Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Iki skrev (6 timer siden):

Ifølge det jeg har lest skal de oppgitte GB/s på Xbox være oppgitt med velocity architecture, mens Sony sin løsning får deres 5 GB/s til å virke mer som en standard 7,5 GB/s SSD.

Microsoft baserer fortsatt sitt system på standard SSD lagring, med to lags prioritering, mens Sony deler dette videre opp i 6 lag.

 

Man må også huske at Sony sin maskin ikke fyller minnet med assets slik man vanligvis ville gjort når man designer et spill.

På PS4 måtte man holde data i opp til 30 sekunder i forveien for å redusere pop-in.

På ps5 er dette redusert til under 1 sekund.

Dette frigjør som sagt store deler av minnet.

 

Velocity architecture er Microsoft sin beskrivelse av en pcie 4.0 SSD (2,4 GB/s), med komprimering av data (4,8 GB/s) og sfs.

SFS laster bare textures, ikke noe annet, dette vil ikke øke ytelsen noe betraktelig.

https://microsoft.github.io/DirectX-Specs/d3d/SamplerFeedback.html


Hvor mye data som må ligge i minne i forveien kommer ann på mengden data spillet operer med, Cerney kom med eksempler. 30 sekunder er kanskje et gjennomsnitt for AAA open world spill på PS4, men jeg tviler på at datamengden ikke vil øke til next-gen spill. XBSX har også denne fordelen med å bytte ut data i minne raskere om ikke i like stor grad. Codemasters har snakket om at med XBSX VA så kan dem bytte ut en tekstur eller deler av et tekstur mid-frame, altså imens et frame rendres kan et textur som skal brukes til det frame’et lastes fra SSD’en.

Velocity Architecture innebærer også DirectStorge API’en og SFS kommer på toppen av 2,4GB/s og 4.8GB komprimert tallene. Teksturer tar gjerne en stor del av minne og dermed dataoverføringen fra SSD’en. Som MS sier:  "approximately 2.5x the effective I/O throughput and memory usage above and beyond the raw hardware capabilities on average".

Sitat

 

"We observed that typically, only a small percentage of memory loaded by games was ever accessed," reveals Goossen. "This wastage comes principally from the textures. Textures are universally the biggest consumers of memory for games. However, only a fraction of the memory for each texture is typically accessed by the GPU during the scene. For example, the largest mip of a 4K texture is eight megabytes and often more, but typically only a small portion of that mip is visible in the scene and so only that small portion really needs to be read by the GPU."

"As textures have ballooned in size to match 4K displays, efficiency in memory utilisation has got progressively worse - something Microsoft was able to confirm by building in special monitoring hardware into Xbox One X's Scorpio Engine SoC. "From this, we found a game typically accessed at best only one-half to one-third of their allocated pages over long windows of time," says Goossen. "So if a game never had to load pages that are ultimately never actually used, that means a 2-3x multiplier on the effective amount of physical memory, and a 2-3x multiplier on our effective IO performance."

 

 

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (4 timer siden):

Ifølge det jeg har lest skal de oppgitte GB/s på Xbox være oppgitt med velocity architecture, mens Sony sin løsning får deres 5 GB/s til å virke mer som en standard 7,5 GB/s SSD.

Microsoft baserer fortsatt sitt system på standard SSD lagring, med to lags prioritering, mens Sony deler dette videre opp i 6 lag.

 

Man må også huske at Sony sin maskin ikke fyller minnet med assets slik man vanligvis ville gjort når man designer et spill.

På PS4 måtte man holde data i opp til 30 sekunder i forveien for å redusere pop-in.

På ps5 er dette redusert til under 1 sekund.

Dette frigjør som sagt store deler av minnet.

 

Velocity architecture er Microsoft sin beskrivelse av en pcie 4.0 SSD (2,4 GB/s), med komprimering av data (4,8 GB/s) og sfs.

SFS laster bare textures, ikke noe annet, dette vil ikke øke ytelsen noe betraktelig.

https://microsoft.github.io/DirectX-Specs/d3d/SamplerFeedback.html

SFS kommer på toppen av komprimeringen. I tillegg så støtter standard NVMe mer en to prioriteringer: https://www.anandtech.com/show/15848/storage-matters-xbox-ps5-new-era-of-gaming/4

Nå er det jo ingen tvil om at på lagring er PS5en bedre enn Xbox Series X. Dette vil vi se mest til i eksklusive titler. Det som holder tilbake Xboxen er jo at Microsoft har satset på å støtte Xbox One i et par år til, mens Sony kjører på med ny generasjon.

Når det kommer til resten så er jo Xboxen kraftigere enn hva PS5 kan kjøre på maks (noe den ikke kan gjøre samtidig), men vi vet jo enda ikke alle specs på f.eks. GPU (vi vet antall CU, men ikke ROP og TMU). 

