Gå til innhold

KOMMENTAR: 6 av 10 mener sosiale medier bør kunne stenges i krisesituasjoner - er det lurt?


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De siste ca ti årene har verden verdt i en personvernkrise. En nedstengning av sosiale medier i denne perioden ville løst problemet. :ninja:

Og ironien i innlegget til Simen1 kan oppsummeres med:

post-254634-0-52021600-1569002045_thumb.png

 

Følte jeg var overaktiv på Digi, ser at jeg har ca 90 innlegg..

 

Savner virkelig en «Reddit» style her inne, og at innlegg kunne flagges som ikke relevante for diskusjonen. Fungerer fantastisk på HackerNews (news.ycombinator.com), men kanskje ikke mulig for digi.no og TU.no når de har integrert mot Diskusjon.no

Endret av morten7
Lenke til kommentar

Når det ofte er myndighetene selv som står bak kriser som påvirker vår frihet og levestandard feks ved at ekstremister som hater ytringsfrihet kommer til makten, så bør det være et sterkere vern rundt det å ytre seg.

Politikere må nærmest legge nettet i Norge om de vil stenge noe ut folk vinner vei uansett

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Når det ofte er myndighetene selv som står bak kriser som påvirker vår frihet og levestandard feks ved at ekstremister som hater ytringsfrihet kommer til makten, så bør det være et sterkere vern rundt det å ytre seg.

Hva er det egentlig du ønsker å kunne snakke om som i dag er forbudt fra staten?

Lenke til kommentar

Forumet på diskusjon.no er på ingen måte "riktig" , det finnes seksjoner hvor man diskuterer om månelandingen i det hele tatt har skjedd, man kommer med medisinske påstander kontra vaksiner , man diskuterer med andre ord mye rart på forumet og man kan ikke si at det er feilfritt det heller og at det trolig kan sprees falske nyheter som kan være dramatiske og få folk til å reagere kjapt her også.

 

Saken er at i dagens mobilitets samfunn er Facebook, twitter og andre enkle, men kjappe kilder , så utrolige lett å bruke at vi alle tar dem i bruk og stoler på at de stemmer, om noe må gjøres er det å sørge for at viktig informasjon "bekreftes" på en måte som viser at det stemmer i forhold til offentlige regler, mens de som er rene løgner eller ikke bekreftet informasjon eller skjult reklame, bør enkelt kunne vises at de er det.

 

Å nådeløst kontrollere hva forbrukerne har lov til å se eller tro på den preteksten at det er lurt kan være katastrofalt i de tilfellene myndighetene gjør en feil ( og det vil skje ), befolkningen kan også bli stresset av at informasjonsflyten stopper opp og kan føre til ren kaos.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvem som får lov til å definere hva som er en "krisesituasjon".

Enig. Hvem definerer ‘krisesituasjon’...

Hvis noen definerer krisesituasjon, kan dem IKKE være den samme entitet som kan bestemme om sosiale media skal lukkes. Ellers blir det den politiske bukken til havresekken. Men det vil ikke fungere heller. -Om et undertrykt folk roper krisesituasjon vedrørende deres Stats undertrykk, skal ikke Staten som de facto er den nevnte krisesituasjonen, kunne lukke media og blåse det vekk. -Hele debatten mister jo grunnen.

-Med mindre sosiale meda ER ‘krisesituasjonen’... ...Men det vil jo bare skape ennå større bevegelser i mot vedtakene om å stoppe sosiale media. Hva blir det neste? grupperinger på flere enn to personer i gata blir ulovlig? -Er jeg bare fryktelig dystopisk eller noe?

Noen som kan gi meg et konkret eksempel på en krisesituasjon som burde tillate at sosiale media skal kunne lukkes? ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du ønsker å kunne snakke om som i dag er forbudt fra staten?

FrihetensRegn har kanskje ikke noe å si, men jeg kan love deg det er mennesker ute i den store verden som har akkurat det problemet FR forsøker å poengtere. -Hvor enkelt er det for nordkoreanere å snakke om hverdagen sin over twitter, uten å bli dødsdømt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

FrihetensRegn har kanskje ikke noe å si, men jeg kan love deg det er mennesker ute i den store verden som har akkurat det problemet FR forsøker å poengtere. -Hvor enkelt er det for nordkoreanere å snakke om hverdagen sin over twitter, uten å bli dødsdømt?

 

Ok, jeg trodde han tenkte på vestlige demokratier. Det er klart det finnes land hvor ytringsfriheten er veldig begrenset. Jeg mener derimot  at IKKE Norge er en av dem :)

Lenke til kommentar

Ok, jeg trodde han tenkte på vestlige demokratier. Det er klart det finnes land hvor ytringsfriheten er veldig begrenset. Jeg mener derimot at IKKE Norge er en av dem :)

Det som er bekymrende er at en sånn undersøkelse er laget av/for vestlige land, hvor fårene blir pakka inn i fleece etter å ha fått klippet ulla av. Den er ganske skitt, når 6 av 10 sier okay, og flere følger etter i media og sier videre okay. Det er IKKE okay. Hjerne først, bruk gjerne litt tid på å svare, istedet for å være først med et svar. -Noe politikere burde få inn med morsmelka.

 

Edit: Mente ikke noe ondt ment, PingEnt, du ble bare desverre et eksempel på ‘alle andre’...

Endret av Sandormen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Når det ble nevnt personvernkrise, så var det for min del inneforstått at det gjaldt et sosialt medium med et sosialt nettverk.

Du har vennefunksjon på diskusjon.no, og dermed et sosialt nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...