Gå til innhold

Nel setter av 35 millioner kroner for å rydde opp etter hydrogen-eksplosjon


Anbefalte innlegg

1. Nå bor vi i et land der halvparten av året kommer med behov for varme, så for transport, så er det bare fint at den kommer "gratis" slik at man ikke ofrer rekkevidde. Batterier i maritimt bruk f.eks vil komme med generatorer for å kunne varme skipet. Så det eneste stedet hvor man kan få til dette er ferjer og mindre fartøy. Skal man skifte ut resten, så har man rett og slett ikke mange andre valg. Bio-fuel er for farlig å satse på, da det kan gå ut over natur om behovet blir for stort. 

 

2. Lokal produksjon forutsetter at man utnytter grønn hydrogen, så da må solceller eller vindkraft opp. Fordelen her, er at økonomien blir bedre om man inkluderer produksjonen av hydrogen. Begge industrier mater hverandre, slik at veksten blir kjappere. Da spiller det liten rolle at varmeoverskuddet i enkelte tilfeller ikke blir utnyttet. Strøm må som sagt brukes når det produseres, og fremtiden ser lys ut angående et overskudd av kraft som uansett må lagres. Poenget var kun selve argumentet at utnyttelsen av kraften kan gjøres veldig optimal, om det er det største argumentet man har imot. 

 

3. Nei, hydrogen og batterier konkurrerer mot fossilt. Batterier klarer ikke storskala transport av energi, mens hydrogen kan. Mens batterier er mye mer økonomisk i mindre skala. Litt overlapp og "konkurranse" blir det kun i den delen av gradienten hvor de to møtes.

 

Konkurransen for hydrogen mot X er pris, uansett. Dog den vil falle. Det er alle enige om, når hydrogensamfunnet skaleres opp. 

Når hydrogen konkurrerer mot hurtiglading, noe den kan gjøre allerede idag i enkelte steder av verdenen, så ser man straks fordelene til kjappere opptak av hydrogen, samt lengre rekkevidde mellom hver stopp.

 

4. Samme argument man har mot elektriske biler i land hvor ladenettverket ikke er oppe. Løsningen er den samme. 

4: De fleste har strøm i huset sitt.. Noe som tar unna det meste av behov. Ladestasjoner er bare "cherry-ontop"

Meste av kjøring er småkjøring.

 

Hydrogen har ingenting og kan ikke bruke noe eksisterende infrastruktur, så det automatisk starter langt bak strøm. Da strøm infrastrukturen er god i det meste av vestlige verden.

 

Du argumenter for hydrogen bare for og argumentere for hydrogen. Du ser deg alltid blind..

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4: De fleste har strøm i huset sitt.. Noe som tar unna det meste av behov. Ladestasjoner er bare "cherry-ontop"

Meste av kjøring er småkjøring.

 

Hydrogen har ingenting og kan ikke bruke noe eksisterende infrastruktur, så det automatisk starter langt bak strøm. Da strøm infrastrukturen er god i det meste av vestlige verden.

 

Du argumenter for hydrogen bare for og argumentere for hydrogen. Du ser deg alltid blind..

Jeg argumenterer kun for å argumentere? Nei, jeg mener hydrogen har sin plass ved siden av batteri-elektrisk. 

 

Hurtiglading er stedet man må fokusere på. Hvis hydrogen kan konkurrere mot hurtiglading, noe det kan - om man kikker litt rundt på kloden, så betyr det at en hydrogenbil straks gir mening for de med behov for å hurtiglade ofte. 

Det finnes også mennesker som ikke vil kunne lade hjemme, der vil også FCEV være et godt alternativ. 

 

I tillegg så kommer plugin-FCEV. De vil som med elbilene, kunne lade hjemme for billig "hverdags-strøm", mens de fyller hydrogen for resten. Nye plug-in hybride biler idag, skal jo komme med opptil 15 mil rekkevidde på batteriene. Det burde da være plenty for hverdagsligbruk. Så bytter man ut fossilt med en brenselscelle, så er bilen stort sett den samme, med de samme bruksområdene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ei ny tapsbombe der, seg eg. Uno-X Hydrogen gjekk med 7,2 millionar i underskot i fjor, 5,5 millonar i underskot i 2017 og 1,6 millionar i underskot i 2016. Er det ingen som ser galskapen i dette? Har NEL eigarskap i mange slike tapsprosjekt?

Om man kutter ut alt nå idag, så vil det jo ha vært en tapsbombe. Men heldigvis så skal man jo ikke det. Så vi kan jo se på tallene om 5-10 år istedenfor. :)
Underskotet aukar år for år. Om 5-10 år kjem selskapet til å vere dundrande konkurs, om ikkje eigarane tilfører mykje meir kapital eller dei klarer å finne endå fleire idiotar som vil kaste gode pengar etter dårlege.

