Gå til innhold

VW-sjef: Snart når vi vippepunktet for elbiler


Anbefalte innlegg

Det er jo sånn med alt det, men hadde Tesla Model S 100P eller hva den heter hatt alle avgiftene også basert på HK avgift som i gamle dager, hadde de solgt 4 stykker i året.

 

Effekt er ikke en del av avgiftsberegningen lenger, så det blir søkt å argumentere med det...

På 80-tallet og bakover var bilavgiftene helt koko, da ble "luksusutstyr" avgiftsbelagt ut av en annen verden. Utstyr som soltak, air conditioning, el. vinduer, midtarmlene foran osv utløste masse avgifter. Det er en av grunnene til at en norsksolgt bil, f.eks. BMW 3-serie er nærmest ribbet for ekstrautstyr, mens en tysk bil, i hvert fall de med størst motor, har mye utstyr.

Hvor jeg vil hen med dette? Siden du trakk inn en avleggs avgiftsberegning, så er kan man jo tenke seg prisen på et teknologikjøretøy som Tesla med det avgiftsregimet... Totalt irrelevant, akkurat som avgift på effekt. :-)

 

Når det gjelder fritaket for engangsavgift på elbiler er jeg relativt lilegyldig til det, men mva-fritaket er idiotisk! Hvorfor har elbiler fritak for mva, men ikke elsykler og andre enmanns elektriske kjøretøy? Det er enda mer miljøvennlig å sykle enn å kjøre bil, ergo burde elsykkel også hatt fritak, eller elbiler ikke hatt det. En stor andel av befolkningen mener mva-fritaket er feil: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52091

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har elbiler fritak for mva, men ikke elsykler og andre enmanns elektriske kjøretøy? Det er enda mer miljøvennlig å sykle enn å kjøre bil, ergo burde elsykkel også hatt fritak, eller elbiler ikke hatt det.

 

nei, en elbil erstatter fossil-bil, mens elsykkel ikke erstatter "bensin/diesel sykkel"

 

Strengt tatt har vel produksjon og bruk av elsykler ført til "mer CO2" fordi de (også) erstatter bruk av tråsykkel til fritidsformål (hvis vi skal være pirkete)

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nei, en elbil erstatter fossil-bil, mens elsykkel ikke erstatter "bensin/diesel sykkel"

 

Strengt tatt har vel produksjon og bruk av elsykler ført til "mer CO2" fordi de (også) erstatter bruk av tråsykkel til fritidsformål (hvis vi skal være pirkete)

Det du må se på er om elsykkel erstatter bil generelt sett istedenfor. Av alle jeg kjenner, så kjører de mye mindre etter de kjøpte seg elsykkel, og de sykler mye mer enn før, selv om de hadde en vanlig sykkel. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er klart.

 

men er jo også en god del elsykler som ikke blir kjøpt med hensikt tur-retur jobb.

 

Men jeg skal selvsagt ikke overdrive "problemet". At f.eks masse pensjonister kommer seg ut og får litt luft i håret, sparer kanskje samfunnet for utgifter i andre enden.

Lenke til kommentar

Effekt er ikke en del av avgiftsberegningen lenger, så det blir søkt å argumentere med det...

På 80-tallet og bakover var bilavgiftene helt koko, da ble "luksusutstyr" avgiftsbelagt ut av en annen verden. Utstyr som soltak, air conditioning, el. vinduer, midtarmlene foran osv utløste masse avgifter. Det er en av grunnene til at en norsksolgt bil, f.eks. BMW 3-serie er nærmest ribbet for ekstrautstyr, mens en tysk bil, i hvert fall de med størst motor, har mye utstyr.

Hvor jeg vil hen med dette? Siden du trakk inn en avleggs avgiftsberegning, så er kan man jo tenke seg prisen på et teknologikjøretøy som Tesla med det avgiftsregimet... Totalt irrelevant, akkurat som avgift på effekt. :-)

 

Når det gjelder fritaket for engangsavgift på elbiler er jeg relativt lilegyldig til det, men mva-fritaket er idiotisk! Hvorfor har elbiler fritak for mva, men ikke elsykler og andre enmanns elektriske kjøretøy? Det er enda mer miljøvennlig å sykle enn å kjøre bil, ergo burde elsykkel også hatt fritak, eller elbiler ikke hatt det. En stor andel av befolkningen mener mva-fritaket er feil: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52091

Hadde du klart å lese det som stod der før du kommenterer osv

Lenke til kommentar

Strømmen er styggdyr på hurtigladere i Norge. Du nærmer deg faktisk dieselprisen med en dieselbil med lavt forbruk.

