Gå til innhold

70 prosent av bilsalget nå er lavutslippsbiler – de er ikke utslippsfrie, slik Venstre-lederen hevder


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Tror jeg han har kontakter innenfor alle bedrifter som jobber med solid-state, som mater han all informasjon om alt de holder på med, slik at det er mulig å lage en analyse der man vurderer modenhet til de forskjellige teknologiene opp mot hver andre? Nei.

Snakk om å lage en stråmann. Du trenger ikke snakke med de hundre tusenvis av folk som jobber innenfor bransjen. Det er nok å ha kontakter på diverse fabrikker, og produsenter. Han kjøper tross alt teknologi fra disse, når han skal produsere elektriske produkter. Så det vil jo være av batteri utviklernes egne interesser å selge han sine varer, og dermed vise det ypperste av batteriteknologi. 

 

Det ligger jo en viss konkurranse her. 

 

Jeg vil si det ganske enkelt slik, om Toyota hadde høye forventninger til sine solid state batterier, så er det ganske tvilsomt de ville fortsatt å satse på hydrogen. Dagens batterier er bedre enn hydrogen på de fleste viktige områder, og solid state ville sette hydrogen i en enda verre situasjon. 

 

Ignoranse, med andre ord. Da dette selvfølgelig er feil. 

 

Det ypperste man kan forvente av SSB og et mål man har for 2030, er å nå 700 kWh/kg. Dette er tall man allerede idag får med hydrogen-systemer, og disse systemene forbedres hele tiden. I 2025, så er "road-mapën" til Toyota å nå 1,000 km med Mirai, noe som vil være en dobling fra dagens Mirai. 

 

Toyota som jobber tett med det fremste av batteri-teknologi, samt hydrogen ser selvfølgelig sammenhengen i mye større grad her, enn det du gjør, som kun har egeninteresser i forhold til Tesla aksjene dine. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk om å lage en stråmann. Du trenger ikke snakke med de hundre tusenvis av folk som jobber innenfor bransjen. Det er nok å ha kontakter på diverse fabrikker, og produsenter. Han kjøper tross alt teknologi fra disse, når han skal produsere elektriske produkter. Så det vil jo være av batteri utviklernes egne interesser å selge han sine varer, og dermed vise det ypperste av batteriteknologi. 

 

Det ligger jo en viss konkurranse her.

Poenget er at man må analysere teknologien til alle de hundretalls selskapene som jobber med solid state, for å finne ut hvem som er lengst fremme. Om det bare finnes *ett* selskap som jobber med noe som er bedre, så er man ikke lengst fremme.

 

Altså for å kunne si at Toyota er lengst fremme, så må man vite alt om hva som utvikles av solid state teknologi.

 

Ignoranse, med andre ord. Da dette selvfølgelig er feil. 

 

Det ypperste man kan forvente av SSB og et mål man har for 2030, er å nå 700 kWh/kg. Dette er tall man allerede idag får med hydrogen-systemer, og disse systemene forbedres hele tiden. I 2025, så er "road-mapën" til Toyota å nå 1,000 km med Mirai, noe som vil være en dobling fra dagens Mirai. 

 

Toyota som jobber tett med det fremste av batteri-teknologi, samt hydrogen ser selvfølgelig sammenhengen i mye større grad her, enn det du gjør, som kun har egeninteresser i forhold til Tesla aksjene dine.

Å gå opp til ~9 kg hydrogen på Mirai er ikke en spesielt stor nyvinning. Da krymper bare bagasjerommet ytterligere. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toyota Mirai har jo ennå mindre bagasjerom (361 liter) enn Tesla model 3 (425 liter), selv om Toyotaen virker som en større bil.

 

Den eneste sedanen jeg kommer på som har et stort bagasjerom "til overs", til f.eks en ekstra hydrogentank, er tidlige Tesla model S. De har 150 liter foran i tillegg til 744 liter bak, totalt 894 liter.

Lenke til kommentar

Poenget er at man må analysere teknologien til alle de hundretalls selskapene som jobber med solid state, for å finne ut hvem som er lengst fremme. Om det bare finnes *ett* selskap som jobber med noe som er bedre, så er man ikke lengst fremme.

 

Altså for å kunne si at Toyota er lengst fremme, så må man vite alt om hva som utvikles av solid state teknologi.

Altså, det er umulig å vite om en skjult gruppe har noe som de plutselig kaster ut, men de er neppe kommet langt nok i forhold til masseproduksjon. Det er jo masseproduksjon som er problemet, og der vil man jo få informasjon rundt hvem som eventuelt har tatt kontakt, skrevet kontrakt, eller hva det nå enn er rundt når teknologien skal over dets største hinder - altså masseproduksjon. 

 

Så jeg kan ikke helt si meg uenig. Toyota er de eneste som per dags dato har hintet til at de kan få til masseproduksjon av SSB, og OL neste år er perioden de skal åpne sløret. Da blir det spennende om de sier "innen 5 år", eller "nå fra og med idag". Egil Mollestad, er en mann som burde vite hva han prater om, da han direkte produserer elektriske produkter til maritimt bruk, og dermed burde ha god kontroll på leverandører av batterier som han kjøper batterier ifra. Han har også egen-interesser som CEO av firmaet med å følge godt med, for å være i forkant av teknologien til når han skal vinne anbudene, og ikke bak. 

 

Om uvissheten rundt skjulte grupper er det du har å holde i, fordi du helst ikke ønsker å se at Toyota har vist hva dem har holdt på med hele veien, så syns jeg jo det er litt merkelig, når man i utgangspunktet heier på elektriske produkter? 

 

Å gå opp til ~9 kg hydrogen på Mirai er ikke en spesielt stor nyvinning. Da krymper bare bagasjerommet ytterligere.

 

Målet dems er å øke rekkevidden, uten å øke vekt og volum på hydrogensystemet. Det betyr at de ikke planlegger å kun kaste inn en ekstra tank, eller to for å få til dette, men at man skal lengre opp i effektivitet på brenselscellen, samt finne bedre kompositt materialer til lagringen f.eks. Hvem vet. 

 

Effektiviteten på Toyota Mirai ligger vell rundt 60% vil jeg tippe, der man kan uten å ta vare på noe varme nå over 70%. Mer effektivt bruk av varmen til batterihelse, og kupe-varme så er det teoretisk mulig å nå 95% effektivitet. 

Det vil selvsagt gjøre en hel del på rekkevidden i bilen, og særlig på vinteren, på samme mengde hydrogen. En annen faktor her er jo hvor rent hydrogenet og oksygenet er. Så filterteknologi kan også gi økt rekkevidde for renere oksygen inn i systemet. 

 

I 1966 lagde GM en Chevrolet Electrovan som hadde nesten 200 km rekkevidde. Hydrogensystemet tok omtrent 50% av plassen i bilen. I 2001 så ble den første 10,000 PSI hydrogen tanken demonstrert. Før 2008 så var effektiviteten gjerne nede i 35%. Etter Honda FCX Clarity, så ble det demonstrert at det var mulig å oppnå 60% effektivitet, Nå har Nexo vist rundt 800 km rekkevidde. 

 

Så igjen, nei. Det er ikke snakk om å øke rekkevidde kun ved å øke mengden hydrogen, og det er ikke det Toyota prater om rundt målene sine. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...