Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har bodd med kjæresten min i overkant av to måneder (3 års langt forhold, vi er begge tidlige 20-årene, 3 års forskjell). Men merker at dette ikke er personen for meg. Jeg finner meg i å gjøre det meste av arbeidet i hjemmet, samt at vi har ulike interesser, og h*n evner ikke å vise interesse for "mine greier", mens jeg hele tida må være entusiastisk for hens. Vi har sex daglig, men med økende grad av motvilje mot denne personen sliter jeg med å finne lysten, og det blir bare et ork. Og når hen vil gjøre det flere ganger om dagen og jeg sier nei og personen ikke hører, ja, da øker motviljen bare enda mer. Jeg er langt fra feilfri selv, men det er bare for mange gnisninger. Merker jeg bare blir sliten. Men kanskje det uansett er vanlig å bli sliten av å bo med andre.

 

Hvorfor skriver jeg her?

 

  • er det noe jeg kan prøve å gjøre for å fikse det?
  • har ikke lest kontrakten, men vi får jo sikkert ikke flytte ut? Er vel sikkert ettårs-kontrakt...
  • er det noen spesiell måte som passer bedre på å ta dette opp på? vurderer å prøve å få gjort det ute da jeg er redd hen skal bli sint.


Anonymous poster hash: 1071c...bea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Universalløsningen på det aller meste er å snakke sammen uforstyrret, slå av TV, radio, musikk og slå telefoner over på lydløs og legg de utenfor rekkevidde. Sett dere hver for seg og snakk om hvordan dere har det, ikke avbryt eller protester når den andre snakker, bare små spørsmål for å få bedre klarhet og forståelse. Pass på at begge får sagt det de mener og føler, og at ingen av dere går før dere er ferdige. Blir dere ikke ferdige av forskjellige årsaker, avtale ny tid til enda en samtale.

Lenke til kommentar

Det er nok bedre å snakke uforstyrret hjemme da det er enklere å snakke fritt. I tillegg er det gjennomskubart at det er derfor du tar det opp ute. Hvis han blir sint, får han bare bli det. Det er ikke farlig om han blir sint. Men i så fall bør du forsøke å holde deg rolig og finne ut av tingene likevel.

 

Tips til neste leieforhold: Les kontrakten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om han ikke hører på deg når du sier nei til sex, hva er det egentlig som skjer? Pressen han seg på deg, eller blir du med allikevel?

Om du er redd for at han skal bli sint, snakk om det på café.

 

"blir med" med er ikke med, som jo kan være det samme som at h*n presser seg på meg? får på en måte ikke si nei, ikke slik at det har noen effekt i alle fall.

 

 

Tips til neste leieforhold: Les kontrakten.

 

Jepp. Problemet var bare at h*n skrev under før jeg fikk se den. (Har enda ikke fått sett den selv om jeg har spurt flere ganger). 

 

Må nok bare bli flinkere til å stå på mitt. Uansett ikke så mye å snakke om sånn sett, da jeg er veldig sikker på å avslutte forholdet, men vil gjøre det på en grei måte. Spørsmålet er bare om jeg må vente et år.

 

Anonymous poster hash: 1071c...bea

Lenke til kommentar

 

"blir med" med er ikke med, som jo kan være det samme som at h*n presser seg på meg? får på en måte ikke si nei, ikke slik at det har noen effekt i alle fall.

 

 

 

Jepp. Problemet var bare at h*n skrev under før jeg fikk se den. (Har enda ikke fått sett den selv om jeg har spurt flere ganger). 

 

Må nok bare bli flinkere til å stå på mitt. Uansett ikke så mye å snakke om sånn sett, da jeg er veldig sikker på å avslutte forholdet, men vil gjøre det på en grei måte. Spørsmålet er bare om jeg må vente et år.

 

Anonymous poster hash: 1071c...bea

 

 

Høres ut som en psykopat. Få hjelp av familie og venner.

