Gå til innhold

Elbilsuksessen er dårlig nytt for arbeiderne: Flere hundre tusen mister jobbene


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (13 timer siden):

 

Tenk å bomme så totalt, nei en innfører ikke gammel "teknikk" og en øker ikke forbruk. Det går ned, som det jomer etter. 

El motoren er noe eldre enn Otto og dieselmotoren. 

Vi øker eletrisk energiforbruk. En av de største kildene til forurensing av CO2 nox sot og støv.

Eletriske biler som ble laget for 30 og 40-år siden var like effektive som dagens. 150-200wh/km

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (1 time siden):

El motoren er noe eldre enn Otto og dieselmotoren. 

Vi øker eletrisk energiforbruk. En av de største kildene til forurensing av CO2 nox sot og støv.

Eletriske biler som ble laget for 30 og 40-år siden var like effektive som dagens. 150-200wh/km

Ok, så "elektromotoren" er eldre enn forbrenning. Hva har det med dagens tech å gjøre?

 

Hvorfor øker vi energiforbruk? Forbruket til elbiler er vesentlig lavere enn alternativet, samt transporten av elektrisk energi. Igjen, hvordan øker den?

 

Kilde på nr 3?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (59 minutter siden):

Ok, så "elektromotoren" er eldre enn forbrenning. Hva har det med dagens tech å gjøre?

 

Hvorfor øker vi energiforbruk? Forbruket til elbiler er vesentlig lavere enn alternativet, samt transporten av elektrisk energi. Igjen, hvordan øker den?

 

Kilde på nr 3?

Poenget er at el motorene var akkurat like gode for 40år siden. De hadde god regulering. Ser ikke noen voldsom forbedring bortsett fra at de muligens er billigere. For hundre år siden ble elbiler foretrukket av damer fordi de var enkle å kjøre.

 

poenget er at mens el motoren er ferdig utviklet har forbrenningsmotoren et stort potensiale som kunne vert tatt ut og muligens gitt oss lavere energiforbruk. Formel 1 klarer nesten 50% virkningsgrad. Ved å lage billige lette motorer etter samme prinsipp kunne vi ha redusert verdens energiforbruk dramatisk i stedet for å flytte energiforbruk fra transportsektoren til energisektoren. 

Ser man på Kina så kan man fornemme at utviklingen ikke er heldig. Kina bygger kullkraft i rekordfart ikke bare i Kina men også i naboland. CO2 utslipp ligger på typisk 900gram PR kWh. Da blir el biler rIrmelig skitne. En vanlig tesla som bruker 200wh vil i realiteten slippe ut 180gram PR km. 

 

Eletrifisering av biler vil gi oss en todelt bilpark globalt. Utviklingsland og store deler av Asia vil bruke gammeldags tekniologi mens rike land vil suse rundt i dyre elektriske biler. Jeg vet ikke men det er godt mulig at det hadde vert bedre med små lette biler med lavt energiforbruk enn store tunge elektriske biler. Vw laget en bil som går 100km på en liter for 10 år siden. Det gir typisk 30gram CO2 PR km. En elbil som bruker 0,15kwh PR km vil med europeisk energimiks gi 75gram PR km.

 

spm 3. Du finner rekkevidde og batterikapasitet ved å Google el biler fra 70 og 80 tallet. BMW sin elektriske 3 serie fra 80 tallet klarte 150km på 28kwh. Det er 180wh PR km. BMW 1602 klarte 60-70km med 12 kWh batteri det er 200wh PR km med bly batteri.

Lenke til kommentar
Proton1 skrev (15 timer siden):
Hanhijnn skrev (22 timer siden):

NVE har regnet på det og konkludert med at det ikke er noe problem i forhold til den strømmengden vi produserer, men at det enkelte steder må utvides kapasiteten i nettet. Men det hadde vært nødvendig uansett.

