Gå til innhold

Vil du kjøpe elbil for mer enn 600.000 kroner? Da må du også betale moms, foreslår Ap


Anbefalte innlegg

 

Ser jo hvor bra elbilsalget gikk i Danmark etter at de fjernet intensive, Tesla solgte 3 biler på et år eller noe, lykke til. Jeg kjører ikke så mye, men om elbil med god rekkevidde blir vesentlig dyrere blir neste bil også diesel/bensin. Kjører stort sett bare langturer, ellers t-bane

Elbil salget er tilbake I Danmark. Var kun enn midlertidig dipp som er helt normalt når priser øker enormt over natten og det er annonsert. Da kjøper folk bilene før de egentlig planla kjøpet.

Stemmer forsåvidt, men da bør du legge til at elbilandelen i danmark er på ca 2% av nybilsalget. Oversatt til norske forhold ville det tilsvare ca 3000 biler i året.

 

https://www.danskelbilalliance.dk/statistik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"NAF mener Ap med sitt forslag skaper usikkerhet blant folk som lurer på om de skal kjøpe elbil eller fossilbil."

 

600 000 høres fornuftig ut, så jeg er enig med flertallet i denne tråden.

Beløpet bør indeksjusteres, så vet vi hva vi har å holde oss til.

Ganske fornuftig forslag, og de med mye penger bryr seg neppe om MVA på de overskridende.

Etter hvert blir bilparken elektrisk, og vi bruker batterier alene eller sammen med hydrogen og brenselceller.

Kanskje metanol er et godt alternativ til diesel?

Lenke til kommentar

Og ps: Om du kommer her og skal snakke om kobolt som dreper barn, diselbil som ikke foruenser eller at elbil suger - snu i døra, og la være å gjøre kommentarfeltet til en søppelbøtte.

 

 

Kjære minn: The Very End ......

Du trenger ikke å ta den store børden på deg og styre kommentarfeltet her...... ikke i det hele tatt.

Det er moderatrors jobb det, jamvel om diskusjonen tar en sving som du ikke liker.

Jamvel om du føler for å ta kontrollen da er det ikke passende med den søpla som kom just nu ifra deg med kontroll av andre......

NB det er regler reda her som de fleste skjønner og følger

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er underlig timing på drøfting av dette forslaget...... i fra AP

 

Dansk minister gikk ut imot Norsk elbil satsing i lukket møte som går tregt å ha bekreftet innhold i.

 

AP har kunnet komme med det før en tid tilbake men nå skal det fremmes i avisene og snakkes om.... trolige til å sanke stemmer .... valg nærmer seg.

 

Om det er rett eller feil med med at en type biler eller varer slipper unna krav om skatter er ikke noe som jeg skal diskutere her.

 

Loven skal ikke brukes til å forskjellsbehandle folk.......

Lenke til kommentar

Kun 30 prosent i en undersøkelse vurderer batteribil som sitt neste kjøretøy: https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/11/10/195624815/faerre-enn-1-av-3-vurderer-elbil-som-sin-neste-bil-litt-skuffende

Luften kan gå veldig fort ut av denne hypede ballongen.

Kun 45% vurderte noe annet. Så det er absolutt ikke galt, men det var nok større entusiasme når det var mindre usikkerhet.

 

Men salgstallene sier jo sitt, folk handler iallefall enn så lenge. Så får vi se hvor lenge de har muligheten til å kjøpe alternativet. VW som alltid har vært stor favoritt slutter jo snart å levere annet en elbil til oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dyre elbiler har nå relativt høyt verdifall, da batterier og modellutvalg forventes og utvikles mye de neste 5 årene. Ergo blir det fort for mye kostnad i både verdifall og avgifter, og da vil salget stoppe helt opp.

Synd med tanke på at det begynner å bli ett velfungerende bruktmarked hvor prisene er innenfor rekkevidde for de fleste, selv brukte Teslaer.

 

Å innføre avgifter på dyre elbiler ødlegger bruktbil dynamikken. Dagens eiere blir sittende på bilene sine, bruktbilpriser øker. Kobler man det med fravær av utbygging av fortausladere til folk som bor i blokk uten egen P-plass, så opprettholder man dogmet at elbilfordelene bare er for rike folk i enebolig, og det svekker støtten i opinionen.

AP har ikke miljøperspektiv på noe og er derfor helt useriøse å diskutere miljøpolitikk med. De begynner etterhvert å bli marginalisert, så man får de stemmene msn fortjener.

Lenke til kommentar

Ser jo hvor bra elbilsalget gikk i Danmark etter at de fjernet intensive, Tesla solgte 3 biler på et år eller noe, lykke til. Jeg kjører ikke så mye, men om elbil med god rekkevidde blir vesentlig dyrere blir neste bil også diesel/bensin. Kjører stort sett bare langturer, ellers t-bane

Det er på vei oppover igjen da. Første halvår solgte Tesla drøye 1100 biler i Danmark, og det er da før de har begynt å levere Model 3 SR+. Tipper de ender på 2500-3000 biler i Danmark i år. 

Lenke til kommentar

Kun 30 prosent i en undersøkelse vurderer batteribil som sitt neste kjøretøy: https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/11/10/195624815/faerre-enn-1-av-3-vurderer-elbil-som-sin-neste-bil-litt-skuffende

Luften kan gå veldig fort ut av denne hypede ballongen.

 

30% er veldig bra. Det selges 3 ganger så mange bruktbiler som nybiler i Norge pr. år, og på finn.no utgjør elbilene under 7% av tilbudet. Om 30% vurderer elbil er det anslagsvis 180.000 kunder. Hvis 60% av nybilkjøperne velger elbil betyr det at det må selges omkring 85.000 bruke elbiler for å komme opp i 30%. På finn.no ligger det pr. nå ca. 4300 elbiler, mao. ca. 5% av det antallet som trengs for å komme opp i 30% av bilsalget ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange som misforstår. Selv dyre elbiler erstatter bensin/diesel. Fjerner man fordelene blir salget lik null, igjen se på salget i Danmark og gjerne Sverige

Salet av elbilar i Danmark er mykje betre no enn det var før dei la avgifter på elbilane.

 

I Sverige står ladbare bilar for 11% av marknaden til no i år. Eg veit ikkje korleis det fordeler seg mellom batteribilar og ladbare hybridar, men Tesla Model 3 er den modellen som sel desidert best av dei ladbare bilane.

Lenke til kommentar

Jeg er sterk motstander av å bruke et kronebeløp. Det vil ikke premiere biler som er laget av lettmetall og er energivennlige. Det vil premiere stålkonstruksjoner med høyt energiforbruk. Vw har laget en bil som bruker 1 liter PR 100km men som ingen har råd å kjøpe. Ønsker vi ikke slike biler?

 

Hvorfor har da i3 høyere forbruk enn Ioniq og e-Golf?

Lenke til kommentar

Hvorfor har da i3 høyere forbruk enn Ioniq og e-Golf?

 

Fordi vekt ikke er viktigst for forbruket til elbiler. Luftmotstand betyr mer. Ioniq (og f.eks Tesla Model 3) er mye mer aerodynamiske enn i3. Men det krever lengre biler (som da gjerne blir tyngre). Å lage en kort og aerodynamisk bil er omtrent umulig uten å gjøre den svært lav og upraktisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...