Strømmen koster faktisk det samme. Det er ikke strømmen du betaler for når du bruker hirtiglader, strømmen er i alle fall en veldig liten del. Det du betaler for er bruk av hurtiglader som på ingen måte er billig i innkjøp og instalasjon. Det er ikke store summer de som gir deg denne tjenesten tjener. Men over tid vil produksjonen av disse bli større og mer strømlinjeformet. Da vil de bli billigere. Men å lade med hurtiglader vil altid koste mer en miniladeren i garasjen din.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strømmen koster faktisk det samme. Det er ikke strømmen du betaler for når du bruker hirtiglader, strømmen er i alle fall en veldig liten del. Det du betaler for er bruk av hurtiglader som på ingen måte er billig i innkjøp og instalasjon. Det er ikke store summer de som gir deg denne tjenesten tjener. Men over tid vil produksjonen av disse bli større og mer strømlinjeformet. Da vil de bli billigere. Men å lade med hurtiglader vil altid koste mer en miniladeren i garasjen din.

Tenker at du overser at kapasiteten må mangedobles sammenlignet med i dag hvis mange får elbiler i storbyer. I dag klarer ikke ladestasjoner en gang å lade med høy kapasitet til 2 biler samtidig. Å bygge det ut vil koste mer, selv om det blir mer strømlinjeformet. I flere land er strøm også relativt kostbart. F.eks Italia.
Lenke til kommentar

I en kort periode i vinter så var prisen for lading flere steder i Norge høyere enn drivstoff.

post-114996-0-78113900-1565691417_thumb.jpg

 

 

Selv om ikke det er normalen, så viser det at prisene ikke nødvendigvis blir så lave. I Tyskland er det som vist liten forskjell på drivstoff og hurtiglading. Dette gjør at elbilen fort kan ende opp med og først og fremst bli en bil nr. 2 som lades hjemme på verdensbasis. Så spørs det selvsagt hvilke kjepper i hjulene man legger på fossilbiler og når hydrogenbiler blir mer vanlige.

 

Ladekøer er unngåelig i storbyer hvis mange får elbil. Selv i Norge med liten elbilpark er dette blitt en utfordring.

post-114996-0-17854200-1565691485_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenker at du overser at kapasiteten må mangedobles sammenlignet med i dag hvis mange får elbiler i storbyer. I dag klarer ikke ladestasjoner en gang å lade med høy kapasitet til 2 biler samtidig. Å bygge det ut vil koste mer, selv om det blir mer strømlinjeformet.

Det er ingen grunn til å tro at det blir dyrere med høyere effekt eller flere ladere. I hvert fall ikke i sentrale strøk. Lokasjoner med flere hurtigladere og hurtigladere med høyere effekt kan betjene flere kunder innenfor et gitt tidsrom, og med høyere omsetning dekkes de høyere kostnadene inn. Disse to faktorene nuller hverandre ut nesten helt, slik at pris øker ikke nevneverdig med høyere etterspørsel.

 

Altså det er likegyldig om man bruker 1 million for å sette opp hurtigladere til å betjene 4 kunder/time eller om man bruker 10 millioner for å sette opp hurtigladere til å betjene 40 kunder/time.

 

Egentlig vil jeg tro at det *som oftest* blir billigere med større installasjoner. Har man gravemaskin på plass for å legge kabler til to hurtigladere, så er det nesten likegyldig om det graves opp for 10 stk i stedet. Om en reperatør er på plass for å se på en defekt hurtiglader, så kan det kanskje kombineres med å se på de andre hurtigladerne også.

 

Dette blir bare eksempler, men poenget er at det blir nevneverdige stordriftsfordeler med større installasjoner.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å tro at det blir dyrere med høyere effekt eller flere ladere. I hvert fall ikke i sentrale strøk. Lokasjoner med flere hurtigladere og hurtigladere med høyere effekt kan betjene flere kunder innenfor et gitt tidsrom, og med høyere omsetning dekkes de høyere kostnadene inn. Disse to faktorene nuller hverandre ut nesten helt, slik at pris øker ikke nevneverdig med høyere etterspørsel.

