Gå til innhold

Tesla saksøkes etter rekkevidde-kutt


Anbefalte innlegg

-Og som vanlig konkluderer mange før man har satt seg skikkelig inn i saken! For ordens skyld, Tesla er (og har vært) relativt elendige på å kommunisere, både i saker som denne og i en del andre saker. Innen Tesla-sfæren finnes det en mann som heter Jason Hughes, som er kjent for å ha metoder for å få tak i Tesla sine software oppdateringer, og å dekompilere koden for å se hva som faktisk foregår. Han sier at koden han har funnet i den programvareoppdateringen dette gjelder, samt faktiske data fra biler som har opplevd problemet, og kommunikasjon med grupperinger i Tesla sine engineering-avdelinger tyder på at Tesla har lagt inn kode for å finne en spesifikk, veldig alvorlig feil i batteriet, og lagt inn at dersom denne feilen oppstår, skal kapasitet reduseres. Feilen de har lett etter ble ikke funnet, men en helt annen feil, langt mindre kritisk, ble funnet, og patchen deres reduserte kapasiteten på disse bilene ved en feil. Dette er med andre ord egentlig en "bug" fra Tesla sin side, og de jobber med å få rettet den. Ref: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/page-83 (kommentaren til wk057, aka Jason)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla har vel også en skjult kapasitet som holdes tilbke. F.eks så mener jeg å huske at Model 3 long range har 80,5 kw brutto og 75 Netto. Jeg tror at dette er en ganske alminnelig stor buffer, sammenlignet med andre biler.

Den skjulte kapasiteten er ikke praktisk tilgjengelig. For brukeren har det ingenting å si om den er 1 eller 1000 kWh. Den er like utilgjengelig likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi får se.

Men hva sier det om selskapet hvis de slipper en slik oppgradering med en så alvorlig feil?

Det rare er jo å lage en bug, også ikke si at det kun er en bug - at man kan slappe av fordi det vil fikses om kort tid? 

Enig! Kommunikasjonen her er absolutt ikke bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Det var aldri 85 kWh utnyttbart i utgangspunktet, kun rundt 77.

- Advarselen om å aldri gå under 5% batterikapasitet (fordi bilen kan stoppe uten forvarsel selv om det står mer enn 0 km igjen), gjør at de siste 5% i praksis ikke er utnyttbare.

Tror ikke folk ble bare lovet batteri på 85kWh men 85kWh batteri med 480km rekkevidde. Så lenge batteriet er fysisk på 85kWh og rekkevidden er/har blitt degradert som forespeilet så har en vel lite å klage på.

Lenke til kommentar

Vi får se.

Men hva sier det om selskapet hvis de slipper en slik oppgradering med en så alvorlig feil?

 

Med en så alvorlig feil? Dette har skjedd på en liten andel av bilene som er ute der, så jeg vet ikke helt om det kunne vært oppdaget via vanlig test-prosedyrer. Da måtte man hatt en bil i testflåten som faktisk har den feilen som man ikke visste eksisterte. De kunne hatt flaks med testingen, selvfølgelig, men det hadde de tydeligvis ikke. På software som kontrollerer en hel bil med alle undersystemer, vil jeg ikke kalle dette en "alvorlig feil"? Folk har mistet noen kilometers rekkevidde, det høyeste tallet jeg har hørt (og det kan godt være jeg ikke har hørt godt nok etter) er ca fem mil. Tesla sine hurtigladere står i 10 - 20 mils avstander i de landene de er representert, sånn at dette i praktisk bruk normalt ikke påvirker brukerne. (Men selvfølgelig har folk grunn til å reagere når de putselig mister denne rekkevidden uten logisk årsak.) Det er ikke sånn at de har mistet bremsene, styringen har blitt ustabil, bilen kan plutselig stoppe, eller noe sånt. -Så et (nå antatt midlertidig) tap av noen kilometers rekkevidde kan vel knapt anses som "alvorlig feil"? -Kommunikasjon omkring dette, er dog særdeles dårlig, det vil jeg ikke unnskylde!

Lenke til kommentar

Så lenge jeg ikke kan sette meg i opptanket bil og kjøre tre timer, la den stå tre dager i hva som helst slags klima og så kjøre hjem igjen (nei, jeg tar ikke pause på så kort tur) passer det best med forbrenningsbil.

