Gå til innhold

Anders selger «mandagsbilen»: – Det er mindre feil på min gamle Ford Mondeo enn på Teslaen


Anbefalte innlegg

Det så ikke ut som om bilen klarte å stoppe? Eller stoppet bilen og elgen hoppet på den?

Har aldri kjørt på verken elg eller hjort men jeg har ingen storskjerm som tar verken nattesyn eller oppmerksomhet.

Det er nattmodus på skjermen, og enten du tror det eller ei så kan lysstyrken justeres. ikke tar den oppmerksomhet heller. Har du forresten kjørt Hyundai ionic? Der er det sikkert 50 knapper spredt rundt omkring, hvor man i tillegg må vri hodet ned og bakover for å se hva man trykker på i midtkonsollen. Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det så ikke ut som om bilen klarte å stoppe? Eller stoppet bilen og elgen hoppet på den?

 

Har aldri kjørt på verken elg eller hjort men jeg har ingen storskjerm som tar verken nattesyn eller oppmerksomhet.

I 2017 ble nesten 12 tusen Elg, Hjort og Rådyr påkjørt i norge. Veldig mange som kjører biler med store skjermer som tar bort oppmerksomheten da?

 

Greia er at man ikke rekker å reagere før det er for sent når de kommer springende ut fra skogen, og ikke spesielt morsomt å få de inn i frontruta. Så det er bra bilen kan reagere raskt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved elgpåkjørsel er det ikke nødvendigvis best å treffe i veldig liten fart, selv om instinktet til alle tilsier at man skal stå på bremsen, og man vil uansett ikke rekke å tenke men handle ut av instinkt. Ved litt høyere fart vil bilen gjerne slenge dyret bort fra seg og man får mindre sjanse for føtter gjennom frontruta, som er den største faren. En vanlig elgpåkjørsel er uansett ikke noe dødsulykke for et menneske, så relativt udramatisk egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjenstår nå å bevise det faktumet som du hevder.

Still deg selv dette spørmålet. Om det hadde vert tryggere med motoren bak, ville ikke da flesteparten ha flyttet motoren bak?

Eller er de bare noen idioter som ikke forstår såpass?

 

Samt dette:

Forteller ikke denne listen deg noe som helst?

https://i.gyazo.com/66780db4d5c11504b97b7ab914671bf5.png

Vil tro de kunne gjort den sikrere med å flytte motoren bak men egentlig flytter man bare problet da. Flytter man motoren bak kompliserer man hele bilen veldig mye også.

 

Derfor det er best å ikke ha motor i det heletatt. Model 3 har myk front og bak for å absorbere kollisjon og skåne folkene i kabinen. Som slipper å få en metallklump dytta mot seg i en eller annen retning.

 

At all vekt ligger i gulvet gjor de vel nesten umulig å rulle rundt også, pluss at glasstaket hjelper veldig med å stive av kabinen.

 

At bilprodusentet som har laget biler i en hel manssalder får til å lage trygge fossibiler er veldig bra. At ett "helt nytt" selskap kan lage en så sikker elbil som sin første bil noensinne (Tenker på Model S fra 2012, Roadstern var jo en ferdigbygd vil fra Lotus) burde si litt om hvor mye enklere det er å få til uten en motor i veien.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved elgpåkjørsel er det ikke nødvendigvis best å treffe i veldig liten fart, selv om instinktet til alle tilsier at man skal stå på bremsen, og man vil uansett ikke rekke å tenke men handle ut av instinkt. Ved litt høyere fart vil bilen gjerne slenge dyret bort fra seg og man får mindre sjanse for føtter gjennom frontruta, som er den største faren. En vanlig elgpåkjørsel er uansett ikke noe dødsulykke for et menneske, så relativt udramatisk egentlig.

Har vært en del dødsulykker relatert til elpåkjørsler, og hvordan det er lurt å treffe dem vil variere veldig.

 

Som oftest har folk kjørt på dem direkte slik at føtter blir klippa og hele kroppsvekta har kommet inn frontruta. Rett å slett klemt sjoføren flat. Får man 700kg inn i frontruta i litt hastighet kan det være fatalt.

 

Kjenner selv en kompis som muligens ikke ville vært i live i dag om han ikke hadde valgt en høy pickup den dagen istede for sin vanlige bil. En svær høy elg og hele fronten på bilen var innklemt. Den ville kommet inn ruta med en lavere bil.

 

Men påkjørsel av rådyr og slikt bruker å være udramatisk.

 

(Gikk heldigvis bra i artikkelen under)

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5VV3kX/fikk-elg-inn-frontruten-politiet-advarer-om-oekt-fare-for-viltpaakjoersler

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

I 2017 ble nesten 12 tusen Elg, Hjort og Rådyr påkjørt i norge. Veldig mange som kjører biler med store skjermer som tar bort oppmerksomheten da?

 

Greia er at man ikke rekker å reagere før det er for sent når de kommer springende ut fra skogen, og ikke spesielt morsomt å få de inn i frontruta. Så det er bra bilen kan reagere raskt.

Mer tullprat fra deg...

 

https://www.ssb.no/jord-skog-jakt-og-fiskeri/artikler-og-publikasjoner/rekordmye-hjortevilt-drept-i-trafikken--391101

 

Hvorfor svarer du ikke på dine utsagn som du blir så avkledd på?

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vil tro de kunne gjort den sikrere med å flytte motoren bak men egentlig flytter man bare problet da. Flytter man motoren bak kompliserer man hele bilen veldig mye også.

 

Derfor det er best å ikke ha motor i det heletatt. Model 3 har myk front og bak for å absorbere kollisjon og skåne folkene i kabinen. Som slipper å få en metallklump dytta mot seg i en eller annen retning.

