Gå til innhold

KOMMENTAR: 6 av 10 mener sosiale medier bør kunne stenges i krisesituasjoner - er det lurt?


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Du har vennefunksjon på diskusjon.no, og dermed et sosialt nettverk.

 

Ganske åpenbart at diskusjon.no og reddit har et klart skille fra f.eks. Facebook/Instagram/Snapchat og lignende. Ja du kan identifisere folk her da en del bruker ekte navn eller gir ut informasjon som kan identifisere dem, men det er ikke det samme. Og vennfunksjonen (er det noen som bruker den?) kan ikke sammenlignes engang. Der kanskje 1/100 (om så mye) bruker vennefunksjonen på Diskusjon.no, så gjør nok 99.999% det på Facebook/Snapchat.

 

Skal sies at jeg er i mot å låse ned sosiale medier. Jeg ville kanskje heller etterlyst en "opplysnings-funksjon" som de heller kan bruke. Ikke kjemp fake news med å blokkere alle nyheter, legg heller inn en funksjon som kan gi de riktige nyhetene oppå der igjen. 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Ganske åpenbart at diskusjon.no og reddit har et klart skille fra f.eks. Facebook/Instagram/Snapchat og lignende. Ja du kan identifisere folk her da en del bruker ekte navn eller gir ut informasjon som kan identifisere dem, men det er ikke det samme. Og vennfunksjonen (er det noen som bruker den?) kan ikke sammenlignes engang. Der kanskje 1/100 (om så mye) bruker vennefunksjonen på Diskusjon.no, så gjør nok 99.999% det på Facebook/Snapchat.

 

Skal sies at jeg er i mot å låse ned sosiale medier. Jeg ville kanskje heller etterlyst en "opplysnings-funksjon" som de heller kan bruke. Ikke kjemp fake news med å blokkere alle nyheter, legg heller inn en funksjon som kan gi de riktige nyhetene oppå der igjen.

Det er et klart skille i hvordan folk normalt sett bruker de to nettstedene, men begge to har funksjoner på mye av det samme. Man kan si diskusjon.no har ganske mye sensitiv informasjon om brukerne sine, all den tid det nok diskuteres mer per bruker her enn på Facebook.

Lenke til kommentar

Det er et klart skille i hvordan folk normalt sett bruker de to nettstedene, men begge to har funksjoner på mye av det samme. Man kan si diskusjon.no har ganske mye sensitiv informasjon om brukerne sine, all den tid det nok diskuteres mer per bruker her enn på Facebook.

 

Kanskje. Men her er det som regel meninger, og ikke nødvendigvis sensitiv informasjon. Tror de aller fleste her forstår at dette er et offentlig forum og alt man skriver her burde være OK å ha ute koblet opp mot navnet sitt skulle noen "doxxe" deg. Jeg er enig i at de er ganske like på flere områder, men i denne sammenhengen føler jeg det blir en vesentlig forskjell. 

 

Men meningen min er uansett lik selv om man skal ta med forum i samme gruppe som FB/Snapchat/Insta

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kanskje. Men her er det som regel meninger, og ikke nødvendigvis sensitiv informasjon. Tror de aller fleste her forstår at dette er et offentlig forum og alt man skriver her burde være OK å ha ute koblet opp mot navnet sitt skulle noen "doxxe" deg. Jeg er enig i at de er ganske like på flere områder, men i denne sammenhengen føler jeg det blir en vesentlig forskjell.

 

Men meningen min er uansett lik selv om man skal ta med forum i samme gruppe som FB/Snapchat/Insta

Men langt fra alt på Facebook er sensitiv informasjon heller, og når man har skrevet si 60 000 innlegg her inne, har man nok langt igjen nok informasjon til at man kan lage ganske god målrettet reklame, tilby spesialtilpassa forsikringspakker eller holde igjen et jobbtilbud.

Lenke til kommentar

men det er sosialt medium

Vesentlig forskjell.