 

Jo større stasjonen er, jo større krav er det for gjennomføringen av biler for å holde stasjonen profitabelt. De store stasjonene i sentrale strøk, må betale for alle de andre stasjonene som kun er satt opp, og skalert for utfartsdager. De vil nok aldri bli profitable. Men kostnadene for et større nett må jo betales på et vis, og den kostnaden havner hos brukerne - oss. 

 

En god måte å spå fremtiden på, er å se til fortiden. Det er blitt dyrere å hurtiglade frem til nå, så det er ingenting som tilsier at det skal bli billigere i fremtiden. Trenden fortsetter. 

 

Vi kan jo ta for oss Tesla også, som du garantert kommer til å bruke som et argument - noe ala "du har feil bil", eller noe slikt. Tesla hurtiglading blir betalt gjennom bilsalg. Så lenge Tesla opplever en vekst innenfor sine bilsalg, så kan de fortsette å tilby billig hurtiglading. Men så fort veksten stopper opp, noe den vil gjøre en eller annen gang, så er dem nødt til å gjøre noe med hurtigladingen og sitausjonen der, for å få inn mer penger den veien. Hurtigladingen med dagens format, er ikke bærekraftig. Særlig om trenden fortsetter, ved at elbilene ute på veiene i snitt har større og større batterier, og folk lærer å hurtiglade på korrekt måte. 

 

Jo flinkere folk blir til hurtiglading (drop ladingen utover det man trenger til destinasjonen), jo mindre vil stasjonene tjene. Som igjen må betales av oss, gjennom økte satser når man faktisk lader. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge var lenge verdens nest største markedet for Tesla, noe sånn ca alle som vet pga alle fordelene elbiler har i Norge siden de som styrer skuta fikk høre om Buddy og Think.

 

I et annet land fjernet de tilsvarende fordeler og salg av elbiler døde raskere enn norske platebutikker.

 

Noen som hadde skjedd her i landet også over natta hadde de fått alle avgiftene fossil ligaen har. Og hvis noen føler for å dra inn jammen Nordmenn bryr seg så mye om miljøet, da kan feks følge et par av båtene som nå reiser rundt å rydder kysten. Antall Idun produkter som ligger strødd rundt omkring bekrefter i det minste at de som er stor på grilling, ikke er så veldig miljøvennlige.

Selvfølgelig er det ingen som hadde kjøpt elbilene om man hadde tapt haug og dung med penger på kjøpet. Det er jo det som er hele poenget med insentivene, at folk kjøper elektriske biler. Når folk velger disse bilene her i landet har dette i stor grad bidratt til at produsentene har kunnet designe biler og etablere produksjonslinjer og infrastruktur som tar tid og koster mye penger. Nå som de er godt i gang med produksjonen og volumet øker, vil de kunne senke prisene på det som før var dyrere biler. Det er det hele denne artikkelen handler om.

 

Tror du virkelig vi som kjører elektrisk er så tett i pappen at vi ikke skjønner gangen i dette?

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Jo større stasjonen er, jo større krav er det for gjennomføringen av biler for å holde stasjonen profitabelt. De store stasjonene i sentrale strøk, må betale for alle de andre stasjonene som kun er satt opp, og skalert for utfartsdager. De vil nok aldri bli profitable. Men kostnadene for et større nett må jo betales på et vis, og den kostnaden havner hos brukerne - oss.

 

En god måte å spå fremtiden på, er å se til fortiden. Det er blitt dyrere å hurtiglade frem til nå, så det er ingenting som tilsier at det skal bli billigere i fremtiden. Trenden fortsetter.

 

Vi kan jo ta for oss Tesla også, som du garantert kommer til å bruke som et argument - noe ala "du har feil bil", eller noe slikt. Tesla hurtiglading blir betalt gjennom bilsalg. Så lenge Tesla opplever en vekst innenfor sine bilsalg, så kan de fortsette å tilby billig hurtiglading. Men så fort veksten stopper opp, noe den vil gjøre en eller annen gang, så er dem nødt til å gjøre noe med hurtigladingen og sitausjonen der, for å få inn mer penger den veien. Hurtigladingen med dagens format, er ikke bærekraftig. Særlig om trenden fortsetter, ved at elbilene ute på veiene i snitt har større og større batterier, og folk lærer å hurtiglade på korrekt måte.

 

Jo flinkere folk blir til hurtiglading (drop ladingen utover det man trenger til destinasjonen), jo mindre vil stasjonene tjene. Som igjen må betales av oss, gjennom økte satser når man faktisk lader.

