Gå til innhold

Spåkulen vår 2020: Fortsetter Donald Trump som president?


Gjest Slettet-404071

Presidentvalget 2020  

141 stemmer

  1. 1. Tror du Donald Trump kommer til å vinne presidentvalget i 2020?

    • JA
      88
    • NEI
      53


Anbefalte innlegg

Grimnir skrev (2 timer siden):

Hvorfor? Vel vet ikke hvor man skal starte: fire millioner nye jobber (før utbruddet av korona), stor økonomisk vekst, rekordlav arbeidsledighet (spesielt blant svarte og minoriteter), fire millioner færre amerikanere som er avhengig av matkuponger, lavere skatt, reduksjon i antall reguleringer... listen fortsetter. Men klart: dette er ikke noe løgnpressen her hjemme rapporterer om... der er det kun å si hvor dum Trump. Trump er dumedum.

Kanskje du kan forklare kva spesifikt Trump har gjort for å forbedre økonomien og arbeidsledigheiten? Kordan er gjelda og underskuddet? Kanskje den påsleika fingern du henter nyheter fra, ikkje har fortalt deg at Obama hadde 8 år med økonomisk vekst. Der bla.a han tok arbeidsledigheiten fra 10% ned til 4,7%? Nåken ord om det?

Det finnest eit ordtak som seie. The credit of a growing flower, doesnt go to the last person who watered it

Obama snudde ein økonomisk resesjon, og startet ein økonomisk vekst, arbeidsledigheiten stupte, og gratulere til Trump for å ikkje ødelegge denne trenden.. Men du ser det nok annerledes tipper eg... Tipper dagens arbeidsledigheit ikkje er Trumps feil heller...

Endret av Pallehysa
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grimnir skrev (7 timer siden):

Ja det samme sa de i 2016.

d4dbf704-653f-45be-abf4-7a2ccfe70173.bin

Hvorfor? Vel vet ikke hvor man skal starte: fire millioner nye jobber (før utbruddet av korona), stor økonomisk vekst, rekordlav arbeidsledighet (spesielt blant svarte og minoriteter), fire millioner færre amerikanere som er avhengig av matkuponger, lavere skatt, reduksjon i antall reguleringer... listen fortsetter. Men klart: dette er ikke noe løgnpressen her hjemme rapporterer om... der er det kun å si hvor dum Trump. Trump er dumedum.

Fox er ikke utelukkende positive. Men i motsetning til NRK og TV2 for eksempel så kan du jo kalle de positive.

Ja, valgsystemet er lagt opp sånn. Hadde du klagd om Hillary hadde vunnet på samme måte?

Epidemi ute av kontroll? Nå får jeg inntrykk av at det formelig flyter av lik i gatene der. Hvis det står så dårlig til der, hvorfor er da så mange sykehussenger ledige? Ellers en grunn til at det rapporteres høye smittetall, det er jo at man har testet utrolig mye.

Mary Trump ja, den forsmådde niesen som ble utelatt fra bestemorens testamente. 

Så Trump er dum på twitter og på pressekonferanser? Pussig, jeg har litt motsatt inntrykk.

Selvsagt, norsk løgnmedia HATER Trump og alt det han står for. Trump er en kapitalist som snakker den etablerte eliten rett i mot, og det liker ikke eliten.

hva vil du si med det første du skrev?

 

oh boy. du må slutte å forholde deg til høyrevridd media. Det er jo ikke den ting de ikke vil prøve å vinkle positivt.

 

som du sa, jeg vet ikke hvor jeg skal starte.

 

Det er så misvisende å vise til antall nye jobber skapt, og fremstille det som en positiv ting. Veldig mange jobber er deltid, og/eller betaler dårlig. så at ledigheten er lav, sier svært lite om ståa i landet. nesten 80% av USA lever lønnslipp til lønnslipp.

