Gå til innhold

VW-sjef: Snart når vi vippepunktet for elbiler


Anbefalte innlegg

 

Kan bli katastrofalt for VW dette. Langt ifra sikkert at så mange vil ha elbil. Lange ladekøer og dyr hurtiglading vil skremme mange. Først og fremst en glimrende bybil som lades hjemme.

 

Jau kvest, ser du lever opp til nicket i alle fall. Uansett, hva folk vil og ikke vil kommer til å bli uvesentlig, forbrukeren vil i praksis snart ikke ha andre valg. Kravene til utslipp fra bilen blir stadig strengere, og det vil fortsette etter hvert som flere elektriske kommer på markedet. Også i EU og bilnasjonen Tyskland.

Jepp, det blir ikke noe valg. Det vil bli stadig dyrere å kjøpe fosilbil, og usikkerheten rundt 2. håndsverdi vil drepe interessen for denne type bil. Dessuten vil man etter hvert begynne å fallby brukte bensin og dieselbiler til spotpriser..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et søskenbarn som bor i Tyskland, hun har aldri sett en Tesla, jeg ser flere praktisk talt hver dag, så veldig artig å sitte i denne steinrøysa og tro at elbiler er utbredt.

 

Kanskje hun skulle kikke ut av vinduet da?

Eller kanskje hun ikke ser forskjell på elbiler og andre?

 

Det er omtrent like mange elbiler i Tyskland som det er i Norge.

Og bare hittil i år er det solgt omtrent 70 000 elbiler i Tyskland.

 

Tyskland er også geografisk mindre enn Norge, så teoretisk skulle det være tettere med elbiler der enn her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kanskje hun skulle kikke ut av vinduet da?

Eller kanskje hun ikke ser forskjell på elbiler og andre?

 

Det er omtrent like mange elbiler i Tyskland som det er i Norge.

Og bare hittil i år er det solgt omtrent 70 000 elbiler i Tyskland.

 

Tyskland er også geografisk mindre enn Norge, så teoretisk skulle det være tettere med elbiler der enn her.

Teslaer, ikke elbiler generelt.

 

Godt mulig, men det sier mer om hvor mange elbiler det er i Norge, med tanke på at Tyskland er et veldig stort land sammenlignet med Norge. Ca. 16 ganger flere innbyggere.

 

Ja, Tyskland er ikke mye mindre geografisk sett. Men det har lite å gjøre med tettheten av elbiler å gjøre, norge er et veldig landstrakt land og en av de største grunnene til at elbiler er så populære her er grunnet politiske valg, f.eks momsfritak og bomringer.

Spesielt Tesla har gjort det bra siden de har tilbudt biler som kan brukes til mer enn bykjøring, og med superladerne har gjort det mulig å ta lange turer.

Så nordmenn har dermed fått raske biler til en "billig" penge. Tyskland derimot har lavere avgifter på fossilbiler, og ikke noe momsfritak på elbiler. Så prisgapet er mye større der, spesielt på sportsbiler, enn her i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Samme gamle folkene med samme gamle dommedagsprofetier, skjønner ikke at dere ikke blir lei av å bomme. Måned etter måned, år etter år.

 

Hvem? VW eller kommentatorene?

 

Like priser betyr like spesifikasjoner. Dersom de snakker om like tall på prislappen men ulik

spesifikasjoner, så snakker man om noe helt annet..

 

..Men gjerne for meg.

Lenke til kommentar

Hvem? VW eller kommentatorene?

 

Like priser betyr like spesifikasjoner. Dersom de snakker om like tall på prislappen men ulik

spesifikasjoner, så snakker man om noe helt annet..

 

..Men gjerne for meg.

Ikke VW nei, men folk. Hver eneste tråd er det dommedagsprofetier om elbilene. Men det går stadig andre veien, altså bedre å bedre for elbilene. Det må være tungt å stadig gå på nederlag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ufattelig sure som skjer nå er forsikringen. Fikk ny Egolf for 3 uker siden, leverte da inn min 2016 modell Egolf, den betalte jeg 3400 i året på i forsikring hos Storebrand, på den nye betaler jeg 7800!!!! De påstår at elbiler er så mye dyrere å reparere en vanlige biler. Helt latterlig. Snart lønner det seg ikke å kjøre elbil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke VW nei, men folk. Hver eneste tråd er det dommedagsprofetier om elbilene. Men det går stadig andre veien, altså bedre å bedre for elbilene. Det må være tungt å stadig gå på nederlag.

Åååå, du mener på akkurat samme måte som det i hver eneste tråd så er det de som ikke kan ta noe kritikk vedr. ting og tang, hva det nå enn måtte være, på hvilken som helst måte det måtte være, berettiget eller ikke... He he.. Jo, jeg forstår deg så godt Salvesen...  Jeg forstår deg så godt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan bli katastrofalt for VW dette. Langt ifra sikkert at så mange vil ha elbil. Lange ladekøer og dyr hurtiglading vil skremme mange. Først og fremst en glimrende bybil som lades hjemme.