Har kjørt elbil i 6.5 år, har hurtigladet en eneste gang. For de som har mulighet til å parkere bilen et sted de har strøm, er saktelading mye mer fornuftig, og vanlig. Og så kommer det nå nye krav til borettslag etc. I tillegg har man massevis av gratis sakteladere. OSV. Hurtiglading er primært noe man gjør når man skal kjøre ekstra langt for svært mange, jeg tipper brorparten, av de som kjører elektrisk.

 

Men det er klart, markedet bestemmer prisene, det vil komme aktører på markedet, og det vil regulere seg. Musk har vel også vært veldig tydelig på at gratis hurtiglading ikke er bærekraftig, spesielt den typen som følger bilen. Det som evt kan komme derfra nå er kampanjer som opphører når bilen selges, og disse er det også stadig lenger mellom nå for tiden.

 

Men, det vil i alle tilfeller være forskjeller på en ladestasjon og en bensinstasjon. Ladestasjonen er by design helautomatisk, og har billigere råvarer. Og om det fantastiske skjer at prisen per mil blir det samme som bensin, vil ikke dette gjelde hjemmeladning uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ingen som hadde kjøpt elbilene om man hadde tapt haug og dung med penger på kjøpet. Det er jo det som er hele poenget med insentivene, at folk kjøper elektriske biler. Når folk velger disse bilene her i landet har dette i stor grad bidratt til at produsentene har kunnet designe biler og etablere produksjonslinjer og infrastruktur som tar tid og koster mye penger. Nå som de er godt i gang med produksjonen og volumet øker, vil de kunne senke prisene på det som før var dyrere biler. Det er det hele denne artikkelen handler om.

 

Tror du virkelig vi som kjører elektrisk er så tett i pappen at vi ikke skjønner gangen i dette?

Det har jeg da aldri påstått, derimot at noen prøver å bruke miljø som argument finner jeg veldig artig.

Lenke til kommentar

Har kjørt elbil i 6.5 år, har hurtigladet en eneste gang. For de som har mulighet til å parkere bilen et sted de har strøm, er saktelading mye mer fornuftig, og vanlig. Og så kommer det nå nye krav til borettslag etc. I tillegg har man massevis av gratis sakteladere. OSV. Hurtiglading er primært noe man gjør når man skal kjøre ekstra langt for svært mange, jeg tipper brorparten, av de som kjører elektrisk.

 

Men det er klart, markedet bestemmer prisene, det vil komme aktører på markedet, og det vil regulere seg. Musk har vel også vært veldig tydelig på at gratis hurtiglading ikke er bærekraftig, spesielt den typen som følger bilen. Det som evt kan komme derfra nå er kampanjer som opphører når bilen selges, og disse er det også stadig lenger mellom nå for tiden.

 

Men, det vil i alle tilfeller være forskjeller på en ladestasjon og en bensinstasjon. Ladestasjonen er by design helautomatisk, og har billigere råvarer. Og om det fantastiske skjer at prisen per mil blir det samme som bensin, vil ikke dette gjelde hjemmeladning uansett.

Kan ikke se at du er så uenig i det jeg har skrevet? Elbiler fungerer ypperlig for 95% bruk der man starter full-ladet hjemmefra, og man lader på jobb, ved butikken etc etc. Hurtiglading er noe folk gjør mindre av, ikke mer av virker det som. Jeg lader mindre slik nå idag kontra før. Skal jeg på langtur, så blir elbilen min hjemme. Skal jeg parkere ved flyplassen, og rekke reisen, så blir elbilen min hjemme. Jeg orker ikke være nervøs på ferie der jeg må sjekke om bilen tappes normalt eller ei. Samt det å vite at man må drive å kødde med ladekø på vei hjem fra en flyplass i feriene er ikke særlig gøy. Det er en opplevelse jeg gadd én gang. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Det har jeg da aldri påstått, derimot at noen prøver å bruke miljø som argument finner jeg veldig artig.

Selvfølgelig er miljø et argument, men for de aller fleste er ikke det god nok grunn om man blør penger øst og vest. Heldigvis er ikke det tilfellet, staten betaler en del av regninga slik at bilene blir konkurransedyktige, og man har råd til å velge miljøbevisst. Det er ikke nødvendigvis feil å være bevisst sin privatøkonomi og miljøbevisst på en gang.
Lenke til kommentar

Jo større stasjonen er, jo større krav er det for gjennomføringen av biler for å holde stasjonen profitabelt. De store stasjonene i sentrale strøk, må betale for alle de andre stasjonene som kun er satt opp, og skalert for utfartsdager. De vil nok aldri bli profitable. Men kostnadene for et større nett må jo betales på et vis, og den kostnaden havner hos brukerne - oss.

