Gå til innhold

barn etter ONS og barnbidrag- Moderne slaveri?


Anbefalte innlegg

Men scenarioet du tegner er jo helt urealistisk. Hvorfor be meg om velge kjønn, for noe som aldri vil skje? Hva tror det selv er prevalensen til gravide etter å ha tatt alle forhåndsregler for å ikke bli gravid, er? Og det virker som du inuniserer at samfunnet vårt ikke legger til rette for menn som blir uplanlagt far?

Hvor paranoid mener du menn skal MÅTTE være..?

"Du trenger ikke å gå 40 minutter i snøstorm for å kjøpe kondomer. Jeg går på pillen."

 

"Eh. Jeg tror jeg bruker kondom hver gang vi har sex likevel, i fem år, frem til jeg har fullført utdannelsen, og kanskje i noen år til etter det -- helt til jeg er helt sikker på at jeg vil ha barn med deg, så la meg bare kle på meg og gå til bensinstasjonen, selv om det er snøstorm ute -- for jeg TRENGER virkelig å ha sex med deg i natt!"

 

Jeg er sikker på at 100% av fornuftige menn misunner kvinner maktposisjonen de har, selv om de ikke ønsker seg tilbake til 1940, da kvinner ikke fikk ta abort uten ekstremt god grunn.

 

For om jeg var kvinne, så ville jeg gått på pillen, og mine eventuelle partnere ville ikke trengt å bruke kondom om de var friske.

Det ville vært totalt unødvendig, fordi jeg aldri ville vært i stand til å gjøre noe så galt mot noen, som å beholde et barn de ikke ønsket.

 

Tror du mine partnere, om jeg var kvinne, ville insistert på å bruke kondom i flere år om jeg sa jeg gikk på pillen..?

 

Det er en ekstrem ujevnhet i maktbalansen mellom kvinner og menn, som best kan sammenlignes med da kvinner ble nektet å ta abort.

 

---

 

Hadde det fantes en effektiv prevensjonspille for menn, så ville vi bokstavelig talt ikke hatt dette problemet -- og menn ville sannsynligvis ha vært holdt erstatningspliktig ovenfor kvinner som opplevede å bli gravide når mannen sa han gikk på prevensjonspille.

 

Glem ikke at en mannlig partner kan ha psykolog makt ovenfor sin gravide dame til å få henne til å ta abort.

List gjerne eksempler på hva man kan gjøre med en partner man ellers liker, uten å lyge, og uten å fucke opp livet til begge pluss barnet.

 

...

 

"Vi har ikke råd til å ha barn."

"Eh. Da får du jobbe mer."

...og du må jobbe mer.

 

 

"Jeg går fra deg om du får barnet!"

"Så gå da. Men du har faen meg å stille opp eller så..."

"Neida. Jeg bløffa. Jeg går ikke fra deg."

"HA DEG TIL HELVETE UT HERFRA!"

...forholdet slutt.

 

"Jeg vil ikke ha barn; Du sa du gikk på pillen!"

"Ooops. Min feil. Men nå som jeg er gravid så vil jeg ha barnet. Men hey, det var ikke din feil, det var totalt min -- for jeg er ikke en komplett idiot som krever at du legger pillen inn i munnen min hver morgen for at du skal kunne tro på meg, og du er ikke en psykopat som krever å få gjøre det. Men nå får du begynne å jobbe mer, og du har å stille opp..!"

...game over.

 

---

 

Og du har enda ikke SVART på spørsmålet:

Vil du være kvinnen som har gjort tjue feil men som har valget, eller mannen som har gjort én og må leve med konsekvensene..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er du som er full. Ting gir ingen mening. Mennesker som deg vil ikke en gang reflektere over noen ting. Hvorfor skal man betale barnebidrag? 

Jeg siterer fra NAV: 

og

 

Med andre ord, barn har stort sett de SAMME utgiftene uansett om mannen tjener 1 million, en halv million eller 250 000 kr. Systemet slik det er i dag fører til at noen barn(kvinner?) får mer enn andre. Derfor bør reglene gjøres slik at det skal være et fast beløp, med mindre barnet har bestemte behov som tilsier at det skal være noe annet. 