Lavere skatt er ikke for vanlige folk. veldig mange betaler mer skatt enn milliardærene i USA. Deregulering av økonomien fører til en ny økonomisk boble og krasj. disse tingene er bare negativer. hva har norsk media lyvd om? faktisk er det bare du som har skrevet at trump er dum.

det kommer an på hva du mener. I USA er det veldig lite positivt å skrive hjem om.

 

Du bør lese deg opp på temaene du kommenterer. For mye av dette er veldig ignorant. men det er nok sikkert fordi du ikke har så stor kunnskap om hvordan systemet er i USA. I USA er alt som har med helse veldig dyrt. mange folk går heller på jobb syke(med covid) enn å bli hjemme, for de har ikke råd til å bli hjemme. bare ett lite besøk til legen koster skjorten. da er nok sykehusbesøk mye dyrere. så du vil nok aldri finne fylte sykehus over dammen.

Der siterte du meg ikke, så du må skrive hva du svarte på om valgsystemet.

Nå er trump en del av eliten. så det var en rar kommentar.

har jeg skrevet noe om twitter? hva skrev jeg?

Endret av Sekulært Snøfnugg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Maabren skrev (13 timer siden):

Sjølv om biden sku vinne valget vil vi forsatt få høyre trump ditt og trump datt av media i nye 4 år. Mest fordi trumpen har trigga hatet hjå følelsesmennesker og den slags hat stilner aldri. Og vinner trumpen valget blir det ei kort veke med tårer og høglydt skriking godt dekka av di som var 97% sikre på at trumpen nok ein gang skulle tape. Så samler di seg i vant gåsegang og forsetter sitt endeløse trump ditt og trump datt. Fra trumpen sitt ståsted har trumpen lykkast med å få trolla ut i sola og nye 4 år burde få trolla til å sprekke.

Dude, med mindre trump endrer den latterlige taktikken han har nå, så kan han bare drømme om å vinne. kommer aldri til å skje.

I 2016 hadde han mye bra i taktikken, og var innenfor feilmarginen. i 2020 hadde man ikke trengt feilmargin, for han kommer ikke til å være i nærheten.

Man føler at trump har trollet i 4 år. jeg bare lurer på når han kommer til å bli seriøs. han har åpenbart ikke tenkt å begynne med å jobbe for folket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Pallehysa said:

Kanskje du kan forklare kva spesifikt Trump har gjort for å forbedre økonomien og arbeidsledigheiten? Kordan er gjelda og underskuddet? Kanskje den påsleika fingern du henter nyheter fra, ikkje har fortalt deg at Obama hadde 8 år med økonomisk vekst. Der bla.a han tok arbeidsledigheiten fra 10% ned til 4,7%? Nåken ord om det?

Det finnest eit ordtak som seie. The credit of a growing flower, doesnt go to the last person who watered it

Obama snudde ein økonomisk resesjon, og startet ein økonomisk vekst, arbeidsledigheiten stupte, og gratulere til Trump for å ikkje ødelegge denne trenden.. Men du ser det nok annerledes tipper eg... Tipper dagens arbeidsledigheit ikkje er Trumps feil heller...

Den sterke økonomiske veksten vi har hatt de siste årene kan nok tales i Trumps favør da han satt ned selskapsskatten til rundt 21% fra 35% i Obamatider. Han kuttet også mange andre skatter som har reflektert den ville veksten vi har hatt, spesielt i børsmarkedene. Biden vil nok mest sannsynlig reversere veldig mye, så børsene og finansmarkedene frykter ham som president. 

Foruten krisene som #BLM og corona, har Trump vært en relativt middelmådig president, men han skal faktisk ha skryt for den sterke økonomiske veksten. Han har drevet landet som et business imperium, og avtalene som NAFTA er faktisk en god del bedre enn hva de hadde.

Men Trump har vært uhyre svak i kaoset på hjemmebane og dermed nedgradert seg til en direkte dårlig president. Men jeg tror at en absolutt ikke skal undervurdere hvor mange amerikanere som liker forandringen og vil ha forandring. 

