Jump to content

Inge Bakke

Medlemmer
  • Content Count

    41
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

41 :)

Recent Profile Visitors

298 profile views
  1. Det må ikke være litiumbatterier. I denne båten kommer du langt med blybatterier, og da blir det en helt annen pris.
  2. aaundo: Kan du forklare dette med metanol fra CO2? Blir det ikke samme utslipp som fra naturgassen?
  3. Må innrømme at jeg ikke forstår prinsippet. Riktignok er det stort trykk i dypet, men hva så?
  4. Dette var nedlatende. Vi bør heller applaudere at Espen Barth Eide trekker fram denne problemstillingen, og ikke komme med gamle gubber-argumenter basert på hvordan teknologisk status er akkurat nå. Som mange påpeker er det ikke noen enkel sak å skifte fra diesel til strøm. Men det er absolutt mulig, og noen pionerbedrifter har meldt seg på. Vi vil nok se at det vil medføre endring av prioriteringer og adferd på sjøen. Fokuset på fart, for eksempel, må tones ned. Hvis ikke koster det skjorta, og rekkevidden blir lav. Husk ellers på at svært mange bruker båten til korte turer for å fiske eller bare være på sjøen, og så tilbake i havn etter noen timer. Den som har elmotor i båten vil da oppleve å ha en tilnærmet lydløs opplevelse i en fart som passer til å være på sjøen, siden det er det som er poenget. Vel hjemme lader man i vanlig kontakt i båthavna til neste tur, gjerne dagen etter. En natt er nok. Ingen tur til dieselpumpen, ingen dieselukt, ikke utidig bråk og røyk, og stabil drift sommer som vinter, uten redsel for forstskader. Fordelene med elektrisk drift er formidable, og flere bør oppdage det. Selv har jeg hatt seilbåt med elmotor til framdrift i fem år, og kan bare anbefale andre å ta spranget.
  5. Det er oppløftende å høre at en oljeentusiast er i stand til å orientere seg ut av boblen. Selv om det sikkert er penger å tjene på olje enda. Men det er ikke poenget. Poenget er at oljen må ligge i bakken på grunn av klimaet. For den grådige er dette tungt å svelge, og mange klarer det ikke. Det se vi hos Equinor og mange andre selskaper, og det er forstemmende å være vitne til. Og på vegne av mine barnebar og deres livsforhold er det fortvilende. Det mange ikke forstår er størrelsen på den utfordringen det er å erstatte fossilt brennstoff med fornybart. Fornybar energi her så arealkrevende at vi faktisk kommer til å få problemer med å få plass til alt. For husk: Vi skal også bevare, og restaurere naturmangfoldet. Og verdens folketall øker. Så spørsmålet vi må stille oss er: Skal vi halvere klimagassutslippene i løpet av 10 år, eller skal vi ikke. Og i så fall, hvordan i alle dager skal vi få det til?
  6. Uansett bør danskene venne seg til å spise mindre kjøtt. Det bør være utgangspunktet for en analyse av problemet.
  7. Dette problemet viser tydelig hvor meningsløst det er å "gå veien" om husdyr for at vi mennesker skal få nok protein, som jo er hensikten med det hele.
  8. Men de grønne jobbene må skapes. Da må ikke brorparten av satsingen gå til ny olje og gass.
  9. Store transportmidler må bruke grønn hydrogen i en eller annen form. Ammoniakk er diskutert. Hele denne diskusjonen forutsetter at fossilmotorene har en framtid. Vi vet forlengst at el-drift er bedre på alle måter. Men batterier og hydrogen har utfordringer med energitettheten. Dette må, og skal vi, løse. Ved å sammenligne fosilbiler og elbiler nå mens strømmen er svart i de fleste land gir bare et skjevt bilde. Verden må samle seg om den omleggingen som må finne sted.
  10. Tror faktisk ikke det har så mye for seg å regne på dette. Diesel- og bensinbiler skal bort. Elektrifisering basert på fornybar energi eller kjernekraft skal inn i alle sektorer av samfunnet, selvsagt også i alle produksjonsleddene til elbiler, hydrogenlastebiler, tog og all annen produksjon. Også skip skal elektrifiseres, uansett størrelse. Å diskurere hva som gir minst utslipp av diesel- og elbiler i dagens nåsituasjon blir et øyeblikksbilde og bidrar til å få enkle sjeler til å tro at forbrenningsmotoren har en framtid, sammen med oljenæringen.
×
×
  • Create New...