 

Konkurs er truleg det beste valet, so kan dei starte eit nytt selskap som får mange hundre millonar av Enova til å gjere det same ein gong til. Slik har norsk hydrogenbransje helde det gåande i meir enn ti år, og slik kjem det til å halde fram til nokon får slutt på galskapen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Underskotet aukar år for år. Om 5-10 år kjem selskapet til å vere dundrande konkurs, om ikkje eigarane tilfører mykje meir kapital eller dei klarer å finne endå fleire idiotar som vil kaste gode pengar etter dårlege.

 

Konkurs er truleg det beste valet, so kan dei starte eit nytt selskap som får mange hundre millonar av Enova til å gjere det same ein gong til. Slik har norsk hydrogenbransje helde det gåande i meir enn ti år, og slik kjem det til å halde fram til nokon får slutt på galskapen.

Underskuddet øker, samtidig som produksjonskapasiteten nå går fra 40MW/år til 1GW/år.

Ordreloggen har også økt hele 40% QoQ. 

De har også utvidet Notodden, kjøpt opp Proton Onsite og laget en splitter ny fabrikk i Danmark, utvidet til Korea og kjøpt fabrikk samt kontorer til PEM elektrolyser i USA. 

 

Vekst, vekst, vekst. 

 

Konkurs for et firma som du mener skal gå ned iløpet av få år, når de har røtter tilbake til 1920 tallet? :p

 

På bare ammoniakk og gjødsel alene, så må de øke produksjonen over 800 ganger. 

På stål så må de øke produksjonen med over 3500 ganger. 

 

De går neppe konkurs. De bygger seg opp for å være verdensledende, og Norge vil få en stor ny industri med verdens beste ekspertise i landet. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ei ny tapsbombe der, seg eg. Uno-X Hydrogen gjekk med 7,2 millionar i underskot i fjor, 5,5 millonar i underskot i 2017 og 1,6 millionar i underskot i 2016. Er det ingen som ser galskapen i dette? Har NEL eigarskap i mange slike tapsprosjekt?

Om man kutter ut alt nå idag, så vil det jo ha vært en tapsbombe. Men heldigvis så skal man jo ikke det. Så vi kan jo se på tallene om 5-10 år istedenfor. :)
Underskotet aukar år for år. Om 5-10 år kjem selskapet til å vere dundrande konkurs, om ikkje eigarane tilfører mykje meir kapital eller dei klarer å finne endå fleire idiotar som vil kaste gode pengar etter dårlege.

 

Konkurs er truleg det beste valet, so kan dei starte eit nytt selskap som får mange hundre millonar av Enova til å gjere det same ein gong til. Slik har norsk hydrogenbransje helde det gåande i meir enn ti år, og slik kjem det til å halde fram til nokon får slutt på galskapen.

Underskuddet øker, samtidig som produksjonskapasiteten nå går fra 40MW/år til 1GW/år.

De har også utvidet Notodden, kjøpt opp Proton Onsite og laget en splitter ny fabrikk i Danmark, utvidet til Korea og kjøpt fabrikk samt kontorer til PEM elektrolyser i USA. 

 

Vekst, vekst, vekst.

Eg la til den konteksten du sletta for å kunne skifte tema og lage stråmannen din.

 

Uno-X Hydrogen AS gjer ingenting av det du påstår. Berre slutt med denne fullstendig talentlause teknikken med å late som om du ikkje forstår bæret av kva du svarer på når du svarer. Du prøver deg kanskje på litt galgenhumor, men dette er ikkje komikveld. Folk ler kanskje dei to-tre fyrste gongane, so er det ikkje morosamt lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Misvisende å gi inntrykk av at stasjonen i sandvika kan åpnes bare DSB blir ferdige med tilsynet sitt. Stasjonen eksploderte og brant, og mye er fjernet. Det de vel mener, er at de tar stilling til evt gjennoppbygging etter at DSB er ferdige. Og så spørs det om DSB og kommunen og naboer fortsatt syntes det er en god ide med stasjon der. Jeg er ihvertfall ikke så komfortabel med å sykle på en gangvei rett ved siden av. En ting er stasjonen i seg selv, men bilene som fyller vil jo også utgjøre en risiko!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur nok selskapet som har røtter fra 1920 tallet har større muligheter her. Man kan glemme transport, all transport, og de må fremdeles øke produksjonen med fire tusen ganger for å møte et industrielt behov - som kommer.

Det skal ikke mange uhell til, og de kommer (med noen tusen drepte samlet sett), før en tar til vett og forlater tanken på hydrogen som energibærer i større skala.

Lenke til kommentar

Det skal ikke mange uhell til, og de kommer (med noen tusen drepte samlet sett), før en tar til vett og forlater tanken på hydrogen som energibærer i større skala.

Olje industrien, den maritime industrien, og flyfart blant mange sier noe annet, hvor man har utallige uhell med utallige tap av liv, som foregår fremdeles den dag i dag. Så lenge man ikke har andre alternativer som gjør det like bra, så vil det ikke forsvinne. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk å sette av en sprengladning i et p-hus fullt med hydrogenbiler! Det blir spektakulært!

Tviler det blir mer spekulært en og bruke bare sprengstoff.