Svar på spørsmålet ditt er jo et enkelt regnestykke: Om du antar at en elbil bruker 1,2 KWh pr mil, og kjører 1600 mil/år så blir strømforbruket :1,2 X 1600 X 2,000,000 = 3,84 TWh/år. Vår kraftproduksjon er rundt 135 TW/år. I 2018 hadde vi 10 TWh netto kraft eksport. Så vi har rikelig med strøm til å elektrifisere hele vår privatbilflåte.

Nettopp. Har gjort et lite overslag selv, og kom til 5% av dagens forbruk. Mindre enn det som bør være enkelt å spare ved enkle tiltak. Mye mindre enn det som er enkelt å få til ved å oppgradere eksisterende vannkraftverk. Mer enn det som er enkelt å få til med vindmøller.

 

Lenke til kommentar

Og alternativet er å bli ekskludert fra verdens største marked-EU, og ta de nedsiden det medfører. Toyota sjefen er på god vei.

https://www.motor.no/artikler/elbil-toyota-sjef-avviser-at-det-er-marked-for-elbiler/

Nye Euro6 er et bevegelig mål, og det blir hinsides kostbart å innfri. 2021 kravet blir strammet inn med 15% i 2025, og ytterligere 37.5% i 2030.

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2019/01/16/co2-emission-standards-for-cars-and-vans-council-confirms-agreement-on-stricter-limits/

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

Toyota trenger ikke bekymre seg noe videre om EU reglene. De er best i klassen. 
in-europe-s-auto-market-chart-3.png

At Toyota ikke har en oppgang i 2017/2018 har nok mest å gjøre med at de har vært sene med å justere sine tall fra NEDC til WLTP. I februar 2018 leser jeg at WLTP-tall for Prius ligger 11% over NEDC-tall. Men Toyotas omfattende bruk av hybridteknologi er utvilsomt effektiv med forbruk ned til ca 70% av det som ellers er vanlig. Men en videre nedgang til null det motsetter Toyota seg. Til og med en utvikling mot brukbare ladbare hybrider er Toyota i mot, til tross for deres fantastiske utgangspunkt med gode hybrider!

Japanere er gode på det meste, men forandring og dynamikk sliter de med ("vi går for hydrogen og ingen ting i verden vil forandre det!"). 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

At Toyota ikke har en oppgang i 2017/2018 har nok mest å gjøre med at de har vært sene med å justere sine tall fra NEDC til WLTP.

Har du kilde på det? Jeg hadde ikke inntrykk at produsentene kunne velge hva de brukte som rapporteringsgrunnlag. I 2018 var det vel uansett NEDC (med oppjustering) som gjaldt for alle: https://wltpfacts.eu/when-will-wltp-changes-take-place/


Jeg antar vel heller at de fleste andre produsentene fikk økte utslippstall p.g.a. at de solgte mindre diesel og mer bensinbil, mens toyota som stort sett har solgt bensinhybrider ikke har blitt rammet så hardt av dieselens popularitetstap. 
 

15 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Men Toyotas omfattende bruk av hybridteknologi er utvilsomt effektiv med forbruk ned til ca 70% av det som ellers er vanlig. Men en videre nedgang til null det motsetter Toyota seg.

Tror kanskje toyota er uenig i den påstanden, på tross av hva dogmaet er her i norge. Det er uansett ikke poenget. Toyota ligger bra an for å nå EUs krav, om det nå er på en teknikalitet eller ei. De har dermed bedre tid enn de fleste på å rulle ut løsninger for å presse forbruket videre ned og unngå bøter, siden de alt når de umiddelbart forestående utslippskravene uten noen endringer i porteføljen. 

Lenke til kommentar
16 hours ago, Trestein said:

Poenget er at el motorene var akkurat like gode for 40år siden. De hadde god regulering. Ser ikke noen voldsom forbedring bortsett fra at de muligens er billigere. For hundre år siden ble elbiler foretrukket av damer fordi de var enkle å kjøre.

