Gå til innhold

70 prosent av bilsalget nå er lavutslippsbiler – de er ikke utslippsfrie, slik Venstre-lederen hevder


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Allerede innen 2025 er hydrogenbiler like billig eller billigere å produsere enn fossilbiler ifølge Toyota sine prognoser. Og hvorfor skulle de lyve? Innen tungtranport skjer det kanskje tidligere. Og vi vet at hydrogenkjøretøy koster mindre i service og nettopp en av grunnene til at det en fordel å legge om til brenselceller. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Allerede innen 2025 er hydrogenbiler like billig eller billigere å produsere enn fossilbiler ifølge Toyota sine prognoser. Og hvorfor skulle de lyve? Innen tungtranport skjer det kanskje tidligere. Og vi vet at hydrogenkjøretøy koster mindre i service og nettopp en av grunnene til at det en fordel å legge om til brenselceller. 

Innan 2025 er det ikkje lenger nokon som kjøper hydrogenbilar, om salsutviklinga held fram. Batteribilar er billigare å produsere enn eksosbilar i 2023, i fylgje analytikarane. Sidan elbilane i tillegg brukar mindre energi, er det ingen tvil om kven som allereie har vunne. No stuper salet av hydrogenbilar sjølv i Noreg, som ligg på topp i Europa. Ein må til land som Sør-Korea, der hydrogenbilar vert subsidiert med over halvparten av utsalsprisen, for å sjå noko relevant sal i det heile, og sjølv der står hydrogenbilar berre for 0,19% av salet til no i år (mot 2,3% for elbilar, som nesten ikkje får subsidiar lenger). I California, den andre marknaden som i praksis subsidierer hydrogenbilar med mesteparten av verdien, har salet falle med nesten 20% frå fyrste halvår i 2018 til fyrste halvår i 2019. Folk er lei av alle problema med infrastrukturen og Tesla forsyner seg av marknaden. (Ikkje at salet av hydrogenbilar i California var spesielt høgt i utgangspunktet.)

 

Hydrogenbilane konkurrerer ikkje med eksosbilar, dei konkurrerer med elbilar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det er virkelig relevant å snakke om stup av hydrogenbiler i Norge i dag og hvor lavt salget er i Sør-Korea. Snakk om å være på bærtur og ha mangel på logikk!

Det er det eneste halmstrået han har igjen. De andre glipper mellom fingrene. 

 

Samtidig, så kan man lese en gladmelding som dette, om et firma han for 6 måneder siden mente var "vaporware", eller "scam" eller hva det nå enn var. 

 

Nikola og Nel har fått sin inngang til Europa, og personbiler, busser, lastebiler m.m. vil  få høste av godene når de som gjorde naturgass stort, nå gjør H2 stort. 

Lenke til kommentar

Trenger ikke ta noen seiersdans for at Nikola får inn penger slik at de overlever noen måneder til.

 

Men dette bør være positivt for NEL. Nikola rekker nå sikkert betale for noen av de bestilte hydrogenfyllestasjonene før de går konk. (Eller trenger mer penger.)

Les hele meldingen du. Om du kaster deg på det synkende skipet angående Nikolas dystre fremtid, så gjør du det av ignoranse, og ingenting annet. 

 

Når disse involverer seg i det Nikola gjør, så skal man ganske langt ut på landet for å overbevise folk om at de ikke vet hva de gjør. De er ikke akkurat noen små-gutter. 

 

Det å styre IVECO over på hydrogen fra naturgass, og sier at H2 er "det neste steget" er ikke noe de gjør lett, når man ser inntjeningen de har årlig på en teknologi de omtrent alene har kastet frem. Nå skal de gjøre det samme med hydrogen - med hjelp fra Nikola gjennom en "joint-venture". Noe de jo har hatt veldig stor suksess med tidligere. Det er jo stort sett det CNH Industrial er kjent for.  

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Basert på min kunnskap om hydrogen- og batterielektriske biler.

 

Men du trenger ikke stole på meg. Det er bare å vente noen år så ser du hvordan det har gått.

