Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Betroz skrev (19 minutter siden):

Kan se ut som 3080 er mest for de med 2080 og nedover. For oss med 2080Ti så gir et 3090 mye mer mening. Hadde 3090 hatt den prisen som 3080 har, så hadde jeg vurdert det, men jeg betaler ikke 20K for et skjermkort  :wee:

Hell, 20K var prisen hele den nye PC-en min endte på i februar i år. Dog uten GPU. Antar det vil være ironisk å bruke det samme på skjermkortet alene som resten av bygget til sammen. ^^
Og jeg tok det bygget ganske langt ut på det kosmetiske - ca. 5K eller 25 % av totalen ble brukt på "optional extras" (folie, kabler, festebraketter, vifter, lys etc.)

Ahhh!!! Jeg trodde jeg hadde bestemt meg!!

https://www.proshop.no/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3080-AORUS-Xtreme-10GB-GDDR6X-RAM-Grafikkort/2876836 (10.490 Kr., uten kode)

...eller

https://www.komplett.no/product/1168412/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/gigabyte-geforce-rtx-3090-eagle-oc (15.300 Kr., med kode)

:shrug:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
35 minutes ago, Cowboystrekk said:

Her har de vell bare cappa power limit? Undervolt blir noe helt annet da du får kortet til å kjøre på samme hastighet på lavere volt og dermed kan få høyere ytelse da kortet ikke når power limit.

Man kan nok få rimelig like resultat ved å gjøre begge deler :) Det ALLER letteste og raskeste er jo å bare sette ned powerlimit. Funker som ei kule det, og kortet blir kaldere og yter bare litt dårligere. Ikkje studert spenningen på 2080ti så nøye, men ikkje umulig at spenningen går ned automagisk ved å sette ned powerlimit :)

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (23 minutter siden):

Hell, 20K var prisen hele den nye PC-en min endte på i februar i år. Dog uten GPU. Antar det vil være ironisk å bruke det samme på skjermkortet alene som resten av bygget til sammen. ^^
Og jeg tok det bygget ganske langt ut på det kosmetiske - ca. 5K eller 25 % av totalen ble brukt på "optional extras" (folie, kabler, festebraketter, vifter, lys etc.)

Ahhh!!! Jeg trodde jeg hadde bestemt meg!!

https://www.proshop.no/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3080-AORUS-Xtreme-10GB-GDDR6X-RAM-Grafikkort/2876836 (10.490 Kr., uten kode)

...eller

https://www.komplett.no/product/1168412/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/gigabyte-geforce-rtx-3090-eagle-oc (15.300 Kr., med kode)

:shrug:

Du angrer nok ikke på 3090, deilig å ha det beste i et par år, og kun til 5k ekstra... Det er ikke mange kronene ekstra dagen ?

Lenke til kommentar
16 minutes ago, -=HellBound=- said:

Why? 1080ti til 2080ti var et mindre ytelse hopp.

Det stemmer ikke helt: 2080ti kommer seg opp mot stock 3080 ytelse (-raytracing muligens), men 1080ti klarte ikke å komme seg opp mot 2080ti uansett hvor mye du ville.
Har sett litt på Warzone gameplay fra jackfrags og stodeh med NØYAKTIG samme fps som jeg hadde med samme settings..
Noe annet som bekymrer meg er at OC potensialet ser ut til å være skikkelig ræva ?

Ser ut som 3090 eller bust det her... men dobbel pris for 20%? ekstra ytelse skurrer litt

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, -=HellBound=- said:

Why? 1080ti til 2080ti var et mindre ytelse hopp. Vil nå si det har mere for seg å oppgradere til 3080 nå enn det var fra 1080ti til 2080ti :D 

Helt klart. Eneste grunnen til at jeg oppgraderte fra 1080Ti til 2080Ti, var fordi jeg trengte 1080Ti kortet i en annen PC her. Ellers hadde jeg aldri gjort det. Hadde jeg sittet med kun 1080Ti som toppkort enda, så hadde jeg selvsagt oppgradert til 3080 nå :)

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, CetOr said:

Lurer på en ting: Hvis man kan få tilnærmet lik ytelse ved undervolting, hvorfor leveres de ikke da slik? 

