Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (14 timer siden):

Litt tidlig å fastlå, men det ser ut som USA begynner å få en liten oppgang nå etter flere uker med nedatgående trend, jeg synest også jeg har lest at Delta dessverre er på vei opp der. Gjennomsnittet på daglige tilfeller er på vei opp.

Selv om det har gått bedre i USA lenge, så har det altså dødd flere hundre daglig over lang, lang tid nå. 352 siste døgn. Det er ganske mange selv i et så stort land. Tenk hvor mange man kunne unngått dersom ikke så mange var skeptiske til vaksinen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Donald Trump foreslo å sende koronasmittede amerikanere til Guantanamo ifølge Miles Taylor, stabssjef i DHS under Trump-administrasjonen. Trumps forslag ble stoppet av folk i hans egen stab.

Trump proposed sending Americans with Covid to Guantánamo, book claims
https://www.theguardian.com/us-news/2021/jun/21/trump-guantanamo-covid-infected-patients

Sitat

In the early days of the coronavirus pandemic, Donald Trump advocated shipping Americans who contracted Covid-19 abroad to Guantánamo Bay.

The stunning revelation is contained in a new book, Nightmare Scenario: Inside the Trump Administration’s Response to the Pandemic That Changed History, by Yasmeen Abutaleb and Damian Paletta, two Washington Post reporters. The Post published excerpts on Monday.

According to the paper, at a meeting in the White House Situation Room in February last year, before the onset of the pandemic in which more than 600,000 have now died in the US, Trump asked aides: “Don’t we have an island that we own? What about Guantánamo?”

Trump also reportedly said: “We import goods. We are not going to import a virus.”

The reporters write that aides blocked the idea when Trump brought it up again.

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Munnbind skal beskytte oss sier de....hmmm :

Quote

A Group Of Parents Sent Their Kids' Face Masks to A Lab for Analysis. Here's What They Found

Gainesville, FL (June 16, 2021) – A group of parents in Gainesville, FL, concerned about potential harms from masks, submitted six face masks to a lab for analysis. The resulting report found that five masks were contaminated with bacteria, parasites, and fungi, including three with dangerous pathogenic and pneumonia-causing bacteria. No viruses were detected on the masks, although the test is capable of detecting viruses.

The analysis detected the following 11 alarmingly dangerous pathogens on the masks:

• Streptococcus pneumoniae (pneumonia) 

• Mycobacterium tuberculosis (tuberculosis) 

• Neisseria meningitidis (meningitis, sepsis) 

• Acanthamoeba polyphaga (keratitis and granulomatous amebic encephalitis) 

• Acinetobacter baumanni (pneumonia, blood stream infections, meningitis, UTIs— resistant to antibiotics) 

• Escherichia coli (food poisoning)

• Borrelia burgdorferi (causes Lyme disease)

• Corynebacterium diphtheriae (diphtheria)

• Legionella pneumophila (Legionnaires' disease) 

• Staphylococcus pyogenes serotype M3 (severe infections—high morbidity rates) 

• Staphylococcus aureus (meningitis, sepsis)

Half of the masks were contaminated with one or more strains of pneumonia-causing bacteria. One-third were contaminated with one or more strains of meningitis-causing bacteria. One-third were contaminated with dangerous, antibiotic-resistant bacterial pathogens. In addition, less dangerous pathogens were identified, including pathogens that can cause fever, ulcers, acne, yeast infections, strep throat, periodontal disease, Rocky Mountain Spotted Fever, and more.

Kilde : https://townhall.com/tipsheet/scottmorefield/2021/06/15/a-group-of-parents-sent-their-kids-face-masks-to-a-lab-for-analysis-heres-what-they-found-n2591047

Lenke til kommentar
Betroz skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er jeg ikke overrasket?

Townhall
https://mediabiasfactcheck.com/townhall/

Sitat

QUESTIONABLE SOURCE

A questionable source exhibits one or more of the following: extreme bias, consistent promotion of propaganda/conspiracies, poor or no sourcing to credible information, a complete lack of transparency, and/or is fake news.

