Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Raul07 said:

Vinner man på å lukke innhold bak en konsoll som opprinnelig sku vært på alle plattformer? Vil jo tro at mange av disse avtalene de gjør er i utgangspunktet planlagt til alle "versjoner" av spillet. Da vinner ingen på sånne deals spør du meg utenom at Sony selger enda mer. Det er jo synd at hele fokuset for Sony er å lukke innhold for alle som ikke skal ha en Playstation 5...

Dette er hovedstrategien til Playstation, Xbox og Nintendo. Spørsmålet de kontinuerlig stiller seg er: "Hvordan kan vi lokke forbrukere til å kjøpe vår boks istedet for en annen boks?". Ellers kunne de jo bare gitt ut spillene på PC og mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Croc Man said:

Dette er hovedstrategien til Playstation, Xbox og Nintendo. Spørsmålet de kontinuerlig stiller seg er: "Hvordan kan vi lokke forbrukere til å kjøpe vår boks istedet for en annen boks?". Ellers kunne de jo bare gitt ut spillene på PC og mobil.

Men du må nå være enig at det er en uting hvis man har hundrevis av ekslusive deals lukket vekk på en plattform? Om det stemmer disse ryktene så er det jo en eller annen deal i nesten hvert eneste store tredje part spill, det er en uting uansett hvordan du vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Raul07 said:

Men du må nå være enig at det er en uting hvis man har hundrevis av ekslusive deals lukket vekk på en plattform? Om det stemmer disse ryktene så er det jo en eller annen deal i nesten hvert eneste store tredje part spill, det er en uting uansett hvordan du vrir og vender på det.

Jepp, men jeg tror at du personlig synes dette er mye verre siden du skulle kjøpe Xbox Series X. Jeg hadde tenkt å kjøpe PS5, så jeg ser ikke problemet på samme måte. Hadde det vært omvendt måtte jeg selvfølgelig revurdere hva jeg ville kjøpe, avhengig av hvilke spill jeg ville spille.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Croc Man said:

Jepp, men jeg tror at du personlig synes dette er mye verre siden du skulle kjøpe Xbox Series X. Jeg hadde tenkt å kjøpe PS5, så jeg ser ikke problemet på samme måte. Hadde det vært omvendt måtte jeg selvfølgelig revurdere hva jeg ville kjøpe, avhengig av hvilke spill jeg ville spille.

Dette er en uting for alle som ikke kjøper Playstation 5, naturligvis. Det er jo også en del Sony youtubere som ikke er den største supporter av den slags business. Ser også spill journalister reagere veldig også. Det er en taktikk som ikke er noe populær. Jeg spiller dog 90% av tiden på PC. Xbox blir brukt til noen singelplayer spill. Det blir helt uaktuelt å kjøpe Playstation 5 som hovedkonsoll, ikke pga dette men har investert altofr mye penger og tid i Xbox. Med over 500 spilte spill og 380 000 gamerscore så er ikke valget å bytte så enkelt :p

Endret av Raul07
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (20 minutter siden):

Vinner man på å lukke innhold bak en konsoll som opprinnelig sku vært på alle plattformer? Vil jo tro at mange av disse avtalene de gjør er i utgangspunktet planlagt til alle "versjoner" av spillet. Da vinner ingen på sånne deals spør du meg utenom at Sony selger enda mer. Det er jo synd at hele fokuset for Sony er å lukke innhold for alle som ikke skal ha en Playstation 5... Men ingen poeng for min del å forsette denne diskusjon, Sony gjør aldri feile valg :)

Dette er psykologi triks som er blitt brukt i lang tid. Så ja for dem som skal kjøpe eller eier en PS5 så gir dette en følelse av verdi og verifikasjon om at en har gjort et bra kjøp. Igjen, dette er psykologi triks som har blitt brukt i lang tid og som fungerer.

En behøver ikke å like det enten en er en PS5 eier eller ikke. Men å se hvorfor slike avtaler blir gjort er ikke så vanskelig å forstå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (22 minutter siden):

Vil jo tro at mange av disse avtalene de gjør er i utgangspunktet planlagt til alle "versjoner" av spillet. Da vinner ingen på sånne deals spør du meg utenom at Sony selger enda mer.

