Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Ny fest med coronasmitte i Oslo

51 deltagere var på en grillfest med coronasmitte i bydel Vestre Aker i hovedstaden helgen.

Det forteller bydelsdirektør Elisabeth Vennevold til VG.

Onsdag ble det kjent at fire personer i bydel Vestre Aker i Oslo er coronasmittet etter tre fester i bydelen sist uke.

Nå har bydelsledelsen også fått vite om en fjerde fest med personer i 20-årene.

 

– Det er snakk om en privat grillfest med 51 deltagere. Den smittede personen som deltok på denne festen, var også på minst én av de andre festene, sier Vennevold.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lAp2PG/ny-fest-med-coronasmitte-i-oslo

Studiestart med fadderuke 10 august burde bli avlyst. Det kommer til å bli den smitte katalysatoren.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lAp2PG/ny-fest-med-coronasmitte-i-oslo

Studiestart med fadderuke 10 august burde bli avlyst. Det kommer til å bli den smitte katalysatoren.

Er redd du får rett i det. Ikkje minst med tanke på alle studentane som då skal reise på kryss og tvers i Norge for å studere ein annan stad enn der dei har opphalde seg sidan mars...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Enda en coronasmittet fra Hurtigruten

Enda en person fra Hurtigruten-skipet Roald Amundsen har testet positivt for korona. Personen er fra Trondheim, men har vært isolert i en annen kommune.

Personen i 60-årene fikk påvist smitte onsdag og har ingen symptomer, opplyser Trondheim kommune i en pressemelding.

Personen ble testet to ganger og testet først negativt for korona. Enda en test ble gjennomført fordi personen hadde hatt kontakt med en annen coronasmittet Hurtigruten-passasjer.

Onsdag var 53 personer bekreftet coronasmittet som følge av utbruddet på Hurtigruten, opplyser Folkehelseinstituttet.

Sitat

To nye coronainnlagt i Stavanger

To coronasmittede personer er innlagt på Stavanger universitetssjukehus (SUS). Dette er de første sykehusinnleggelsene på over en måned.

– Disse mottar ikke respiratorbehandling, sier sykehusets mediekontakt til Nettavisen.

Sitat

Enda et coronatilfelle i Moss

En ytterligere person er bekreftet coronasmittet i Moss. Totalt har 134 personer fått påvist viruset.

Det viser kommunens oppdaterte oversikt torsdag.

Dette er det første nye tilfellet siden mandag.

Siden midten av juli har det oppstått fire ulike smitteklynger i Moss, blant annet knyttet til personer på utenlandsreise og deltakere i en bryllupsfest.

Sitat

Flere coronasmittede i Indre Østfold

Onsdag ble det avdekket syv nye smittetilfeller av covid-19 i Indre Østfold kommune. Det skriver kommunen på sine hjemmesider.

Smittesporing har avdekket at flere personer med smitte har oppholdt seg på følgende utesteder i Askim; Corner Pub, Snackbaren 1985 og Mines fra midnatt og fram til stengetid både fredag 31. juli og lørdag 1. august.

Indre Østfold kommune er en av kommunene i Norge som har stigende smittetrend, ifølge VGs talloversikt.

Sitat

Siden lørdag er det registrert tre tilfeller av koronasmitte i Tønsbergs befolkning.

Ifølge fungerende kommuneoverlege Per Kristian Opheim fordeler smittebakgrunnen seg slik:

  • Personen er relatert til smitten som er registrert blant håndballspillere på Nøtterøy
  • Én er smittet i utlandet, og diagnostisert etter hjemkomst
  • Den som sist er registrert er i en familierelasjon til vedkommende som ble smittet i et annet land

https://www.tb.no/tre-nye-smittetilfeller-i-tonsberg-hvis-vi-blir-like-flinke-som-i-var-sa-gar-dette-bra/s/5-76-1345960

En koronasmittet person er innlagt på Sykehuset i Vestfold. Det er den første innleggelsen på nesten to måneder.

https://www.tb.no/person-med-koronavirus-innlagt-pa-sykehus/s/5-76-1345672

Drar seg til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig ikke det blir et maske-påbud for alle i butikkene. Kollektivtrafikken kan jeg unngå ved å begynne å kjøre mer bil, men butikkene er vanskelig.

Jeg har en hudsykdom som gjør at jeg blir rød, skjellete og flassete om jeg går med fuktighet i ansiktet over tid, og dette vil bli tungt for meg, kjenner jeg...

Lenke til kommentar
Sitat

Helsepersonell på MS Roald Amundsen fritatt fra sine oppgaver

Alle om bord på MS Roald Amundsen ble i går testet på nytt etter det kommuneoverlege Kathrine Kristoffersen beskriver som utfordringer rundt smittevern. Flere har symptomer på covid-19.

Alle helsearbeidere må oppholde seg på egen lugar før prøvesvarene er klare. Tromsø kommune overtar ansvaret for den medisinske oppfølgingen. Helsepersonalet om bord er fritatt fra sin tjeneste, sier kommuneoverlegen.

Samarbeidet med helsepersonellet ombord er avsluttet.

– Vi får ikke til et samarbeid som vi anser som forsvarlig, sier kommuneoverlege Kathrine Kristoffersen.

Sitat

Det forteller kommuneoverlege Kathrine Kristoffersen i Tromsø kommune på en pressekonferanse torsdag.

– Vi får ikke til et samarbeid som vi anser som forsvarlig, sier Kristoffersen.

Til VG utdyper hun:

 

– Vi har forsøkt å få klare rutiner på hvordan vi skal samarbeide, men det har vi ikke lyktes med. Har vi ikke det, så har vi ikke en forsvarlig oppfølging.

