Gå til innhold

Vil du kjøpe elbil for mer enn 600.000 kroner? Da må du også betale moms, foreslår Ap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At det kommer avgifter synes jeg er riktig. Men blir en Liten nøtt hvordan dette skal gjøres med tanke på forutsigbarhet, fortsatt satsing på elbiler, verdi på bruktbiler og mange andre faktorer.

Men nå må det snart bli slutt på å bruke ordet subsidiering. Dette er avgiftsfritak og ikke subsidiering, men er ikke rart mange bruker det feil, når det journalistene skriver det hele tiden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

At det kommer avgifter synes jeg er riktig. Men blir en Liten nøtt hvordan dette skal gjøres med tanke på forutsigbarhet, fortsatt satsing på elbiler, verdi på bruktbiler og mange andre faktorer.

Men nå må det snart bli slutt på å bruke ordet subsidiering. Dette er avgiftsfritak og ikke subsidiering, men er ikke rart mange bruker det feil, når det journalistene skriver det hele tiden.

Man kan subsidiere på mange måter. Å ikke kreve inn en avgift er omtrent det samme som å subsidiere.

Men elbilfolket vil jo alltid skrike av full hals at de "ikke er subsidiert, det er incentiv!!!!"

Man blir litt lei av all den jamringen hele tiden, når man vet at milliarder av kroner hvert år går til folk som uansett har mer enn god nok råd til å kjøpe nye biler uten subsidier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan subsidiere på mange måter. Å ikke kreve inn en avgift er omtrent det samme som å subsidiere.

Men elbilfolket vil jo alltid skrike av full hals at de "ikke er subsidiert, det er incentiv!!!!"

Man blir litt lei av all den jamringen hele tiden, når man vet at milliarder av kroner hvert år går til folk som uansett har mer enn god nok råd til å kjøpe nye biler uten subsidier.

 

Som deg selv mener du? Du har jo hatt en model S selv, så da ser du på deg selv som en av disse? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pris og rekkevidde henger ganske godt sammen fordi batterier er generelt dyre og tunge, som gjør at resten av bilen må dimmensjoneres opp for å takle vekta godt. Dette forslaget er i praksis en indirekte avgift på lang rekkevidde. Dette vil gi en kraftig oppbremsing i salget av elbiler som kan fungere som allroundere. Folk blir presset tilbake til det å ha to biler. En elbil for nærkjøring og en fossilbil for langkjøring. Folk som har behov for å dra campingvogn, henger med plank og sementblander, plass til 2 vokse og 4 unger, tvinges til å beholde fossilbilen.

 

Moms: Ja takk, men det må innføres i mange små trinn etter en forhåndsannonsert plan.

Vektavgift: Ja takk, for tunge og for lette kjøretøy bør få en vektavgift, pga risiko for liv og helse.

Årlig Veiavgift: Nei takk, for både elbil og fossil. Vei bør kun finansieres over samferdselsbudsjettet.

Bompenger: Nei takk for både elbiler og fossil. Vei bør kun finansieres over samferdselsbudsjettet.

Veiprising via GPS: Nei takk, pga personvern. Vei bør kun finansieres over samferdselsbudsjettet.

Kjøring i kollektivfelt: Endres fra at elbiler får lov, til at biler med 3+ personer får lov.

Utslippsavgifter: Proporsjonalt med direkte utslipp.

Ekstra strømavgift for elbiler: Nei takk, meningsløst og praktisk umulig å gjennomføre!

Bensin/diesel-avgifter: Passelig, bør kun KPI-justeres.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hold nu op ! Betal skat og avgift som os andre.

Idiotisk at el-biler snylter på samfundet.

Hva er meningen ? Hvorfor er der momsfritag for at foileret sin fine el-bil ?

Jeg får da ikke momsfritag for at købe el-sykkel. Fy skam jer ! Betal til vores samfund.

 

De som styrer dette samfunnet har bestemt det, derfor er det slik. På samme måte som det er avgifter på bensinbil. Elbil eiere betaler i snitt langt mer i skatt en de uten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hold nu op ! Betal skat og avgift som os andre.

Idiotisk at el-biler snylter på samfundet.

Hva er meningen ? Hvorfor er der momsfritag for at foileret sin fine el-bil ?

Jeg får da ikke momsfritag for at købe el-sykkel. Fy skam jer ! Betal til vores samfund.

Slapp av! Som elbilist betaler jeg alle avgifter jeg skal betale, i tråd med lover. Jeg betaler nok mer skatt i både beløp og prosent enn det gjennomsnittet gjør.

