Gå til innhold

Søndagsåpne butikker. Hva skjedde?


Anbefalte innlegg

Til alle som er for/nøytrale til om butikkene bør være åpne på søndager:

Er det ikke greit at hele familien har fri lørdag og søndag, og derfor kan ha litt kvalitetstid sammen? At de fleste venner har fri lørdag og søndag, så man kan finne på noe morsomt sammen? At man har to faste dager i uken der man vet at man kan slappe litt av?

Dere er klar over at om butikkene får lov til å holde åpent på søndager (da vil de fleste gjøre det) vil føre til at vi kommer farlig nær en utradering av helgen? Da vil det bli mer og mer normalt at også andre yrkesgrupper må belage seg på å jobbe lørdager og søndager, og plutselig blir det vanskelig å finne dager det passer å samle familien eller venner.

Ettersom flere og flere jobber også i det som tidligere var kjent som "helgen", så vil også flere og flere firma føle seg forpliktet, eller "bli tvunget" til å være tilgjengelig også disse dagene da samarbeidspartnere og kunder (i denne sammenheng andre firma) trenger tilgang til deres tjenester hele uken.

Til slutt er helgen borte, og å ha en fast familiedag, eller en dag da du vet at mange av dine venner har fri, er bare å glemme.

Synes dere det er greit?

Vi er kanskje på vei dit uansett, men jeg vil gjerne at vi forsøker å bremse denne utviklingen noe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 time siden):

Hele familier kan ha fri samtidig, med litt planelegging, hvor de bruker feriedagene på de samme dagene.

Det kommer an på mange faktorer, om det lar seg gjøre, og ofte viser det seg å være vanskelig. Da er det bedre å ha en eller to faste dager i uken hvor de vet at de har fri nesten uansett.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 time siden):

Det kommer an på mange faktorer, om det lar seg gjøre, og ofte viser det seg å være vanskelig. Da er det bedre å ha en eller to faste dager i uken hvor de vet at de har fri nesten uansett.

Men dette vet de ikke om en av de jobber i ett yrke som jobber på søndager, og det er mange av de.
Men, de jobber ikke alle søndager.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Nukleosid said:

Til alle som er for/nøytrale til om butikkene bør være åpne på søndager:

Er det ikke greit at hele familien har fri lørdag og søndag, og derfor kan ha litt kvalitetstid sammen? 

Hva får deg til å tro at resten av familien har fri lørdag og søndag? Det er en forsvinnende liten andel personer som blir berørt om dagligvarebutikker har åpen søndag. Det er enormt mange flere som allerede jobber søndag i andre yrker. 

Det er jo heller ikke slik at ansatte må jobbe hver søndag. 

Jeg mener et akseptabelt kompromiss er at det blir frivillig å ta søndagsvakter. Klarer ikke butikken skaffe nok frivillige så får de holde stengt den søndagen. Personlig tror jeg det aldri kommer til å skje, det er plenty nok folk som ønsker litt ekstra penger. 

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (12 timer siden):

Hva får deg til å tro at resten av familien har fri lørdag og søndag? Det er en forsvinnende liten andel personer som blir berørt om dagligvarebutikker har åpen søndag. Det er enormt mange flere som allerede jobber søndag i andre yrker. 

Det er nok vanskeleg å finne gode tal på dette. Men i følge SSB sine undersøkingar så oppgir 25% at dei jobbar på søndagar, av disse er det 10% som jobbar regelmessig på søndagar og 15% som jobbar søndagar av og til.

Sjølv om eg tek utgangspunkt i det største talet på 25% som jobbar på søndagar så er det slik at det ikkje er lov å jobbe meir enn anna kvar søndag (dei fleste i denne gruppa jobbar nok ein turnus der dei berre jobbar kvar fjerde søndag eller sjeldnare), men om vi tek utgangspunkt i at 25% jobbar søndagar anna kvar veke så tilseier det at på ein ordinær søndag så er det ca 12,5% av arbeidsstokken som er på jobb.
Realistisk sett er det langt mindre sidan 2/3 av dei som jobbar på søndagar oppgir at dei ikkje jobbar så ofte på søndagar. Merk også at i denne statistikken så er det også innrekna alle dei som har passiv tilkallingsvakt på søndagar. Dei skal telle med fordi dei får betalt for kvar sjuande time når dei har beredskapsvakt sjølv om dette er passiv heimevakt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (13 timer siden):

Det er enormt mange flere som allerede jobber søndag i andre yrker. 

Det er jo heller ikke slik at ansatte må jobbe hver søndag. 

