Gå til innhold

Hvordan skal vi leve når verden blir varmere?


Melding lagt til av Uderzo

Vi forventer at innleggene holdes i en høflig og saklig tone. Vennligst diskuter anstendig. 

Anbefalte innlegg

2 hours ago, nessuno said:

Du som har en nærmest skriveblokk full av studier og statistikker... si meg Sturle, hvor mye er det Kina slipper ut med de siste kraftverkene de nettopp bygget? Var det ikke noe i Norges hele utslipps-størrelsesorden?

Pr innbyggjar har Kina lågare utslepp enn Noreg.   Då vert det veldig latterleg å klage på Kina.  "Kvifor skal eg betale so mykje skatt, når den store gjengen med fattigfransar betaler so lite?"

Kolforbruket i Kina nådde toppen i 2013.  Det kjem m.a. av at dei har bygd nye effektive kolkraftverk og lagt ned gamle ineffektive.  Kina har strengare krav til utslepp frå nye kolkraftverk enn alle Europeiske land, og skjerpar stadig krava til gamle.  Dermed gjer Kina veldig mykje, medan Noreg gjer veldig lite.

Kapasitetsfaktoren til kinesiske kolkraftverk er forresten synkande og under 50%.

2 hours ago, nessuno said:

Og som vanlig - CO2 er mat for plantene og planeten var mye varmere før, bare så vi ikke glemmer det.

Det er fint for deg, men eg er ikkje ein grønsak. 

 

Få nolevande artar eksisterte på den tida CO2-konsentrasjonen var høgare enn no og planeten var varmare enn han vert om få år.  Det seier ikkje lite om kor ekstremt fort endringane skjer no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (20 minutter siden):

Pr innbyggjar har Kina lågare utslepp enn Noreg.   Då vert det veldig latterleg å klage på Kina.  "Kvifor skal eg betale so mykje skatt, når den store gjengen med fattigfransar betaler so lite?"

Kolforbruket i Kina nådde toppen i 2013.  Det kjem m.a. av at dei har bygd nye effektive kolkraftverk og lagt ned gamle ineffektive.  Kina har strengare krav til utslepp frå nye kolkraftverk enn alle Europeiske land, og skjerpar stadig krava til gamle.  Dermed gjer Kina veldig mykje, medan Noreg gjer veldig lite.

Kapasitetsfaktoren til kinesiske kolkraftverk er forresten synkande og under 50%.

Det er fint for deg, men eg er ikkje ein grønsak. 

 

Få nolevande artar eksisterte på den tida CO2-konsentrasjonen var høgare enn no og planeten var varmare enn han vert om få år.  Det seier ikkje lite om kor ekstremt fort endringane skjer no.

Jeg spurte helt konkret de siste kraftverkene de bygget ... hvor mye slipper de ut?

Og du er mer enn gjerne velkommen å forklare meg symbolpolitikken men papirsugerør også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, nessuno said:

Jeg spurte helt konkret de siste kraftverkene de bygget ... hvor mye slipper de ut?

Det får du finne ut sjølv.  Eg er nøgd med at dei slepp ut mindre enn dei gamle, som dei erstattar.

1 hour ago, nessuno said:

Og du er mer enn gjerne velkommen å forklare meg symbolpolitikken men papirsugerør også.

Eg har plukka ein del plast i fjøra.  Nesten all plastemballasje eg ser har norsk opphav.  Det er rørande at du tenkjer på kinesiske og indiske strender, men kva dei gjer med sin plast har veldig få konsekvensar for oss.   Vi må fyrst og framst sjå på den plasten vi sjølve slepp ut, som forureinar vår eigen kyst.  Med papirsugerøyr i staden for plastsugerøyr vert det litt mindre plast langs norske strender, og det er bra.

Lenke til kommentar
Galaxyx32 skrev (4 minutter siden):

Synes det er deilig om det blir varmere i Norge jeg, ser ikke problemet?

Om det bare hadde blitt litt varmere i Norge, mens resten av verden var som nå, så hadde det ikke vært et problem. Vi er mange mennesker på jordkloden nå, og vi forbruker ressursene i en alt for stor fart. Vi så hvor krevende situasjon Syria konflikten ga i Europa. Dersom det blir kamp om ressursene på global skala tør jeg ikke tenke på konsekvensene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 timer siden):

Det får du finne ut sjølv.  Eg er nøgd med at dei slepp ut mindre enn dei gamle, som dei erstattar.

Eg har plukka ein del plast i fjøra.  Nesten all plastemballasje eg ser har norsk opphav.  Det er rørande at du tenkjer på kinesiske og indiske strender, men kva dei gjer med sin plast har veldig få konsekvensar for oss.   Vi må fyrst og framst sjå på den plasten vi sjølve slepp ut, som forureinar vår eigen kyst.  Med papirsugerøyr i staden for plastsugerøyr vert det litt mindre plast langs norske strender, og det er bra.

Sturle, du leker uvitende nå. Vi har flere ganger vært helt uenig på mye, men da kom di alltid med data og tall. At du kommer med synsing og mye subjektivt nå sier sitt.

Lenke til kommentar
Galaxyx32 skrev (2 timer siden):

Synes det er deilig om det blir varmere i Norge jeg, ser ikke problemet?

Flere flyktninger fra sør... Vi importere i dag matvarer fra sydlige strøk. Så når temperaturen går opp vil det ikke være mulig å dyrke eller ha husdyr der. Norge har en forsyninggrad på underkant av 40%. Til syvende og sist så risikere vi å sulte ihjel. Med høyere temperatur vil også det blir mer ekstremvær  i Norge. Annen konsekvens er at golfstrømmen endrer seg og det blir bare mer storm og kjølig her....

