Jump to content
Hapi70

Kan en idiot bruke Linux?

Recommended Posts

Hapi70 skrev (9 minutter siden):

Hvordan overfører jeg data fra en ekstern harddisk til Linux?

Den skal dukke opp automatisk i Nemo når du plugger den inn.

Edited by mobile999
  • Like 1

Bare sånn for å presisere her. Du trenger IKKE å bruke det grafiske grensesnittet som følger med den aktuelle distroen du har valgt. Mint bruker Cinnemon og Ubuntu bruker hmmmm. Gud vet hva, men begge to kan bruke f. eks Xfce som grafisk grensesnitt om ønskelig.

Man har forøvrig flere valgmuligheter når gjelder installasjoner av f. eks Ubuntu og Mint. Man kan nemmelig laste ned og installere ferdig konguerte versjoner av f. eks Ubuntu og Mint. F. eks Xubuntu (*buntu med Xfce), eller Mint Xfce Edition (Som også bruker Xfce).

Hvis man vil gå enda lengere med *buntu, så kan man boote opp Mini ISO av den og sette opp og installere ting selv. Det er noe som kan gjøres hvis man er mer erfaren, eller om man bare vil sette det opp "The Hard Way" liksom.

Edited by wil
  • Like 1

Jeg har nå brukt Linux i noen dager og er ganske fornøyd, har ikke hatt noen problemer.

Men, jeg får ikke automatiske oppdateringer av min HP Elitebook? Hvordan gjør jeg det med oppdateringer nå?

• Like 1

Annonse

Åpne terminalen og skriv:

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade (trykk enter og skriv inn passordet ditt)

Etterpå kan du klippe og lime inn dette lille skriptet for å rengjøre litt :)

echo "Cleaning Up" &&
sudo apt-get -f install &&
sudo apt-get autoremove &&
sudo apt-get -y autoclean &&
sudo apt-get -y clean

On 2/7/2020 at 1:02 PM, Hapi70 said:

Jeg har nå brukt Linux i noen dager og er ganske fornøyd, har ikke hatt noen problemer.

Men, jeg får ikke automatiske oppdateringer av min HP Elitebook? Hvordan gjør jeg det med oppdateringer nå?

Hvis du bruker Ubuntu, Linux Mint eller en annen distro som er basert på Debian kan du bare vente på at "Software Updater" popper opp og minner deg på at du har oppdateringer.

For å oppdatere "manuelt" via command line interface(cli) åpner du terminalen og limer inn linjen(Shift +Ctrl +v):

sudo apt update && sudo apt upgrade

og deretter trykker enter og svarer på eventuelle spørsmål. Som regel innebærer det å svare ja eller nei på om du vil oppdatere systemet.

Edited by swapiness

On 2/8/2020 at 8:49 PM, swapiness said:

Hvis du bruker Ubuntu, Linux Mint eller en annen distro som er basert på Debian kan du bare vente på at "Software Updater" popper opp og minner deg på at du har oppdateringer.

For å oppdatere "manuelt" via command line interface(cli) åpner du terminalen og limer inn linjen(Shift +Ctrl +v):

sudo apt update && sudo apt upgrade

og deretter trykker enter og svarer på eventuelle spørsmål. Som regel innebærer det å svare ja eller nei på om du vil oppdatere systemet.

Jeg tenkte på HP-oppdateringer, altså firmware...? Hvis det er riktig ord. Men fikk svar i en fb-gruppe at jeg antagelig ikke trenger det.

Oppdateringer til firmware (typisk bios/uefi), og nødvendighet/behov/fordel av disse, er jo (normalt) uavhengig av om det er Windows eller Linux som kjøres på maskinen. På enkelte HP-modeller (kanskje helst business-modeller?) er det mulighet til å manuelt starte oppdatering av bios/uefi uten å måtte starte OS.

Når det er sagt er din modell såpass gammel at HP sannsynligvis ikke lenger støtter den med oppdateringer til firmware/bios ...?

Firmware oppdateringer kommer sammen med andre oppdateringer på Linux, ingenting å bry seg med.

• Like 2