 

At all vekt ligger i gulvet gjor de vel nesten umulig å rulle rundt også, pluss at glasstaket hjelper veldig med å stive av kabinen.

 

At bilprodusentet som har laget biler i en hel manssalder får til å lage trygge fossibiler er veldig bra. At ett "helt nytt" selskap kan lage en så sikker elbil som sin første bil noensinne (Tenker på Model S fra 2012, Roadstern var jo en ferdigbygd vil fra Lotus) burde si litt om hvor mye enklere det er å få til uten en motor i veien.

Så det bildet fortalte deg ingenting, eller klarte du ikke å oppfatte at de fleste bilene som fikk full score på carshtesten har motoren fremme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I 2017 ble nesten 12 tusen Elg, Hjort og Rådyr påkjørt i norge. Veldig mange som kjører biler med store skjermer som tar bort oppmerksomheten da?

Greia er at man ikke rekker å reagere før det er for sent når de kommer springende ut fra skogen, og ikke spesielt morsomt å få de inn i frontruta. Så det er bra bilen kan reagere raskt.

Nå er det ikke alle biler dette fungerer trygt på. Har hørt om biler som ikke bremser for barn og ellers bremser når de måtte finne det artig. Muligens ikke for bilen bak. Poenget er at dette er ikke noe nytt. Selv en vw varebil har dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jo og som sakt er det bra - men alle ville kunnet gjøre det enda bedre om de slapp å tenke på motoren.

Og de har du dokumentasjon for å påstå, eller er ingeniørene noen idioter som enda ikke har forstått det du har forstått?

Lenke til kommentar

Og de har du dokumentasjon for å påstå, eller er ingeniørene noen idioter som enda ikke har forstått det du har forstått?

Det er da bare å bruke litt logikk?

Og forøvrig andre med samme mening:

https://cleantechnica.com/2018/04/01/do-electric-vehicles-have-better-overall-safety-part-2/

 

The Model S, and other electric vehicles, perform well in crash tests for a variety of reasons. First, electric vehicles don't have big engines that can slam into passengers during a frontal collision. With the electric motor in back and a trunk in the front (also known as a "frunk"), the Model S and similarly designed electric vehicles have large, frontal crash-protection crumple zones.

 

https://www.google.com/amp/s/www.livescience.com/amp/39545-electric-vehicles-safe.html

 

Musken har og snakket om dette:

 

“For death or serious injury for S or an X you really have to — it’s hard to do that,” Musk said. “The Model S and the X have such a long crumple zone that’s two to three times longer than a conventional automotive car that’s got a big engine steel block in there.”

 

https://www.google.com/amp/s/www.inverse.com/amp/article/32906-elon-musk-tesla-model-x-safety-rating

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er da bare å bruke litt logikk?

Og forøvrig andre med samme mening:

https://cleantechnica.com/2018/04/01/do-electric-vehicles-have-better-overall-safety-part-2/

 

The Model S, and other electric vehicles, perform well in crash tests for a variety of reasons. First, electric vehicles don't have big engines that can slam into passengers during a frontal collision. With the electric motor in back and a trunk in the front (also known as a "frunk"), the Model S and similarly designed electric vehicles have large, frontal crash-protection crumple zones.

 

https://www.google.com/amp/s/www.livescience.com/amp/39545-electric-vehicles-safe.html

 

Musken har og snakket om dette:

 

“For death or serious injury for S or an X you really have to — it’s hard to do that,” Musk said. “The Model S and the X have such a long crumple zone that’s two to three times longer than a conventional automotive car that’s got a big engine steel block in there.”

 

https://www.google.com/amp/s/www.inverse.com/amp/article/32906-elon-musk-tesla-model-x-safety-rating

Det er ingen PLS du skal programmere, så logikk trumfer ikke fakta.

For skulle du bruke logikk i dette tilfelle, så ville biler uten hulrom eller motor fremme, komme veldig dårlig ut i en krashtest.

Men det gjør de ikke.

 

Og bruker du også logikken, så ser du hvor tåpelige dine påstander er, når fakta motbeviser deg på enormt mange punkter.

 

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Det er ingen PLS du skal programmere, så logikk trumfer ikke fakta.

For skulle du bruke logikk i dette tilfelle, så ville biler uten hulrom eller motor fremme, komme veldig dårlig ut i en krashtest.

Men det gjør de ikke.

 

Og bruker du også logikken, så ser du hvor tåpelige dine påstander er, når fakta motbeviser deg på enormt mange punkter.

 

mz-s1sIoLhU[

 

Den bilen der veier jo ingenting så blir litt rart å dra den med som en sammenlignining. Ola nordmann i dag kjører jo biler som veier oppimot 2 tonn, og en 2008 Smart Fortwo veier vel knapt 1 tonn.

 

Due to the absence of an internal combustion engine in the front of a Tesla, this frontal space serves as a large crumple zone that absorbs the impact and it not only provides added safety for vehicle occupants but also for pedestrians in an incident.

model-3-crumple-zone.jpg

In pole impact crashes, in which a narrow obstruction impacts the car between the main crash rails, energy-absorbing lateral and diagonal beam structures work to mitigate the impact. This includes a high-strength aluminum bumper beam, a sway bar placed low and forward in the front of the car, cross-members at the front of the steel subframe that are connected to the main crash rails, and additional diagonal beams in the subframe that distribute energy back to the crash rails when they aren’t directly impacted. An ultra-high strength martensitic steel beam is also attached to the top of the front suspension to further absorb crash energy from severe impacts, and the rear part of the subframe is shaped like a “U” and buckles down when impacted.

 

https://evannex.com/blogs/news/why-tesla-electric-vehicles-are-safest

 

Se animasjonene i den linken så kansje du skjønner hvor kjekt det er å slippe å ha en motor i veien om man skulle kræsje.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...