Gå til innhold

Spåkulen vår 2020: Fortsetter Donald Trump som president?


Gjest Slettet-404071

Presidentvalget 2020  

141 stemmer

  1. 1. Tror du Donald Trump kommer til å vinne presidentvalget i 2020?

    • JA
      88
    • NEI
      53


Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (29 minutter siden):

De bommet ikke. Resultatene var ikke utenfor feilmarginene.

Å få et representativt utvalg ved meningsmålinger er umulig, uansett hvordan man utfører dem. Store utvalg kan føre til større feil enn små, fordi mønstrene forsterker seg. I tillegg kommer det at media og universiteter ikke vil at meningsmålingene skal være riktige. De vil bare at de skal vise ledelse til Biden. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (6 minutter siden):

Logisk bristelse.  Et representativt utvalg er et representativt utvalg.  Spør du de rette folk er det representativt.  Modellene har blitt validert mange ganger.  

Eller litt kverulerende for din del. Utvalgene blir skjeve. Eller det følger et stigma med å fortelle sannhet/si man skal stemme Trump. 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

De bommet ikke. Resultatene var ikke utenfor feilmarginene.

Du forstår deg åpenbart ikke på meningsmålinger.

Det var ikke første gang at Nate Silver/538 gikk på en smell, i 2004 så spådde han at Kerry skulle vinne over Bush, og i 2012 så spådde 538 at Obama skulle få flere delstater og vinne valget med langt større margin enn hva han faktisk gjorde.

De eneste politiske målingene som har vist seg å være seriøse er de fra Gallup og Rasmussen.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar

Jeg stusser fortsatt over at ikke demokratene valgte Mike Bloomberg som presidentkandidat. Bloomberg hadde etter mitt skjønn vært den kandidaten som ville hatt størst sjanse til og slå Trump.

Synes at Biden er en litt stusselig presidentkandidat.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Joeal88 said:

Du forstår deg åpenbart ikke på meningsmålinger.

Det var ikke første gang at Nate Silver/538 gikk på en smell, i 2004 så spådde han at Kerry skulle vinne over Bush, og i 2012 så spådde 538 at Obama skulle få flere delstater og vinne valget med langt større margin enn hva han faktisk gjorde.

De eneste politiske målingene som har vist seg å være seriøse er de fra Gallup og Rasmussen.

Det beviser ikke noe som helst

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Det beviser ikke noe som helst

Vel, det beviser nå ihvertfall at 538 eller RCP ikke er de sikreste kildene.

Mange mener at Rasmussen er en mer høyreorientert kilde, og det kan jeg si meg enig. Likevel så spådde de at Obama skulle vinne valget med klar margin både i 2008 og i 2012, tror ikke at McCain var foran Obama en eneste gang i målingene til Rasmussen før valget i 2008. 

Gallup og Rasmussen var de to vars målinger var nærmest det faktiske valgresultatet i valget 2016.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Joeal88 said:

EVel, det beviser nå ihvertfall at 538 eller RCP ikke er de sikreste kildene.

Mange mener at Rasmussen er en mer høyreorientert kilde, og det kan jeg si meg enig. Likevel så spådde de at Obama skulle vinne valget med klar margin både i 2008 og i 2012, tror ikke at McCain var foran Obama en eneste gang i målingene til Rasmussen før valget i 2008. 

Gallup og Rasmussen var de to vars målinger var nærmest det faktiske valgresultatet i valget 2016.

Det er uvitenskapelig å cherrypick når du vurdere noe.   En må se på hvordan en presterer i lang tid

Conversely, the five of the top six worst-performing pollsters — including firms such as Carroll Strategies, Dixie Strategies, and Rasmussen Reports/Pulse Opinion Research — were IVR pollsters (sometimes in conjunction with other methods), several of which had strong Republican leans in 2017-19
https://fivethirtyeight.com/features/the-state-of-the-polls-2019/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (32 minutter siden):

Det er uvitenskapelig å cherrypick når du vurdere noe.   En må se på hvordan en presterer i lang tid

Conversely, the five of the top six worst-performing pollsters — including firms such as Carroll Strategies, Dixie Strategies, and Rasmussen Reports/Pulse Opinion Research — were IVR pollsters (sometimes in conjunction with other methods), several of which had strong Republican leans in 2017-19
https://fivethirtyeight.com/features/the-state-of-the-polls-2019/

Ingen sensasjon at det 538 som skriver dette, de har spådd totalt feil i 3 av de sista 5 presidentvalga, og er det en kilde som heller mer mot den ene eller andre siden så er det Nate Silver/538.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom over en interessant liste.

Presidentene fra 1900- med høyest IQ, vet riktig nok ikke hvor sikre disse tallene er.

