Gå til innhold

70 prosent av bilsalget nå er lavutslippsbiler – de er ikke utslippsfrie, slik Venstre-lederen hevder


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Det spørs hvilke andre fordeler som gis slike. F.eks. hva fabrikanten oppgir av tall, benyttet "riktig" er jo disse kjøretøyene nullutslipps biler, slikt kan f.eks. gi lavere pris (reduserte avgifter).

 

Miljø er f.eks. blitt en trend. Når nok folk vil ha Hybrid er det ikke lenger mulig å kjøpe uten. Dvs. flere modeller uten hybrid blir aldri tatt inn til Norge av importøren.

 

Så mange årsaker kan ligge bak popularitet/kjøp av slike.

Kjenner du ingen selv da, som har kjøpt slike? Samt spør deg selv hva du selv ville gjort? 

 

Jeg trur svaret er rimelig likt blant alle som har kjøpt. Når de forstår at de kan kjøre 90% på elektrisk kraft gjennom året, med de besparelsene dette gir, så er det jo ikke rart at dem utnytter lademulighetene i en type bil, hvor batteripakken til stadighet blir større i. 

 

Se på bilene som kommer, så ser man jo at rekkevidden på batteriene blir større, og ikke mindre. Det gir null mening, om folk ikke lader opp batteriene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er 5-6 biler her på jobb med ladbare hybrid biler. De lader like mye som elbilene. Så folk som kjøper en plug-in hybrid, kjøper nok den med forbehold om at de vil bruke ladingen og billig fremkomst for det der er verdt. Hvis ikke er det jo litt poengtløst å kjøpe en plug-in hybrid?

Samme erfaring her på jobb. Likevel mener jeg å ha lest en undersøkelse (SSB?) som konkluderte med at hybridene gikk mye på bensin/disel og lite på el. Nå er ikke våre 2 hybrider (og deres 5-6) all verden å lage statistikk om, så det kan godt hende det ser annerledes ut på landsbasis.

 

Et annet moment er at modeller med hybriddrift ofte har høyt forbruk i utgangspunktet og oftere brukes til f.eks hyttekjøring enn de som velger rene elbiler med kort rekkevidde. Naturlig nok fordi de passer bedre til det. Dvs. at en god slump av kjørelengden kjøres på bensin/diesel. Men til og fra jobb i hverdagen så lades de nok ganske mye.

 

Et lite side-problem med det er at våre 22kW-ladere bare utnyttes med 1-2 kW når hybridene står tilkoblet, i stedet for 3-22 kW når rene elbiler står der. De kan stå og lade på 1-2 kW halve dagen for å få sine ~3 mil rekkevidde, mens elbilene kunne fått ~40 mil rekkevidde på samme tid. Med litt knapphet på ladere så vil hybridene forsyne bilparken med minst rekkevidde per arbeidsdag.

 

Jeg får bare gjenta det fra andre tråder: Å bare utnytte 10% av kapasiteten er bare hakket bedre enn å okkupere laderen med en fossilbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om litt mindre enn 16% av Norges CO2-utslipp, hvor CO2-utslipp fra ting vi importerer ikke er regnet med, ei heller olja vi eksporterer. I tillegg sier vel anslag at en elbil reduserer CO2-utslippet med 50%, det høres ikke ut som den mest effektive måten å bruke de 5 milliarder kronene per år vi nå mister på elbilavgifter.

Et anslag som stammer fra amerikansk strømmiks sier at økningen i produksjonsutslipp som følge av batteriet, tilsvarer CO2-utslippene fra en gjennomsnittlig fossilbil de første 20 000 km. Det vil sikkert være forskjeller mellom modeller her, men la oss ta det som anslag. Hvis din påstand hadde vært rett ville gjennomsnittsbilen gått 40 000 km i sin levetid. Det er åpenbart galt. La oss si 200 000 km i stedet for. Det tror jeg er mer reelt. Da vil utslippene i elbilens levetid være 90% lavere enn en tilsvarende fossilbi.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Samme erfaring her på jobb. Likevel mener jeg å ha lest en undersøkelse (SSB?) som konkluderte med at hybridene gikk mye på bensin/disel og lite på el. Nå er ikke våre 2 hybrider (og deres 5-6) all verden å lage statistikk om, så det kan godt hende det ser annerledes ut på landsbasis.

