Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne sett at andre former for eksklusiver falt bort, jeg. At eksempelvis EA søler bort Fifalisensen sin år etter år med et spill de tilsynelatende bruker mer penger på marketing enn utvikling - er jo samme spillmotor for 13. året eller noe sånt. Så traileren for Fifa 21 nå, og jeg tror de bare tok noe random gameplay, la til et par passende nye tech-ord og vips: nytt spill, folkens.
Og stakkars NFL-folket. De har jo ikke hatt et bra NFL spill på flere år...

Men angående konsolleksklusiver så har det foregått lenge, så det er rart at "alle" visstnok reagerer først nå. Jeg husker at jeg kjøpte NES for å spill Super Mario og Sega for å spille Sonic. Kjøpte 360 for Halo og Forza, og Playstation for God of War etc. Sånn her har det alltid vært og sånn vil det alltid bli. Men disse inntjeningsmodellene spisser seg nok litt, noe som gjør at de største drar fra. Sorry MS/Nintendo-folk..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
32 minutes ago, RaptorStrike said:

Hvor er den prinsipielle forskjellen?

Igjen du sa jeg var i mot eksklusive titler på konsoll noe jeg absolutt ikke er. Og forskjellen er ganske stor vil jeg si på eksklusive titler kontra eksklusivt innhold i et spill som opprinnelig skal være likt innhold på flere plattformer.

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (1 time siden):

https://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_cost#Fallacy_effect

Vanlig psykologisk fenomen pga. av achievement-systemer. På et tidspunkt innså jeg at jeg ikke lenger spilte for moro, men for å grinde Trophies. 

Å spille for unlocks, beste tid og poeng etc. var jeg ferdig med etter Nintendo 64. For meg har aldri gamerscore eller trophies vært noe annet enn en irriterende pop-up på skjermen ( som heldigvis kan slåes av) :p

 

Jeg ser helt klart drivet med å ha ett sånt system på plass dog. 

Endret av Mala
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (11 minutter siden):

Igjen du sa jeg var i mot eksklusive titler på konsoll noe jeg absolutt ikke er. Og forskjellen er ganske stor vil jeg si på eksklusive titler kontra eksklusivt innhold i et spill som opprinnelig skal være likt innhold på flere plattformer.

Det er prinsipielt det samme. Det er helt naturlig at forskjellige konsoller tilbyr forskjellig innhold. Dette er tross alt ikke Nintendo XboxStation.

Endret av RaptorStrike
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (2 minutter siden):

Det er prinsipielt det samme. Det er helt naturlig at forskjellige konsoller tilbyr forskjellig innhold. Dette er tross alt ikke Nintendo XboxStation.

Så du mener det er helt greit at en konsoll får mere innhold enn den andre på multiplattform spill? Så jo det med nyeste CoD hvor PS4 hadde 1 års ekslusivitet på en gamemode i spillet. Sånne ting synes ikke jeg er greit når de forlanger samme pris på alle plattformer.

Lenke til kommentar
Raul07 skrev (3 timer siden):

Helt krise om dette blir en sånn generasjon. Jeg spiller mest på PC så jeg har ikke noe i mot Sony, ganske nøytral men må innrømme at en sånn type business som de driver gjør ikke at jeg liker dem mer. Men som vanlig er jo dette bare en ting som blir dyttet under teppet. Tør ikke tenke på om Microsoft kjørte en sånn taktikk eller PC plattformen. Da hadde det vært mange misfornøyd sjeler.

Sony har bare gjort det Microsoft gjorde omtrent under hele Xbox 360 generasjonen. Så og si alt av DLC til multiplatform spill var eksklusivt i en tidsperiode, Rockstars GTA IV DLC, COD maps, Skyrim DLC, Fallout New Vegas DLC, bare for å nevne noen. Enkelte utgivelser av selve spillene var også eksklusive til Xbox 360 ett helt år.

Så dette er ikke noe nytt Sony "plutselig" har funnet på.

