Gå til innhold

SUV-ene har skadet klimaet fem ganger mer enn elbilene har bidratt til å redde det [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor lages det ikke flere elektriske SUVer. En SUV er meget praktisk bil for de fleste, derfor er det mange som kjøper dem.

Hvorfor må elektriske biler ha så enormt svær motor at de ligner en racerbil og være så avansert, at om man ikke er nerd, blir man det før man har satt seg inn i alle funksjonene? Jeg ønsker meg en enkel bil med litt høyde slik at jeg slipper å sette meg ned i bilen eller løfte meg ut av den, og her tror jeg ikke jeg er unik. Og så må den jo selvfølgelig ha batterikapasitet nok til at den kan kjøres helt til neste kaffepause.

Lenke til kommentar

Det er svært få som virkelig trenger suv'er...

Store, tunge biler bør få mye høyere avgifter - om man mener bilavgifter er noe man skal fortsette med som man gjør nå

 

Edit: Å det uavhengig av om bilen går på elektrisitet eller fossilt drivstoff

Endret av daruu
  • Liker 4
Lenke til kommentar
YOSNCPRB skrev (47 minutter siden):

Hvorfor må elektriske biler ha så enormt svær motor at de ligner en racerbil og være så avansert, at om man ikke er nerd, blir man det før man har satt seg inn i alle funksjonene? Jeg ønsker meg en enkel bil med litt høyde slik at jeg slipper å sette meg ned i bilen eller løfte meg ut av den, og her tror jeg ikke jeg er unik. Og så må den jo selvfølgelig ha batterikapasitet nok til at den kan kjøres helt til neste kaffepause.

Har du vurdert Renault Zoe ze 50? Der setter du deg mer inn enn ned, enkel er den og. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at folk kan kjøpe 2,5tonn tunge el biler avgiftsfritt. For dem som trenger bil,og ikke parkerer oppå en stikkontakt, blir det nødvendig med stadig større og tyngre fossilbil for å føle at familien er trygg ute på veien. Dette er en ond sirkel som myndigheter bør ta tak i. Sett ikke grensen på bilpris men vekt. Setter man avgift etter verdi vil biler som er energieffektive pga bruk av lettmetall og karbonfiber bli dyre mens tunge billige stål SUV er blir avgiftsfri. Slå inn momsen over 1500kg.Da blir fornuftige el biler billige og luksus el biler dyrere. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Problemet er at folk kan kjøpe 2,5tonn tunge el biler avgiftsfritt. For dem som trenger bil,og ikke parkerer oppå en stikkontakt, blir det nødvendig med stadig større og tyngre fossilbil for å føle at familien er trygg ute på veien. Dette er en ond sirkel som myndigheter bør ta tak i. Sett ikke grensen på bilpris men vekt. Setter man avgift etter verdi vil biler som er energieffektive pga bruk av lettmetall og karbonfiber bli dyre mens tunge billige stål SUV er blir avgiftsfri. Slå inn momsen over 1500kg.Da blir fornuftige el biler billige og luksus el biler dyrere. 

 

Er i grunnen mer logisk dette, enn en magisk grense på 600,000 kr. Hvor man starter avgiftene kan dog diskuteres, for det er vell ingen elbiler som klarer 1,500 kg ennå? 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Problemet er at folk kan kjøpe 2,5tonn tunge el biler avgiftsfritt. For dem som trenger bil,og ikke parkerer oppå en stikkontakt, blir det nødvendig med stadig større og tyngre fossilbil for å føle at familien er trygg ute på veien. Dette er en ond sirkel som myndigheter bør ta tak i. Sett ikke grensen på bilpris men vekt. Setter man avgift etter verdi vil biler som er energieffektive pga bruk av lettmetall og karbonfiber bli dyre mens tunge billige stål SUV er blir avgiftsfri. Slå inn momsen over 1500kg.Da blir fornuftige el biler billige og luksus el biler dyrere. 

 

Vekt på personbiler er irrelevant. Så lenge du er på veien sammen med 50 tonn tunge vogntog gir ikkje vektauke auka sikkerheit. Og ift slitasje på veier er det piggdekk på personbiler som sliter på vegane, ikkje tunge biler med piggfrie vinterdekk 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (11 timer siden):

Jeg ønsker meg en enkel bil med litt høyde slik at jeg slipper å sette meg ned i bilen eller løfte meg ut av den, og her tror jeg ikke jeg er unik.

Det er jo det "alle" ønsker seg. Særlig pensjonister og bevegelseshemmede. Det er jo derfor at SUV'er og crossovere selger som hakka møkk. 

Lenke til kommentar

Eg er i 30-åra og synest óg det er supert å setje seg rett inn og høgt på veien. I tillegg er det mykje dårleg vei og brustein, spesielt i byane, og då er det godt med ein høg bil og demparane på mjuk innstilling. I tillegg har du alle med barn som skal inn og ut med både barn og barnesete. Då er det fint å få det litt opp i betre arbeidshøgd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HF- skrev (På 13. desember 2019 den 0.06):

Vekt på personbiler er irrelevant. Så lenge du er på veien sammen med 50 tonn tunge vogntog gir ikkje vektauke auka sikkerheit. Og ift slitasje på veier er det piggdekk på personbiler som sliter på vegane, ikkje tunge biler med piggfrie vinterdekk 

Folk flest er nok intelligent nok til å skjønne at sikkerhet handler om sannsynlighet for å bli skadet. Går antal SUV biler opp fra en av 50 til en av tyve(Fra 2 til 5%) skjønner de fleste at da er risiko for å bli truffet av en slik er  dobbelt så høy.

At personbiler ikke tåler trailere og norsk granitt er en rimelig konstant risiko.

Dette gjør at folk velger tyngre biler når andelen av tunge biler øker. Helt logisk men veldig uheldig for miljø og ressursbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, hvor mye sikkerhet får man ved å ødelegge mer av miljøet:

SUVers lengre bremsestrekning pga økt tyngde?

Økt klemfare for SUVer som begynner å skli i bakke på glatt føre?

Høyere fare for å velte pga høyere tyngdepunkt?

https://www.liveabout.com/suvs-most-likely-to-roll-533722

Dårligere på unnamanøver pga økt tyngde?

Også vanskeligere å parkere mange steder, inklusive egen garasje.

 

Endret av linux-fan
Endret: lagt til youtube link (Top Gear)
Lenke til kommentar

Men det er jo så djervt å ha nabolagets største og dyreste bil. Hva skal jeg ellers kjøpe som viser meg frem. Jeg er jo bare en ganske allminnelig mann med alt for mye testosteron og alt for mye lettjente penger ? .Nå kan jeg heldigvis snart løse dette med utslip problemet med SUVen over alle - en pansret elektrisk Tesla eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...