Gå til innhold

Kan en idiot bruke Linux?


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

21 minutes ago, Merko. said:

Nå vet jeg selvfølgelig ingenting om det, men jeg vil tippe at det er flere gratis programmer til Windows enn det der er til Linux. :)

Min helt subjektive oppfatning er at tilgangen til god gratis programvare er bedre på linux. I winows er det mye mer "free version, upgrade to premium". "30 day free trial". "Community edition, limited support".

Godt mulig det er flere i windows, men du må leite mye mer blandt dritt, for å finne en godbit. I linux så er det bare å åpne pakkemanageren, så ramler godbitene ut som perler på en snor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BippeStankelbein skrev (3 minutter siden):

Min helt subjektive oppfatning er at tilgangen til god gratis programvare er bedre på linux. I winows er det mye mer "free version, upgrade to premium". "30 day free trial". "Community edition, limited support".

Neida, i Windows har man bare større utvalg. Opensource, Prøveverjsoner eller betalversjoner, avhengig av hva man er ute etter.
Det er jo begrenset med hvilke "store" programmer man får når det kommer til Opensource. :) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/16/2020 at 8:06 AM, grovetussen said:

Er ubuntu det samme som linux? Jeg hadde det på en eldre pc som ble så treg av windows, synes det gikk ganske så uproblematisk til generell surfing, tekstbehandling osv.

Her er meningsytrers beskjed om hva Ubuntu egentlig er for noe ?

 

Cut to the chase:

"No, it is horrible."

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Merko. skrev (18 minutter siden):

Neida, i Windows har man bare større utvalg. Opensource, Prøveverjsoner eller betalversjoner, avhengig av hva man er ute etter.
Det er jo begrenset med hvilke "store" programmer man får når det kommer til Opensource. :) 

 

Eh, det er veldig avhengig av hva du ønsker å gjøre. For alle mine bruksområder er applikasjonene bedre på linux, og nei, de er i praksis ikke tilgjengelig på windows. Var det du som dro frem Photoshop også?

Lenke til kommentar
Del skrev (4 minutter siden):

det er veldig avhengig av hva du ønsker å gjøre

Selvsagt er det avhengig av hva man vil gjøre...

Når det er sagt, så finnes det i de aller fleste tilfeller en "Windows variant" av programmer man får Linux, med unntak selvfølgelig. Det samme kan ikke sies andre veien. :)

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (På 17.1.2020 den 18.38):

Det høres jo bra ut, og jeg har allerede en printer som jeg ikke får til å fungere med Windows, så dette blir nok ikke noe (større) problem med Linux.

Mange distro'er bruker CUPS, samme som Apple. Fungerer etter min erfaring særdeles smertefritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Merko. said:

Neida, i Windows har man bare større utvalg. Opensource, Prøveverjsoner eller betalversjoner, avhengig av hva man er ute etter.
Det er jo begrenset med hvilke "store" programmer man får når det kommer til Opensource. :) 

 

Bredere utvalg er i seg selv ikke noe poeng for meg, når det går på bekostning av kvalitet.

Sist jeg sjekket (lenge siden) så hadde Debian er programvarebibliotek på over 30 000, hvor alt var åpen kildekode og gratis, uten resitriksjoner. Windows har sikkert 30 millioner, minst.

MEN. 30 000 er uansett så mye, at jeg vil aldri klare å opparbeide meg en helhetlig oversikt uansett. Så for meg er det mye mer interessant at de 30 000 som er der allerede er "ferdig sortert". Enn å bli tilbudt 30 millioner, hvor 90% av det er junkware (demoversjoner, 30day free trial, freeware-please-upgrade-to-premium-for-the-functionality-you-need).

Lenke til kommentar
Merko. skrev (7 minutter siden):

Selvsagt er det avhengig av hva man vil gjøre...

Når det er sagt, så finnes det i de aller fleste tilfeller en "Windows variant" av programmer man får Linux, med unntak selvfølgelig. Det samme kan ikke sies andre veien. :)

Nå må du rulle inn, jeg fortalte deg nettopp at det ikke er tilfelle. Nesten *alt* jeg vil gjøre har ikke adekvate alternativer på windows.

Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (6 minutter siden):

Enn å bli tilbudt 30 millioner, hvor 90% av det er junkware (demoversjoner, 30day free trial, freeware-please-upgrade-to-premium-for-the-functionality-you-need).

Det er sant. Om man ikke egner seg til på søke etter programvare man trenger, så er et utvalg med "30 millioner" helt klart mye hvor man fort går seg vil.
Men så lenge man behersker seg å Google, så er det ikke et problem. :)

Del skrev (3 minutter siden):

Nå må du rulle inn, jeg fortalte deg nettopp at det ikke er tilfelle. Nesten *alt* jeg vil gjøre har ikke adekvate alternativer på windows.

Nå skrev jeg "i de fleste tilfeller". Selv om du bruker programmer som kun fungerer på Linux, betyr det ikke at det er det som er tilfellet for alle som bruker Linux.. Sier vel mer om utviklerne enn selve operativsystemet dog.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Merko. said:

Det er sant. Om man ikke egner seg til på søke etter programvare man trenger, så er et utvalg med "30 millioner" helt klart mye hvor man fort går seg vil.
Men så lenge man behersker seg å Google, så er det ikke et problem. :)

Nå skrev jeg "i de fleste tilfeller". Selv om du bruker programmer som kun fungerer på Linux, betyr det ikke at det er det som er tilfellet for alle som bruker Linux.. Sier vel mer om utviklerne enn selve operativsystemet dog.

"Ikke egner seg til å søke". Nå er du bare usaklig. Det handler ikke om hva man får til og ikke. Det handler om at det finnes allerede et ferdig sortert bibliotek, da er "default" for meg at jeg går for dette biblioteket, istedenfor å begynne å lete selv i et usortert bibliotek på 30 millioner.