Og som jeg har nevnt mange ganger tidligere i tråden, vinner ikke Biden med et valgskred, tror jeg vi kan våkne til sjokkerende scener der borte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnix skrev (2 minutter siden):

Den sterke økonomiske veksten vi har hatt de siste årene kan nok tales i Trumps favør da han satt ned selskapsskatten til rundt 21% fra 35% i Obamatider. Han kuttet også mange andre skatter som har reflektert den ville veksten vi har hatt, spesielt i børsmarkedene. Biden vil nok mest sannsynlig reversere veldig mye, så børsene og finansmarkedene frykter ham som president. 

Foruten krisene som #BLM og corona, har Trump vært en relativt middelmådig president, men han skal faktisk ha skryt for den sterke økonomiske veksten. Han har drevet landet som et business imperium, og avtalene som NAFTA er faktisk en god del bedre enn hva de hadde.

Men Trump har vært uhyre svak i kaoset på hjemmebane og dermed nedgradert seg til en direkte dårlig president. Men jeg tror at en absolutt ikke skal undervurdere hvor mange amerikanere som liker forandringen og vil ha forandring. 

Og som jeg har nevnt mange ganger tidligere i tråden, vinner ikke Biden med et valgskred, tror jeg vi kan våkne til sjokkerende scener der borte. 

Har det vært større økonomisk vekst under Trump kontra Obama?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Pallehysa said:

Har det vært større økonomisk vekst under Trump kontra Obama?

Spørs litt hvilke indexer og tall man ser på, men generelt endringen av % i GDP er vel Trump relativt lik Obama når man tar gjennomsnittet. Det er viktig å ta med at Obama startet veksten, ettersom han tok over rett etter finanskrisen i 2008. Ellers har tallene spriket mer opp og ned under Obama, så han har noen knallgode år bak seg og noen i minus. Det er også viktig å ta med at Obama har sittet i 2 perioder, altså 8 år. Trump har kun regjert i snart 4, så sammenligningen vil jo aldri kunne bli helt korrekt. Ser man på børs indexer har de hatt en høyere vekst på færre år enn under Obama, selv om veksten totalt sett er lavere pga færre år. Veksten har gått så fort at en del frykter bobletilstander. 

Men Trump har også skapt mye økonomisk uro og økonomien har likevel bare børstet det av seg og oversett mye av det, som US-China trade war. Samtidig har vi hatt corona under Trump og mye av økonomien har på formidabelt vis bare børstet av seg det også, som det aldri har skjedd. En del bransjer sliter nok enda, men generelt. Her tror jeg faktisk Trumps press på sentralbanken har hjulpet en del, men det er spekulasjoner fra min side. Men helikopterpenger har nok hjulpet de som sårt trengte det, mens det har vært en dråpe i havet for de rike. 

Selskapene og de rike trives godt under Trump, mens den vanlige mannen i gata merker nok ikke så mye. 

Men når det er sakt, så er corona på full fremmarsj igjen der borte. Mye kan skje frem til valget. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (41 minutter siden):

Har det vært større økonomisk vekst under Trump kontra Obama?

Denne artikkelen fra 1. februar i år forklarer litt, men dette er jo altså før shit hit the fan med pandemien.

Trump’s Economic Growth Is Slower Than Obama’s Last 3 Years

Sitat

The U.S. Bureau of Economic Analysis released its first estimate for the December quarter and it shows the economy growing at 2.1%. For 2019 GDP growth was 2.3%, which is down from 2.9% in 2018 and just below 2.4% in 2017, Trump’s first year in office.

Over the 12 quarters Trump has been President only four of them have had GDP growth over 3% and six of the quarter’s growth was 2.3% or lower. And for the past three quarters GDP growth has been 2.0%, 2.1% and 2.1%, respectively. This is a far cry from Trump’s claim that the economy could growth 4%, 5% or maybe even 6% when he was President.

