

Joda, man har mange studier på dette, men foreløpig ikke sååå mye spesifikt på Delta-varianten. Du finner også tall på andel videre smitte fra delvaksinerte og fullvaksinerte i FHIs ukerapporter. En grei regel er også at siden vaksinen reduserer sykdom og symptomer, så reduserer den naturligvis også faren for videre spredning.

Stopper koronavaksinene smittespredning?
https://www.faktisk.no/artikler/z2qn2/stopper-koronavaksinene-smittespredning

Sitat

Vaksinene beskytter både mot alvorlig sykdom og død, og mot smittespredning i samfunnet. Men man kan ennå ikke si noe sikkert om hvor mye.


Utdrag fra en litt eldre artikkel om en av studiene:

Ny studie: - Én vaksinedose halverer smitterisikoen
https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-studie-n-vaksinedose-halverer-smitterisikoen/s/12-95-3424122912

Sitat

Redusert smitterisiko

Forskerne påviste at smitteoverføringen fra disse individene til andre husstandsmedlemmer, var 40 til 50 prosent lavere sammenlignet med smitteoverføringen fra uvaksinerte individer til andre husstandsmedlemmer, skriver Nature.

«Vi har påvist at både AstraZeneca- og Pfizer-vaksinen knyttes til en redusert sannsynlighet for smitteoverføring i husstanden med 40 til 50 prosent fra individer som er diagnostisert med covid-19 etter vaksinering,» skriver forfatterne bak studien.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt tidlig å fastlå, men det ser ut som USA begynner å få en liten oppgang nå etter flere uker med nedatgående trend, jeg synest også jeg har lest at Delta dessverre er på vei opp der. Gjennomsnittet på daglige tilfeller er på vei opp.

Ingenting avskrekkende enda, det er tross alt USA og det bor mange millioner, men følger litt ekstra med siden flere land som har hatt en veldig synlig og positiv trend begynner å snu, i tillegg til USA.

Heldigvis har USA passert milepælen med 70% 

Jeg er mest bekymret for utviklingen i Russland. VG hadde en liten notis for noen dager siden om smitteøkningen, og der sto det at bare 12% av russere er vaksinerte (2.doser?) fordi vaksineskepsisen er så stor, i tillegg så er mange vaksinert med Sputnik-vaksinen. Skummel utvikling der:

Jeg tenker at det kan oppstå på en skummel mutasjon i Russland pga. den økte smitten og den lave vaksineringsgraden. Håper de klarer å få kontroll. I Moskva merker de virkelig økt press på sykehusene, som nok skyldes at mange ikke er vaksinerte.

Og angående England, sykehusinnlagte begynner å øke på. Gitt antall smittetilfeller så er det jo mye mindre avskrekkende en tidligere, men forsetter smittetallene å øke, så vil man fort komme opp i 500-1000 daglig innlagte og det er jo ikke akkurat bærekraftig over tid...

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...