Lenke til kommentar

 

"blir med" med er ikke med, som jo kan være det samme som at h*n presser seg på meg? får på en måte ikke si nei, ikke slik at det har noen effekt i alle fall.

 

 

 

Jepp. Problemet var bare at h*n skrev under før jeg fikk se den. (Har enda ikke fått sett den selv om jeg har spurt flere ganger).

 

Må nok bare bli flinkere til å stå på mitt. Uansett ikke så mye å snakke om sånn sett, da jeg er veldig sikker på å avslutte forholdet, men vil gjøre det på en grei måte. Spørsmålet er bare om jeg må vente et år.

 

Anonymous poster hash: 1071c...bea

Hva hadde skjedd om du hadde nektet å ligge med han?

Lenke til kommentar

Fortell vedkommende det samme som du forteller her. Kommunikasjon er den eneste løsningen. Hvis du mistenker at de vil reagere dårlig på det, eller hvis du endatil er redd for å fortelle dette her, så har du jo allerede svaret på spørsmålet ditt.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

 

Jepp. Problemet var bare at h*n skrev under før jeg fikk se den. (Har enda ikke fått sett den selv om jeg har spurt flere ganger). 

 

Må nok bare bli flinkere til å stå på mitt. Uansett ikke så mye å snakke om sånn sett, da jeg er veldig sikker på å avslutte forholdet, men vil gjøre det på en grei måte. Spørsmålet er bare om jeg må vente et år.

 

Anonymous poster hash: 1071c...bea

 

Da er det vel han som er leietaker og har ansvaret for leiligheten når dere slår opp.

 

Jeg mener ikke at du skal være kjip og bare pakke sakene dine og la han sitte igjen alene med et økonomisk ansvar han ikke vil ha og kanskje vil ha problemer med å betjene. Men hvis ikke du vil være sammen med ham, bør du slå opp nå og så kan dere sammen finne ut hva dere skal gjøre med leiligheten. Selv om kontrakten skulle være tidsbestemt på ett år eller mer, vil det ofte være mulig å finne en løsning sammen med utleier som innebærer at dere kan flytte før. Utleier vil jo helst leie ut til stabile og sikre betalere.

Lenke til kommentar

Uavhengig av hvem som står på kontrakten så er en muntlig avtale i utgangspunktet like bindende som en skriftlig - den er bare vanskeligere å bevise dersom én part senere prøver å vri seg ut av avtalen.

 

Altså regner jeg med at dere har gått sammen om å leie leiligheten og det økonomiske ansvaret tilhører dere begge og det er ikke rett at én av dere skal stikke fra dette uten at den andre er enig. Dette er mest sannsynlig noe dere har inngått sammen.

 

Det vanlige er at den som har best økonomi fortsetter å bo i boligen dersom den har råd til det. Hvis ingen har råd til det må dere bo der inntil noen andre kan overta eller én flytter ut, men fortsatt betaler sin del som avtalt.

 

 

Jeg ville ikke lurt samboer inn i en situasjon hvor han blir tvunget til å håndtere et brudd på et offentlig sted, som anbefalt av en annen her. Det er, i min mening, stygt gjort og respektløst.

Hvis du er en så dårlig menneskekjenner at du har inngått et forhold med en person du tror kan finne på å skade deg så mener jeg en bedre løsning vil være å ha noen andre tilgjengelig i nærheten. Noen som sitter i bilen din, er utenfor eller whatever men's du tar det opp.

 

Hvis det ikke er unger inne i bildet så mener jeg at det er liten hensikt i å prøve å "fikse" et forhold, men hvis man vil så må iallefall begge være innstilt på det. Og det finner man ikke ut av før man setter seg ned og snakker sammen som voksne.

Lenke til kommentar

 

"blir med" med er ikke med, som jo kan være det samme som at h*n presser seg på meg? får på en måte ikke si nei, ikke slik at det har noen effekt i alle fall.