Under Trump business investment has turned negative the past three quarters and is negative or essentially flat when the impact of inventory changes are taken into account. Pretty much the only segment of business investment that has been positive the past three quarters is Intellectual Property Products.

Even consumer spending slowed substantially in the December quarter. It went from a 4.6% growth rate in the June quarter to 3.2% in September to 1.8% in the last three months.

Mer: https://www.forbes.com/sites/chuckjones/2020/02/01/trumps-economic-growth-is-slower-than-obamas-last-3-years/#4767a8794fed

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnix skrev (1 time siden):

Spørs litt hvilke indexer og tall man ser på, men generelt endringen av % i GDP er vel Trump relativt lik Obama når man tar gjennomsnittet.

Så selskapsskatten du nevnte har vel ikkje bidratt med nåke særlig, bortsett fra å eksplodere gjelda, og at selskapa brukte skattepengene til å kjøpe aksje tilbake? Kva ellers har den bidratt med?

Poenget mitt er nettopp det, at Obama snudde ein svært vanskelig økonomi, til å være ein økonomi i vekst på sine 8 år.. Trump har ikkje utrettet nåke økonomisk.. Resultata er jo berre ein forlengelse av veksten han arvet fra Obama.. Det Trump derimot har klart, er å eksplodere nasjonens gjeld og underskudd.. Til fordel for akkurat dei rike selskapene, og dei rike aksjonerene.. Men med nesten 50% av Amerikanere som lever på under 30k dollar i året, så tviler eg på at det er ein god økonomisk strategi.. Kanskje for den eine % som får mesteparten av kaka selvfølgelig. Men for landet.. Nei.... Det er ikkje dei rike som må dra lasset når bobla sprekker.. Det er dei 80% av Amerikanerne som tjener mindre enn 100k dollar i året.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Sekulært Snøfnugg skrev (15 timer siden):

Snipp

Er ikke ute etter å overbevise noen her, gjør deg opp din egen mening.

Sitat

har jeg skrevet noe om twitter? hva skrev jeg?

Det svaret var ikke til deg.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (4 timer siden):

Er ikke ute etter å overbevise noen her, gjør deg opp din egen mening.

Er egentlig ikke så mye mening jeg skriver. I svaret mitt til deg, så var det vel bare fakta. 

Håper du leser deg opp ihvertfall. Tar bare bort krefter å skulle svare på ting noen har kopiert fra fox news.

Endret av Sekulært Snøfnugg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (På 20.7.2020 den 8.54):

Epidemi ute av kontroll? Nå får jeg inntrykk av at det formelig flyter av lik i gatene der. Hvis det står så dårlig til der, hvorfor er da så mange sykehussenger ledige? Ellers en grunn til at det rapporteres høye smittetall, det er jo at man har testet utrolig mye.

Jeg bare stusser veldig på dette her, hvorfor viser du til en artikkel om ledige sykehussenger i India og bruker det som argument mot at epidemien ikke er ute av kontroll i USA..?

At spredningen er ute av kontroll i USA er myndighetenes egne ord, og et faktum - ikke noe som kan bestrides så lenge de ikke har sjanse i havet til å klare å spore. Flere sykehus i flere stater har vært helt på bristepunktet den siste tiden i USA og går tom for både plass og utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Jeg bare stusser veldig på dette her, hvorfor viser du til en artikkel om ledige sykehussenger i India og bruker det som argument mot at epidemien ikke er ute av kontroll i USA..?

At spredningen er ute av kontroll i USA er myndighetenes egne ord, og et faktum - ikke noe som kan bestrides så lenge de ikke har sjanse i havet til å klare å spore. Flere sykehus i flere stater har vært helt på bristepunktet den siste tiden i USA og går tom for både plass og utstyr.