1. Woodrow Wilson - 155

2. Teddy Roosevelt - 153

3. FDR - 150

4. JFK - 150

5. Bill Clinton - 148

6. Jimmy Carter - 147

7. Ronald Reagan - 130

8.  Harry Truman - 127

9. George H. W. Bush - 124

10. Richard Nixon - 117

Fant ingen tall om hverken Obama eller Trump.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar
12 hours ago, Joeal88 said:

Ingen sensasjon at det 538 som skriver dette, de har spådd totalt feil i 3 av de sista 5 presidentvalga, og er det en kilde som heller mer mot den ene eller andre siden så er det Nate Silver/538.

Du velger 5 valg og konkluderer noe mens 538 ser på 105 valg til å vurdere dataens kvalitet.   Dette er ikke et høyre-venstre spørsmål og ikke et spørsmål som kan tolkes en eller annen vei.  

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 28.8.2020 den 15.57):

Oppdaterte snitt av målinger.

Biden har økt ledelsen i FiveThirtyEights snittmåling og er nå 9 prosentpoeng foran Trump.
https://projects.fivethirtyeight.com/polls/president-general/national/

På RealClearPolitics sin snittmåling er Biden 7.1 prosentpoeng foran Trump.
https://www.realclearpolitics.com/epolls/2020/president/us/general_election_trump_vs_biden-6247.html

Antar Trump vil gjøre det litt bedre på målingene etter RNC, så det blir spennende å se effekten av det.

Update etter RNC:

Bidens ledelse i FiveThirtyEights snittmåling har sunket med 0.2 prosentpoeng, han er nå 8.8 prosentpoeng foran Trump.
https://projects.fivethirtyeight.com/polls/president-general/national/

På RealClearPolitics sin snittmåling er Biden nå 6.9 prosentpoeng foran Trump, en nedgang på 0.2 prosentpoeng.
https://www.realclearpolitics.com/epolls/2020/president/us/general_election_trump_vs_biden-6247.html

Som vanlig og ventet ga RNC en liten boost til Trump.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finne ingen modeller som kan måle Covid effekten på hvem skal stemme på valget og hvem skal sitte på sofaen. 
 

Det er den første gangen jeg skal «vote by mail “.   Jeg måtte gjøre mye mer enn jeg er vant til for å stemme og jeg antar at det finnes en god del som ikke skal stemme pga viruset, de vil ikke gå på valglokalet og glemte å sende brevet til valgmyndighetene på forhånd

jeg mener det skader demokrater mer enn republikanere fordi demokrater frykter viruset mer enn republikanerne.  
 

håper jeg tar feil

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 minutter siden):

Det finne ingen modeller som kan måle Covid effekten på hvem skal stemme på valget og hvem skal sitte på sofaen. 

Det er den første gangen jeg skal «vote by mail “.   Jeg måtte gjøre mye mer enn jeg er vant til for å stemme og jeg antar at det finnes en god del som ikke skal stemme pga viruset, de vil ikke gå på valglokalet og glemte å sende brevet til valgmyndighetene på forhånd

jeg mener det skader demokrater mer enn republikanere fordi demokrater frykter viruset mer enn republikanerne.  

håper jeg tar feil

Dette er million dollar-spørsmålet ja! Hvor mange vil stemme fysisk, hvor mange vil stemme via post, og vil valgdeltakelsen bli lavere eller høyere enn forrige valg? Ekstremt vanskelig å si, i hvert fall siden vi ikke aner hvordan situasjonen med smitte vil være i november.

Kan du forklare prosessen med å stemme via post i din delstat?

Har også inntrykk av at mange demokrater ikke vil stemme via post fordi de frykter valgjukset fra Trump/USPS og derfor vil møte opp fysisk, så det er kanskje en blanding?

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/30/2020 at 9:22 AM, Snikpellik said:

Dette er million dollar-spørsmålet ja! Hvor mange vil stemme fysisk, hvor mange vil stemme via post, og vil valgdeltakelsen bli lavere eller høyere enn forrige valg? Ekstremt vanskelig å si, i hvert fall siden vi ikke aner hvordan situasjonen med smitte vil være i november.

Kan du forklare prosessen med å stemme via post i din delstat?

Har også inntrykk av at mange demokrater ikke vil stemme via post fordi de frykter valgjukset fra Trump/USPS og derfor vil møte opp fysisk, så det er kanskje en blanding?

1. Finn søknaden for stemmeseddelen på internett

2. Fyll ut søknaden

3- Send søknaden til fylkeskontoret 

4. Få stemmeseddelen i oktober via post

5. Stem og send stemmeseddelen til fylkeskontoret før valgdagen

https://www.ohiosos.gov/elections/voters/absentee-voting/#byMail

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...