Gå til innhold

Kjørte forbi rett ved kamera...


Mestønsket

Anbefalte innlegg

Dette er en veldig dårlig situasjon her... I tunnelen mellom Bergen og Voss. Jeg kjørte fra Voss.(https://www.google.no/maps/@60.4235571,5.5002983,3a,75y,287.29h,81.25t/data=!3m6!1e1!3m4!1sggqvAD1vTyuuFjLGb5u1vA!2e0!7i13312!8i6656) kjørte jeg forbi en bil som kjørte ~60km/t i en 70 sone. For å kjøre forbi måtte jeg gasse opp til 90km/t, og da så jeg at jeg kjører over de små hvite linjer... Hva skjer da? Kamera tok et bilde mens jeg kjørte forbi, på venstre side av veien. Jeg så ikke noe kamera på høyre siden, noen som kjører her ofte kan si om dette er feil... Før og etter jeg kjørte forbi, kjørte jeg under grensen. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg måtte ikke det. Det var ingen biler på den andre sida av veien, det er bare slik at jeg VIL helst utføre forbikjøring så rask som mulig. Jeg skjønner at jeg har gjort feil uansett, men bare lurer på om kamera måler farten på bilene som kjører i motstatt retning. 

Endret av Mestønsket
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis det hadde vært så enkelt som å kjøre på andre siden av veien ved fotobokser for å unngå å bli tatt hadde vi alle gjort det.

 

Fotobokser måler og tar bilde av hele veien. Dersom den tok bilde vil du nok få bot i løpet av 1-5 uker.

 

Jeg har aldri hørt om noen som har fått formildnet boten i fotoboks fordi de foretok en ellers sikker forbikjøring da de ble målt. Ikke kan påstanden om at forbikjøringen var forsvarlig og sikker bevises heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært så enkelt som å kjøre på andre siden av veien ved fotobokser for å unngå å bli tatt hadde vi alle gjort det.

Tror du har misforstått situasjonen. På det aktuelle stedet er det kun fotoboks i den ene retningen, i motsatt retning av det trådstarter kjørte. Om fotoboksen skulle tatt bilde av ham, ville dette blitt et bilde av bilen bakfra.

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært så enkelt som å kjøre på andre siden av veien ved fotobokser for å unngå å bli tatt hadde vi alle gjort det.

 

Fotobokser måler og tar bilde av hele veien. Dersom den tok bilde vil du nok få bot i løpet av 1-5 uker.

 

Jeg har aldri hørt om noen som har fått formildnet boten i fotoboks fordi de foretok en ellers sikker forbikjøring da de ble målt. Ikke kan påstanden om at forbikjøringen var forsvarlig og sikker bevises heller.

Dersom det er tvil om straffeskyld skal enhver rimelig tvil komme den tiltalte til gode, ikke omvendt..

 

I begynnelsen av fotoboksenes tidsepoke var det faktisk kun i eget felt de målte..

Så er det ikke slik lenger men det er fortsatt noen bokser som kun måler i eget felt.

Lenke til kommentar

Tror du har misforstått situasjonen. På det aktuelle stedet er det kun fotoboks i den ene retningen, i motsatt retning av det trådstarter kjørte. Om fotoboksen skulle tatt bilde av ham, ville dette blitt et bilde av bilen bakfra.

 

Haha, se der ja. Det er kun kamera i en retning ja, da er TS helt safe.

 

Dersom det er tvil om straffeskyld skal enhver rimelig tvil komme den tiltalte til gode, ikke omvendt..

 

Ja, det vil det være, men hvis du eier bilen får du likevel bare et forenklet forelegg i posten først. Det er først når du bestrider forelegget at fører må være identifiserbar. Desverre har jeg erfaring med akkurat dette.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Det ligger alltid to kabler med en viss avstand. De måler hvor lang tid det tat for et hjul/hjulpar passerer først den ene og deretter den andre, altså foretas det en svært kort gjennomsnittsmåling. En passering i motsatt retning vil gi en negativ tidsdifferanse.

 

Det kreves at kamerabildet er tatt forfra for å kunne finne ut hvem som kjørte, det er sjåføren som skal bøtelegges. Hvis bileieren ikke var den som kjørte bilen kan vedkommende la være å oppgi navnet på sjåføren, hvis sjåføren er i nær familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 5 uker senere...
On 9/18/2019 at 11:11 AM, Sheldon C said:

Jo, men hvis bil passerer første kabel og før den rekker å krysse andre kabel så passerer motgående bil. Kan det ikke bli kluss i målingene?

 

Det er vel bare vekten som trigger sensorene...den leser vel ikke skilt?

Jeg har rett og slett ikke greie på dette. Men, jeg antar at strekene ikke er laget for billistene. Men snarere for å kunne kalibrere måleinstrumentet. Typisk de setter en stav i et stativ som er vatret ut å stå loddrett på de strekene i tur eller noe sånn. Jeg tipper også at det er snakk om en form for optisk måling liknende lasermåler som sitter i fotoboks. Altså ikke noen bruk av kabler er mine antagelser om disse tre hvite strekene i asfalt.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Jeg har rett og slett ikke greie på dette. Men, jeg antar at strekene ikke er laget for billistene. Men snarere for å kunne kalibrere måleinstrumentet. Typisk de setter en stav i et stativ som er vatret ut å stå loddrett på de strekene i tur eller noe sånn. Jeg tipper også at det er snakk om en form for optisk måling liknende lasermåler som sitter i fotoboks. Altså ikke noen bruk av kabler er mine antagelser om disse tre hvite strekene i asfalt.

Antagelser er fint det, men fasiten er: Piezo-elektriske kabler måler farten med nedfreste kabler på tre meters mellomrom på tvers av veibanen. Fotolinje 12m etter siste målepunkt. 

I gjennomsnittsmåling med fotoboks brukes kun foto av kjøretøyet. Man kan kanskje kalle det en "optisk måling" siden det er et fotoapparat som tar bilde av bilen, men det registrerer ingen fart. 

Vegvesen.no

Wikipedia om ATK

Lenke til kommentar

Takker for oppklaringen. Kanskje merkene er ment for å vite hvor de må frese opp kabelen dersom den blir defekt og behøver å byttes ut da?

Edit:

Etter å ha lest en av kildene dine, så ligger vel kablene før disse strekene da.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...