Gå til innhold

Dette skal være verdens letteste business-laptop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Normalt er jeg ikke helt fan av sånne ultratynne ‘ikke-reparerbare’, men den her ser da nesten ut som noe jeg kunne tenke meg å bruke. Mistenker at prisen blir deretter. Har en tendens til å falle for ting som viser seg å få en heftig prislapp.

 

Jeg mistenker at den kommer til å ligge på X1/XPS pris, så rundt 20k et sted.

 

Ultratynn trenger ikke å bety fastloddet RAM og SSD, men i mange tilfeller så gjør det dessverre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har vondt for å merke noen større forskjel

Det må være fordi du ikke vet hva en dokkingstsjon er for noe og tror vel det er det samme som å koble til eksterne enheter som mus, tastatur og skjerm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Legg merke til "bruker" ikke "brukte". Savner fortsatt en forklaring på forskjellen mellom Lenovo "dokkingstasjoner" og "ekte" dokkingstasjoner. Jeg merker ingen forskjell.

Linken jeg la ved er fra websidene til Lenovo og de selger fremdele ekte dockingstsjoner.

 

Det blir vanskelig å forklare hva en dockingstasjon er for noe, når mottakeren ikke vil forstå forskjellen. Det blir som å hevde en matriseskriver og en laserprinter er det samme, siden de utfører samme jobben. Men alle vet de ikke er det samme.

 

https://www.tldp.org/LDP/Mobile-Guide/html/mobile-guide-p2c1s14-docking-station-port-replicator.html

 

 

https://www.burgesstechnologyservices.com/burgess-technology-blog/docking-stations-port-replicators/

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Fra linken din: "Port Replicators offer the same functionality found in docking stations but are more universal."

Så hva er ulempen?

Lenovo selger fortsatt reservedeler til utdatert maskinvare. Bra! skriver på en x220 med dokking..Bruker også en x1 med "dokking".

En portreplikator replisere bare portene som allerede er på maskinen.

En dockingstasjon kan tilføre nye porter som maskinen i utgangspunktet ikke har. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Mulig jeg bare ikke kommer på noe nå, men hva er det en dockingstasjon kan tilby som ikke thunderbolt med evt. adaptere kan?

F.eks. automatisk backup, kan noen dokkingstasjoner med innebygget harddisk utføre.

Hensikten med en dokkingstasjon og til dels portreplikator er jo å unngå en klynge med adaptere.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

F.eks. automatisk backup, kan noen dokkingstasjoner med innebygget harddisk utføre.

Hensikten med en dokkingstasjon og til dels portreplikator er jo å unngå en klynge med adaptere.

Joda, men alt slikt kan jo gjøres med kun en USB-C kabel som går til en ekstern dockingstasjon/portreplikator/hub der du kan koble til hva enn du vil. De gamle dockingstasjonene er bittelitt utdatert da det eneste du trenger er en thunderbolt-port som du plugger i PC-en og legger den til siden. Så har du alt du vil tilgjengelig. Jeg ser ikke poenget med proprietær dockingstasjon i alle fall. En felles løsning (usb-c) er mye bedre i mine øyne. 

 

Min Thinkpad har mulighet for en dockingstasjon, men hvis jeg først skulle satt opp noe så hadde det nok heller blitt en som går via thunderbolt-porten for å ha noe mer universalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Joda, men alt slikt kan jo gjøres med kun en USB-C kabel som går til en ekstern dockingstasjon/portreplikator/hub der du kan koble til hva enn du vil. De gamle dockingstasjonene er bittelitt utdatert da det eneste du trenger er en thunderbolt-port som du plugger i PC-en og legger den til siden. Så har du alt du vil tilgjengelig. Jeg ser ikke poenget med proprietær dockingstasjon i alle fall. En felles løsning (usb-c) er mye bedre i mine øyne. 

 

Min Thinkpad har mulighet for en dockingstasjon, men hvis jeg først skulle satt opp noe så hadde det nok heller blitt en som går via thunderbolt-porten for å ha noe mer universalt.

Om du ikke ser, så ta lærdom av de som ser.

Har du noensinne hatt en ekte dokkingstasjon?

 

Jeg kobler i dag min maskin til det meste via tunderbolt, men jeg savner det å bare komme hjem og trykke maskinen ned i dokkingen.

Nå må jeg plugge i skjermkabelen og ladekabelen samt åpne opp skjermen før jeg slår den på, siden den ikke lar meg slå på maskinen med skjermen igjenlukket. Allerede der er en dedikert dokkingstasjon enklere.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...