 

Et annet moment er at modeller med hybriddrift ofte har høyt forbruk i utgangspunktet og oftere brukes til f.eks hyttekjøring enn de som velger rene elbiler med kort rekkevidde. Naturlig nok fordi de passer bedre til det. Dvs. at en god slump av kjørelengden kjøres på bensin/diesel. Men til og fra jobb i hverdagen så lades de nok ganske mye.

 

Et lite side-problem med det er at våre 22kW-ladere bare utnyttes med 1-2 kW når hybridene står tilkoblet, i stedet for 3-22 kW når rene elbiler står der. De kan stå og lade på 1-2 kW halve dagen for å få sine ~3 mil rekkevidde, mens elbilene kunne fått ~40 mil rekkevidde på samme tid. Med litt knapphet på ladere så vil hybridene forsyne bilparken med minst rekkevidde per arbeidsdag.

 

Jeg får bare gjenta det fra andre tråder: Å bare utnytte 10% av kapasiteten er bare hakket bedre enn å okkupere laderen med en fossilbil.

1. Er du sikker på at du ikke mener de første generasjonene av hybride biler? Altså for de som ikke er plug-in hybride, men kun stort nok batter for å ta opp litt energi fra regenerasjon og nedoverbakker.  Der er jeg enig at jeg har lest det samme. Men det stemmer ikke om man sammenligner hybride mot plug-in hybride som gjerne har 10x større batteripakker. Der ble majoriteten av bruken gjort elektrisk sist undersøkelse jeg leste om dette. Den ble linket til her på forumet et sted. 

 

2. Ja, men det er jo litt av poenget det da? Om man bruker en plug-in hybrid optimalt, så vil de nyere modellene ha nok rekkevidde for majoriteten av folket til å kjøre elektrisk hele 90-95% av tiden. Hytteturen og feriene er resten der bensin/diesel blir tatt i bruk. 

 

3. Ja, enig. En plug-in hybrid trenger ikke ta de laderne. Det problemet har vi hatt på jobb også, men her er de flinke til å flytte bilene sine etter at vi har sagt ifra. Så de lader gjerne kun i noen timer, før de flytter bilen og lar elbilene ta over. De fleste av dem kommer seg uansett til og fra jobb uten å lade, kun på batteriet. 

 

Dog dette burde man da kunne løse? Om 10 hybride biler bruker samme mengde energi som 1 elbil, og de er fornøyde for å komme hjem elektrisk, så burde man jo prioritere flere ladepunkter? Jo flere som kan lade, og kjøre elektrisk, jo bedre er det jo.  

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kjenner du ingen selv da, som har kjøpt slike? Samt spør deg selv hva du selv ville gjort?

Nei, tror ikke det, men jeg ser jo hel del slike biler.

(jeg selv har ikke "daglig bil". Dvs. jeg har flere biler, men det er hobby. Jeg bare bruker en av dem når jeg trenger, tar kollektivt til jobb).

Jeg trur svaret er rimelig likt blant alle som har kjøpt. Når de forstår at de kan kjøre 90% på elektrisk kraft gjennom året, med de besparelsene dette gir, så er det jo ikke rart at dem utnytter lademulighetene i en type bil, hvor batteripakken til stadighet blir større i.

Jeg antar også at disse kjøpes for å unngå to biler, langtur vs. daglig. Dvs. kun elektrisk regnes vel som vanskelig på langtur. 

Se på bilene som kommer, så ser man jo at rekkevidden på batteriene blir større, og ikke mindre. Det gir null mening, om folk ikke lader opp batteriene.

Enig der. Men så har en også disse hybrid bilene som ikke kan lades...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

1. Er du sikker på at du ikke mener de første generasjonene av hybride biler? Altså for de som ikke er plug-in hybride, men kun stort nok batter for å ta opp litt energi fra regenerasjon og nedoverbakker. Der er jeg enig at jeg har lest det samme. Men det stemmer ikke om man sammenligner hybride mot plug-in hybride som gjerne har 10x større batteripakker. Der ble majoriteten av bruken gjort elektrisk sist undersøkelse jeg leste om dette. Den ble linket til her på forumet et sted.