Uansett spent på begge, men lite som har overbevist meg om verken den ene eller den andre så avventer nok 1 år eller 2 før det blir innkjøp denne gangen og, slik at utviklere har fått tid til å ta i bruk ytelsen til annet enn gimmick. 

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (3 timer siden):

 Som MS sier:  "approximately 2.5x the effective I/O throughput and memory usage above and beyond the raw hardware capabilities on average".

 

Og Sony sier omtrent 20x effektivitet.

 

Vi må huske at de deler mye av teknologien mellom seg, med tanke på at begge er zen 2 / rDNA 2 maskiner.

Magnus Rydningen skrev (2 timer siden):

men vi vet jo enda ikke alle specs på f.eks. GPU (vi vet antall CU, men ikke ROP og TMU).

Akkurat, så det er alt for tidlig å påstå at den ene knuser den andre.

Lenke til kommentar
Iki skrev (47 minutter siden):

Og Sony sier omtrent 20x effektivitet.

Hva tenker du på her? Kom gjerne med en link.

Sitat

Vi må huske at de deler mye av teknologien mellom seg, med tanke på at begge er zen 2 / rDNA 2 maskiner.

Ja det er semi-custom designs basert på Zen2 og RDNA2, men når det gjelder SFS implementasjonen i XBSX så stammer det fra forskning MS har gjort mtp overvåkning hardware i XBO-X. 

 

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (47 minutter siden):

Hva tenker du på her?

 

Jeg tenker på hvordan Microsoft sier deres løsning er 4x mer effektiv, mens Sony sier deres er 20x mer effektiv.

Dette er bare tall de kaster fra seg uten særlig mening.

MistaPi skrev (48 minutter siden):

Ja det er semi-custom designs basert på Zen2 og RDNA2, men når det gjelder SFS implementasjonen i XBSX så stammer det fra forskning MS har gjort mtp overvåkning hardware i XBO-X. 

 

Men SFS gjør ikke så mye for ytelsen.

Det er kun snakk om å begrense teksturer i spill, og da ganske begrenset hvor mye du kan gjøre.

Spesielt siden du må lage spillet for å utnytte dette, som er ganske krevende.

Lenke til kommentar
Iki skrev (14 timer siden):

Jeg tenker på hvordan Microsoft sier deres løsning er 4x mer effektiv, mens Sony sier deres er 20x mer effektiv.

Dette er bare tall de kaster fra seg uten særlig mening.

Men SFS gjør ikke så mye for ytelsen.

Det er kun snakk om å begrense teksturer i spill, og da ganske begrenset hvor mye du kan gjøre.

Spesielt siden du må lage spillet for å utnytte dette, som er ganske krevende.

Tekstur streaming utgjør en stor del av data streamingen og å ha mulighet til å gjøre gode valg med hva og når man skal streame kan spare mye båndbredde og minne.

Sitat

 

"At times, the accuracy of sampling information is everything. In the screencap shown below, this demo-scene compares a “bad” feedback approximation to an accurate one. The bad feedback approximation loads higher-detailed mips than necessary:

The difference in committed memory is very high— 524,288 versus 51,584 kilobytes! About a tenth the space for this tiled resource-based, full-mip-chain-based texturing system. Although this demo comparison is a bit silly, it confirms something you probably suspected: good judgments about what to load next can mean dramatic memory savings. And even if you’re using a partial-mip-chain-based system, accurate sampler feedback can still allow you to make better judgments about what to load and when."

-hhttps//devblogs.microsoft.com/directx/coming-to-directx-12-sampler-feedback-some-useful-once-hidden-data-unlocked/

 

 

Lenke til kommentar

Jeg så deler av streamen fra Xbox der de viste Halo Infinite og "next gen graphics". My ass, da eller? Tror jaggu PS3'en hadde bedre grafikk og jeg synes oppriktig synd på 343 og MS for all driten de har fått i etterkant (og noen fantastiske memes) fordi dette ikke akkurat kan ha gjort underverker iforhold til forhåndssalget. So much for terraflops, Zen, velocity og alle det andre fyndordene.. ?

 

Edq_0lRXoAEzqmJ?format=jpg

Endret av Retroman
Screenshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, Retroman said:

Jeg så deler av streamen fra Xbox der de viste Halo Infinite og "next gen graphics". My ass, da eller? Tror jaggu PS3'en hadde bedre grafikk og jeg synes oppriktig synd på 343 og MS for all driten de har fått i etterkant (og noen fantastiske memes) fordi dette ikke akkurat kan ha gjort underverker iforhold til forhåndssalget. So much for terraflops, Zen, velocity og alle det andre fyndordene.. ?

Last ned 4K 60FPS utgaven som DF har lagt ut. Av en eller annen grunn slet streamen veldig med kvalitet og er ikke representativt for kvaliteten på spillet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 timer siden):

Last ned 4K 60FPS utgaven som DF har lagt ut. Av en eller annen grunn slet streamen veldig med kvalitet.