Er ikke egentlig uenig i dette. Man bygger store stasjoner der det er etterspørsel, og inntektene fra disse brukes delvis til å finansiere infrastruktur utenfor sentrale strøk.

 

En god måte å spå fremtiden på, er å se til fortiden. Det er blitt dyrere å hurtiglade frem til nå, så det er ingenting som tilsier at det skal bli billigere i fremtiden. Trenden fortsetter.

Tullball. Det blir alt for lettvint å se på utviklingen frem til i dag og anta den vil fortsette. Realiteten er at en del av ladeaktørene har kjørt med tap i en del år, i oppstartfasen. Nå justerer de prisene slik at de kan begynne å tjene penger. Ettersom markedet for hurtiglading vokser vil konkurranse sørge for at prisene ikke øker særlig mer.

 

Og så på litt lengre sikt vil det økende markedet dra med seg større og større stordriftsfordeler, lavere kostnad per kW infrastruktur, bedre og bedre utnyttelse av eksisterende infrastruktur(ettersom det finnes en god del ladestasjoner som er overdimensjonerte for dagens marked, utenfor sentrale strøk), osv. Da vil man nok se at prisene begynner å falle igjen.

 

Vi kan jo ta for oss Tesla også, som du garantert kommer til å bruke som et argument - noe ala "du har feil bil", eller noe slikt. Tesla hurtiglading blir betalt gjennom bilsalg. Så lenge Tesla opplever en vekst innenfor sine bilsalg, så kan de fortsette å tilby billig hurtiglading. Men så fort veksten stopper opp, noe den vil gjøre en eller annen gang, så er dem nødt til å gjøre noe med hurtigladingen og sitausjonen der, for å få inn mer penger den veien. Hurtigladingen med dagens format, er ikke bærekraftig. Særlig om trenden fortsetter, ved at elbilene ute på veiene i snitt har større og større batterier, og folk lærer å hurtiglade på korrekt måte.

Mest sannsynlig havner Tesla på +/- 0 på å selge superlading til de bilene som selges uten inkludert superlading. For de bilene som selges med inkludert superlading settes det regnskapsmessig av en sum for fremtidig ladekostnader. Altså kostnadene til superladerne dekkes fortløpende.

 

Jo flinkere folk blir til hurtiglading (drop ladingen utover det man trenger til destinasjonen), jo mindre vil stasjonene tjene. Som igjen må betales av oss, gjennom økte satser når man faktisk lader.

Jo flinkere folk blir på hurtiglading, jo flere kunder kan man betjene per lader per time. Altså man krever et større marked for at stasjonen skal gå rundt, men større marked får man jo fortløpende. Antallet elbiler på norske veier økte med 20% fra 30. september 2018 til 31. mars 2019. Det er altså noe ala 20% økning i hurtiglademarkedet på 6 måneder.

 

Det at folk blir flinkere på hurtiglading er noe av det som kan redde oss fra lange køer, for utbyggingstakten har vært en del under der den bør være.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Har et søskenbarn som bor i Tyskland, hun har aldri sett en Tesla, jeg ser flere praktisk talt hver dag, så veldig artig å sitte i denne steinrøysa og tro at elbiler er utbredt.

Tja.. Det handler vel mye om hva man legger merke til også. Jeg var på elbilferie i Tyskland i sommer. Jeg var overrasket over antallet tyske Tesla'er jeg så. På 2 dager så jeg 6-7 stk. Og nei, det var ikke på noen Tesla Supercharger. Det var hovedsakelig på Autobahn og i Hamburg.

Lenke til kommentar

Å bygge kraftigere og større ladestasjoner koster betydelig mer. Det er det ingen tvil om. Dermed blir investeringene større og det må man tjene inn igjen. Derimot er det riktig at man i teorien kan levere lavere strømpriser hvis mange nok bruker det. Men det innebærer det sistnevnte.

 

Det mest sannsynlige scenariet er at det vil koste mer til å begynne med og prisene vil falle først når det er mange nok kunder, noe som ikke er garantert.

 

Musk har uttalt at dagens priser på deres ladestasjoner ikke er bærekraftig.

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...