Gå til innhold

Kan en idiot bruke Linux?


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare sånn for å presisere her. Du trenger IKKE å bruke det grafiske grensesnittet som følger med den aktuelle distroen du har valgt. Mint bruker Cinnemon og Ubuntu bruker hmmmm. Gud vet hva, men begge to kan bruke f. eks Xfce som grafisk grensesnitt om ønskelig.

Man har forøvrig flere valgmuligheter når gjelder installasjoner av f. eks Ubuntu og Mint. Man kan nemmelig laste ned og installere ferdig konguerte versjoner av f. eks Ubuntu og Mint. F. eks Xubuntu (*buntu med Xfce), eller Mint Xfce Edition (Som også bruker Xfce).

Hvis man vil gå enda lengere med *buntu, så kan man boote opp Mini ISO av den og sette opp og installere ting selv. Det er noe som kan gjøres hvis man er mer erfaren, eller om man bare vil sette det opp "The Hard Way" liksom.

Endret av wil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg har nå brukt Linux i noen dager og er ganske fornøyd, har ikke hatt noen problemer.

Men, jeg får ikke automatiske oppdateringer av min HP Elitebook? Hvordan gjør jeg det med oppdateringer nå?

Lenke til kommentar

Åpne terminalen og skriv:

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade (trykk enter og skriv inn passordet ditt)

 

Etterpå kan du klippe og lime inn dette lille skriptet for å rengjøre litt :)

echo "Cleaning Up" &&
sudo apt-get -f install &&
sudo apt-get autoremove &&
sudo apt-get -y autoclean &&
sudo apt-get -y clean

 

 

Lenke til kommentar
On 2/7/2020 at 1:02 PM, Hapi70 said:

Jeg har nå brukt Linux i noen dager og er ganske fornøyd, har ikke hatt noen problemer.

Men, jeg får ikke automatiske oppdateringer av min HP Elitebook? Hvordan gjør jeg det med oppdateringer nå?

Hvis du bruker Ubuntu, Linux Mint eller en annen distro som er basert på Debian kan du bare vente på at "Software Updater" popper opp og minner deg på at du har oppdateringer.

For å oppdatere "manuelt" via command line interface(cli) åpner du terminalen og limer inn linjen(Shift +Ctrl +v):

sudo apt update && sudo apt upgrade

og deretter trykker enter og svarer på eventuelle spørsmål. Som regel innebærer det å svare ja eller nei på om du vil oppdatere systemet.

Endret av swapiness
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
On 2/8/2020 at 8:49 PM, swapiness said:

Hvis du bruker Ubuntu, Linux Mint eller en annen distro som er basert på Debian kan du bare vente på at "Software Updater" popper opp og minner deg på at du har oppdateringer.

For å oppdatere "manuelt" via command line interface(cli) åpner du terminalen og limer inn linjen(Shift +Ctrl +v):

sudo apt update && sudo apt upgrade

og deretter trykker enter og svarer på eventuelle spørsmål. Som regel innebærer det å svare ja eller nei på om du vil oppdatere systemet.

Jeg tenkte på HP-oppdateringer, altså firmware...? Hvis det er riktig ord. Men fikk svar i en fb-gruppe at jeg antagelig ikke trenger det.

Lenke til kommentar

Oppdateringer til firmware (typisk bios/uefi), og nødvendighet/behov/fordel av disse, er jo (normalt) uavhengig av om det er Windows eller Linux som kjøres på maskinen. På enkelte HP-modeller (kanskje helst business-modeller?) er det mulighet til å manuelt starte oppdatering av bios/uefi uten å måtte starte OS.

Når det er sagt er din modell såpass gammel at HP sannsynligvis ikke lenger støtter den med oppdateringer til firmware/bios ...?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har nå endelig klart å emigrere fra Windows til Ubuntu, etter litt kamp mot laptopene mine. Manglende driver støtte osv, og etter litt googling er alt nå helt fint. Om man skal bruke pc'n med Ubuntu som man gjorde med Windows, er programmene det samme. Man må ikke knote i terminalen, men kan installere via app butikken. Må man innom terminalen, er allskens hjelp å få via et google søk der mange har hatt samme problemer som en selv før. En annen fordel merker jeg nå, er at Ubuntu tar liten plass i forhold til Windows 10. Jeg har 2 lappiser med 32 GB SSD hver. Win10 ga meg 6 GB etter den hadde slukt resten. Ubuntu? Der har jeg brått 20 GB å boltre meg i. Ja jeg har lagringsplass utenom, men det er ikke poenget nå. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
14 hours ago, Kynxx said:

Jeg har nå endelig klart å emigrere fra Windows til Ubuntu, etter litt kamp mot laptopene mine. Manglende driver støtte osv, og etter litt googling er alt nå helt fint. Om man skal bruke pc'n med Ubuntu som man gjorde med Windows, er programmene det samme. Man må ikke knote i terminalen, men kan installere via app butikken. Må man innom terminalen, er allskens hjelp å få via et google søk der mange har hatt samme problemer som en selv før. En annen fordel merker jeg nå, er at Ubuntu tar liten plass i forhold til Windows 10. Jeg har 2 lappiser med 32 GB SSD hver. Win10 ga meg 6 GB etter den hadde slukt resten. Ubuntu? Der har jeg brått 20 GB å boltre meg i. Ja jeg har lagringsplass utenom, men det er ikke poenget nå. :)

Så kult! Har du erfaring med det fra før? Linux Mint funker helt fint for meg fortsatt, er veldig fornøyd med det. Eneste som irriterer meg litt er at vifta går så mye, fordi PCen blir varmere.