Takk for tipset. Det ga mening til en del av det mange har reagert på, men det er tydelig at mangel på Raytracing og en del andre "feil" (popin, skygger, fargevalg/gjennomsiktighet og materialoverflater) forringet opplevelsen selv i 4k. Microsoft skal visstnok patche inn raytracing til Halo på et senere tidspunkt, men da lurer jeg på til hvilken pris siden dette ikke er gjort fra starten av. Håper på vegne av Xbox-klanen at dette ikke blir standarden på spillene..

Lenke til kommentar
On 7/26/2020 at 1:08 AM, Ezio said:

Series X knuser PS5 på specs da om lista legges slik.

Den lista over eksklusive spill som PS har lagt frem for PS5 er faktisk ikke noe bra heller. Xbox sin er bedre som et resultat av de faktisk legger frem et temmelig stort multiplayer spill som Sony aldri noensinne har evnet å gjøre. De appelerer ikke bare til singelplayerspillere og koze online, men faktisk competitive. Som garantert kommer til å bli en greie på årets Halo også, spesielt nå som det kommer på PC også. 

Om man har en PC til 10k+ så er selvsagt PS5 greia. Men om lar Xbox og PS mot hverandre så kommer Xbox ut på toppen på samtlige områder. Det sier vel det meste når en konsoll som "i følge dere" ikke har noen eksklusive spill. Selger fortsatt godt over 50 millioner konsoller. Da er det helt åpenbart at det ikke er spillene som selger for hvorfor skulle 50 millioner mennesker velge Xbox One overhode i følge logikken dere kjører. Fordi det er langt andre faktorer som spiller inn. 

Det at PS selger mer kan like greit være pga merke. En slags snøball effekt som bare blir større og større jo lengre den ruller av seg selv. Fordi folk går etter hva som er det mest populært. Om 2-3 stk av bestegjengen sitter med PS, så kommer sannsynligvis andre til å følge etter(inkludert deg selv) og slikt sprer seg mer enn noe annet spill fordi ingen vil være utenfor. 

Det mest populære/solgte er ikke automatisk den beste heller. Hva som er best ganske subjektivt annet enn dette året så har Xbox den beste konsollen. Akkurat som PS4 hadde bedre konsoll en Xbox One.

Jeg klarer ikke å få noe konkret ut av dette? Det virker som subjectiv synsing?

Lenke til kommentar

Siden det har vært kastet så mye bæsj mot PC-brukere fra konsoll gjengen i det siste. NVCache til raskere lasting ved hjelp av systemminne og NVMe i 3000-serien til NVIDIA som kommer om halvannen måned. Ikke minst flere mulige oppgraderinger i årene som kommer mens folk da sitter med en relativt gammel konsoll. Den som ler sist osv... ? 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, BadCat said:

Siden det har vært kastet så mye bæsj mot PC-brukere fra konsoll gjengen i det siste. NVCache til raskere lasting ved hjelp av systemminne og NVMe i 3000-serien til NVIDIA som kommer om halvannen måned. Ikke minst flere mulige oppgraderinger i årene som kommer mens folk da sitter med en relativt gammel konsoll. Den som ler sist osv... ? 

Jeg har inntrykk av at de fleste her på forumet har minst 1 konsoll og som regel en ganske påkostet PC primært beregnet på spilling. Det gir jo uansett ingen mening å sammenligne en åpen, modulær plattform hvor pris og volum er ubegrenset med en lukket, skreddersydd plattform som plasserer seg i et spesifikt pris- og volum-sjikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, BadCat said:

Blant annet her, på YouTube, discord, Twitter, Instagram, snapchat og på reklamefinansierte sider som spinner ryktemølla eller har investert på ryktebørsen. Ikke minst I neesfeeden på mobiltelefonen. Skittkasting hver dag.

Alle disse feedene er jo spesifikt tilpasset brukeren utfra hvilket innhold akkurat denne brukeren foretrekker å interagere med. Så jeg tipper algoritmene som ligger bak har funnet ut at du ofte trykker på slikt innhold, for mine feeder har ikke dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er ikke imot konsoll, men tanken på at man skal kjøpe ekstra og svakere maskinvare hvis man har en oppdatert PC. Tenk på miljøet. Det er ille nok å oppdatere PCen om man ikke skal ha konsoller fra tre leire i tillegg. 

Nintendo gjorde en stor feil på 90-tallet da de ikke it id Software porte SMB3 til PC. Kanskje hadde Nintendo til og med vært det største spillselskapet i verden. Så kom perioden hvor Miyamoto var anti online spillbarhet. Ikke minst de største fadesen av dem alle, at PlayStation opprinnelig var ment som tilbehør for Nintendo-konsoller før Sony mottok en kald skulder. Nei, alt skal være eksklusivt slik at man må kjøpe bokser man ikke ønsker eller trenger.

Jeg ser meg nødt til å kjøpe PS5 mot bedre vitende for å ikke tape terreng på Twitch og YouTube. Taper vanvittig med penger på avstå fra å streame eksklusive spill. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...