 

Nytter ikke å se på pris på hurtiglading de få gangene man gjør deg alene. Det viser hvor lite man kan om elbil.

 

Man må se på totalkostnadene gjennom hele året inkludert hjemmelading.

 

Dessuten kjørte vi e-Golf til Danmark i sommer og ladekostnader tur-retur ned Sverige via Malmø var ca halvparten av det det kostet å kjøre Volkswagen Caravelle (diesel) samme strekket. Ja, det er mindre bil, men en like stor elbil når det kommer, vil ikke doble strømkostnadene.

 

ID.3 blir ikke bare en bybil, men vil være utmerket feriebil for enslige, par og små familier (1-2 barn) med tanke på hastighet på hurtiglading og aktiv temperaturregulering av batteriet for å unngå "rapidgate" (lav lade hastighet på grunn av varmt batteri).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Kanskje hun skulle kikke ut av vinduet da?

Eller kanskje hun ikke ser forskjell på elbiler og andre?

 

Det er omtrent like mange elbiler i Tyskland som det er i Norge.

Og bare hittil i år er det solgt omtrent 70 000 elbiler i Tyskland.

 

Tyskland er også geografisk mindre enn Norge, så teoretisk skulle det være tettere med elbiler der enn her.

Teslaer, ikke elbiler generelt.

 

Nja...

fo2re skrev jo: "veldig artig å sitte i denne steinrøysa og tro at elbiler er utbredt."

 

og det var i grunnen det jeg svarte på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å nærme seg kostnadene til ICE biler, må prisen på batteriene gå under $100 per kWt, helst godt under det.

 

Utenom Tesla, så er det få bilmerker som har muligheten til å nærme seg den prisen. I de fleste land har markedsprisen mer innvirkning på totalprisen enn særavgifter som her i Norge og dermed er det markedet som bestemmer. Om ikke prisene på bensin og dieselbiler samt drivstoff går opp, er det ikke sikkert at resten av verden er så interessert i elbiler som det Norge har vært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja...

fo2re skrev jo: "veldig artig å sitte i denne steinrøysa og tro at elbiler er utbredt."

 

og det var i grunnen det jeg svarte på.

Det var dog ikke det du siterte og refererte til.

Forøvrig så er det få steder, om noen(?), i verden hvor markedet for elbiler er så stort som i Norge. Av tidligere nevnte grunner.

Ikke antall solgte nødvendigvis, men hvor stor prosentvis av alle salg som er elbiler.

Så selv om antallet solgte elbiler kan se stort ut i Tyskland, så er det ikke like imponerende når man ser på det totale salget.

Men det er bare snakk om tid før priser, tilgjengelighet, utvalg og politikk vil endre på det.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje hun skulle kikke ut av vinduet da?

Eller kanskje hun ikke ser forskjell på elbiler og andre?

 

Det er omtrent like mange elbiler i Tyskland som det er i Norge.

Og bare hittil i år er det solgt omtrent 70 000 elbiler i Tyskland.

 

Tyskland er også geografisk mindre enn Norge, så teoretisk skulle det være tettere med elbiler der enn her.

Norge var lenge verdens nest største markedet for Tesla, noe sånn ca alle som vet pga alle fordelene elbiler har i Norge siden de som styrer skuta fikk høre om Buddy og Think.

 

I et annet land fjernet de tilsvarende fordeler og salg av elbiler døde raskere enn norske platebutikker.

 

Noen som hadde skjedd her i landet også over natta hadde de fått alle avgiftene fossil ligaen har. Og hvis noen føler for å dra inn jammen Nordmenn bryr seg så mye om miljøet, da kan feks følge et par av båtene som nå reiser rundt å rydder kysten. Antall Idun produkter som ligger strødd rundt omkring bekrefter i det minste at de som er stor på grilling, ikke er så veldig miljøvennlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norge var lenge verdens nest største markedet for Tesla, noe sånn ca alle som vet pga alle fordelene elbiler har i Norge siden de som styrer skuta fikk høre om Buddy og Think.

 

I et annet land fjernet de tilsvarende fordeler og salg av elbiler døde raskere enn norske platebutikker.

 

Noen som hadde skjedd her i landet også over natta hadde de fått alle avgiftene fossil ligaen har. Og hvis noen føler for å dra inn jammen Nordmenn bryr seg så mye om miljøet, da kan feks følge et par av båtene som nå reiser rundt å rydder kysten. Antall Idun produkter som ligger strødd rundt omkring bekrefter i det minste at de som er stor på grilling, ikke er så veldig miljøvennlige.

 

Nei det stemmer ikke, det Danske salget ble mettet i en kort periode siden alle viste at prisene skulle fyke i været om kort tid. Så folk hamstret. Men se nå, det blomstrer igjen. Og det er nok mye på grunn av model 3 som har en edruelig pris samt andre modeller som kommer på banen. Elbiler har livets rett, så lenge de kan konkurere i pris. Men når en bil koster 2x til en alternativ ice, da oppstår problemene. 