Mjaa, en eller annen form for pengeutveksling vil det være mellom Sony og utvikler. Noe vil jeg tro det bidrar til utviklerne å få mer penger mellom hendene. Ser ikke for meg det går rett på bunnlinja. Samtidig gir det også et insentiv til å lage bra DLC. Om Sony betaler i bøtter og spann for noe DLC, men ingen kjøper det fordi det suger balle, så kan du garantere at det får en effekt. Det er ikke så enkelt som at det er utelukkende forbrukerfiendtlig, men heller ikke særlig forbrukervennlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Nimrad said:

Mjaa, en eller annen form for pengeutveksling vil det være mellom Sony og utvikler. Noe vil jeg tro det bidrar til utviklerne å få mer penger mellom hendene. Ser ikke for meg det går rett på bunnlinja. Samtidig gir det også et insentiv til å lage bra DLC. Om Sony betaler i bøtter og spann for noe DLC, men ingen kjøper det fordi det suger balle, så kan du garantere at det får en effekt. Det er ikke så enkelt som at det er utelukkende forbrukerfiendtlig, men heller ikke særlig forbrukervennlig.

Tipper det blir litt mer rammaskrik når man er i en periode der man føler at de ulike selskapene jobber litt mot et mer åpent miljø som med cross play for eksempel. Så får man dette akkurat når man prøver å være mer åpne der ting skal lykkes vekk. 

Lenke til kommentar
Raul07 skrev (1 minutt siden):

Tipper det blir litt mer rammaskrik når man er i en periode der man føler at de ulike selskapene jobber litt mot et mer åpent miljø som med cross play for eksempel. Så får man dette akkurat når man prøver å være mer åpne der ting skal lykkes vekk. 

Ramaskrik? Tror du overvurderer hvor mye folk bryr seg egentlig. Tipper det neppe blir noen andre enn de vanlige som "alltid" maser om hvor forferdelig det er med eksklusive titler/innhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nimrad said:

Ramaskrik? Tror du overvurderer hvor mye folk bryr seg egentlig. Tipper det neppe blir noen andre enn de vanlige som "alltid" maser om hvor forferdelig det er med eksklusive titler/innhold.

Helt utrolig hvor lett man tar dette så lenge man skal ha en Playstation 5. Hvis disse ryktene stemmer så er det jo ikke kun små ting. Er jo hele deler av spill som bare forsvinner i et MULTIPLATTFORM spill. hvis man ikke spiller på Playstation 5. Helt greit at man liker Playstation og Sony men man må nå se at dette er en uting... Føler jeg bare gjentar mer selv så like greit å bare sette en strek. Er 100% for ekslusive titler, det er helt greit. Men multiplattform spill bør forbli multiplattform spill. Nesten bedre med timed exclusives da Om man på død og liv må ha ekslusivt i et spill.

Endret av Raul07
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir nok ein PS5, men blir nok neppe før noen år. Eneste kjekke spillet eg har sett til PS5 til nå må være Kena( Som også kommer til PC), Horizon er også på lista, men bare viss det er KB/M support. Tlou2 var det siste aim baserte spillet eg spiller med controller.

Lenke til kommentar

Enhver utgiver ønsker i utgangspunktet å nå så mange kjøpere som mulig for å maksimere salget. Det må derfor klekkelige summer til for å få utgiver til å velge eksklusivitet, noe Sony virker best på. Merkelig nok har jeg aksept når Sony gjør dette, mens jeg misliker Epic Games sin praksis. Har vel litt med at Sony gjør dette primært med sin egen IP, mens Epic snapper opp populære titler på det åpne markedet.

Lenke til kommentar
Raul07 skrev (3 minutter siden):

Helt utrolig hvor lett man tar dette så lenge man skal ha en Playstation 5. Hvis disse ryktene stemmer så er det jo ikke kun små ting. Er jo hele deler av spill som bare forsvinner i et MULTIPLATTFORM spill. hvis man ikke spiller på Playstation 5. Helt greit at man liker Playstation og Sony men man må nå se at dette er en uting... Føler jeg bare gjentar mer selv så like greit å bare sette en strek. 