 

Når det gjelder framtidige endringer i skatter og avgifter så er det viktig at man gjør det på en måte som ivaretar miljøet både lokalt og globalt, samt god trafikkflyt, uten at folk føler det blir urettferdig. Jeg er som du ser over her, enig i at systemet bør endres, men ikke enig med Ap i hvordan det bør endres. Se de korte begrunnelsene for hvert punkt. Begrunn gjerne hva du selv mener for hver av de bilrelaterte avgiftene og hva du mener blir bedre av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pris og rekkevidde henger ganske godt sammen fordi batterier er generelt dyre og tunge, som gjør at resten av bilen må dimmensjoneres opp for å takle vekta godt. Dette forslaget er i praksis en indirekte avgift på lang rekkevidde. Dette vil gi en kraftig oppbremsing i salget av elbiler som kan fungere som allroundere. Folk blir presset tilbake til det å ha to biler. En elbil for nærkjøring og en fossilbil for langkjøring. Folk som har behov for å dra campingvogn, henger med plank og sementblander, plass til 2 vokse og 4 unger, tvinges til å beholde fossilbilen.

 

Moms: Ja takk, men det må innføres i mange små trinn etter en forhåndsannonsert plan.

Vektavgift: Ja takk, for tunge og for lette kjøretøy bør få en vektavgift, pga risiko for liv og helse.

Årlig Veiavgift: Nei takk, for både elbil og fossil. Vei bør kun finansieres over samferdselsbudsjettet.

Bompenger: Nei takk for både elbiler og fossil. Vei bør kun finansieres over samferdselsbudsjettet.

Veiprising via GPS: Nei takk, pga personvern. Vei bør kun finansieres over samferdselsbudsjettet.

Kjøring i kollektivfelt: Endres fra at elbiler får lov, til at biler med 3+ personer får lov.

Utslippsavgifter: Proporsjonalt med direkte utslipp.

Ekstra strømavgift for elbiler: Nei takk, meningsløst og praktisk umulig å gjennomføre!

Bensin/diesel-avgifter: Passelig, bør kun KPI-justeres.

Dette høres både gjennomtenkt og fornuftig ut. Gradvis normalisering av avgifter på elbiler, mens dagens trykk på bensin og dieselbiler i stor grad opprettholdes. Da vil man kunne få et bærekraftig bruk av elbiler i årene som kommer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Moms: Ja takk, men det må innføres i mange små trinn etter en forhåndsannonsert plan.

Vektavgift: Ja takk, for tunge og for lette kjøretøy bør få en vektavgift, pga risiko for liv og helse.

Årlig Veiavgift: Nei takk, for både elbil og fossil. Vei bør kun finansieres over samferdselsbudsjettet.

Bompenger: Nei takk for både elbiler og fossil. Vei bør kun finansieres over samferdselsbudsjettet.

Veiprising via GPS: Nei takk, pga personvern. Vei bør kun finansieres over samferdselsbudsjettet.

Kjøring i kollektivfelt: Endres fra at elbiler får lov, til at biler med 3+ personer får lov.

Utslippsavgifter: Proporsjonalt med direkte utslipp.

Ekstra strømavgift for elbiler: Nei takk, meningsløst og praktisk umulig å gjennomføre!

Bensin/diesel-avgifter: Passelig, bør kun KPI-justeres.

Stort sett enig, et par nyanser;

  • Bompenger - Kun et par strekninger pr. fylke om gangen. Medbetaling av den vei de faktisk står på, ikke alt mulig annet. Alle forbipasserende betaler uavhengig av fremdriftsteknologi.
  • Utslippsavgifter - Utslipp fra produksjon av kjøretøy må medregnes.
Lenke til kommentar

Det står i forslaget at moms vil være begrenset til det som overstiger 600K, altså på en elbil til f.eks 800K vil da ekstraregningen bli 50 tusen kroner. Vil anta at det nærmest er ubetydelig for de som allikevel hander bil i den divisjonen der.

 

Så du mener poenget bak dette er å skremme vekk kjøperne? Da tror jeg du har missforstått..

Lenke til kommentar

 

Stort sett enig, et par nyanser;

  • Bompenger - Kun et par strekninger pr. fylke om gangen. Medbetaling av den vei de faktisk står på, ikke alt mulig annet. Alle forbipasserende betaler uavhengig av fremdriftsteknologi.
  • Utslippsavgifter - Utslipp fra produksjon av kjøretøy må medregnes.

 

 

Enig, dette bør gjelde for alle produkter. Slik at en både opplyses om faktiske utslipp for produksjon og man oppfordres(økonomisk) til å velge bedre alternativer. Men dette krever press i fra store makter for å få orden på hos leverandører. Men absolutt noe som bør gå inn for en bedre fremtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...