 

2. Ja, men det er jo litt av poenget det da? Om man bruker en plug-in hybrid optimalt, så vil de nyere modellene ha nok rekkevidde for majoriteten av folket til å kjøre elektrisk hele 90-95% av tiden. Hytteturen og feriene er resten der bensin/diesel blir tatt i bruk.

 

3. Ja, enig. En plug-in hybrid trenger ikke ta de laderne. Det problemet har vi hatt på jobb også, men her er de flinke til å flytte bilene sine etter at vi har sagt ifra. Så de lader gjerne kun i noen timer, før de flytter bilen og lar elbilene ta over. De fleste av dem kommer seg uansett til og fra jobb uten å lade, kun på batteriet.

 

Dog dette burde man da kunne løse? Om 10 hybride biler bruker samme mengde energi som 1 elbil, og de er fornøyde for å komme hjem elektrisk, så burde man jo prioritere flere ladepunkter? Jo flere som kan lade, og kjøre elektrisk, jo bedre er det jo.

1. Nei, ikke pluggbare hybrider er 100% fossilt drevne selv om de kan spare noen prosent på regenerering. Påstanden må ha vært i sammenheng med pluggbare hybrider. Men jeg husker ikke hvor påstanden stammer fra annet enn at det var kjørt statistikk på faktisk bruk på ganske mange biler. Kanskje SSB, OFV eller TØI sto for statistikken. Jeg husker ikke.

 

2. Det prosenttallet er nok ganske optimistisk. Personlig kjører jeg ca 30-50% av årlig kjørelengde på skikkelig langkjøring. Hadde jeg hatt plugin hybrid ville jeg antagelig kjørt minst 20-30% på bensin/diesel.

 

3. Ja, det er ikke noe stort problem her ennå, men antallet elbiler og hybrider vil nok fortsette å øke til det punkt at det blir et problem.

 

Jepp! Men ladere koster penger. Hadde innkjøpsprisen vært proporsjonal med avlevert effekt så hadde det vært en smal sak å kjøpe inn 10 stk PHEV-ladere for samme pris som 1 ekstra BEV-lader. Dette er forsåvidt samme problemstilling som på DC-ladere. Det er en uting om svindyre 150kW-ladere blir "okkupert" av noen som lader på 30 kW når de heller kunne kjørt og ladet på en 50kW-lader.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

1. Nei, ikke pluggbare hybrider er 100% fossilt drevne selv om de kan spare noen prosent på regenerering. Påstanden må ha vært i sammenheng med pluggbare hybrider. Men jeg husker ikke hvor påstanden stammer fra annet enn at det var kjørt statistikk på faktisk bruk på ganske mange biler. Kanskje SSB, OFV eller TØI sto for statistikken. Jeg husker ikke.

 

2. Det prosenttallet er nok ganske optimistisk. Personlig kjører jeg ca 30-50% av årlig kjørelengde på skikkelig langkjøring. Hadde jeg hatt plugin hybrid ville jeg antagelig kjørt minst 20-30% på bensin/diesel.

 

3. Ja, det er ikke noe stort problem her ennå, men antallet elbiler og hybrider vil nok fortsette å øke til det punkt at det blir et problem.

 

Jepp! Men ladere koster penger. Hadde innkjøpsprisen vært proporsjonal med avlevert effekt så hadde det vært en smal sak å kjøpe inn 10 stk PHEV-ladere for samme pris som 1 ekstra BEV-lader. Dette er forsåvidt samme problemstilling som på DC-ladere. Det er en uting om svindyre 150kW-ladere blir "okkupert" av noen som lader på 30 kW når de heller kunne kjørt og ladet på en 50kW-lader.

1. Ja, jeg er enig at jeg har lest en undersøkelse om det du nevnte tidligere, men om du leser undersøkelsen som sammenlignet Toyota Prius Hybrid, mot Toyota Prius plug-in hybrid, så var det veldig klare forskjeller på bruken og mengden elektrisk energi som bilene utnyttet. Samt det var konsensus rundt det at fordelene økte jo bedre og større batteriene ble/var. Rett og slett fordi folk tar seg bryen til å plugge inn bilen, om det gav dem 5 mil rekkevidde på batteriet, kontra kun 1 mil - som et eksempel. 