Og ja, det var mange misfornøyde sjeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Raul07 said:

Igjen du sa jeg var i mot eksklusive titler på konsoll noe jeg absolutt ikke er. Og forskjellen er ganske stor vil jeg si på eksklusive titler kontra eksklusivt innhold i et spill som opprinnelig skal være likt innhold på flere plattformer.

 

27 minutes ago, TheKims said:

Så du mener det er helt greit at en konsoll får mere innhold enn den andre på multiplattform spill? Så jo det med nyeste CoD hvor PS4 hadde 1 års ekslusivitet på en gamemode i spillet. Sånne ting synes ikke jeg er greit når de forlanger samme pris på alle plattformer.

Vel, syns det er litt rart å legge skylden på plattformen som faktisk tilbyr MER innhold. Hva med plattformen som tilbyr mindre og tar samme pris? Det er da ikke særlig forbrukervennlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, RaptorStrike said:

Det er prinsipielt det samme. Det er helt naturlig at forskjellige konsoller tilbyr forskjellig innhold. Dette er tross alt ikke Nintendo XboxStation.

Ikke når innholdet ikke blir like mye. At man skal betale akkurat samme sum for et spill der kun ene plattformen har alt innholdet blir ikke prinsipielt det samme 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Croc Man said:

 

Vel, syns det er litt rart å legge skylden på plattformen som faktisk tilbyr MER innhold. Hva med plattformen som tilbyr mindre og tar samme pris? Det er da ikke særlig forbrukervennlig.

Nei, der er virkelig PC plattformen og Xbox som er forbrukerfiendtlig i denne sammenhengen :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (15 minutter siden):

 

Vel, syns det er litt rart å legge skylden på plattformen som faktisk tilbyr MER innhold. Hva med plattformen som tilbyr mindre og tar samme pris? Det er da ikke særlig forbrukervennlig.

Så du synes det er helt greit at de kutter ut innhold i et spill å har det eksklusivt på kun en plattform? Det er så forbrukerfiendtlig som man får det. 

Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 time siden):

Så du mener det er helt greit at en konsoll får mere innhold enn den andre på multiplattform spill? Så jo det med nyeste CoD hvor PS4 hadde 1 års ekslusivitet på en gamemode i spillet. Sånne ting synes ikke jeg er greit når de forlanger samme pris på alle plattformer.

Absolutt. Det er jo bare å velge riktig konsoll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktig å skille mellom Eksklusive spill, tids eksklusive og multiplatform spill hvor innhold blir solgt til ene eller andre. 

I Avengers tilfellet så kommer vel edderkoppen som DLC en stund etter lansering så sånn sett ikke helt krise imo. Spillene koster det samme og vil være like til launch. 

Men klart begynner det å bli en greie at utviklerne selger deler av spillene sine til enten Sony eller MS så blir det helt idiotisk. Si de lager spillet ferdig og selger si 10% av innholdet til Sony eller MS så er det selvsagt en gedigen uting. Og strengt tatt så er det ikke MS/Sony som er skyld i dette, det er utviklerne som splitter opp produktet sitt for penger. 

Det starter kanskje med en figur, map pack, eksklusive våpen. Men sammenligner vi med microtransactions så kan man jo få frysninger av hvor langt dette kan løpe av gårde før det blir stopp. 

 

Edit: og klart det er fett å klappe seg på Sony badgen akkurat nå og be folk velge riktig konsoll, men om Sony setter en "ny" standard for dette nå så er sjansen stor for at MS tar opp kampen. Til slutt sitter forbrukerne igjen med dårligere deal uansett om man har PS eller xbox.  

 

Endret av barezell
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, TheKims said:

Så du synes det er helt greit at de kutter ut innhold i et spill å har det eksklusivt på kun en plattform? Det er så forbrukerfiendtlig som man får det. 

 

4 hours ago, Raul07 said:

Har ingenting å si det så lenge man eier en Playstation, da blir det plutselig forbrukervennlig :)

Så hvis Rema selger 1 kg ost til 100 kr og Coop selger 1 kg ost + en pakke knekkebrød for samme pris er det plutselig Coop sin feil at Rema tilbyr mindre? Det virker mer som om Rema ikke tar seg av kundene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...