Gå til innhold

Tesla saksøkes etter rekkevidde-kutt


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke tatt noen skikkelige målinger, men her må man vist passe på alle aspekter av bilen ved hver eneste oppdatering. Tesla kan vist "inndra" bilens egenskaper over natta.

 

Etter snart en måned venter jeg ennå spent på at Teslas «service» skal ordne ujevnheter på min Model S som dem ikke har giddet å luke vekk i fabrikkens «kvalitetskontroll». Mangel på kvalitetskontroll burde ikke være tilstede når dem krever såpass mye for en bil. Nå som Tesla beviser at dem ikke er til å stole på i forbindelse med software oppdateringer og «amerikans kvalitet», vurderer jeg sterkt å selge Teslaen når den er ferdig på «service». Hadde en Lexus GS som gikk 100% problemfritt, men jeg var dum nok til å selge den og spare opp noen kroner til å kjøpe Tesla Model S. Teslaen har alt fra vonde seter (både bak og foran), creepy vibe, og er etter min erfaring overkomplisert i bruk. Etter at jeg så denne videoen ble jeg bare enda mer skeptisk til Tesla:

 

 

Og snart kommer Porsche Taycan (5-seter, 100% elektrisk Porsche) til Norge:

 

 

Verdt å se begge videoene over, spesielt Tesla-videoen. Den fikk meg til å åpne øyna,

og håper flere slutter å tro på Teslas kvalitets-standarder, da dem i realiteten holder dårlig kvalitet.

Endret av Robyn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Volkswagen hadde dieselgate.

Hvor lenge til nyhetene skriver "Tesla sin batterigate"

 

Eller er den allerede oppbrukt av Samsung eller kanskje Apple...

 

"Batterygate" eller "Rapidgate" er det foreløpig Nissan Leaf som står for, som knapt tåler mer enn en hurtiglading om dagen, og knapt nok det og. Kan bli en langdryg og unødvendig dyr opplevelse å lade en Nissan Leaf pålangtur i sommervarmen, dersom man planlegger 2 hurtigladinger om dagen, eller prøver å lade ofte for å utnytte kun den mest effektive biten av ladesyklusen.

 

Visstnok blitt bedre etter software-fiks, men uten aktiv varming og kjøling blir det aldri skikkelig bra nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje dyre biler i USA, relativt til prisen på andre biler, men i Norge er det en moderne folkevogn for hvermansen. Ganske likt priset med mange andre normale familiebiler på grunn av skyhøye avgifter på sistnevnte. Det skurrer noe alvorlig når de tar Lamborghini-priser på servicen i Norge. Det faller sikkert i bedre jord borte i USA.

 

Amerikansk kvalitet har også en annen betydning: Forventet levetid = garantitida. I Norge er gjennomsnittlig alder på biler som vrakes 20 år. Det kan bli et langt og dyrt tiår om man ikke skrur selv. Selv for den som bare skal eie bilen fram til garantien går ut blir det dyrt ettersom bilen må avskrives helt i løpet av eierskapet i stedet for at den skal ha en betydelig restverdi som de fleste andre biler har. Ingen kjøpere med fornuften i behold kjøper en utgiftsbombe om ikke prisen står i stil til det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg var i sin tid facinert over "Classic/Muscle Amcars", men da jeg tittet litt på "Amcar" i 70-åra ble jeg sjokkert over den utrolig dårlige kvaliteten. Særlig interiør.
Ser det er det mange klager over når det gjelder Tesla (lakk, interiør...).

Så da er det vel alle fordelene med elbil som tiltrekker mange av de som kjøper de?
For min del ville det i tilfelle være genuint teknologi-interesse og rene ytelser som frister.
Der leverer vel både Tesla og Porsche.

Porsche Taycan er vel for "rikinger" som har Tesla som nr.2 bil vil jeg tro. :)

Lenke til kommentar

Den store tabben Tesla har gjort her er at de ikke har latt batteriene svekke seg gradvis. Alle vet at batterier mister kapasitet, og Tesla har ingen garanti mot redusert kapasitet. Hvis Tesla taper denne saken er selskapet ufattelig klønete.

Det er faktisk værre å oppføre seg slik, man får en oversikt over rekkevidde over tid, for jeg har sett samme graf en del plasser. Uansett veldig lett å finne ut av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de må tilbakekalle og bytte batteripakke på alle disse bilene så er de automatisk konkurs. At det er totalt tyst og at man har sneket inn en kapasitetsreduksjon lover ikke godt. Spekulasjoner går på at det er et fysisk og irreversibelt problem.

 

Ikke i nærheten engang. Tesla har noe sånt som 45 milliarder kroner på bok. Batteriene koster nå ca. $100 per kWh for Tesla, si at de måtte ut med $12k per batteri inkl. innpakking. Jeg er usikker på hvor mange 85kWh som er solgt til sammen, men i Norge er det snakk om 8365 stk. På verdensbasis antageligvis mellom 50k og 100k. Om de må bytte på 100k biler til 12k pr. stk. er det snakk om ca. 10 mrd. kroner. Det er absolutt worst case tenkelig, og utgjør 20-25% av cash i selskapet. Og da har jeg ikke regnet noen som helst verdi på de gamle batteriene, som vil kunne brukes i PowerPacks. 

