Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var vel mer eller mindre som forventet dette. Og jeg blir satt i akkurat den situasjonen som jeg forventet hvor hoppet fra 2080 Ti til 3080 blir litt snevert så 3090 fremstår som en mer logisk oppgradering men det koster såpass mye at man gjerne skulle ha visst litt mer om 3080 Ti, om det blir en ting og eventuelt når for å klare å ta en skikkelig vurdering.

Virker som nye FE-kjøleren imponerer stort også. Dette er jo noen beist av noen kort som pøser ut varme og den takler dette imponerende bra. Ikke helt overbevist om at tredjepartkortene vil gjøre det særlig bedre her og de bedre kortene fra tredjepart er jo merkbart dyrere også og ser jo ikke i nærheten like sexy ut som FE.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RamGuy skrev (2 minutter siden):

Virker som nye FE-kjøleren imponerer stort også. Dette er jo noen beist av noen kort som pøser ut varme og den takler dette imponerende bra. Ikke helt overbevist om at tredjepartkortene vil gjøre det særlig bedre her og de bedre kortene fra tredjepart er jo merkbart dyrere også og ser jo ikke i nærheten like sexy ut som FE.

Word, blir FE kort her i gården for første gang :)

Lenke til kommentar
6 minutes ago, RamGuy said:

Var vel mer eller mindre som forventet dette. Og jeg blir satt i akkurat den situasjonen som jeg forventet hvor hoppet fra 2080 Ti til 3080 blir litt snevert så 3090 fremstår som en mer logisk oppgradering men det koster såpass mye at man gjerne skulle ha visst litt mer om 3080 Ti, om det blir en ting og eventuelt når for å klare å ta en skikkelig vurdering.

Virker som nye FE-kjøleren imponerer stort også. Dette er jo noen beist av noen kort som pøser ut varme og den takler dette imponerende bra. Ikke helt overbevist om at tredjepartkortene vil gjøre det særlig bedre her og de bedre kortene fra tredjepart er jo merkbart dyrere også og ser jo ikke i nærheten like sexy ut som FE.

Vi får se hvor tilgjengelige FE kortene blir.. endel som spekulerer i at Nvidia ikke kommer til å lage mange av disse da de rett og slett er for dyre å produsere. Nå vil vel tiden vise dette men om det er tilfellet så er det bare å gratulere markedsavdelingen deres. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RamGuy skrev (14 minutter siden):

Var vel mer eller mindre som forventet dette. Og jeg blir satt i akkurat den situasjonen som jeg forventet hvor hoppet fra 2080 Ti til 3080 blir litt snevert så 3090 fremstår som en mer logisk oppgradering men det koster såpass mye at man gjerne skulle ha visst litt mer om 3080 Ti, om det blir en ting og eventuelt når for å klare å ta en skikkelig vurdering.

Virker som nye FE-kjøleren imponerer stort også. Dette er jo noen beist av noen kort som pøser ut varme og den takler dette imponerende bra. Ikke helt overbevist om at tredjepartkortene vil gjøre det særlig bedre her og de bedre kortene fra tredjepart er jo merkbart dyrere også og ser jo ikke i nærheten like sexy ut som FE.

Lyst på 3090 selv, men 3080 er jo et solid kort og et greit hopp selv fra 1080Ti SLi. Hadde hoppa på et 3080 Ti til 12-13 lapper tvert om det kom neste uke.

Men hvorfor er 3090 så himla digert i forhold til 3080 hvis vi snakker en mulig beskjeden ytelsesøkning? Kjøling og ment til 24/7 bruk og ikke bare gaming?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (2 timer siden):

Håper iværtfall du har vært inne på BIOS og satt på xmp ;) Hvis ikke kjører brikkene stock 2133mhz, 3200mhz er oc med xmp.

Jada, er ikke helt scrub. :)

XMP er påslått (selv om jeg ikke var sikker i starten - Asrocks GUI er...noe rotete), deaktivering av enkelte onboard funksjoner (siden jeg kjører dedikert lydkort osv.) og custom PWM-vifteprofiler.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Emile the rat said:

Etter den logikken kunne jeg kjøpt meg et GTX 750 og en 720p skjerm og kalt meg enthusiast. Nei, hva som avgjør om man er enthusiast går ofte hånd-i-hanske med hva man kjøper 

Den hardwaren du kjøper blir ikke mer enthusiast kun fordi du ønsker det, eller ser på deg selv som enthusiast. På samme måte som at min personbil aldri blir noe mer superbil bare om jeg blir nok bilinteressert.

Men tilbake til spørsmålet, hva er galt med å kjøpe high-end utstyr? Får et inntrykk av at du nærmest tar det personlig om din hardware ikke er enthusiast? 

Oppriktig skjønner jeg ikke hva du krangler etter. Men nå blir det så til de grader avsporing her.

Gidder ikke dette mer, legger deg på ignore listen dersom du skal fortsette å krangle på dette.

Om noen finner entusiasme med et lavtytende kort, er de ikke da en entusiast?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
unicorndeath skrev (49 minutter siden):

Linus test av 3080

 

Han påpeker bla at kjøleren til nvidia påvirker cpu temperaturen slik mange mistenkte, det blir spennende å se om 3 parti kortene blir å overgå fe på dette området.

Han sier vel egentlig at vanlige kort påvirker like mye, og at FE kortet egentlig hjelper på å flytte på denne varmen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Nei, tek kommer som regel på etterslep, og kaller det for nyheter når det har rukket å bli gammelt nytt ;)

Når skribentene til Vredens Gnag har klart å (feil)kjøre et skikkelig review gjennom Google Translate.*

Jeg ser forøvrig at 3080 vil gi meg effektivt +100 % FPS sammenliknet med mitt GTX 1080 (så på FPS for 2060 Super) i 4K. Kan si meg villig å legge ned ~10 Store på en slik oppgradering. :)

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
17 minutes ago, unicorndeath said:

Men så spørs det hvordan sammenligningen blir med 3080 gaming x trio, de knuste jo 2080 ti på temps og ytelse.

Gamers Nexus målte 2080ti ROG Strix OC til samme strømforbruk som 3080 FE, så det kan jo være en relevant sammenligning. GN skulle komme med en dypere thermal video senere i dag.

6 minutes ago, Kyrre S. said:

Forsåvidt ikke så interessant å snakke om Gaming X trio når det er designet til nvidia FE som diskuteres. 

Det interessante er jo å sammenligne FE med 3. parts kort.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo klistret denne emne
  • Evil-Duck avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...