Kommentarfeltet her inneholder svært lite sensitiv informasjon og bilder.

 

Og det er enkelt, ja jeg vil hevde god kutyme, å ha anledning til å kunne flagge sine meninger/tanker anonymt i kommentarfelt (som Diskusjon.no)

I motsetning til det vi forbinder med sosiale medier, hvor de ønsker å tvinge den enkelte til å oppgi korrekt personalia.

 

Jeg håper du også ser forskjellen?

Endret av seventhwave
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vesentlig forskjell.

Kommentarfeltet her inneholder svært lite sensitiv informasjon og bilder.

 

Og det enkelt, ja jeg vil hevde god kutyme, å ha anledning til å kunne flagge sine meninger/tanker anonymt i kommentarfelt (som Diskusjon.no)

I motsetning til det vi forbinder med sosiale medier, hvor de ønsker å tvinge den enkelte til å oppgi korrekt personalia.

 

Jeg håper du også ser forskjellen?

Det er ingenting i definisjonen av sosiale medier som sier det ikke kan være anonymt.

 

Og jeg stiller meg tvilende til at man ikke kan identifisere personer med 50 000+ innlegg her inne. I sun har man da lagt ut nok informasjon til at det ikke kan være veldig mye tvil. (Admins har naturlig nok mer informasjon all den tid de sitter på IPer)

Lenke til kommentar

Det er ingenting i definisjonen av sosiale medier som sier det ikke kan være anonymt.

 

Og jeg stiller meg tvilende til at man ikke kan identifisere personer med 50 000+ innlegg her inne. I sun har man da lagt ut nok informasjon til at det ikke kan være veldig mye tvil. (Admins har naturlig nok mer informasjon all den tid de sitter på IPer)

 

Tja. Hvis noen er forsiktig med hva de skriver og bruker VPN så skal det vel godt gjøres å finne ut hvem noen er bare ved å lese innleggene. Man kan komme med masse meninger og tanker uten at det går an å finne ut hvem noen er av den grunn. Hvis noen ikke nevner noe veldig spesifikt eller legger ut linker som kan identifisere så skal det igrunn godt gjøres å kjenne noen igjen her.

Lenke til kommentar

Det er et klart skille i hvordan folk normalt sett bruker de to nettstedene, men begge to har funksjoner på mye av det samme. Man kan si diskusjon.no har ganske mye sensitiv informasjon om brukerne sine, all den tid det nok diskuteres mer per bruker her enn på Facebook.

 

Det går langt mellom hver Facebook-konto uten bilde og personalia.

Det ville i så fall ofte være kontoer spesifikt opprettet til astroturfing-formål.

 

Jeg tror du vil finne lite om meg personlig (og evt kunne identifisere meg basert på disse personaliene) på diskusjon.no, på tross av at jeg har skrevet en del kommentarer etterhvert.

 

Men du er sikkert enig i at f.eks. Diskusjon.no sitt formål i hovedsak er kunnskapsutveksling, men f.eks. Facebook i hovedsak er for å eksponere sin egen person (evt PR).

Derfor synes jeg det også er en uting at politikere er til stede på Facebook.

I mine øyne fremstår det bare som veldig uprofesjonelt.

Lenke til kommentar

Det er ingenting i definisjonen av sosiale medier som sier det ikke kan være anonymt.

 

Og jeg stiller meg tvilende til at man ikke kan identifisere personer med 50 000+ innlegg her inne. I sun har man da lagt ut nok informasjon til at det ikke kan være veldig mye tvil. (Admins har naturlig nok mer informasjon all den tid de sitter på IPer)

 

> Det er ingenting i definisjonen av sosiale medier som sier det ikke kan være anonymt.

Forsøk å opprette en del anonyme/fake konti på Facebook, og du vil ganske snart oppdage at de vil stenge ned flere av disse kontoene, inntil du identifiserer deg med mobiltelefonnummer.

(dette er en av årsakene til at jeg aldri har kommentert etter at f.eks. Dinside la om til Facebook-kommentarer.)