Det er du som misforstår om du tror det har noe med Sony og Playstation å gjøre. Dette var jo MS eksperter på ved 360-generasjonen, akkurat denne generasjonen vet jeg ikke helt. Brydde meg verken mer eller mindre om det da.

  

vidor skrev (Akkurat nå):

Enhver utgiver ønsker i utgangspunktet å nå så mange kjøpere som mulig for å maksimere salget. Det må derfor klekkelige summer til for å få utgiver til å velge eksklusivitet, noe Sony virker best på. Merkelig nok har jeg aksept når Sony gjør dette, mens jeg misliker Epic Games sin praksis. Har vel litt med at Sony gjør dette primært med sin egen IP, mens Epic snapper opp populære titler på det åpne markedet.

Apropos det. De som virkelig går under radaren er Nintendo. De har vel de aller største eksklusive spillene og franchisene i verden, men det blir liksom innafor fordi konsollen er så annerledes. Men akkurat eksklusive titler er jeg mer fan av enn eksklusivt innhold. Sistnevnte synes jeg er en dårligere praksis uten de helt store fordelene, men klarer ikke å bry meg så fryktelig.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (10 minutter siden):

Helt utrolig hvor lett man tar dette så lenge man skal ha en Playstation 5. Hvis disse ryktene stemmer så er det jo ikke kun små ting. Er jo hele deler av spill som bare forsvinner i et MULTIPLATTFORM spill. hvis man ikke spiller på Playstation 5. Helt greit at man liker Playstation og Sony men man må nå se at dette er en uting... Føler jeg bare gjentar mer selv så like greit å bare sette en strek. Er 100% for ekslusive titler, det er helt greit. Men multiplattform spill bør forbli multiplattform spill. Nesten bedre med timed exclusives da Om man på død og liv må ha ekslusivt i et spill.

Nei, det eneste som er utrolig er hvor overrasket du er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er bare skalaen på dette så virker altfor mye. Normen har vært noen spill, da har man ikke brydd seg. Neste generasjon i følge ryktene blir helt ekstremt. Kan være snakk om flere titalls store spill med ekslusivt innhold. Er jo et punkt der det kan bli for mye ekslusivt innhold spesielt når det gjelder multiplattform spill.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Raul07 said:

Dette er en uting for alle som ikke kjøper Playstation 5, naturligvis. Det er jo også en del Sony youtubere som ikke er den største supporter av den slags business. Ser også spill journalister reagere veldig også. Det er en taktikk som ikke er noe populær. Jeg spiller dog 90% av tiden på PC. Xbox blir brukt til noen singelplayer spill. Det blir helt uaktuelt å kjøpe Playstation 5 som hovedkonsoll, ikke pga dette men har investert altofr mye penger og tid i Xbox. Med over 500 spilte spill og 380 000 gamerscore så er ikke valget å bytte så enkelt :p

https://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_cost#Fallacy_effect

Vanlig psykologisk fenomen pga. av achievement-systemer. På et tidspunkt innså jeg at jeg ikke lenger spilte for moro, men for å grinde Trophies. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Raul07 said:

Er bare skalaen på dette så virker altfor mye. Normen har vært noen spill, da har man ikke brydd seg. Neste generasjon i følge ryktene blir helt ekstremt. Kan være snakk om flere titalls store spill med ekslusivt innhold. Er jo et punkt der det kan bli for mye ekslusivt innhold spesielt når det gjelder multiplattform spill.

Vel, du har vel ikke lyst å støtte en plattformholder som ikke er villig til å bla opp for å beholde spill og innhold til forbrukerne? Microsoft har da penger nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (6 minutter siden):

Er bare skalaen på dette så virker altfor mye. Normen har vært noen spill, da har man ikke brydd seg. Neste generasjon i følge ryktene blir helt ekstremt. Kan være snakk om flere titalls store spill med ekslusivt innhold. Er jo et punkt der det kan bli for mye ekslusivt innhold spesielt når det gjelder multiplattform spill.

Let me get this straight:

Du er altså sur for at Sony legger for mye innsats i å gi deg mest innhold på konsollen du uansett skal kjøpe...?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...