Motoren er langt fra det eneste. Det er kraftelektronikken som kreves som har hatt stort fremskritt de siste årene. Er helt utelukket at de brukte noe annet enn mekanisk kommutator for den tidens motorer. Det er 2 forskjellige verdener.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 timer siden):

Har du kilde på det? Jeg hadde ikke inntrykk at produsentene kunne velge hva de brukte som rapporteringsgrunnlag. I 2018 var det vel uansett NEDC (med oppjustering) som gjaldt for alle: https://wltpfacts.eu/when-will-wltp-changes-take-place/


Jeg antar vel heller at de fleste andre produsentene fikk økte utslippstall p.g.a. at de solgte mindre diesel og mer bensinbil, mens toyota som stort sett har solgt bensinhybrider ikke har blitt rammet så hardt av dieselens popularitetstap. 
 

Tror kanskje toyota er uenig i den påstanden, på tross av hva dogmaet er her i norge. Det er uansett ikke poenget. Toyota ligger bra an for å nå EUs krav, om det nå er på en teknikalitet eller ei. De har dermed bedre tid enn de fleste på å rulle ut løsninger for å presse forbruket videre ned og unngå bøter, siden de alt når de umiddelbart forestående utslippskravene uten noen endringer i porteføljen. 

WLTP ble iverksett i tre trinn, alle nye modeller etter september 2017, alle biler registrert etter september 2018, og alle overliggere med mindre enn ett år (med opprinnelig NEDC sertifisering) siste dato september 2019.

I Norge er snittutslippet lavere for bensin enn for dieselbiler, men dette kommer av at dieselbilene er tyngre biler som SUV'er. Hvordan mer bensin og mindre dieselbiler i EU slår ut for CO2-utslipp, er ikke godt å si. Men tror nok allikevel at overgangen til WLTP forklarer det meste av oppgangen i utslipp for europeiske biler.

I det store og det hele må nok Toyota realitetsorientere seg ved satsing på elbiler og biler med hybrider med meningsfull elrekkevidde de nærmeste årene. Hydrogenbiler er en blindvei.

At Toyota de ligger bra an til å klare fremtidige utslippskrav er nok klart, men det hjelper ikke om markedet ikke vil ha dets produkter!

Lenke til kommentar

Veldig mye rart man skal lese.

Ketill Jacobsen skrev (7 timer siden):

 Til og med en utvikling mot brukbare ladbare hybrider er Toyota i mot, til tross for deres fantastiske utgangspunkt med gode hybrider!

Toyotas bestselger RAV4 kommer nå som ladehybrid med 60 km elrekkevidde. 

Ketill Jacobsen skrev (8 timer siden):

Japanere er gode på det meste, men forandring og dynamikk sliter de med ("vi går for hydrogen og ingen ting i verden vil forandre det!"). 

De går for fossil, hybrid, BEV og FCHEV.  Toyota satser på mange områder. Elbil-aktivistene har råd til å være skråsikker på fremtiden. Verdens største bilprodusent har det ikke.

Ketill Jacobsen skrev (14 minutter siden):

At Toyota de ligger bra an til å klare fremtidige utslippskrav er nok klart, men det hjelper ikke om markedet ikke vil ha dets produkter!

Det er en rar uttalelse med tanke på at Toyota er verdens største bilprodusent som i år ser ut til å øke ledelsen. 

image.png.5df6f68ee423ceb79697a81695f2449f.png

Lenke til kommentar
uname -l skrev (36 minutter siden):

Veldig mye rart man skal lese.

Toyotas bestselger RAV4 kommer nå som ladehybrid med 60 km elrekkevidde. 

De går for fossil, hybrid, BEV og FCHEV.  Toyota satser på mange områder. Elbil-aktivistene har råd til å være skråsikker på fremtiden. Verdens største bilprodusent har det ikke.

Det er en rar uttalelse med tanke på at Toyota er verdens største bilprodusent som i år ser ut til å øke ledelsen. 

image.png.5df6f68ee423ceb79697a81695f2449f.png

Mitt tidsperspektiv var ikke tilbakeskuende (2019), men noen år framover. Ellers er det jo flott at Toyota endelig har kommet med en ladbar bil med noenlunde rekkevidde (faktisk ca minimum av det Norge og EU krever). Så de drar føttene etter seg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...