 

Se på salgstallene til Danmark igjen, du vill nok få deg en overraskelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei det stemmer ikke, det Danske salget ble mettet i en kort periode siden alle viste at prisene skulle fyke i været om kort tid. Så folk hamstret. Men se nå, det blomstrer igjen. Og det er nok mye på grunn av model 3 som har en edruelig pris samt andre modeller som kommer på banen. Elbiler har livets rett, så lenge de kan konkurere i pris. Men når en bil koster 2x til en alternativ ice, da oppstår problemene. 

 

Se på salgstallene til Danmark igjen, du vill nok få deg en overraskelse. 

Hvordan er avgiften på fossil vs el i Danmark? De har på fossil hatt avgifter tidligere ala Norge eller mer til tider.

Lenke til kommentar

Hvordan er avgiften på fossil vs el i Danmark? De har på fossil hatt avgifter tidligere ala Norge eller mer til tider.

 

Det vet jeg dessverre ikke, men regner med du klarer å google deg til det. Faktum er fortsatt det samme, elbilsalget i Danmark hadde ett kortvarig fall som er helt naturlig etter en enorm prisøkning. Altså vill Danskene ha elbil, men ikke til enhver pris. Noe som er forståelig, for meg i det minste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vet jeg dessverre ikke, men regner med du klarer å google deg til det. Faktum er fortsatt det samme, elbilsalget i Danmark hadde ett kortvarig fall som er helt naturlig etter en enorm prisøkning. Altså vill Danskene ha elbil, men ikke til enhver pris. Noe som er forståelig, for meg i det minste. 

Det er jo sånn med alt det, men hadde Tesla Model S 100P eller hva den heter hatt alle avgiftene også basert på HK avgift som i gamle dager, hadde de solgt 4 stykker i året.

 

Lenke til kommentar

Hvem er "vi" og hva utgjør "flere"?

Man står igjen med det veldig ukontroversielle utspillet om at elbiler er fremtiden. Deretter det mest interessante, introduksjon av påstått ladeangst, underbygd av "undersøkelser", og en feilaktig observasjon av ting som ikke nødvendigvis styrer markedet. Ser rett gjennom slik tafatt argumentasjon.

Folk har nok rekkevidde i de bilene de allerede har kjøpt (som ikke er fra VW), til å kjøre så langt som de orker å kjøre. Ladenettverket svarer så absolutt til etterspørselen om man måtte kjøre langt.

 

99% av lading skjer hjemme?!!!

Er du klar over hvor mange i verden som ikke kan lade hjemme i det hele tatt!

Jeg har hatt elbil i over tre år til opplysning.

 

Hurtiglading er allerede i dag flere steder blitt dyrere enn drivstoff deler av året. Prisen på hurtiglading med høyere kapasitet til flere biler vil bare gå opp.

Kan vi få et bilde av bilen merket "gamlefar"?

Du tar så glimrende feil i Norge, at å bekymre seg over en verden som til dels ikke har elektrisitet eller allerminst elbiler blir rart. Så hvorfor?

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/Voteringsoversikt/?p=68341&dnid=1

 

Skal man kjøre bil så er det billigste elbil, slik er det nå, og slik kommer det til å fortsette. Vi produserer kraft og får stadig mer energieffektive boliger. Det satses hardt på både elsykkel og elbil. Hvorfor skulle etterspørselen klare å overmanne tilbudet. Innser du at det faktisk er et tak for hvor mange elbiler man kan ha, fordi det ikke finnes flere folk?

Stat og kommune er så villige som det går an å være, resten er standard økonomi.

 

Det ufattelig sure som skjer nå er forsikringen. Fikk ny Egolf for 3 uker siden, leverte da inn min 2016 modell Egolf, den betalte jeg 3400 i året på i forsikring hos Storebrand, på den nye betaler jeg 7800!!!! De påstår at elbiler er så mye dyrere å reparere en vanlige biler. Helt latterlig. Snart lønner det seg ikke å kjøre elbil.

Det lønner seg dog å bytte forsikringsselskap. Får vi se bilde av bilen merket "seth_vacn"?

Få se regnestykket der det ikke lønner seg mer enn at noen tusenlapper utgjør forskjellen.

Å kjøpe e-golf er det som er spesielt. Hvorfor skal man ha tiltro til VW?

 

Samme gamle folkene med samme gamle dommedagsprofetier, skjønner ikke at dere ikke blir lei av å bomme. Måned etter måned, år etter år.

Enn så lenge jobber og har en del mennesker interesser i bilbransjen som ikke fører elbil.

De vil bli færre, og tallene i virkeligheten er astronomiske, dommedagsprofetiene er dårlig tilslørt.

 

Som syklist vil jeg gjerne få si, dette har dere fortjent, å så grundig.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...