 

Så nå som biler kommer med 15 mil rekkevidde på batteriene, så ville det vært rart om folk kjøpte disse, uten å utnytte muligheten i å betale minimum for 90-95% av bruken av bilen gjennom året. 

 

Som jeg skrev tidligere. Hva ville du selv gjort, med en plug-in hybrid? Hadde du ladet den trur du? Jeg trur svaret ditt, og mitt ville vært ja. 

 

2. Behov blir selvsagt individuelt da. Det virker for meg som du har et større behov for langkjøringer kontra normen. Dog, nå som bilene straks kommer med 15 mils rekkevidde på batteripakkene, hadde det hjulpet? Hva ville prosentene sett ut da? 

 

3. Det problemet vil eksistere uavhengig av om hybride biler er med i delingen av stikk. Problemet er jo uansett mengden stikk. Lastdeling burde jo være normalen her, med flere stikk, kontra ikke med ferre stikk. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

.... Da vil utslippene i elbilens levetid være 90% lavere enn en tilsvarende fossilbi.

Selv om kalkulasjonene dine her skulle være korrekte (bla forutsetning om "ren" strømmiks) så er ulempen er at heller ikke det ikke hjelper stort for kloden. Dette pga infrastruktur, arealbeslag etc. Veier er i seg selv ikke akkurat miljømessig gunstige om en skal unngå endringer.

 

Dog, det negative her forutsetter at en ser klimaendringene som en ulempe. Kloden selv ser nok positivt på det, den er vant til langt høyere co2 innhold i atmosfæren enn oss mennesker.

Selv tror jeg det må en krig til, dvs drastisk kutt av folketallet i i-land, for å unngå at klimaendringene eskalerer. Slikt er heller neppe gunstig for de det gjelder.

Så mer av tiden burde benyttes på utvikling/planlegging av løsniger for livet etter minst 2-5c temp økning, men det kommer vel. Politikere er vel notoriske i prinsippet at ting må først intreffe før en kan begynne å håndterere det.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det spørs hvilke andre fordeler som gis slike. F.eks. hva fabrikanten oppgir av tall, benyttet "riktig" er jo disse kjøretøyene nullutslipps biler, slikt kan f.eks. gi lavere pris (reduserte avgifter).

Hvis du ser på reelle priser ser du at PHEV selv med reduserte avgifter gjerne ender med å koste ganske likt eller noe mer fordi de lavere avgiftene ikke veier opp for en dyrere grunnpris. Så fra et rent kostnadsperspektiv vil redusert drivstofforbruk være vesentlig for å velge en PHEV over en konvensjonell. For mange teller nok miljøaspektet minst like mye. Så har du noen få 'halo' biler hvor hybridiseringen er der kanskje mest for ytelse, men det er ganske marginalt. (Type BMW i8)

 

At noen kjøper en PHEV og så lar vær å lade den tror jeg er veldig marginalt.

 

Eks:

Outlander PHEV billigste pris 394k, akkurat det samme som billigste ikke PHEV outlander.

BMW 2 serie active tourer: billigste pris som PHEV 382.5K, billigste konvensjonelle 349K, billigste konvensjonelle med tilsvarede ytelse 380K

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

At noen kjøper en PHEV og så lar vær å lade den tror jeg er veldig marginalt.

Sikkert, men det kan være bruksavhengig også. Kjøres disse mange nok timer om dagen kan antagelig utslipp og drivstoffkostnader bli høyere (enn hybridfri utgave) pga batterivekt. Dog, i slike situasjoner så kjøpen en vel kanskje noe annet i utgangspunktet. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Et anslag som stammer fra amerikansk strømmiks sier at økningen i produksjonsutslipp som følge av batteriet, tilsvarer CO2-utslippene fra en gjennomsnittlig fossilbil de første 20 000 km. Det vil sikkert være forskjeller mellom modeller her, men la oss ta det som anslag. Hvis din påstand hadde vært rett ville gjennomsnittsbilen gått 40 000 km i sin levetid. Det er åpenbart galt. La oss si 200 000 km i stedet for. Det tror jeg er mer reelt. Da vil utslippene i elbilens levetid være 90% lavere enn en tilsvarende fossilbi.