Jeg mener et akseptabelt kompromiss er at det blir frivillig å ta søndagsvakter. Klarer ikke butikken skaffe nok frivillige så får de holde stengt den søndagen. Personlig tror jeg det aldri kommer til å skje, det er plenty nok folk som ønsker litt ekstra penger. 

Det er ikke "enormt mange flere som allerede jobber søndag i andre yrker". Det er en helt feil påstand. Ser en annen antar maks 12,5%, inkludert bak/hjemmevakter.

Nei, man må ikke jobbe hver søndag, men det kan være vanskelig å få arbeidsgiver til å gi deg fri akkurat de søndagene som resten av familien/vennegjengen din har fri.

Hvis det blir slik at butikkene kan ha åpent på søndager, så er det ikke noen regel som krever at butikkene kun gir søndagsvakter til frivillige. Hele arbeidsstokken kan bli tatt med i en turnus hvor man må jobbe søndager, og blir det vanlig at butikkene kan ha åpent søndager, kan det bli i nærheten av "lørdagstilstander" slik at det må være flere på jobb pr. butikk enn i de butikkene som er åpent på søndager i dag.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Nukleosid said:

Det er ikke "enormt mange flere som allerede jobber søndag i andre yrker". Det er en helt feil påstand. Ser en annen antar maks 12,5%, inkludert bak/hjemmevakter..

Kanskje ikke enormt mange flere, men det er utvilsomt veldig mange flere. Dagligvarebutikker utgjør langt færre årsverk enn feks helsevesenet som er bare én av mange andre næringer som jobber søndag.

Søndagsåpne butikker vil kreve svært få ansatte på jobb, siden det antagelig vil være den minst travle dagen i uken, og vi nå har selvbetjente kasser etc. Det er heller ikke slik at alle butikker vil ha søndagsåpent. 

Totalt sett utgjør det svært få ekstra personer som må jobbe søndag om dette blir lovlig. Om vi tar som utgangspunkt at 12,5% jobber søndag nå, er det ikke utenkelig at det selv med søndagsåpne butikker fortsatt vil være under 15%.

Med kompromisset om frivillighet mente jeg naturligvis at det ble lovfestet.

Edit: jeg må understreke at jeg altså kun snakker om dagligvarer, ikke andre butikker. 

Endret av John-B
Lenke til kommentar
On 4/18/2022 at 10:16 PM, Dubious said:

Men dette vet de ikke om en av de jobber i ett yrke som jobber på søndager, og det er mange av de.
Men, de jobber ikke alle søndager.

Helt riktig. Her måtte jeg jobbe på langfredag og en annen i boligen måtte jobbe på søndagen. I tillegg kan ikke alle i familien ta sommerferie samtidig i fellesferien. Kanskje 1 uke sammen.

Det er ikke unormalt i dagens samfunn og har vært slik i flere tiår allerede.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (14 minutter siden):

Dagligvarebutikker utgjør langt færre årsverk enn feks helsevesenet som er bare én av mange andre næringer som jobber søndag.

 

Hvor stor er differansen i antall årsverk? Kunne være interessant å vite. 

Forøvrig fremstår argumentasjonen litt selvmotsigende. Du erkjenner egentlig at det er en ulempe med søndagsarbeid, men prøver å forsvare det ved å argumentere for at det ikke gjelder så veldig mange. Hadde du argumentert imot søndagsåpent hvis det gjaldt 500 000 mennesker, og i så fall hvorfor?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (15 minutter siden):

Hvor stor er differansen i antall årsverk? Kunne være interessant å vite. 

Forøvrig fremstår argumentasjonen litt selvmotsigende. Du erkjenner egentlig at det er en ulempe med søndagsarbeid, men prøver å forsvare det ved å argumentere for at det ikke gjelder så veldig mange. Hadde du argumentert imot søndagsåpent hvis det gjaldt 500 000 mennesker, og i så fall hvorfor?

Det er ikke tvil om at det er «mange» som jobbe i dagligvare. Hvis det blir frislipp på søndagsåpne butikker så vil det antagelig (fram til automatisering evt overtar) bli et betydelig antall som jobber i dagligvare på søndager.

Jeg stusser litt over at akkurat matbutikk-arbeidere må forskånes over å jobbe på søndager (enten de vil eller ei) mens jeg ikke har sett noen tilsvarende bekymring for de som jobber på hagesentre, med utkjøring av take away og en haug av andre «ukritiske» tjenester.

Er det bare at det er vanskeligere å reversere noe som allerede er åpnet, eller er det noe annet som skiller disse?

Videre så lurer jeg på om den reelle bemanningen i en Brustadbu er så mye lavere enn i en normal butikk, eller om hensikten primært er å gjøre det mindre attraktivt å handle der (og dermed å holde åpent).