Kopierte feil lenke. https://www.npr.org/2020/05/07/851712311/u-s-field-hospitals-stand-down-most-without-treating-any-covid-19-patients?t=1595327266648

Står det ellers virkelig så dårlig til? Man får jo nesten inntrykk av at folk dør som fluer og at det ligger lik i gatene. Men faktumet er vel at det er meldt om 613 000 døde som følge av korona... over en periode på snart 8 måneder. Det er ikke mye. På verdensbasis dør det hver-eneste-dag 150-160 000 mennesker av forskjellige årsaker rundt omkring i verden. Gang så det tallet med antall dager siden nyttår, da er 613 000 en dråpe i havet. Til sammenlikning så dør det 1,3 millioner i trafikken hver år, men man forbyr ikke biler av den grunn. Man kan ikke stenge ned et så stort land som USA basert på en sykdom som knapt tar noen liv sammenliknet med andre ting.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (30 minutter siden):

Står det ellers virkelig så dårlig til? Man får jo nesten inntrykk av at folk dør som fluer og at det ligger lik i gatene. Men faktumet er vel at det er meldt om 613 000 døde som følge av korona... over en periode på snart 8 måneder. Det er ikke mye. På verdensbasis dør det hver-eneste-dag 150-160 000 mennesker av forskjellige årsaker rundt omkring i verden. Gang så det tallet med antall dager siden nyttår, da er 613 000 en dråpe i havet. Til sammenlikning så dør det 1,3 millioner i trafikken hver år, men man forbyr ikke biler av den grunn. Man kan ikke stenge ned et så stort land som USA basert på en sykdom som knapt tar noen liv sammenliknet med andre ting.

Okay, du er en av de som mener koronaviruset ikke er så big deal? Jeg følger deg ikke på det verdensbildet, så jeg forholder meg til at dette er alvorlig slik så og si samtlige myndigheter og eksperter i hele verden er enige om.

Forholder meg også til USA siden det er temaet her, og der står det svært dårlig til i en del stater nå, for eksempel i Florida, Arizona og California. Administrasjonen har ikke håndtert dette bra i det hele tatt, både med en veldig sen reaksjon til tross for råd fra egne eksperter, andre nasjoner og FN/WHO om å sette inn tiltak tidligere.

Hadde Trump-administrasjonen lagt vitenskapen til grunn i større grad og gjort meningsfulle og gode nok tiltak til rett tid ville titusenvis av amerikanske liv vært spart (mer lettlest her). I tillegg presse på for tidlig gjenåpning har latt smitten spre seg helt unødvendig og dermed dør det fortsatt rundt 1000 mennesker i landet hver dag fordi de har blitt smittet av viruset.

USA tester mange mennesker, men de tester ikke så mange i forhold til befolkningstall sammenlignet med en del andre land. Antall tester gjort per smittede er også svært deprimerende statistikk for USAs del og viser at smittetallene dessverre er veldig høye på grunn av smittespredning, ikke mye testing.

Meningsmålinger viser at befolkningen har liten tillit til Trumps håndtering av pandemien, så dette blir svært viktig i valget i november.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Grimnir said:

Kopierte feil lenke. https://www.npr.org/2020/05/07/851712311/u-s-field-hospitals-stand-down-most-without-treating-any-covid-19-patients?t=1595327266648

Står det ellers virkelig så dårlig til? Man får jo nesten inntrykk av at folk dør som fluer og at det ligger lik i gatene. Men faktumet er vel at det er meldt om 613 000 døde som følge av korona... over en periode på snart 8 måneder. Det er ikke mye. På verdensbasis dør det hver-eneste-dag 150-160 000 mennesker av forskjellige årsaker rundt omkring i verden. Gang så det tallet med antall dager siden nyttår, da er 613 000 en dråpe i havet. Til sammenlikning så dør det 1,3 millioner i trafikken hver år, men man forbyr ikke biler av den grunn. Man kan ikke stenge ned et så stort land som USA basert på en sykdom som knapt tar noen liv sammenliknet med andre ting.