Overall, we rate Townhall Right Biased and Questionable based on consistent one-sided reporting that always favors the right and numerous failed fact checks.

Sitat

Townhall is owned by Salem Media Group, which owns numerous right-leaning Christian-based radio stations across the USA. According to Open Secrets, Salem Media Group donates 100% to Republicans and right-leaning PACS. Online advertising generates revenue for Townhall.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

No har ikkje eg lese nokon av artiklane det blir linka til, men eg ser dessverre alt for ofte at folk gjennbruker munnbind. Dei brukar det, puttar det i lomma, eller har det på haka ellet ned på halsen for så å bruke det på nytt. F.eks. fuktig munnbind i lomma er jo oppskrifta på å få bakteriar og muggsopp etc til å formeire seg. Sjølv brukar eg kun eingangsmunnbind, og eg brukar det kun ein gang, det går rett i søpla så fort eg kjem ut av butikken. Unntaket er når eg også skal på nabobutikken, då blir det på til eg også har vore der, og det blir ikkje dradd ned på haka når eg får frå den ein til andre butikken.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Betroz said:

Testet de helt steril, ubrukt munnbind som lå i original emballasje for sammenligning?

Brukte barna masken riktig?
Tok barna på selve munnbindet eller bare strikken?
Maks 4 timer, så må munnbind skiftes (artikkelen sier barna gikk med de i 5-8)
Munnbind skal skiftes når det blir fuktig.
Hvordan var hygienen til barna, vasket de hender ofte nok?
Noen av munnbindene testet er flerbruks som vaskes i maskin. Kan bakterier og sopp ha overlevd vaskesyklusen?
Riktig bruk av munnbind her: https://www.vitusapotek.no/sykdom-og-plager/lunger-og-luftveier/hvordan-bruke-munnbind?/a/A376003

Hvis masken fanger disse partiklene, hva inneholder da luften på denne skolen barna holder til på? Hadde barna pustet inn bakteriene istedet? Er de eksponert for disse partiklene i det daglige?

Dette står helt til slutt i artikkelen:
These local parents contracted with the lab because they were concerned about the potential of contaminants on masks that their children were forced to wear all day at school, taking them on and off, setting them on various surfaces, wearing them in the bathroom, etc. This prompted them to send the masks to the University of Florida’s Mass Spectrometry Research and Education Center for analysis.

Jeg tolker dette som en bekymring for at overdreven og feil bruk av masken var grunnen til at foreldrene valgte å analysere munnbindene.

Den siste tanken jeg får er at det er jo bra de ikke fant virus på maskene, det viser jo at det ikke er noen som er smittet i området barna oppholdt seg.

Endret av Thor.
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Thor. said:

Jeg tolker dette som en bekymring for at overdreven og feil bruk av masken var grunnen til at foreldrene valgte å analysere munnbindene.

Det er selvsagt noe helt annet når man kun bruker munnbindet i 15 min når man er inne på butikken. Det å bruke det i flere timer er noe annet. Skal folk bytte engangsbind FLERE ganger om dagen da eller!? Tenk på all søppelet det blir av dette. Dessuten kan man ikke forvente for mye av barn... Å tvinge barn til å bruke munnbind i flere timer om dagen, nærmer seg grensa for barnemishandling spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (12 minutter siden):

Det er selvsagt noe helt annet når man kun bruker munnbindet i 15 min når man er inne på butikken. Det å bruke det i flere timer er noe annet. Skal folk bytte engangsbind FLERE ganger om dagen da eller!? Tenk på all søppelet det blir av dette. Dessuten kan man ikke forvente for mye av barn... Å tvinge barn til å bruke munnbind i flere timer om dagen, nærmer seg grensa for barnemishandling spør du meg.

Brukar du eingangsmunnbind så må du nok bytte fleire gangar i løpet av dagen, det gjeld vel sikkert også for fleirgangsmunnbind, det er mykje fuktgheit i utpusten. Søppelproblematikken er heilt klart eit poeng, og ikkje minst alle som slenger det frå seg i gata.