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Helt enig @knutinh. Jeg tenker at hele saken bærer preg av å ikke ha blitt opodatert om samfunnsituasjonen siden 90 -tallet.

Eller at det er en type "vernet bedrift" i dagens samfunn. 

Hvor mange av de som jobber i dagligvare er fagorganisert? Hvor mange pizzabud og it-utviklere er det?

-k

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (På 18.4.2022 den 18.51):

Til alle som er for/nøytrale til om butikkene bør være åpne på søndager:

Er det ikke greit at hele familien har fri lørdag og søndag, og derfor kan ha litt kvalitetstid sammen? At de fleste venner har fri lørdag og søndag, så man kan finne på noe morsomt sammen? At man har to faste dager i uken der man vet at man kan slappe litt av?

Dere er klar over at om butikkene får lov til å holde åpent på søndager (da vil de fleste gjøre det) vil føre til at vi kommer farlig nær en utradering av helgen? Da vil det bli mer og mer normalt at også andre yrkesgrupper må belage seg på å jobbe lørdager og søndager, og plutselig blir det vanskelig å finne dager det passer å samle familien eller venner.

Ettersom flere og flere jobber også i det som tidligere var kjent som "helgen", så vil også flere og flere firma føle seg forpliktet, eller "bli tvunget" til å være tilgjengelig også disse dagene da samarbeidspartnere og kunder (i denne sammenheng andre firma) trenger tilgang til deres tjenester hele uken.

Til slutt er helgen borte, og å ha en fast familiedag, eller en dag da du vet at mange av dine venner har fri, er bare å glemme.

Synes dere det er greit?

Vi er kanskje på vei dit uansett, men jeg vil gjerne at vi forsøker å bremse denne utviklingen noe.

100% enig. 

Takk for at du avslørte de folkene som hyler etter "butikkåpne" søndage.. 

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (På 18.4.2022 den 18.51):

Synes dere det er greit?

Vel, for å svare direkte på det jeg antar du mente som et retorisk spørsmål: ja, det er helt greit for meg. Hvilke to dager i uken jeg har fri på er revnende likegyldig, det er for meg faktisk en fordel hvis jeg har fri en dag der alt annet har åpent som normalt. Av alle yrkesaktive mennesker jeg kjenner så jobber mange av dem turnus og skift (og dermed helger) uansett, så hele dette skillet mellom ukedag og helg blir mer og mer kunstig.

Helg er nå til dags ikke «da alle har fri», det er «da alt blir vanskeligere å få gjort siden veldig mye er stengt».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (14 timer siden):

Kanskje ikke enormt mange flere, men det er utvilsomt veldig mange flere. Dagligvarebutikker utgjør langt færre årsverk enn feks helsevesenet som er bare én av mange andre næringer som jobber søndag.

Søndagsåpne butikker vil kreve svært få ansatte på jobb, siden det antagelig vil være den minst travle dagen i uken, og vi nå har selvbetjente kasser etc. Det er heller ikke slik at alle butikker vil ha søndagsåpent. 

Totalt sett utgjør det svært få ekstra personer som må jobbe søndag om dette blir lovlig. Om vi tar som utgangspunkt at 12,5% jobber søndag nå, er det ikke utenkelig at det selv med søndagsåpne butikker fortsatt vil være under 15%.

Med kompromisset om frivillighet mente jeg naturligvis at det ble lovfestet.

Edit: jeg må understreke at jeg altså kun snakker om dagligvarer, ikke andre butikker. 

Ettersom du kun snakker om dagligvarer, så kan jeg informere om at hvis det blir åpnet for at butikker kan holde åpent på søndag, så kommer det til å bli langt flere enn bare dagligvarebutikker som må holde åpent på søndager enten de vil eller ikke (ja, må, for å kunne konkurrere med de som begynner med å holde åpent på søndager). De færreste andre typer butikker har av åpenbare grunner ikke automatiserte kasser, de må ha betjening som om det var en lørdag (blir søndag en ukedag vil de ligne veldig på lørdager), og da snakker vi om en betydelig andel flere årsverk enn helsevesenet.

Lovfestet at søndagsarbeid skal være frivillig? Akkurat det forslaget har du ikke tenkt mye over.

 

knutinh skrev (14 timer siden):

Det er ikke tvil om at det er «mange» som jobbe i dagligvare. Hvis det blir frislipp på søndagsåpne butikker så vil det antagelig (fram til automatisering evt overtar) bli et betydelig antall som jobber i dagligvare på søndager.

Jeg stusser litt over at akkurat matbutikk-arbeidere må forskånes over å jobbe på søndager (enten de vil eller ei) mens jeg ikke har sett noen tilsvarende bekymring for de som jobber på hagesentre, med utkjøring av take away og en haug av andre «ukritiske» tjenester.