 

 

 

Jepp. Problemet var bare at h*n skrev under før jeg fikk se den. (Har enda ikke fått sett den selv om jeg har spurt flere ganger).

 

Må nok bare bli flinkere til å stå på mitt. Uansett ikke så mye å snakke om sånn sett, da jeg er veldig sikker på å avslutte forholdet, men vil gjøre det på en grei måte. Spørsmålet er bare om jeg må vente et år.

 

Anonymous poster hash: 1071c...bea

Du har ikke en gang sett kontrakten? Da bare pakker du tingene dine og flytter når han ikke er hjemme. Du utsettes allerede for overgrep og han kan finne på å bli voldelig. Kontakt et krisesenter dersom du ikke har venner og bekjente til å hjelpe deg. Har du dyr så ta med deg de også. Voldelige folk truer ofte med å skade dyrene om de ikke kan skade deg. Derfor tilbyr bedrifter som Stormberg å betale for kennel e.l. for de som ikke kan ha med seg dyrene sine på krisesenter.

 

Anonymous poster hash: a48a3...708

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er trist at alle "regner med" at det er et hannkjønn. Det gjør det hele mye mer tabu dersom det er motsatt.

 

Til TS: Det virker som du allerede har bestemt deg. Dersom du virkelig mistrives så finnes det selvsagt andre løsninger enn å "holde ut" eventuelt 1 år til med vedkommende. Anbefaler deg å ta praten med personen det gjelder og si klart fra at det nå er slutt. I verste fall sove på sofaen til en venn en liten stund fremover dersom det skulle bli for ille å holde ut en liten periode i leiligheten deres.

 

 



Anonymous poster hash: 7c0ea...0a9
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta rådene du får her med en klype salt. Her er det enkelte som for meg virker til å tolke veldig fritt og det er ikke så enkelt som å "bare pakke sakene" og dra. Iallefall ikke nødvendigvis. Utleier vil selvfølgelig gå på din samboer, men han kan potensielt gå videre på deg og få medhold.

 

Nå pleier det å være minst to sider til de fleste saker og hvis du mener at du aldri har fått tatt del i avgjørelsen vdr noe av det juridiske her så vil jeg anbefale deg å få så mye som mulig av dette dokumenterbart og skriftlig siden en evt tvist vil avhenge av tredjeparter som må forholde seg til hva som er rimelig å anta at dere gjorde og sa når alt var rosenrødt og bra.

 

En måte å få dette til på er å legge opp situasjoner slik at de blir naturlige å ta via sms. For eksempel kan du ta opp en diskusjon mens du er "for opptatt til å prate" slik at dere skriver i stedene. Ordlegg deg slik at du får bekreftende svar på de ting du kan få behov for å dokumentere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig det beste er om du skriver ut et utdrag av det du skrev i førsteposten her, og sier til samboeren at "Jeg må få vist deg det her, og det gjør jeg for å være konstruktiv og ærlig." Eller noe i den duren.

 

Du skriver "dette virker ikke som personen for meg". Men grunnene du oppgir går mer på at du er den som tar mer ansvar mtp daglige gjøremål. Dette er jo ting som burde gå an å jobbe med over tid. Men du har kanskje alleréde gitt opp?

 

Mtp leiekontrakt, den bør du prøve å få sett og lest så fort som mulig. Det kan jo hende samboer vil fortsette å bo der og betale hele leia. Det er ikke sikkert det er en tidsbestemt avtale. Er den tidsubestemt, kan den sies opp når som helst, da med en bestemt oppsigelsestid leien må betales med mindre utleier finner noen egnede til å ta over innen perioden til du/dere flytter ut.