Kommunen fritar skipslegene fra sitt ansvar etter at kommunen og UNN gjennomførte en befaring på skipet. Der kom det frem at flere om bord hadde symptomer på covid-19, og dermed måtte alle om bord på skipet testes på nytt.

Svarene på testene ventes i løpet av torsdag ettermiddag.

Kort tid etter pressekonferansen kom nyheten om at to nye av mannskapet på MS «Roald Amundsen» er innlagt med covid-19 ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN).

Tvilsomt

Sitat

To nye MS «Roald Amundsen»-besetningsmedlemmer innlagt

To nye fra besetningsmedlemmer fra MS Roald Amundsen er innlagt ved UNN.

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrik2706 skrev (40 minutter siden):

Jeg håper virkelig ikke det blir et maske-påbud for alle i butikkene. Kollektivtrafikken kan jeg unngå ved å begynne å kjøre mer bil, men butikkene er vanskelig.

Jeg har en hudsykdom som gjør at jeg blir rød, skjellete og flassete om jeg går med fuktighet i ansiktet over tid, og dette vil bli tungt for meg, kjenner jeg...

Om det kommer noe sånt, så er det gjerne i form av en anbefaling, ikke påbud i første omgang.
Funker det med maske i et kvarter? Ellers kan det være en mulig løsning å handle i første eller siste time av åpningstiden, når det ofte er mindre folk, for å redusere evt. smitterisiko. Lignende anbefaling gikk til sårbare grupper tidligere, husker fra i vår at første time av åpningstid ble anbefalt for eldre i noen land, og andre ble oppfordret til å handle til andre tider resten av dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fy f*en sier jeg....

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lAp2PG/ny-fest-med-coronasmitte-i-oslo

Jeg mener helt seriøst at slike burde blitt hengt ut med både navn og bilde. På tide de skjerper straffene for karantenebrudd. 100 000 i bot OG et halvt års ubetinget fengsel. Om de forårsaker at noen de har smittet dør bør de også siktes for uaktsomt drap.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
henrik2706 skrev (55 minutter siden):

Jeg håper virkelig ikke det blir et maske-påbud for alle i butikkene. Kollektivtrafikken kan jeg unngå ved å begynne å kjøre mer bil, men butikkene er vanskelig.

Jeg har en hudsykdom som gjør at jeg blir rød, skjellete og flassete om jeg går med fuktighet i ansiktet over tid, og dette vil bli tungt for meg, kjenner jeg...

Jeg er helt sikker på at det vil bli gitt dispensasjon til de som på grunn av sykdom og lyte ikke kan bruke munnbind. Det gis det også i andre land. Det har ikke forhindret en del folk som ikke kan passe sine egne saker å opptre som selvutnevnt "munnbindpoliti"; som for eksempel i psykolandet USA hvor  noen idioter til og med filmer og legger ut på nettet noen de føler seg berettighet til å henge ut.

Lenke til kommentar
Sitat

Mistenker smitte på nytt Hurtigruten-skip:

- I samråd med smittevernoverlegen i Trondheim har vi sendt i land to passasjerer fra MS Midnatsol som har sykdomssymptomer. De to har vært i isolasjon om bord. De blir nå håndtert med alle forholdsregler og vil bli testet for covid-19, bekrefter pressevakt Tarjei Kramviken overfor Dagbladet.

Det er tre passasjerer i reisefølget til disse. De har så langt ingen symptomer, men er satt i observasjonskarantene om bord, ifølge Kramviken.

- Vi har en annen passasjer om bord som har symptomer på sykdom. Vedkommende og en person som har vært i nærkontakt med vedkommende, er også satt i karantene om bord. Vi er i løpende dialog med Folkehelseinstituttet og Trondheim kommune, og følger alle råd og anbefalinger fra dem. I tråd med dem og våre egne prosedyrer, velger vi å la skipet ligge i Trondheim inntil videre, sier han.

 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 minutter siden):

Dødsstraff for alle med virus!

Det er det ingen som mener og det vet du. Men alle som VET at de er smittet og bryter isolasjonen med vitende og vilje av egotistiske grunner som at de skal ha det "gøy og moro" bør bli møtt med knallharde sanskjoner som svir og får uopprettelige konsekvenser - også til skrekk og advarsel for alle andre som tenker at dette kan de bare ignorere. Å bryte isolasjonen for å gå på fest burde ogsåregnes  som særdeles skjerpende omstendigheter når det gjelder straffeutmåling.

Jeg har en mistanke om at du ikke tar det her spesielt avlorlig, eller tar jeg feil?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 minutter siden):

Åja, så det er det som har skjedd her? Jeg så ikke noe om det i kilden din.

Det står at en smittet deltok på festen. Det står ikke noe om hvorvidt vedkommende var diagnosert og om h*n ikke var det kan man jo ikke noe for det. Men om vedkommende var testet for covid og funnet positiv visste vedkommende at h* ngjorde noe ulovlig og at h*n skulle være i isolasjon og må derfor straffes hardt for det om det er tilfelle. Er du uenig i det?

 

Lurer på om denne videoen fra Florida i mars(?)er seriøs?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Det står at en smittet deltok på festen. Det står ikke noe om hvorvidt vedkommende var diagnosert og om h*n ikke var det kan man jo ikke noe for det. Men om vedkommende var testet for covid og funnet positiv visste vedkommende at h* ngjorde noe ulovlig og at h*n skulle være i isolasjon og må derfor straffes hardt for det om det er tilfelle. Er du uenig i det?

Nei, det er jeg enig i, men ingenting tyder vel på lovbrudd så langt. Sikkert greit å roe ned på lynsjestemninga.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...