 

Jeg får ta konsekvenser, sier du? det rasjonelle at et slik barn ikke eksisterer og hvor har du det fra at abort er farlig for kvinnens helse? kan jeg få en link?

 

Hvorfor skal noen barn få mer enn andre? Staten skal ikke betale for meg. Jeg sier, dette er kun hvis en mann ikke vil være barnets far, altså

 

Det handler om frihet til å ha barn når man vil og med hvem man vil. Akkurat som kvinner har. 

Hvorfor må ein som tjener 1mill gi 50% av inntekten, mens ein med 300.000/året kun 30%? Då gir det mening at vi skal betale 10.000 i skatt, uansett inntekt, for det skal dekke samme behov for staten?

 

Meningen er vel at barnet skal leve litt bedre (nei, ingen luksus liv med 1000kr ekstra i månad), om faren/moren tjener 500k - 1mill, 10mil i året. Det gjelder den andre veien også, har du lite inntekt, mens mora tjener masse, så betaler du mindre. Det er ein grei ordning som fungerer.

 

Om du vil ikkje betale noe, så kan du altids flytte fra Noreg. Polen, Romania, Lithauen, Thai er ganske fine land

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Det er bare" å betale for svindel. Deg om det

 

 

Nå skal ikke damen bli sterilisert, så det er vel lite sammenlignbart.

Tror du det har blitt flere aborter hvis far automatisk har fått barnet og mor måtte betalt bidrag?

Det er vel poenget mitt. Abort kan føre at kvinna blir steril. Enten at hun aldri kan bli gravid igjen, eller at hun kommer til spontant abortere (som er enormt psykologisk belastning). Det gjelder nok ikkje så mange, men konsekvensene er store.

 

Trur det hadde blitt fleire aborter, ja. Men mora får jo ikkje barnet automatisk. I Noreg er det enkelt å få til 50-50 ordning, utan at noen blir særlig bidragspliktig. Eg selv kjenner til flere slike par.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er man veldig paranoid for å bli far, og tar ansvar for seg selv, så tar man alle grep for å forsikre seg om å ikke gjøre partneren gravid. Kondom og p-piller er i utgangspunktet trygge nok alene, men kombinerer man disse to, er man i alle fall trygg.

Hvordan skal faren ta ansvar for seg selv ved at kvinnen tar eller ikke tar p-pillen? Hva om kvinnen lyger, som skjer ofte? Skal man kreve å visuelt få se når kjæresten tar pillen? 

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Premisset for spørsmålet er jo at jeg som en for eksempel en mann, ikke har beskyttet meg. Hadde jeg vært mann hadde jeg, som de fleste menn, tatt ansvar og beskyttet meg på flere måter, så spørsmålet vil aldri være relevant for meg.

 

Hele tråden handler jo om å rettferdiggjøre ansvarsfraskrivelse hos menn som ikke klarer å beskytte seg.

1. Beskyttelse er ikke 100 % sikker. Selv under de beste forhold kan prevensjonen feile.

2. Kvinner lyger om prevensjon.

 

"Jeg er på pillen

Mannen tror derfor han er beskyttet.

Kvinnen er egentlig ikke på pillen.

Mannen er blitt bedraget til å få barn. 

Kvinnen lurer mannen inn i en situasjon der hun tar 100 % av avgjørelsene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min tidligere samboer var av og på med pillen uten å si noe. Etter flere runder med graviditetstester i løpet av et års tid så jeg ikke en annen utvei enn å avslutte forholdet. Har aldri opplevd en større psykisk belastning enn en kvinne som lurer på om hun er gravid annenhver måned. Hun ble veldig grinete hvis jeg benyttet gummi.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min tidligere samboer var av og på med pillen uten å si noe. Etter flere runder med graviditetstester i løpet av et års tid så jeg ikke en annen utvei enn å avslutte forholdet. Har aldri opplevd en større psykisk belastning enn en kvinne som lurer på om hun er gravid annenhver måned. Hun ble veldig grinete hvis jeg benyttet gummi.

