Gå til innhold

Hvordan skal vi leve når verden blir varmere?


Melding lagt til av Uderzo

Vi forventer at innleggene holdes i en høflig og saklig tone. Vennligst diskuter anstendig. 

Anbefalte innlegg

On 12/30/2019 at 8:59 AM, nessuno said:

La meg svare da: IKKE direkte - men per dagens fakta så er bla.a. Kina og India noen av de desidert større forsøplere. Det er IKKE plasysugerør fra McDonalds i Norge. Faktisk er Norges andel av denne forsøplingen - ikke en promille engang. Men likevel ut av all plasten som brukes, og kanskje brukes unødig (emballasje ellers, eller plastlokk/plastbebeger i McDonalds for milkshake og salat) så tar man i en sånn stereotypisk norsk manøver og bytter ut sugerør. Noe som hadde f all å si i den helhetlige sammenhengen. Noe som kunne beholdes - men var en del av en holdningsproblem.

Eg har ikkje tal på kor mange av sugerøyra eg har plukka frå strender som har vore frå McDonalds – truleg veldig få (her er det langt til næraste McDonalds), men no er det heller ikkje berre McDonalds som har hatt sugerøyr i plast.  Sugerøyr og rørepinnar av plast er på 4. plass på statistikken over dei plasttinga som ein finn mest av under opprydding på strender.  Det er heller ikkje berre sugerøyr i plast som skal verte forbode, om du trur det.  På lista står mange av dei vanlegaste tinga ein finn under rydding på norske strender.  Om vi kunne innført krav om nedbrytbare sigarettfilter, innpakning til mat, flasker, tau og fiskereidskapar i tillegg, hadde veldig mykje vore gjort.

 

Ein fullstendig stopp i plast-forsøpling frå India og Kina hadde ikkje ført til noko som helst endring i plast-forsøplinga langs den norske kysten.

 

Du kan slå opp i opne data om kva folk finn under strandryddingar her: https://www.coastalcleanupdata.org/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...