Jeg føler vel også teknikken (på tross av kjipe pekeskjermer i stedet for en ordentlig knott) ikke er moden så lenge man ikke bare kan plugge den inn når man vil og bare la den stå til den er ferdig uten å tenke på kapasitet før og nå. Den ene bilen min rommer 85 liter, og det har den gjort siden 90-tallet.

Lenke til kommentar

Med en så alvorlig feil? Dette har skjedd på en liten andel av bilene som er ute der, så jeg vet ikke helt om det kunne vært oppdaget via vanlig test-prosedyrer. Da måtte man hatt en bil i testflåten som faktisk har den feilen som man ikke visste eksisterte. De kunne hatt flaks med testingen, selvfølgelig, men det hadde de tydeligvis ikke. På software som kontrollerer en hel bil med alle undersystemer, vil jeg ikke kalle dette en "alvorlig feil"? Folk har mistet noen kilometers rekkevidde, det høyeste tallet jeg har hørt (og det kan godt være jeg ikke har hørt godt nok etter) er ca fem mil. Tesla sine hurtigladere står i 10 - 20 mils avstander i de landene de er representert, sånn at dette i praktisk bruk normalt ikke påvirker brukerne. (Men selvfølgelig har folk grunn til å reagere når de putselig mister denne rekkevidden uten logisk årsak.) Det er ikke sånn at de har mistet bremsene, styringen har blitt ustabil, bilen kan plutselig stoppe, eller noe sånt. -Så et (nå antatt midlertidig) tap av noen kilometers rekkevidde kan vel knapt anses som "alvorlig feil"? -Kommunikasjon omkring dette, er dog særdeles dårlig, det vil jeg ikke unnskylde!

Vet du faktisk at det er skjedd på kun en liten andel biler?

Og vet du med sikkerhet hva tapet i rekkevidde består i?

 

Du skriver noen km, og så nevner 5 mil..... 5 mil er mer enn noen km og er betydelig! Det er absolutt en alvorlig feil hvis det gjelder for ganske mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og menigheten er i full gang med å forsvare dette. Må le.

 

Kan ikke se at noen forsvarer denne saken. Av oss som er rammet på den ene (redusert rekkevidde) og/eller andre (redusert SuC) måten, er dette selvsagt 100% uakseptabelt. Det bør rettes opp i rimelig kjapt.

Du har ikke lest kommentarfeltet?

Lenke til kommentar

Vet du faktisk at det er skjedd på kun en liten andel biler?

Og vet du med sikkerhet hva tapet i rekkevidde består i?

 

Du skriver noen km, og så nevner 5 mil..... 5 mil er mer enn noen km og er betydelig! Det er absolutt en alvorlig feil hvis det gjelder for ganske mange.

 

Ja, jeg vet at det gjelder en liten andel biler. Det er kun 85 kWh - batteri det er rapportert på, og et klart mindretall av disse batteriene. Det høyeste tallet jeg har hørt, er fem mil, de fleste jeg har hørt om ligger langt under det. For folk som ikke har erfaring med daglig bruk av elbil kan selvfølgelig 5 mil høres mye ut, det er tross alt over 10% av opprinnelig rekkevidde på bilen. I praksis utgjør det dog mye mindre praktisk betydning for de aller fleste, ettersom det svært sjeldent er akkurat disse fem milene som avgjør om man velger den ene eller den andre ladestasjonen. -Men selvfølgelig, det skjer helt sikkert, og det er jo godt at Tesla jobber med å få på plass denne rekkevidden igjen. De fleste elbilprodusenter garanterer minst 70% gjenværende kapasitet på batteriet etter åtte år. Selv med dette tapet, ville man fremdeles vært godt innenfor denne garantien (som Model S og X forøvrig ikke har), og som realistisk sett burde være forventningen til de som kjøpte bilen i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Mer interessant å se gubbeklubben grei hyle og bære seg i ethvert kommentarfelt med mantraet hvor ille elbiler er.

Hilsen person med sliten Nissan Leaf.

Elbiler er da ikke ille. Og elbiler av typen Leaf er jo meget fornuftige biler. Men du hadde vel blitt irritert om Nissan plutselig hadde skrudd ned kapasiteten på batteriet ditt med en del prosent? Eller mener du det er helt greit?

Lenke til kommentar

Elbiler er da ikke ille. Og elbiler av typen Leaf er jo meget fornuftige biler. Men du hadde vel blitt irritert om Nissan plutselig hadde skrudd ned kapasiteten på batteriet ditt med en del prosent? Eller mener du det er helt greit?