Takk for at du deler din erfaring. Det er helt åpenbart at regelverket er veldig urimelig mot den mannlige parten i slike saker. Regelverket/lovene bør endres. 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at en del synes dette er veldig urettferdig - at det bare er kvinnen som blir gravid, men naturen tenkte dessverre ikke på likestilling når menneskene ble "skapt".

Tror du folk her tenker at det er naturen som er urettferdig? Det er ganske absurd.

Akkurat som at kvinner har mulighet for ansvarsfraskrivelse gjennom abort (riktignok med en liten risiko for egen helse) burde menn få mulighet for ansvarsfraskrivelse juridisk. Spesielt i saker der kvinner bevisst har lurt menn til å bli fedre for penger eller andre årsaker. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Takk for at du deler din erfaring. Det er helt åpenbart at regelverket er veldig urimelig mot den mannlige parten i slike saker. Regelverket/lovene bør endres.

Jeg fikk så mye angst at jeg ikke fikk utført mine daglige gjøremål og problemer med å få i meg mat.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Tror du folk her tenker at det er naturen som er urettferdig? Det er ganske absurd.

Akkurat som at kvinner har mulighet for ansvarsfraskrivelse gjennom abort (riktignok med en liten risiko for egen helse) burde menn få mulighet for ansvarsfraskrivelse juridisk. Spesielt i saker der kvinner bevisst har lurt menn til å bli fedre for penger eller andre årsaker. 

 

Har du sex kan du bli far - hva er det du ikke forstår?

 

Selv synes jeg det eventuelle barnets rettigheter til å ha 2 foreldre, er viktigere enn menns ansvarsfraskrivelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du sex kan du bli far - hva er det du ikke forstår?

 

Selv synes jeg det eventuelle barnets rettigheter til å ha 2 foreldre, er viktigere enn menns ansvarsfraskrivelse.

Men du synes tydeligvis ikke det eventuelle barnets rettigheter til å ha 2 foreldre er viktigere enn kvinners ansvarsfraskrivelse.

 

Det virker ikke som at du er for like rettigheter mellom kjønnene. Vil du ikke at menn skal få stemme heller? 

Lenke til kommentar

Hvor paranoid mener du menn skal MÅTTE være..?

"Du trenger ikke å gå 40 minutter i snøstorm for å kjøpe kondomer. Jeg går på pillen."

 

"Eh. Jeg tror jeg bruker kondom hver gang vi har sex likevel, i fem år, frem til jeg har fullført utdannelsen, og kanskje i noen år til etter det -- helt til jeg er helt sikker på at jeg vil ha barn med deg, så la meg bare kle på meg og gå til bensinstasjonen, selv om det er snøstorm ute -- for jeg TRENGER virkelig å ha sex med deg i natt!"

 

Jeg er sikker på at 100% av fornuftige menn misunner kvinner maktposisjonen de har, selv om de ikke ønsker seg tilbake til 1940, da kvinner ikke fikk ta abort uten ekstremt god grunn.

 

For om jeg var kvinne, så ville jeg gått på pillen, og mine eventuelle partnere ville ikke trengt å bruke kondom om de var friske.

Det ville vært totalt unødvendig, fordi jeg aldri ville vært i stand til å gjøre noe så galt mot noen, som å beholde et barn de ikke ønsket.

 

Tror du mine partnere, om jeg var kvinne, ville insistert på å bruke kondom i flere år om jeg sa jeg gikk på pillen..?

 

Det er en ekstrem ujevnhet i maktbalansen mellom kvinner og menn, som best kan sammenlignes med da kvinner ble nektet å ta abort.

 

---

 

Hadde det fantes en effektiv prevensjonspille for menn, så ville vi bokstavelig talt ikke hatt dette problemet -- og menn ville sannsynligvis ha vært holdt erstatningspliktig ovenfor kvinner som opplevede å bli gravide når mannen sa han gikk på prevensjonspille.

 

List gjerne eksempler på hva man kan gjøre med en partner man ellers liker, uten å lyge, og uten å fucke opp livet til begge pluss barnet.

 

...

 

"Vi har ikke råd til å ha barn."