Lenke til kommentar

Jeg har vel prøvd meg frem med ymse operativsystemer siden 90 tallet. Men Linux Ubuntu og mint har jeg smakt litt på til og fra siden 2010 og frem til nå. Jeg har alltid måttet krype tilbake til windows da Det har vært for manuelt å sette opp for meg, manglet drivere og at jeg har forstått for lite av hva jeg har holdt på med. Jeg vil dog påstå at siden Ubuntu 14.04 har det vært hyggelig å bruke på eldre laptoper med god støtte og lett tilgjengelig hjelp via google søk.

Samtidig har bruken min endret seg fra spilling til konsum av media, surfing og litt office bruk. Da holder det lenge med billige Asus laptoper, henholdsvis x206ha som nå endelig har fått litt driver støtte og løsninger til å få all hardware opp og gå. Og jeg har en r417sa som har full støtte out of the box. 2GB ram i hver laptop,  men ting fungerer helt greit så lenge jeg øker størrelsen på swap filen. ?

Jeg sliter med å få kontakt mellom Ubuntu og Samsung telefonen min, men det er null stress da jeg har en USB stick på 128 GB og overgang fra usb-c til usb-a og benytte USB on the go for overføring av filer. Går som en drøm.

Må dog fikse støtte for exfat filsystemet i Ubuntu, men det er enkle saker å få til.  Alt i alt kjører Ubuntu lettere på de laptopene enn Windows 10.

Lenke til kommentar

Prøv å lek deg med 20.04 beta pre-release: https://ubuntu-mate.org/blog/ubuntu-mate-focal-fossa-release-notes/

Skal laste ned å teste ut på diverse maskiner i påsken.

På denne PC'en jeg er på nå og Ubuntu MATE får jeg kontakt med Samsung S10e. Det kommer opp "warning" pop-up men jeg bare lukker den og går inn i filbehandler og velger Samsung AndroidPhone under Devices ?

 

 

Lenke til kommentar

Linux synes jeg passer best på server. Har kjørt det i årevis med imponerende resultater. Har dog aldri brukt det særlig lenge omgangen på desktop, selv om det er blitt en god del bedre over tid. Er ca på samme nivået på OSX og Linux, og OSX går greit. Linux har et solid fundament hardwaremessig, og det er den største styrken sånn jeg vurderer det. Har du noe hardware som ikke er blodfersk og ganske utbredt liggende så er sannsynligheten rimelig stor for at det fungerer bra med Linux. Desktop har fungert rimelig greit noen år, men jeg orker sjelden den tuklingen som må til tidvis. Greit nok når du har god tid eller er mer tålmodig/dedikert. Fundamentet er bra i bunnen men det er for stormete i toppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Hapi70 said:

Så kult! Har du erfaring med det fra før? Linux Mint funker helt fint for meg fortsatt, er veldig fornøyd med det. Eneste som irriterer meg litt er at vifta går så mye, fordi PCen blir varmere.

Små knep kan hjelpe.

Prøv å installere tlp.

Dersom PC'en din er gammel og du har dårlig batteri så fjern batteriet og kun bruk power. Ikke la den holde på å lade og bli varm.

Fjern unødvendige apper som starter opp hver gang du starter PC'en din. F.eks ønsker du at Dropbox, Discord, Spotify osv starter opp hver gang. Det er bedre å starte dem selv.

Skru ned på lysstyrken på skjermen.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva dere andre syns og mener om det her, men jeg endret størrelsen på swap filen på laptopene mine fra 1:1 forhold fordi jeg kun har 2 GB ram per laptop. Nå har jeg 1:1,5 der swapfil er 3 GB stor. Det anbefales visst om man skal sette laptop i dvale da alt i ram skrives til swap på SSD/HDD. 

Jeg opplever laptopene som mer responsive, spesielt Asus r417sa 14" som da kun har 2 kjerner cherry trail CPU fra Intel, 2 GB ram og 32 GB SSD. Dog med en SSD på 240 GB i tillegg som jeg monterte. Laptopen her er nå levelig til mine oppgaver.Har også en x206ha 11" som da har 4 kjerner CPU, resten samme specs ellers. Denne merkes fin.

Og i tillegg har jeg valgt å sette swappiness (hvor aggressivt Ubuntu skal benytte disk over ram) til 70. Det ga best resultat hos meg. Med tanke på at Ubuntu 18.04 har 4 GB ram som minst anbefalt mengde ram å gå etter. Det her høres ut som vanskelige greier å fikse, men jeg tok et lite google søk og det tok 10 minutter arbeid (3 minutter å lære meg hvordan jeg lagret endringer i sudo Nano) :p klipp og lim i terminal. Ja det er litt mer manuelt enn Windows om man må finjustere, men da får man virkelig finjustert skikkelig og enkelt istedet for å knote rundt i regedit osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

Husker ikke om det var i Ubuntu 19.10 eller 20. , eller kanskje begge, at apparmor for Firefox ikke kom med som standard. Så sjekk med
sudo aa-status
dpkg -l | grep apparmor
Mangler det kan du
apt install apparmor-profiles-extra apparmor-utils
sudo aa-enforce /etc/apparmor.d/usr.bin.firefox

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...