Nissan Leaf mister vel 5% kapasitet i året siden batteriet mangler kjøling og varming.

 

Så man mister nok minst like mye der - men kan ikke klage siden Nissan sier det skal være slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke folk ble bare lovet batteri på 85kWh men 85kWh batteri med 480km rekkevidde. Så lenge batteriet er fysisk på 85kWh og rekkevidden er/har blitt degradert som forespeilet så har en vel lite å klage på.

85 kWh batteriet har aldri vært 85 kWh etter noen som helst målestokk. Rå-kapasiteten var på sitt beste 81,5 kWh. Men i og mned at de markedsførte 85 kWh ut mot kunde (ikke som teknisk spesifikasjon i kontrakten med batterileverandøren) så burde også det være den kapasiteten kunden ser i praksis. Nå taler jeg sikkert på vegne av litt for mange her, men kundene er ikke interessert i teoretiske kapasiteter de aldri får tak i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos branner av elbiler/batteri. Har det vært andre tilfeller enn en Hyundai Kona av andre merker enn Tesla?

Ja det har vært en del. Spesielt Leaf, men det er ikke like clickbait i media så da skrives det heller ikke så mye om det og hvert tilfelle blir gjerne en lokal notis i stedet for en bølge som ruller over medieverden.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet at det gjelder en liten andel biler. Det er kun 85 kWh - batteri det er rapportert på, og et klart mindretall av disse batteriene. 

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/page-148

Nå er det jo en ny patch ute, og folk har nå i tillegg mistet ladehastighet, samtidig som rekkevidden ikke er kommet tilbake. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

85 kWh batteriet har aldri vært 85 kWh etter noen som helst målestokk. Rå-kapasiteten var på sitt beste 81,5 kWh. Men i og mned at de markedsførte 85 kWh ut mot kunde (ikke som teknisk spesifikasjon i kontrakten med batterileverandøren) så burde også det være den kapasiteten kunden ser i praksis. Nå taler jeg sikkert på vegne av litt for mange her, men kundene er ikke interessert i teoretiske kapasiteter de aldri får tak i.

Batteriet burde selvfølgelig være 85 kWh men om Tesla har 100 kWh batteri med utrolig dårlige motorer som gir 500km rekkevidde eller 85 kWh batteri med helt supre motorer som gir 500km rekkevidde så tror jeg ikke kunden bryr seg så mye om størrelsen på batteriet.

Lenke til kommentar

 

Vet du faktisk at det er skjedd på kun en liten andel biler?

Og vet du med sikkerhet hva tapet i rekkevidde består i?

 

Du skriver noen km, og så nevner 5 mil..... 5 mil er mer enn noen km og er betydelig! Det er absolutt en alvorlig feil hvis det gjelder for ganske mange.

 

Ja, jeg vet at det gjelder en liten andel biler. Det er kun 85 kWh - batteri det er rapportert på, og et klart mindretall av disse batteriene. Det høyeste tallet jeg har hørt, er fem mil, de fleste jeg har hørt om ligger langt under det. For folk som ikke har erfaring med daglig bruk av elbil kan selvfølgelig 5 mil høres mye ut, det er tross alt over 10% av opprinnelig rekkevidde på bilen. I praksis utgjør det dog mye mindre praktisk betydning for de aller fleste, ettersom det svært sjeldent er akkurat disse fem milene som avgjør om man velger den ene eller den andre ladestasjonen. -Men selvfølgelig, det skjer helt sikkert, og det er jo godt at Tesla jobber med å få på plass denne rekkevidden igjen. De fleste elbilprodusenter garanterer minst 70% gjenværende kapasitet på batteriet etter åtte år. Selv med dette tapet, ville man fremdeles vært godt innenfor denne garantien (som Model S og X forøvrig ikke har), og som realistisk sett burde være forventningen til de som kjøpte bilen i utgangspunktet.

Jeg tror du prøver litt for hardt.

 

Å miste ytterlige 5 mil på ett batteri som allerede har tapt seg i 6 år ER betydelig.

 

Å prøve å late som at det ikke har noe praktisk betydning er som å si at alle som kjøpte Tesla Model S 100kWh egentlig skulle kjøpt 75kWh versjonen.

 

Folk betaler ikke nesten 200 000kr ekstra for bilen om det ikke hadde noe praktisk betydning....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...