"Eh. Da får du jobbe mer."

...og du må jobbe mer.

 

 

"Jeg går fra deg om du får barnet!"

"Så gå da. Men du har faen meg å stille opp eller så..."

"Neida. Jeg bløffa. Jeg går ikke fra deg."

"HA DEG TIL HELVETE UT HERFRA!"

...forholdet slutt.

 

"Jeg vil ikke ha barn; Du sa du gikk på pillen!"

"Ooops. Min feil. Men nå som jeg er gravid så vil jeg ha barnet. Men hey, det var ikke din feil, det var totalt min -- for jeg er ikke en komplett idiot som krever at du legger pillen inn i munnen min hver morgen for at du skal kunne tro på meg, og du er ikke en psykopat som krever å få gjøre det. Men nå får du begynne å jobbe mer, og du har å stille opp..!"

...game over.

 

---

 

Og du har enda ikke SVART på spørsmålet:

Vil du være kvinnen som har gjort tjue feil men som har valget, eller mannen som har gjort én og må leve med konsekvensene..?

Men dilemmaet du stiller er ikke realistisk. Du kan ikke få meg til akseptere et scenario som ikke er mulig. Du legger et premiss om jeg og kjæresten ikke klarer å beskytte meg når jeg har sex (vi har begge høyere utdanning innenfor helse), og at kjæresten min og jeg ikke har en åpen dialog om hva vi skal gjøre om jeg skulle bli gravid.  

 

- Prevensjon alene er rimelig sikkert. 

- Prevensjon kombinert er så sikkert som det går an. 

- Å avstå fra sex gjør at en slipper å bli gravid

- Menns fertilitet er sterkt på vei ned, er svært mange som sliter med å bli gravide

 

Du argumenterer ganske mye med følelser, jeg ville likt om du kunne vært litt mer saklig orientert. 

Lenke til kommentar

Min tidligere samboer var av og på med pillen uten å si noe. Etter flere runder med graviditetstester i løpet av et års tid så jeg ikke en annen utvei enn å avslutte forholdet. Har aldri opplevd en større psykisk belastning enn en kvinne som lurer på om hun er gravid annenhver måned. Hun ble veldig grinete hvis jeg benyttet gummi.

Dere hadde ikke god nok kommunikasjon om dette (begges ansvar), og du har selv valgt å bli i dette forholdet i 1 år (ditt ansvar) Du skulle gått ut av forholdet for lengst og stilt krav (også ditt ansvar).

Lenke til kommentar

Hun var av og på pillen uten å si noe(hennes ansvar). 

Hvis man ikke vil sette barn til verden, bruk kondom eller avstå fra sex. Det handler ikke om tillit til evt partner, det handler om å ta forhåndsregler hvis man er i en ugunstig fase av livet. Klarer man ikke å ta forhåndsregler, eller konsekvenser, bør man ikke ha sex. 

Lenke til kommentar

Hvis man ikke vil sette barn til verden, bruk kondom eller avstå fra sex. Det handler ikke om tillit til evt partner, det handler om å ta forhåndsregler hvis man er i en ugunstig fase av livet. Klarer man ikke å ta forhåndsregler, eller konsekvenser, bør man ikke ha sex. 

1. Kondomer er ikke feilfrie. 

2. Det handler mye om tillitt til partner og at den ene parten(kvinnen) får en vei ut mens mannen ikke får det.

 

3. Menn, bare avstå fra sex! er et svært svakt argument etter min mening.

 

Altså: kvinner får både en vei ut og 100% avgjørelsesmyndighet. Mannen har ikke en dritt han skulle ha sagt.

Hvorfor skal ikke i det minste mannen også få en vei ut? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men du synes tydeligvis ikke det eventuelle barnets rettigheter til å ha 2 foreldre er viktigere enn kvinners ansvarsfraskrivelse.

 

Det virker ikke som at du er for like rettigheter mellom kjønnene. Vil du ikke at menn skal få stemme heller? 

 

Nei når det gjelder å bli gravid er jeg ikke for like rettigheter - akkurat som jeg ikke står på kravene for at menn skal få amme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...