 

 

Dette virker for meg bare som en del av forholdsutviklingsprosessen. Ikke vær redd for å prate om ting, og ikke vær redd for å sette grenser. Dette har med å bli voksen og ta ansvar å gjøre (hvis jeg ikke misforstår situasjonen helt da). Virker som du tar mer ansvar, at dette koster krefter, og at samboer ikke tar ting så seriøst som du gjør. I så fall må du lære å slippe løs/slappe av litt, og samboer må lære å ta litt mer ansvar. Husk å gjør små endringer over tid. Ta en prat, og vær seriøs, men ikke håp på mirakler med én gang. La samboeren få tid til å reflektére over hva som plager deg. Emosjonell utvikling tar tid.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hvorfor det? TS har ikke signert kontrakten, hun har ikke en gang sett den.

 

Anonymous poster hash: a48a3...708

Uavhengig av hvem som står på kontrakten så er en muntlig avtale i utgangspunktet like bindende som en skriftlig - den er bare vanskeligere å bevise dersom én part senere prøver å vri seg ut av avtalen.

 

Altså regner jeg med at dere har gått sammen om å leie leiligheten og det økonomiske ansvaret tilhører dere begge og det er ikke rett at én av dere skal stikke fra dette uten at den andre er enig. Dette er mest sannsynlig noe dere har inngått sammen.

 

Det vanlige er at den som har best økonomi fortsetter å bo i boligen dersom den har råd til det. Hvis ingen har råd til det må dere bo der inntil noen andre kan overta eller én flytter ut, men fortsatt betaler sin del som avtalt.

 

 

Jeg ville ikke lurt samboer inn i en situasjon hvor han blir tvunget til å håndtere et brudd på et offentlig sted, som anbefalt av en annen her. Det er, i min mening, stygt gjort og respektløst.

Hvis du er en så dårlig menneskekjenner at du har inngått et forhold med en person du tror kan finne på å skade deg så mener jeg en bedre løsning vil være å ha noen andre tilgjengelig i nærheten. Noen som sitter i bilen din, er utenfor eller whatever men's du tar det opp.

 

Hvis det ikke er unger inne i bildet så mener jeg at det er liten hensikt i å prøve å "fikse" et forhold, men hvis man vil så må iallefall begge være innstilt på det. Og det finner man ikke ut av før man setter seg ned og snakker sammen som voksne.

Lenke til kommentar

Vil gjerne høre fra TS, Gjerne en oppdatering om h*n har gjort noe nytt ellerno og de har det bra da situasjonen kunne virke litt ekstrem, mistenker også at dette ikke er en real situasjon men en skriveøvelse basert på anons tidligere forsøk på å gjøre dette til enda en diskusjon om ''kampen mellom kjønnene''. Er litt stusselig at TS ikke oppga kjønn og alder da det kan gi mye info om situasjonen. Folk liker å late som om det ikke betyr noe men kjønn har mye å si. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil gjerne høre fra TS, Gjerne en oppdatering om h*n har gjort noe nytt ellerno og de har det bra da situasjonen kunne virke litt ekstrem, mistenker også at dette ikke er en real situasjon men en skriveøvelse basert på anons tidligere forsøk på å gjøre dette til enda en diskusjon om ''kampen mellom kjønnene''. Er litt stusselig at TS ikke oppga kjønn og alder da det kan gi mye info om situasjonen. Folk liker å late som om det ikke betyr noe men kjønn har mye å si. 

 

Oppgir ikke nøyaktig alder fordi jeg er redd for å bli gjenkjent. Men tidlig tjueårene. Ikke noe er gjort enda. 

 

Vil ikke gjøre situasjonen ille for han eller sette han i noe problem, hvis det har kommet frem slik (som det kanskje kan tolkes av noen av svarene her?). Vi kjenner utleier. Dessuten et godt marked, så tror at det ville vært mulig å forhandlet frem til å avslutte kontrakt hvis vi(?) klarer å skaffe ny leietaker(e). Men har ikke undersøkt dette særlig nærme enda (med utleier) da jeg er redd samboer skal få nyss i det.

 

Såklart har jeg prøvd å snakke med han (altså om det som plager meg), men ikke mye reaksjon å hente der. Så ikke mye mer å vurdere.

 

Anonymous poster hash: 1071c...bea

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...