«Stengte ned» andre land som Tyskland som gjør en god jobb til å hindre viruset?

hvor er grensen, hvor mange blir for mange?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange av de store tabbene fra 2016 gjentar seg blant de som den gang, og nå, håper Trump taper. Man finner på en masse vinklinger som man kan tolke i retning av at Trump taper.

Det er selvsagt mulig Trump taper. Det vil i så fall være pga. korona og alt rundt det. Men mange glemmer at Trump har en motkandidat, som i praksis har gjemt hodet i sanden som strutsen frem til nå. Det kan han ikke gjøre for all fremtid. Om Biden viser seg å være en superkandidat når han har stukket hodet opp av sanden gjenstår å se. Det er fullt mulig at deler av oppslutningen vil kollapse, om hans mentale ferdigheter er reduserte, for eksempel, som det vil være vanskelig å kamuflere i halvannen times lange debatter. Det gjenstår å se, det er foreløpig ganske åpent.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Leiferen said:

Mange av de store tabbene fra 2016 gjentar seg blant de som den gang, og nå, håper Trump taper. Man finner på en masse vinklinger som man kan tolke i retning av at Trump taper.

Det er selvsagt mulig Trump taper. Det vil i så fall være pga. korona og alt rundt det. Men mange glemmer at Trump har en motkandidat, som i praksis har gjemt hodet i sanden som strutsen frem til nå. Det kan han ikke gjøre for all fremtid. Om Biden viser seg å være en superkandidat når han har stukket hodet opp av sanden gjenstår å se. Det er fullt mulig at deler av oppslutningen vil kollapse, om hans mentale ferdigheter er reduserte, for eksempel, som det vil være vanskelig å kamuflere i halvannen times lange debatter. Det gjenstår å se, det er foreløpig ganske åpent.

Mange av Trumps fordelene har forsvunnet.  Trump er president og  hans kompetanse vurderes, ikke en outsider som skal drain the swamp.  Han har bygget sin egen swamp og  noe rundt 60% av  stemmerne er misfornoyd med swampen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (18 minutter siden):

Mange av Trumps fordelene har forsvunnet.  Trump er president og  hans kompetanse vurderes, ikke en outsider som skal drain the swamp.  Han har bygget sin egen swamp og  noe rundt 60% av  stemmerne er misfornoyd med swampen.

Her er et eksempel på det jeg nevnte. Så lite sannsynlig det ble antatt at Trump skulle vinne for 4 år siden, så er det selvsagt helt åpenbart at sannsynligheten er mye større nå enn den gangen, gitt at han faktisk vant i 2016.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Leiferen said:

Her er et eksempel på det jeg nevnte. Så lite sannsynlig det ble antatt at Trump skulle vinne for 4 år siden, så er det selvsagt helt åpenbart at sannsynligheten er mye større nå enn den gangen, gitt at han faktisk vant i 2016.

Nei, meningsmålingene er verre for Trump nå enn i 2016 og meningsmålingene var for det meste korrekte i 2016.  Det som skjedde i 2016 var innom de  feilmarginene.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (12 minutter siden):

Nei, meningsmålingene er verre for Trump nå enn i 2016 og meningsmålingene var for det meste korrekte i 2016.  Det som skjedde i 2016 var innom de  feilmarginene.  

Meningsmålingene du siktet til fra 2016 var de siste før valget. Meningsmålingene nå er mange måneder før valget. Det kan skje svært mye fram til november. Biden leder nå fordi han i hovedsak ikke er Trump. Men etter hvert må han faktisk si noe, bli intervjuet, delta i debatt. Hva utfallet av det vil bli er helt åpent. Om han faktisk er et surrehode, så vil han slite. Om han ikke er det, så kan det gå bra. Men det spørs om folk vil gå mann av huse for å stemme på ham, om motivasjonen ikke er at han skal bli valgt, bare at Trump ikke skal bli valgt. Den store oppslutningen rundt Obama i 2008 var ikke at folk ville forhindre at McCain ble valgt, for å si det slik.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...