 

Men siden rekkeviddemankoen kun gjelder et lite mindretall av 85kWh-batteriene så er nok fasiten en helt annen selv om de ender opp med å måtte bytte de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og menigheten er i full gang med å forsvare dette. Må le.

 

Kan ikke se at noen forsvarer denne saken. Av oss som er rammet på den ene (redusert rekkevidde) og/eller andre (redusert SuC) måten, er dette selvsagt 100% uakseptabelt. Det bør rettes opp i rimelig kjapt.

Dette blir selvfølgelig spekulasjoner, men når man vet at å lade helt opp hver gang vil slite mer på batteriet enn å holde seg under 90%, så er det mye som tilsier at fabrikken har opplevd dette med stadig fullading som et problem. Mange setter jo bilen på lading hver gang den står i garasjen, slik at man har 100% kapasitet til rådighet til enhver tid.

Lenke til kommentar

Håper ikke dette skjer med min bil. Jeg lader til daglig til 75%, og havner skjeldent under 40%, men jeg bruker 100% når jeg skal på langtur :)

 

Du er sikkert en av dem som ikke trenger denne endringen eller skal vi si batteribeskyttelsen. Men her skjærer man muligens alle over en kam for å hindre de ladeglade og de med rekkeviddeangst å lade batteriet ihjel.

Lenke til kommentar

Gradvis degradering er ikke dekket av garantien. Daglig ladegrense kan velges mellom 50 og 90%. Jeg tror folk flest ser egeninteressen i å holde daglig lading i det området. Personlig velger jeg å å sette ladegrensa ved 70 eller 80% i det daglige. 100% brukes kun noen få ganger i året når jeg har et absolutt behov for det. Det trengs ikke noe overformynderi/rekkeviddetyveri. Det plutselige tyveriet er noe helt annet enn den gradvise degraderinga som ikke dekkes av garantien. Rekkeviddetyveriet handler nok om noe helt annet enn overformynderi ovenfor bileiere som ikke skjønner sitt eget beste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir selvfølgelig spekulasjoner, men når man vet at å lade helt opp hver gang vil slite mer på batteriet enn å holde seg under 90%, så er det mye som tilsier at fabrikken har opplevd dette med stadig fullading som et problem. Mange setter jo bilen på lading hver gang den står i garasjen, slik at man har 100% kapasitet til rådighet til enhver tid.

får advarsel om at det er dårlig for batteriet hvis man gjør dette mer enn én gang.

 

Vi lader ved behov, men har satt topp til ca 80% daglig. Klart, strupes rekkevidden pga "beskyttelse" så vil jo 80 bli 70, og 90 bli 100 så da er vel ikke 100 like "farlig" likavæl.

 

Vi har til nå bare fått strupet SuC, og det er jo nesten verre enn å heller bare miste rekkevidde. Resultatet er 15-20min lengre ladestopp på SuC pga under 50kW fra 50% SOC. Når vår tesla lader fra 50% og opp har vår i3 plutselig høyere hastighet på hurtiglader med sine 45-50kW. Jævla irritabelt og lite koselig med denne bilen på langtur. Sure unger og sur kjerring.

 

Blir det ingen løsning på det er dette vår vår første og siste Tesla. Ingen poeng å kjøpe slik bil hvis alt faller sammen på Teslas initiativ helt ut av det blå.

Endret av Klykken-
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gradvis degradering er ikke dekket av garantien. Daglig ladegrense kan velges mellom 50 og 90%. Jeg tror folk flest ser egeninteressen i å holde daglig lading i det området. Personlig velger jeg å å sette ladegrensa ved 70 eller 80% i det daglige. 100% brukes kun noen få ganger i året når jeg har et absolutt behov for det. Det trengs ikke noe overformynderi/rekkeviddetyveri. Det plutselige tyveriet er noe helt annet enn den gradvise degraderinga som ikke dekkes av garantien. Rekkeviddetyveriet handler nok om noe helt annet enn overformynderi ovenfor bileiere som ikke skjønner sitt eget beste.

I manualen til min bil (E-NV200 Evalia) står det at bilen ikke må stå lagret med SoC over 80% fordi det kan skade batteriet over tid.

Mulig Nissan har lagt inn en veldig konservativ BMS i Leaf for å slippe batteri degradering innen garantitiden og lar heller kunden få lengere ladetider og redusert ladehastighet ved varme batterier en å i ettertid få et lignende problem.

Jeg spekulerer naturligvis her men føler kanskje at dette er noe av grunnen med tanke på at de har kjipet på kjølinga.

Lenke til kommentar

perpyro: Tesla skal heller ikke stå lagret med 100% over tid. Anbefalingen var inntil i fjor(?) å kun lade opp til maks 80% i det daglige, men ble endret til maks 90% av en eller annen grunn. Det betyr ikke at man aldri skal lade opp til 100%. Det gjelder bare å unngå å 100% i det daglige og ved lagring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...