 

 

Men vanlig sprengstoff blir ikke planlagt plassert ut i privatbiler på offentlig sted. Det er jo det hydrogengeriljaen prøver på.

Vet ikke om jeg helt forstår hva du vil frem til men skal prøve og resymere meg frem.

 

Du snakker om og fylle er P-hus med hydrogenbiler og sette av en sprengladning, og det er en geriljabevegelse som kaller seg hydrogen skal gjøre dette ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg helt forstår hva du vil frem til men skal prøve og resymere meg frem. Du snakker om og fylle er P-hus med hydrogenbiler og sette av en sprengladning, og det er en geriljabevegelse som kaller seg hydrogen skal gjøre dette ?

Jeg tror du ikke vil forstå jeg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner hydrogen fra kjemitimene, diverse eksperimenter i hagen og TUs julekalender. En fantastisk underholdende gass. :)

 

Riktig blanding med luft eller oksugen + en tennkilde = morsomt. Spesielt simpel elektrolyse der man samler opp begge gassene i samme beholder er morsomt å leke med. Husk vernebriller, hørselvern og hold fingrene godt unna. Ikke gjør dette hjemme.

Lenke til kommentar

Det må du nesten forklare hvorfor du synes, for det er en reelt heftig bombe en får.

Ingen grunn til å trekke bomber inn i dette, en hydrogenbil som begynner å lekke hydrogen i et lukket rom type parkeringskjeller er skummelt nok allerede. ;)

 

At en hydrogenbil som blir dårlig vedlikeholdt kan være livsfarlig er såpass åpenlyst at jeg tror vi får lovfestet krav om at hydrogenbiler må regodkjennes periodisk hos godkjent verksted. Dette er en våt drøm for bilbransjen og noe vi som forbrukere bør sky som pesten. I dag kan man som forbruker velge å ta sjansen på at registerreima* ikke ryker, eller kåle med å bytte den selv. Med hydrogenbiler vil vi får null mulighet til å skru selv og bilbransjen vil med loven i hånd kunne tvinge deg til dyre periodiske servicer. Eller la namsmannen hente bilen din når den ikke lenger er godkjent.

 

 

*ikke et tilfeldig valgt eksempel. Det er dags å bytte registerreim på dieselbilen min, til en pris av 20-25% av det tilsvarende biler går for på Finn..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen grunn til å trekke bomber inn i dette, en hydrogenbil som begynner å lekke hydrogen i et lukket rom type parkeringskjeller er skummelt nok allerede. ;)

 

At en hydrogenbil som blir dårlig vedlikeholdt kan være livsfarlig er såpass åpenlyst at jeg tror vi får lovfestet krav om at hydrogenbiler må regodkjennes periodisk hos godkjent verksted. Dette er en våt drøm for bilbransjen og noe vi som forbrukere bør sky som pesten. I dag kan man som forbruker velge å ta sjansen på at registerreima* ikke ryker, eller kåle med å bytte den selv. Med hydrogenbiler vil vi får null mulighet til å skru selv og bilbransjen vil med loven i hånd kunne tvinge deg til dyre periodiske servicer. Eller la namsmannen hente bilen din når den ikke lenger er godkjent.

 

 

*ikke et tilfeldig valgt eksempel. Det er dags å bytte registerreim på dieselbilen min, til en pris av 20-25% av det tilsvarende biler går for på Finn..

Skal man følge H2Bus eksempelet rundt dette, så vil service kostnadene være mindre enn tilsvarende fossile alternativer. 

Ser man også på hydrogenbiler rundt om i verdenen, så følger service med prisen til bilen, på samme måte som hurtiglading gjorde Tesla bilene i starten. 

 

Det at service er påtvunget et verifisert verksted syns jeg igrunnen er på tide. Alt for mange jalla biler på veiene som 18 åringene har skrudd på selv. Det å elektronisk skru av bilene som prøves jukses mellom EU godkjenninger, og service-avtaler er på tide. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man følge H2Bus eksempelet rundt dette, så vil service kostnadene være mindre enn tilsvarende fossile alternativer.

Tja, hydrognebussane til Ruter er svinedyre i drift, og knapt i drift:

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-hydrogenbusser-er-pengesluk-1.13127523

 

Ser man også på hydrogenbiler rundt om i verdenen, så følger service med prisen til bilen, på samme måte som hurtiglading gjorde Tesla bilene i starten.

Hyundai ix35 FECV krev ein todagars service kvar 10.000 km. Den kostar 10.000 kroner. Det kjem i tillegg til prisen på bilen. (Samt at ein då er utan bil mange dagar i året.)

 

Det at service er påtvunget et verifisert verksted syns jeg igrunnen er på tide. Alt for mange jalla biler på veiene som 18 åringene har skrudd på selv. Det å elektronisk skru av bilene som prøves jukses mellom EU godkjenninger, og service-avtaler er på tide.

Nah, det er ikkje veldig mange av dei. Svært få bileigarar er 18 år, og det vert stadig færre eksosbilar på vegen. Med elbilar er det heller ikkje all verda å jukse med.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...