 

Lenke til kommentar
Merko. skrev (11 minutter siden):

Nå skrev jeg "i de fleste tilfeller". Selv om du bruker programmer som kun fungerer på Linux, betyr det ikke at det er det som er tilfellet for alle som bruker Linux.. Sier vel mer om utviklerne enn selve operativsystemet dog.

Kan du ikke bare spørre istedet for å uttale deg.  *Alle* som bruker linux vil:

-bruke en desktop med ganske annen funksjonalitet enn du har i windows

-bruke applikasjonene som er integrert med desktopen, som også er ganske annerledes enn hva du får med windows

-få tilgang programvare innen mange kategorier som ikke har alternativer på windows, eksempelvis noe så fundamentalt som programmering

Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (47 minutter siden):

Det handler om at det finnes allerede et ferdig sortert bibliotek, da er "default" for meg at jeg går for dette biblioteket, istedenfor å begynne å lete selv i et usortert bibliotek på 30 millioner

Igjen, det at du må lete gjennom et "bibliotek på 30 millioner" når du trenger et program sier vel mer om kunnskapene dine enn noe annet rundt "windows vs linux". Uansett så foreslår jeg at vi legger denne biten død, så får du heller opprette en ny tråd om du vil diskutere dette videre :)

 

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Her er meningsytrers beskjed om hva Ubuntu egentlig er for noe ?

 

Cut to the chase:

"No, it is horrible."

 

Har sett noen videoer med han der tidligere, skikkelig kvalm click bait drittsekk.

Dusten nevner 32 bit støtten som Ubuntu ville kutte. Jeg er helt enig med Ubuntu. Hvorfor skal de som selskap drive å opprettholde støtte for noe de ikke bruker eller trenger? For at noen få skal få spille de gamle spillene sine? Bullshit! Apple ville ikke spurt noen engang, de ville bare fjernet det og ferdig med det.

Trur ikke dusten i videoen vet hvor mange som bruker Ubuntu og Ubuntu baserte operativsystemer. 

Lenke til kommentar
57 minutes ago, DiskusDød said:

Har sett noen videoer med han der tidligere, skikkelig kvalm click bait drittsekk.

Dusten nevner 32 bit støtten som Ubuntu ville kutte. Jeg er helt enig med Ubuntu. Hvorfor skal de som selskap drive å opprettholde støtte for noe de ikke bruker eller trenger? For at noen få skal få spille de gamle spillene sine? Bullshit! Apple ville ikke spurt noen engang, de ville bare fjernet det og ferdig med det.

Trur ikke dusten i videoen vet hvor mange som bruker Ubuntu og Ubuntu baserte operativsystemer. 

Har sett noen andre videoer av han jeg også. Jeg føler ikke akkurat at denne video var helt clickbait fra han. Men, så kan jeg ikke for mye av det han forteller om Ubuntu. Men, det høres ihvertfall helt troverdig ut det han forteller.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er ikke noe fanboy, har prøvd det meste som har en installer, men valget falt på Ubuntu MATE pga latskap (lot den stå på maskinen min i 3 år og ble vant til den) Selveste Ubuntu desktop klarer jeg ikke. Linux mint og peppermint os er bra. Manjaro er også bra. 

At Ubuntu snudde i den 32 bit saken er kjedelig. De bør gro litt baller...

 

Arch har nettopp gjort om ved å gjøre den enda vanskeligere å installere det. De vil virkelig være sin egen sære klubb. 

Alle som kjører Arch vet de kjører Arch, det er en stor prosentandel av Ubuntu brukere som ikke vet at de bruker Ubuntu eller Linux. Disse menneskene finner du ikke på Reddit eller YT. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, DiskusDød said:

Er ikke noe fanboy, har prøvd det meste som har en installer, men valget falt på Ubuntu MATE pga latskap (lot den stå på maskinen min i 3 år og ble vant til den) Selveste Ubuntu desktop klarer jeg ikke. Linux mint og peppermint os er bra. Manjaro er også bra. 

At Ubuntu snudde i den 32 bit saken er kjedelig. De bør gro litt baller...

 

Arch har nettopp gjort om ved å gjøre den enda vanskeligere å installere det. De vil virkelig være sin egen sære klubb. 

Alle som kjører Arch vet de kjører Arch, det er en stor prosentandel av Ubuntu brukere som ikke vet at de bruker Ubuntu eller Linux. Disse menneskene finner du ikke på Reddit eller YT. 

 

Er det så krevende å sette en kompilator til å kompilere 32-bits OS egentlig? Det finnes fortsatt 32-bits hardware. Men, det finnes også alternative distroer som bevarer 32-bits OS'et sitt da, så tapet av Ubuntu hadde kanskje ikke vært så voldsomt egentlig.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, G said:

Er det så krevende å sette en kompilator til å kompilere 32-bits OS egentlig? Det finnes fortsatt 32-bits hardware. Men, det finnes også alternative distroer som bevarer 32-bits OS'et sitt da, så tapet av Ubuntu hadde kanskje ikke vært så voldsomt egentlig.

Det må kompileres, det må testes, det må lastes opp. Det blir i det hele en del ekstra arbeid for en et behov som blir mindre og mindre. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, DiskusDød said:

Arch har nettopp gjort om ved å gjøre den enda vanskeligere å installere det. De vil virkelig være sin egen sære klubb.

Jeg reagerer på ordet "nettopp". Er det skjedd noen endring i det siste? Installasjonsskriptet ble fjernet for flere år siden (og det er få som savner det).

Det er ikke vanskelig å installere Arch, men veiledningen kunne gjerne vært en god del klarere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...