Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frostvæske


Simenmtb

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hva slags frostvæske trenger jeg til bilen min? Når jeg søker opp de som står i håndboka så er fargen blå. Kan jeg kjøpe hvilke som helst av frostvæske så lenge den er blå?

 

Frostvæska som er i nå er litt grønn ish... da regner jeh med at den opprinnelig var blå, og ikke rød.

 

Kan jeg bare dra innom nærmeste bensinstasjon og kjøpe blå frostvæske, eller er det noe annet jeg også må tenke på?

 

Hadde også være flott med noen bra tips for å enkelt flushe hele systemet og fylle på nytt. Regner med at frostvæska er ganske gammel når den har blitt «grønn»

post-376439-149573_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tommelfinger regel er blå på ståltopp, rød på alutopp. Står det blå i din håndbok, kan du bruke mer eller mindre hva som helst som har blå farge. Går fint å bruke rød også, men å BLANDE dem blir kaos, det klumper seg nemlig. 

 

-Du har sannsynligvis en slange øverst på din radiator (en av de store). Ta denne av, sett hageslangen inn, og skyll igjennom noen minutter til det som kommer ut av radiatoren der du tok av slangen er helt klart. 

 

-Sett på plass slangen. I bunn av din radiator har du en plugg. Om den ikke er der, tar du av slange på laveste punkt. La resten av vannet renne ut, og sett på slangen igjen. 

 

-Fyll opp med kjølevæske. Blå glykol fra biltema er helt ok. Blandingsforhold ca 50/50 er bra. Fyll til det er fullt, start motor i noen sekunder, stopp den igjen, etterfyll deretter videre. 

 

Vær obs på å følge med på temp den første kjøreturen, da det kan finne på å bli liggende luft i vannpumpe som igjen fører til dårlig sirkulasjon (kjent bmw fenomen blandt annet). Ett tips til er å ha varme anlegget på full varme, da det går en del væske i den sløyfen også. 

 

Er du usikker, koster ikke dette mange kroner på ett verksted. Du har sikkert en kyndig person som også kan gjøre dette for deg. 

Lenke til kommentar

Jeg har en Peugeot 307 2004 modell. Usikker på om frostvæska som er i nå er blå eller grønn. Er litt vanskelig å se. Er det noe problem å kjøpe 1 liter med grønn frostvæska på Biltema og blande den med vann? Eller burde jeg dra på en bilsjappe og kjøpe det der?

Lenke til kommentar

Blå og grønn kan mikses, rød må holdes utenfor. Før het det at blå=2 år intervall, grønn= 3 år intervall, rød= 5 år intervall. 

Tror forøvrig ikke at dette gjelder lenger, jeg har en Bmw med Bmw`s originale grønne frostvæske, jeg ba om å få byttet denne på sist service fordi den da var blitt 6 år gammel, de testa den og sa at den var god som ny fremdeles så de hadde ikke bytta. 

 

Bmw har heller ikke noe intervall på dette lenger, det skal byttes ved vannpumpebytte etc hvor det lekker ut endel

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, er på andre runde med vann nå. Første gangen var det helt svart, nå var det litt mer grønn aktig. Hvor mange ganger tenker du det er greit å kjøre på med vann og få flusha ut alt? Hvor lenge skal jeg kjøre/la bilen stå på med bare vann før jeg tømmer av igjen og fyller opp?

Lenke til kommentar

Okei, er på andre runde med vann nå. Første gangen var det helt svart, nå var det litt mer grønn aktig. Hvor mange ganger tenker du det er greit å kjøre på med vann og få flusha ut alt? Hvor lenge skal jeg kjøre/la bilen stå på med bare vann før jeg tømmer av igjen og fyller opp?

Lenke til kommentar

Varm. Så du får ut så mye dritt som mulig. Bare ikke brenn deg. Og husk at den egentlig skal returneres til miljøstasjon. Frostvæska altså. Skyllevannet vil jeg tro er så tynt at det ikke spiller noen rolle. Hvor lenge du skal kjøre med rensen skal stå på flaska. Tror jeg kjørte kvarters tid på hver skyll.

Lenke til kommentar

Okei. Har fått byttet noen ganger nå. Vannet ser klart og fint ut nå. Men når jeg fyller på vann, så «bobler» det jo litt når lufta kommer ut. Når jeg har fått fylt på nok og starter bilen, skal lokket være av eller på? Jeg så noen ganger at hvis jeg hadde fylt tanken litt under maks og starta bilen, så rart vannet over etterhvert? Altså, det rant ut av tanken. Hvordan kan det skje? Er det ikke bare luft som kommer opp der når jeg har fylt den opp og starter motoren?

 

Har ikke fylt på frostvæske enda, tenkte å ringe bertel o Steen i morgen bare for å være sikker på at jeg fyller riktig type frostvæske. Vet at Peugeot kan være litt kjipe noen ganger... i og med at jeg hadde grønn/blå i og skal fylle rød nå. Kanskje det beste er bare å bytte og få tak i blå? Han jeg kjøpte av virka litt spesiell. Han mente det var Samma det, bare man ikke blanda de. Han sa det gikk bra hvis jeg ikke hadde fått flusha alt heller, for det skada ikke å blande bittelitt. Han sa at rød var best og at blå var dårligere, og at grønn var midt i mellom. Stemmer dette eller er han helt på bærtur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...