Kan du vise til det anslaget? Mercedes anslår en sammenliknbar bil bruker omtrent 5 tonn CO2 mer i produksjon (100% mer). Det vil altså ta 34 000 km på gjennomsnittlig utslipp på 141 g, ikke dine 20 000 km, og elbili vil i dette tilfellet tilsvarer en reduksjon på rundt 70% av CO2-utslipp over hele bilens levetid (med antatt 200 000 km levetid).

 

Nå finnes det fossilbiler som tar ned mot 0.104 g/km (for eksempel Mercedes Benz Klasse B som det her er snakk om), og da går man plutselig ned til en reduksjon på 60% over hele biliens levetid, forutsatt at all strømproduksjon til fremdrift av bilen er 100% ren.

 

EDIT: Det er litt vanskelig å finne nøyaktige tall for utslipp for en Tesla, men noen opererer med tall rundt 20 tonn CO2 for en bil. Hvis valget står mellom en Mercedes klasse B fossil på 5 tonn CO2 og en slik Tesla, vil man altså ha en reduksjon på rundt 20% -- det er ikke så mye å juble for. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Sikkert, men det kan være bruksavhengig også. Kjøres disse mange nok timer om dagen kan antagelig utslipp og drivstoffkostnader bli høyere (enn hybridfri utgave) pga batterivekt. Dog, i slike situasjoner så kjøpen en vel kanskje noe annet i utgangspunktet.

Jeg vil nok tro de da kjøper noe annet ja. Ekstra vekt når batteriets initielle ladning er oppbrukt oppveies i stor grad av at hybriddriften flytter motorbelastning til gunstigere områder og at bilen kan regenerere ved oppbremsing. I.e. samme gevinst som ikke-ladbare hybrider har.

Lenke til kommentar

 

.. Da vil utslippene i elbilens levetid være 90% lavere enn en tilsvarende fossilbi.

 

Jeg tenkter sånn at vi er i en verden hvor vi må få ned generellt forbruk. og allt nytt EL-forbruk legger seg  på toppen av forrurensnings pyramiden.  Da er det lite vits å flytte energien fra bensin/diesel over på strøm.  allt etter hvordan man setter opp rengestykket, men man kan like greit si man kjører på vannkraft som på brunt kull.

Lenke til kommentar

Forbrukstallene til plugin-hybrider er preget av at en del av de første som kom var bygd mer for moro enn økonomi, med mye motor og lite batterikapasitet. Jeg har en Ioniq PHEV som er mindre morsom men desto mer økonomisk. Bensinen som var på tanken når jeg overtok bilen fra butikken varte 1700km før jeg fylte på, da fikk jeg nedpå 38L (tanken tar 45L). Det var etter en langtur på 40 mil. Totalt har jeg fylt knapt 60L på over 300 mil, eller oppunder 0.2 på mila i snitt. Selv på langturene når batteriet er tomt ligger forbruket på rundt 0.3-0.4 takket være regenereringen.

 

Til daglig bruker jeg den bare til og fra jobb, det er ca 25km til sammen og jeg lader annenhver dag. Da er bensinforbruket tilnærmet 0, så hvis jeg holder ladedisiplinen og ikke tar særlig lange turer kan jeg dryge en tank i mange måneder. Gamle bilen måtte jeg fylle på annenhver uke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenkter sånn at vi er i en verden hvor vi må få ned generellt forbruk. og allt nytt EL-forbruk legger seg  på toppen av forrurensnings pyramiden.  Da er det lite vits å flytte energien fra bensin/diesel over på strøm.  allt etter hvordan man setter opp rengestykket, men man kan like greit si man kjører på vannkraft som på brunt kull.

Det koster energi å frakte energi. Enten det er strøm, olje eller energiprodukter som aluminium. Derfor vil aldri energimarkedene bli 100% globale. Alle energikilder har en fordel av å bli brukt lokalt fremfor å fraktes langt. Norsk strøm er altså 96% ren vannkraft, 98% om vi ser bort fra Svalbard.

 

Det er ikke sånn at vi kan påta oss skylden for andre lands utslipp fordi vi ikke eksporterer ren vannkraft til dem. Det ansvaret må de ta selv.

 

Ut fra forklaringen om forurensningspyramiden så virker det som du tror at elbiler vil bruke strøm i tillegg til bensin/diesel. Det gjør det jo åpenbart ikke. Strøm kommer i stedet for bensin/diesel.