Er det bare at det er vanskeligere å reversere noe som allerede er åpnet, eller er det noe annet som skiller disse?

Videre så lurer jeg på om den reelle bemanningen i en Brustadbu er så mye lavere enn i en normal butikk, eller om hensikten primært er å gjøre det mindre attraktivt å handle der (og dermed å holde åpent).

Igjen snakker dere kun om dagligvare, selv om det helt åpenbart ikke bare blir dagligvare som velger å holde åpent på søndager hvis de får lov. Når det gjelder det med å forskåne butikkmedarbeidere med å jobbe søndager, så søkte de og valgte denne jobben med det i tankene at det var stengt på søndager. For min del kunne mange andre ikke-kritiske samfunnstjenester holdt stengt på søndag, og jeg vil i første omgang gjerne bremse utviklingen med å gjøre søndag til en hvilken som helst ukedag... av grunner jeg har påpekt i tidligere innlegg.

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (3 timer siden):

Ettersom du kun snakker om dagligvarer, så kan jeg informere om at hvis det blir åpnet for at butikker kan holde åpent på søndag, så kommer det til å bli langt flere enn bare dagligvarebutikker som må holde åpent på søndager enten de vil eller ikke (ja, må, for å kunne konkurrere med de som begynner med å holde åpent på søndager).

Du gjentar dette hele tiden, men har du noe fakta å backe opp dette?

Jeg bodde i Sverige på midten av 90-tallet.  På stedet der jeg bodde var det 3 matvarebutikker.  I kjelleren på den ene var det også en jernvareforretning eid av matvarebutikken.  

2 av matvarebutikkene valgte å holde åpent på søndager, mens den 3. valgte å holde stengt.  Jernvaren tilhørte en av matvarebutikkene som valgte å holde åpent, men denne var stengt på søndag.

Slik hadde de holdt det gående i 15 år.

Hvorfor tror du det vil være annerledes i Norge?

Lenke til kommentar
covah skrev (23 timer siden):

2 av matvarebutikkene valgte å holde åpent på søndager, mens den 3. valgte å holde stengt.  Jernvaren tilhørte en av matvarebutikkene som valgte å holde åpent, men denne var stengt på søndag.

Mulig det vil være slik på mindre steder, men i byer og på kjøpesentre vil det nok se annerledes ut. En god del ting, som handlemønster, jobbtider og slikt, har også endret seg mye de siste 30 årene.

Konkurransen har også blitt større mellom butikkene, slik at om den tredje matbutikken valgte å holde stengt på søndager i dag, ville den mistet så mye av lørdagsomsetningen (som blir forskjøvet til søndag) at de kunne gått konkurs.

 

Et eksempel er Danmark, hvor søndagsåpne butikker har omsetning på søndager som ligner på lørdag. I denne artikkelen tilskrives søndagsåpne butikker en del av skylden for at mange småbutikker må legge ned.

"Det kan være liberaliseringen av åpningstidene, planlovgivning, grensehandel og netthandel. Men det er ingen tvil om at de nye åpningstidene har stor betydning"

 

For kundene i Danmark liker søndagsåpne butikker.

"For den hektiske familie med to foreldre i full jobb har søndagsåpne butikker vært en velsignelse"

"Jeg synes det er deilig å handle på søndager, fordi da har man litt bedre tid. Man kan ha med barna uten at de er alt for trette"

 

Mens de ansatte fortviler:

"Vær så snill... la oss ha en fridag! En dag da naboer, familie og venner også har fri, og man kan fokusere på å ta vare på det sosiale og ikke trenge å tenke på innkjøp og shopping."

"Søndagsåpne butikker er bare tull, da mange er åpne 16 timer i døgnet fra før. Kanskje politikere snart burde prøve å jobbe turnus, og ha ei slik uke?"

"-For oss som jobber i butikk, blir den ene dagen vi har med familien ødelagt. Ingen kvalitetsdag med barna."

Merk også at det ble slik for bare tre år siden i Danmark da denne artikkelen ble skrevet (2015), slik at de som svarte nok hadde søkt og takket ja til en jobb der man ikke så for seg å måtte jobbe søndager. Over tid vil det nok bli flere som søker med viten om at man må jobbe søndager ettersom mange slutter da de ikke ønsker å jobbe søndager, og det har da også forsvunnet 13.200 fulltidsstillinger, til fordel for 34.700 deltidsstillinger.

Det poengteres også at det er vanskelig å få faglært personale til å jobbe søndager, slik at man stort sett møter studenter og deltider med få timer bak disken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...