 

Å tvinge (små) barn til å bruke munnbind heile dagen er eg enig med deg i at det er på grensa (og kanskje over gransa) til barnemisshandling. Der bør dei heller finne alternative løysingar, som mindre faste grupper, ingen kryssing mellom gruppene, god utlufting etc.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Selv om det har gått bedre i USA lenge, så har det altså dødd flere hundre daglig over lang, lang tid nå. 352 siste døgn. Det er ganske mange selv i et så stort land. Tenk hvor mange man kunne unngått dersom ikke så mange var skeptiske til vaksinen. 

Ja det er ganske vilt egentlig, og det er jo fremdeles mange innlagt på sykehus. 

Nå øker det virkelig på i enkelte stater....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (11 minutter siden):

Ganske drøyt at det sprer seg så mye selv med den skyhøye vaksinasjonsgraden de har. Frykter for sensommeren her til lands. Vi har jo allerede mange utbrudd av delta 

Begynner å lure på hva som skjer, flere land har nå fått en brå overgang fra nedatgående trend til stor økning. Utifra det jeg kan så har Norge begynt å få forbi Danmark i antall smittetilfeller og jeg er ganske sikker på at differansene vil øke fremover. Svenskene har også fått kraftig kontroll på tallene, og er snart på nivå med Norge? Hva er det som gjør det? Har Delta begynt å spre seg mer i Norge enn i nabolandene, skyldes det at vi ligger etter på vaksinering eller at restriksjonene er lempet for mye? Eller en miks av alt kanskje? Vi har jo alle forutsetninger for å komme ned i tosifret antall smittede, men det virker som det plutselig bare oppstår større utbrudd flere steder utifra intet.

Uansett, kan ikke si jeg er overrasket egentlig, vi har i mange måneder visst om Delta og dens usikre effekt på vaksinene. Hvorfor har vi ikke gjort mer for å stoppe den fra å spre seg?? Ahhrg.
 

I august vil den forventet å være dominant i Europa:

 

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

De fleste trudde c19 var over da vaksinen kom og fikk mange vaksinert.

Sier ikke mere om det:hmm:

Mange er vaksinerte i UK, men de er fortsatt et stykke unna 70% som tidligere ble estimert for flokkimmunitet, som nødvendigvis må være høyere med delta i omløp. UK ligger foran de fleste, men fortsatt er under halvparten av befolkningen fullvaksinerte. Og må nevnes at majoriteten har fått AZ som har lavere effekt enn Pfizer, som de fleste i resten av Europa har fått. De skulle nok hatt kontroll nå om ikke delta kom på banen, eller de holdt igjen flere restriksjoner til vaksineandelen var høyere. Men viktigst er fortsatt å unngå sprengt sykehuskapasitet og dødsfall, og der har vaksinen gjort en stor jobb. 

https://www.wsj.com/articles/race-between-covid-19-vaccines-and-delta-variant-plays-out-in-u-k-11624450110

Data published by Public Health England show the variant is primarily spreading among younger age groups, who have only recently been made eligible for vaccination, in a government drive to extend immunity before a full reopening now slated for July 19.

Under 40s account for three-quarters of Delta cases, according to the data. Over 60s, around 90% of whom are fully vaccinated, make up only 4% of cases.

The vaccine effect is even more pronounced in hospitalizations. In previous waves of infection, between 10% and 15% of all cases would end up in hospital with severe illness, said Linda Bauld, professor of public health at the University of Edinburgh. Now, with vaccines, the proportion is closer to 4%, she said.

Doctors on the front line say they are seeing far fewer elderly people needing hospital treatment compared with similar stages of past waves of infection, as well as fewer patients overall. Data from the National Health Service in England show over 65s accounted for less than one-third of 3,000 Covid-19 hospital admissions in the six weeks through June 6. Before the vaccine rollout began in December, over 65s routinely made up more than two-thirds of admissions.

David Strain, a physician and medical school instructor in Exeter, said there are eight people hospitalized with Covid-19 in his district, compared with the 50 to 60 he would have expected in the absence of vaccines. The bigger pressure on staff is coming from the backlog of other illnesses that went untreated during the pandemic, he said.

 

Endret av knipsolini
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...