For å si det slik. Jeg stoler uendelig mye mer på ekspertisen innenfor CNH Industrial, som har over 60,000 ansatte, enn jeg gjør på deg Espen. 

 

Det er absolutt ingenting av det du har sagt tidligere, som ikke utløper inn i "kanskje", eller "jeg håper" angående batteri-teknologien. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. batteriteknologi som er mye bedre enn dagens og hydrogen med dens enorme globale vekst vi begynner å se nå er selvsagt bom!

Toyota er ett av mange hundre selskaper som jobber med solid-state teknologi. Men alt tyder på at solid state fortsatt ikke vil være kommersielt levedyktig på en god del år. Toyota hyper opp solid-state fordi de ikke har noe å tilby i dag.

 

Og markedet for hydrogenkjøretøy vokser svært lite. Og til den grad det vokser, så ligger det absurde insentiver i bunn - langt utover det elbiler noensinne har mottatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å si det slik. Jeg stoler uendelig mye mer på ekspertisen innenfor CNH Industrial, som har over 60,000 ansatte, enn jeg gjør på deg Espen. 

 

Det er absolutt ingenting av det du har sagt tidligere, som ikke utløper inn i "kanskje", eller "jeg håper" angående batteri-teknologien. 

Du står så klart helt fritt til å stole mer på CNH Industrial. Hva du tror på endrer ikke utfallet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Toyota er ett av mange hundre selskaper som jobber med solid-state teknologi. Men alt tyder på at solid state fortsatt ikke vil være kommersielt levedyktig på en god del år. Toyota hyper opp solid-state fordi de ikke har noe å tilby i dag.

 

Og markedet for hydrogenkjøretøy vokser svært lite. Og til den grad det vokser, så ligger det absurde insentiver i bunn - langt utover det elbiler noensinne har mottatt.

:rofl:  Det er så håpløst innlysende at du har aksjer i Tesla, når du først roper på batteri-teknologien! Men så er det ikke ok at Toyota får den først.. :p

 

Egil Mollestad er forsåvidt inneforstått med at Toyota ligger lengst fremme rundt SSB. Søk han opp. Han burde ha interesse og kompetanse rundt batterier. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Egil Mollestad er forsåvidt inneforstått med at Toyota ligger lengst fremme rundt SSB. Søk han opp. Han burde ha interesse og kompetanse rundt batterier.

Tror ingen i norsk næringsliv er i noen som helst posisjon til å kunne uttale seg om hvem som er lengst fremme på solid state batterier. Svært mye foregår bak lukkede dører, og så plutselig er det på markedet. Vi får bare se hva som skjer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ingen i norsk næringsliv er i noen som helst posisjon til å kunne uttale seg om hvem som er lengst fremme på solid state batterier. Svært mye foregår bak lukkede dører, og så plutselig er det på markedet. Vi får bare se hva som skjer.

Du trur ikke han har kontakter innenfor bransjen? 

 

Toyota skal vise frem SSB nå under OL, og de skal være først ute med masseproduksjon av SSB. Dog kWh/kg for første generasjon, er ikke særlig mye bedre enn dagens li-ion. Potensialet til batteriene vil være der hydrogen er idag på mindre fartøy. 

Lenke til kommentar

Du trur ikke han har kontakter innenfor bransjen?

Tror jeg han har kontakter innenfor alle bedrifter som jobber med solid-state, som mater han all informasjon om alt de holder på med, slik at det er mulig å lage en analyse der man vurderer modenhet til de forskjellige teknologiene opp mot hver andre? Nei.

 

Toyota skal vise frem SSB nå under OL, og de skal være først ute med masseproduksjon av SSB. Dog kWh/kg for første generasjon, er ikke særlig mye bedre enn dagens li-ion. Potensialet til batteriene vil være der hydrogen er idag på mindre fartøy.

Jeg vil si det ganske enkelt slik, om Toyota hadde høye forventninger til sine solid state batterier, så er det ganske tvilsomt de ville fortsatt å satse på hydrogen. Dagens batterier er bedre enn hydrogen på de fleste viktige områder, og solid state ville sette hydrogen i en enda verre situasjon.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...