 

Jeg har fremdeles ikke skrevet et eneste innlegg her, hvor min egen  IP-adresse vil fremkomme.

Ei heller har jeg lagt igjen særlig nyttig browser fingerprint.

 

Men selvfølgelig, det er et aktivt valg man må gjøre.

Endret av seventhwave
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tja. Hvis noen er forsiktig med hva de skriver og bruker VPN så skal det vel godt gjøres å finne ut hvem noen er bare ved å lese innleggene. Man kan komme med masse meninger og tanker uten at det går an å finne ut hvem noen er av den grunn. Hvis noen ikke nevner noe veldig spesifikt eller legger ut linker som kan identifisere så skal det igrunn godt gjøres å kjenne noen igjen her.

Man nevner utdanningen sin et sted, byen en bor et annet, bilen en kjører, hobbyer, livserfaringer, da begynner det etterhvert å være ganske entydig.

Lenke til kommentar

Tja. Hvis noen er forsiktig med hva de skriver og bruker VPN så skal det vel godt gjøres å finne ut hvem noen er bare ved å lese innleggene. Man kan komme med masse meninger og tanker uten at det går an å finne ut hvem noen er av den grunn. Hvis noen ikke nevner noe veldig spesifikt eller legger ut linker som kan identifisere så skal det igrunn godt gjøres å kjenne noen igjen her.

Spot on.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

> Det er ingenting i definisjonen av sosiale medier som sier det ikke kan være anonymt.

Forsøk å opprette en del anonyme/fake konti på Facebook, og du vil ganske snart oppdage at de vil stenge ned flere av disse kontoene, inntil du identifiserer deg meg mobiltelefonnummer.

(dette er en av årsakene til at jeg aldri har kommentert etter at f.eks. Dinside la om til Facebook-kommentarer.)

 

Jeg har fremdeles ikke skrevet et eneste innlegg her, hvor min egen  IP-adresse vil fremkomme.

Ei heller har jeg lagt igjen særlig nyttig browser fingerprint.

 

Men selvfølgelig, det er at aktivt valg man må gjøre.

Men Facebook er ikke det eneste sosiale nettverket som finnes, og det er faktisk en god del der som har anonymiserte kontoer uten ekte navn, det går helt fint.

Lenke til kommentar

Man nevner utdanningen sin et sted, byen en bor et annet, bilen en kjører, hobbyer, livserfaringer, da begynner det etterhvert å være ganske entydig.

 

Det er allikevel en meget lang vei å gå, sammenlignet med en profil på Facebook hvor bilde/bosted/tlf + hele vennekretsen (om enn noe "inflated") er listet opp.

Er du ikke enig?

Lenke til kommentar

Men Facebook er ikke det eneste sosiale nettverket som finnes, og det er faktisk en god del der som har anonymiserte kontoer uten ekte navn, det går helt fint.

 

> det går helt fint.

Forsøk å lage flere fake konti, gjerne fra f.eks. Opera VPN, og se hva som skjer...

 

At noe slipper gjennom Facebook-nåløyet er jeg allikevel enig med deg i.

Endret av seventhwave
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er allikevel en meget lang vei å gå, sammenlignet med en profil på Facebook hvor bilde/bosted/tlf + hele vennekretsen (om enn noe "inflated") er listet opp.

Er du ikke enig?

Det er et skille der, men det finnes folk her inne som oppgir fullt navn og bilde, og det finnes folk på Facebook som har falsk navn, falsk telefonnummer, dummybilde av noen meningsløst, og som legger ut mindre enn folk med 10 000+ innlegg her inne :) Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Også jeg (og ja, for ordens skyld, jeg har selvfølgelig ingen personlig konto på Facebook)

Men flere har blitt stengt ned etter en tid.

Så bra, Facebook oppfordrer altså til mer personvern i og med man ikke kan koble flere innlegg til samme konto. Det er en Feature ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...