Screen_Shot_2016-08-03_at_11.08.01_AM.0.

Endret av Heradon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minner om hva beskjeden sier i toppen av denne tråden, der forsvant det et innlegg.
Flere slike "morsomheter" og andre flåsete utspill kan føre til advarsler. Fokuser på tema, ikke andre brukere.

Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

Lenke til kommentar
Heradon skrev (6 timer siden):

Flere flyktninger fra sør... Vi importere i dag matvarer fra sydlige strøk. Så når temperaturen går opp vil det ikke være mulig å dyrke eller ha husdyr der. Norge har en forsyninggrad på underkant av 40%. Til syvende og sist så risikere vi å sulte ihjel.

40% forsyningsgrad, hvem sier det? Vi eksporterer 2,7 millioner tonn sjømat i året tilsvarende ~1,5 kg fisk per person per dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 hours ago, uname -l said:

40% forsyningsgrad, hvem sier det? Vi eksporterer 2,7 millioner tonn sjømat i året tilsvarende ~1,5 kg fisk per person per dag. 

Kult. Hvor mye mat importerer vi for fiskefor da?

https://www.abcnyheter.no/2014/12/23/214409/laksenaeringen-importerer-na-mer-enn-de-eksporterer

I 2012 importerte vi mer mat til fiskefor enn vi eksporterte i fisk.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Heradon skrev (13 timer siden):

Flere flyktninger fra sør... Vi importere i dag matvarer fra sydlige strøk. Så når temperaturen går opp vil det ikke være mulig å dyrke eller ha husdyr der. Norge har en forsyninggrad på underkant av 40%. Til syvende og sist så risikere vi å sulte ihjel. Med høyere temperatur vil også det blir mer ekstremvær  i Norge. Annen konsekvens er at golfstrømmen endrer seg og det blir bare mer storm og kjølig her....

Screen_Shot_2016-08-03_at_11.08.01_AM.0.

Ja samtidig som strøk som ikke gikk an å dyke i før blir nettopp dyrkbare. Global oppvarming er ikke en enveiskjørt gate.

Ang flere "flyktninger" - de aller fleste i dag er på INGEN måte flyktninger men velferdsmigranter. Dette problemet og mangelen av håndtering av dette problemet er noe helt for seg og har ikke en pøkk med klima å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (2 timer siden):

Kult. Hvor mye mat importerer vi for fiskefor da?

https://www.abcnyheter.no/2014/12/23/214409/laksenaeringen-importerer-na-mer-enn-de-eksporterer

I 2012 importerte vi mer mat til fiskefor enn vi eksporterte i fisk.

Da får man droppe laks fra midagstallerkenen og nøye seg med torsk, kveite, sei, lyr, sild, makrell, uer og skalldyr. Vi har nok mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
57 minutes ago, uname -l said:

Da får man droppe laks fra midagstallerkenen og nøye seg med torsk, kveite, sei, lyr, sild, makrell, uer og skalldyr. Vi har nok mat.

De utgjorde en liten brøkdel av eksport.

Lenke til kommentar
On 12/27/2019 at 11:05 PM, nessuno said:

Sturle, du leker uvitende nå. Vi har flere ganger vært helt uenig på mye, men da kom di alltid med data og tall. At du kommer med synsing og mye subjektivt nå sier sitt.

Eg skal tru deg på at det er kinesisk og indisk plastbos som rek i land her, når du har vore ute og plukka ein einaste bit plast som du kan dokumentere at har opphav i Kina eller India.  So langt som til Noreg rek ikkje den plasten.  I teorien kan det komme plast frå Amerika via Golfstraumen, men den vil i praksis synke til botnen lenge før han når vår kyst.  Kina og India kan du berre gløyme.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (9 timer siden):

Eg skal tru deg på at det er kinesisk og indisk plastbos som rek i land her, når du har vore ute og plukka ein einaste bit plast som du kan dokumentere at har opphav i Kina eller India.  So langt som til Noreg rek ikkje den plasten.  I teorien kan det komme plast frå Amerika via Golfstraumen, men den vil i praksis synke til botnen lenge før han når vår kyst.  Kina og India kan du berre gløyme.

La meg svare da: IKKE direkte - men per dagens fakta så er bla.a. Kina og India noen av de desidert større forsøplere. Det er IKKE plasysugerør fra McDonalds i Norge. Faktisk er Norges andel av denne forsøplingen - ikke en promille engang. Men likevel ut av all plasten som brukes, og kanskje brukes unødig (emballasje ellers, eller plastlokk/plastbebeger i McDonalds for milkshake og salat) så tar man i en sånn stereotypisk norsk manøver og bytter ut sugerør. Noe som hadde f all å si i den helhetlige sammenhengen. Noe som kunne beholdes - men var en del av en holdningsproblem.

Lenke til kommentar

I global sammenheng er visstnok 90% av plasten i havet fra ti elver. Hovedgrunnen er manglende søppelhåndtering: https://www.weforum.org/agenda/2018/06/90-of-plastic-polluting-our-oceans-comes-from-just-10-rivers/

Jeg har ikke sett noen studere hvor plast langs norskekysten kommer fra, men jeg tar alt Sturle påstår med en kilo salt inntil det er godt dokumentert. At båter langs kysten har kastet søppel rett på havet er ikke noe nytt, og noe jeg mener bør slås hardt ned på. Forøvrig er visst største kilde til microplastutslipp i Norge bildekkslitasje. Det setter jo den kraftige økningen i biltrafikk grunnet elbilfordeler i et uheldig lys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...