Fordi alle gpuer ikkje er like. Noen kan undervolte mye og noen ingen ting. Kommer ann på "silicon lottery"

Spenningen er alltid satt såpass høyt på både cpuer og gpuer, slik at det er 100% stabilt i enhver situasjon ved stock hastighet. Derfor kan man være heldig med undervolting. Akkurat som den andre veien. Les: Overklokking

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"undervolting" kan best case gi tilnærmet lik ytelse som stock, iallfall slik jeg har erfart det. Så da oppnår man litt lavere temp og støy evt.

Men hvis man sammenligner undervolting og overklokking, så er ytelsesgapet markant. Jeg har aldri forstått poenget med å redusere potensialet i kortet, fordi poweaaah som Jeremy ville sagt er king.

Lenke til kommentar
CetOr skrev (2 minutter siden):

Lurer på en ting: Hvis man kan få tilnærmet lik ytelse ved undervolting, hvorfor leveres de ikke da slik? 

Det er ikke 100% garantert at du kan kjøre kortet på den frekvensen og spenningen i alle spill, og etter hvert som skjermkortet blir eldre vil det degradere slik at det trenger høyere spenning for å nå samme klokkefrekvens. Denne marginen er bygd inn fra fabrikken, og er grunnen til at spenning er høyere enn den "trenger" å være, ofte er det også bakt inn mer margin enn nødvendig.

Grunnen til at Nvida lar kortet kjøre på 320W med mer støy, høyere temperaturer, og høyere spenning er for å få ekstra ytelse ut av kortet. Har ikke mye å si om det dumpes ut 450W eller 500W under spill.

Merk at selv om en overklokk kan virke stabil i alle tenkelige spill kan den fortsatt være ustabil i f. eks. Blender eller CUDA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (19 minutter siden):

Man kan nok få rimelig like resultat ved å gjøre begge deler :) Det ALLER letteste og raskeste er jo å bare sette ned powerlimit. Funker som ei kule det, og kortet blir kaldere og yter bare litt dårligere. Ikkje studert spenningen på 2080ti så nøye, men ikkje umulig at spenningen går ned automagisk ved å sette ned powerlimit :)

Det gjør den nok garantert, men en ren undervolt vil gi deg samme eller bedre ytelse vs power cap så UV er bedre. Det ser ut som om Nvidia kjører på med minst 100-150mv for høy spenning vs klokkefrekvens. Ikke fullt så ille som på 5700XT hvor jeg kan kjøre stock frekvens med - 200mv, men kanskje på nivå med Turing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kyrre S. skrev (22 minutter siden):

"undervolting" kan best case gi tilnærmet lik ytelse som stock, iallfall slik jeg har erfart det. Så da oppnår man litt lavere temp og støy evt.

Men hvis man sammenligner undervolting og overklokking, så er ytelsesgapet markant. Jeg har aldri forstått poenget med å redusere potensialet i kortet, fordi poweaaah som Jeremy ville sagt er king.

Du kan undervolte og overklokke. Det er ikke en enten\eller ting. Eks: Et 3080 ser ut til å makse ut på 1060mv og 1950ish MHz, da slår enten powerlimit eller templimit inn. Om du da ber kortet kjøre på 2000MHz@950mv kan det godt hende det går og er stabilt. Pga undervolt vil temp være lavere og forbruk lavere, dette gjør at du befinner deg lenger under powerlimit og kan nå overklokke pga undervolten.

Litt OT, men kan bruke mitt 5700XT som eksempel:

Stock kjører det rundt 1950Mhz@1200mv og kjører seg borti powerlimit stadig vekk.

Jeg kan lett kjøre det på 2000MHz@1060mv. Jeg har da overklokka og undervolta. Ytelsa er da et par prosent bedre enn stock. 2050@1100mv kjører og fint og gir enda 1-2% vs stock.

På bærbare kjører man gjerne ren undervolt av både CPU og GPU for å få ned temp og støy.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...