 

Verdens bilbestand er på vei oppover. Verdens fossilbilbestand er også på vei oppover, men heldigvis ikke like bratt takket være elbilene. Norge ligger noen år foran resten av verden og her er fossilbilbestanden på vei ned, takket være voldsom økning i antall elbiler. Flere land vil følge etter til det blir en global trend som drar med seg verdens forbruk av bensin/diesel ned, med det bidraget det gir til reduserte CO2-utslipp.

 

Elbiler løser ikke alle verdensproblemer eller hele kliamproblemet alene, men det er et viktig bidrag. Vi må selvsagt klare å tenke og handle klimariktig og miljøriktig på andre områder samtidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så har du noen få 'halo' biler hvor hybridiseringen er der kanskje mest for ytelse, men det er ganske marginalt. (Type BMW i8)

BMW X5 hybrid: 394 hk 859k   110k i engangsavgift

BMW X5 M50d 400 hk 1310k.  438k i engangsavgift

 

Passat GTE 218 hk 476k 

Passat 2.0 190 hk 592k

 

Golf GTE, var mye ytelse for penga

 

Volvo XC90 T8 400 hk

 

Porsche Panamera hybrid 462 hk 1330k

Porsche Panamera Turbo 550 hk 2290k

 

Porsche Cayenne hybrid 462 hk 1160k

Porsche Cayenne turbo 550 hk 2200k

 

Relativt vanlige biler alle sammen. Kom ikke og fortell meg at lavt drivstofforbruk er viktigste grunnen til at disse selges!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrukstallene til plugin-hybrider er preget av at en del av de første som kom var bygd mer for moro enn økonomi, med mye motor og lite batterikapasitet. Jeg har en Ioniq PHEV som er mindre morsom men desto mer økonomisk. Bensinen som var på tanken når jeg overtok bilen fra butikken varte 1700km før jeg fylte på, da fikk jeg nedpå 38L (tanken tar 45L). Det var etter en langtur på 40 mil. Totalt har jeg fylt knapt 60L på over 300 mil, eller oppunder 0.2 på mila i snitt. Selv på langturene når batteriet er tomt ligger forbruket på rundt 0.3-0.4 takket være regenereringen.

 

Til daglig bruker jeg den bare til og fra jobb, det er ca 25km til sammen og jeg lader annenhver dag. Da er bensinforbruket tilnærmet 0, så hvis jeg holder ladedisiplinen og ikke tar særlig lange turer kan jeg dryge en tank i mange måneder. Gamle bilen måtte jeg fylle på annenhver uke.

PHEV med god balanse mellom motor og batteri miljømessig glimrende og kanskje undervurdert i avgiftspolitikken. Men det er likevel bare et kompromiss mellom fossilt og el. Jeg la merke til en grafen over salg av bensin/diesel, PHEV og elbil med data fra OVF (ikke den som er linket i artikkelen). Den grafen viser at for noen år siden tok både PHEV og elbiler markedsandeler fra bensin/diesel-biler. Men nå har det snudd og elbiler tar markedsandeler fra både bensin, diesel og PHEV.

Lenke til kommentar

BMW X5 hybrid: 394 hk 859k   110k i engangsavgift

BMW X5 M50d 400 hk 1310k.  438k i engangsavgift

 

Passat GTE 218 hk 476k 

Passat 2.0 190 hk 592k

 

Golf GTE, var mye ytelse for penga

 

Volvo XC90 T8 400 hk

 

Porsche Panamera hybrid 462 hk 1330k

Porsche Panamera Turbo 550 hk 2290k

 

Porschhttps://www.facebook.com/groups/903512913026654/?multi_permalinks=2570010509710211&notif_id=1567003170337248&notif_t=group_highlights#e Cayenne hybrid 462 hk 1160k

Porsche Cayenne turbo 550 hk 2200k

 

Relativt vanlige biler alle sammen. Kom ikke og fortell meg at lavt drivstofforbruk er viktigste grunnen til at disse selges!

Vanlige og vanlige. Noen går det jo siden det er en del med god råd. De aller fleste der ligger temmelig nær millionen, da er du oppe i halobilterreng. Ja avgiftene kan slå voldsomt ut for noen av de, men de er uansett så dyre at det er ikke mye av de. De påvirker ikke totalbildet spesiellt mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...