Gå til innhold

Søndagsåpne butikker. Hva skjedde?


Anbefalte innlegg

Norolf skrev (31 minutter siden):

Og jeg er sterk imot dette! Da er også dette et argument. De ansatte i butikkene skal ikke tvinges til søndagsarbeid til fordel for noen bortskjemte og overpriviligerte som selv anser seg for god til å sitte bak disken i REMA 2000 men gjerne skal ble ekspedert døgnet rundt av disse underdogene.

Jeg er ikke for å tvinge noen til noe som helst. Vi bør fortsette å ha god beskyttelse av arbeidere i Norge, og en politikk som aktivt prøver å unngå for store økonomiske ulikheter.

Når vi får lønn så er det kompensasjon for ulempen med å jobbe. Jeg tror at noen har glemt det i all vår velstand. Det er mang ting man kunne ha gjort om lønna bare trillet inn på konto uten at vi måtte jobbe. Foreldre og besteforeldre kunne være med barna hele dagen. Friluftsmennesker kunne ha vært på tur 24/7. Kulturinteresserte kunne ha reist fra by til by i Europa på konserter og utstillinger. Jeg er heldig og har en jobb som jeg finner spennende, men hvis jeg overhodet ikke hadde noe økonomisk insentiv til å gå på jobb? Jeg hadde kanskje jobbet mindre. Og antagelig kuttet ut alle møter jeg ikke likte. Og endel obligatorisk trening og sertifisering.

 

Når jeg er inne på den enorme lokale kiwi-butikken til odde tider så ser jeg ofte bare en ansatt: dama i kassen. Når jeg handler på meny så bruker jeg konsekvent automat-kassene. Så lenge Norge har studenter, arbeidsledige og pensjonister som gjerne kunne ha tenkt seg å spe på inntekten litt ved å gjøre litt jobbing så synes dette ikke å være et problem. Motstanden er primært basert på en nedlatende holdning til andre mennesker. "Hvis jeg klarer å gå opp på en topp til ski, så skal jammen alle andre klare det. Ikke f... om de skal få lov til å kjøre snøscooter":

Sitat

Fordi de er for late å sørge for å handle på 6 av 7 dager i uken....

Jeg hevder ikke at jeg forstår alle andre menneskers behov og motiver. Noen kan være i en helt annen livssituasjon enn meg. Jeg prøver å være åpen for at andre mennesker med andre behov kan leve fine liv uten at de må leve som meg. Derfor er "liberal" en verdi jeg prøver å ha som en rød tråd igjennom livet mitt. Har du lyst på silikonpupper? Kjør på. Vil du gifte deg med 3-menningen din? Kjør på. Vil du bo sammen med 12 katter? Kjør på. Foretrekker du å gå i my little pony kostyme når du har sex? Kjør på.

Utgangspunktet og målet bør være at det meste er lov. Bare når utøvelse av min frihet medfører et vesentlig inngrep i din frihet (eller andre kritiske mål for samfunnet) kan det rettferdiggjøres å ta fra meg frihet. Hvis jeg liker å blogge om lokasjonen til Norske militær-installasjoner så har det så store konsekvenser for landet at jeg ikke kan få lov til det. Hvis jeg føler for å øve med sekkepipe-trioen min på terrassen min rett utenfor soveromsvinduet ditt tidlig tirsdag morgen så har det så store konsekvenser for deg at jeg ikke kan få lov til det.

Jeg ser ikke at dette er et slikt tilfelle. Vi tillater at ansatte på plantasjen selger hundemat og plastræl igjennom mye av påsken, at ansatte på bensinstasjonen selger melk og brød 24/7, at syklister for foodora forsyner oss med pizza nesten døgnet rundt og jeg ser ikke at noen butikk-ansatte skal nektes fra å jobbe på de kristnes hellige dag. For min del kan de gjerne få et solid helgetillegg - jeg er sikker på at mange studenter vil sette stor pris på det. Hvis det medfører at butikk-eier får større utgifter så står han fritt til å innføre mer automatisering (som Norge er veldig god på), å redusere størrelse/kvalitet/betjening på søndag, å øke prisene eller å holde stengt på søndag. Det er ikke min oppgave å bruke tvang for å instruere butikk-eiere i hvordan de best skal tjene penger, det følger av en liberal filosofi (samt sunt bondevett) at det må være deres ansvar. Vi har opptil flere butikkeiere her i Norge som har vist betydelig bedre kremmer-evner enn den jevne politiker (eller velger).

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Norolf said:

Og jeg er sterk imot dette! Da er også dette et argument. De ansatte i butikkene skal ikke tvinges til søndagsarbeid til fordel for noen bortskjemte og overpriviligerte som selv anser seg for god til å sitte bak disken i REMA 2000 men gjerne skal ble ekspedert døgnet rundt av disse underdogene. Fordi de er for late å sørge for å handle på 6 av 7 dager i uken....

Jeg ser dette. Etter 30 år med overarbeid i en umettelig bransje hvor ledelse og kunder sverger til "mye vil ha mer" ble jeg ganske lei av praksis hvor vi måtte finne oss i å plutselig måtte jobbe mens vi var på ferie eller en søndag eller annen helligdag hvor man hadde planlagt fri og lagt andre planer.

Så lenge det ikke er en frivillig vaktordning som godtgjøres tilsvarende på ugunstige dager og tidspunkter, vil det alltid være en stor ulempe å måtte bruke fritid på jobb.

Det er ikke bare i butikkbransjen hvor dette er en problemstilling som dukker opp hele tiden. Ledelsen vil ikke betale for vaktordninger men vil ha fleksibilitet i mannskapet. Etter at samfunnet har blitt stadig mer digitalisert siden 90-tallet har det vært en stor belastning ovenfor IT personell at man forventer opptid på tjenester 24/7.

Jeg hadde trodd at man hvertfall siste 10 år fikk ryddet opp i denne praksisen, men det er fortsatt sirkus mange steder med at man bare forventer at man skal kunne jobbe når som helst på minutters varsel. Og vi snakker ikke da bare renseannlegg, strømforsyninger og den slags samfunnskritiske tjenester.

Endret av Theo343
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Det er ikke bare i butikkbransjen hvor dette er en problemstilling som dukker opp hele tiden. Ledelsen vil ikke betale for vaktordninger men vil ha fleksibilitet i mannskapet. Etter at samfunnet har blitt stadig mer digitalisert siden 90-tallet har det vært en stor belastning ovenfor IT personell at man forventer opptid på tjenester 24/7.

Men det er vel ikke det vi primært snakker om her? Vil ikke søndagsåpne butikker bety mer eller mindre faste vaktlister hvor man jobber 0-100%, får utdelt dager som man evt kan bytte seg imellom, og tillegg som spesifisert i avtale?

Norge er vel ikke blitt som USA hvor det står en kø av desperate løsarbeidere utenfor porten som tar imot hva som helst på sparket.

IT-jobber er ofte definert som "særlig selvstendig stilling" og avlønnet fast. Å misbruke det til noe som i realiteten er en vaktordning høres ut som dårlig personal-politikk.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Men det er vel ikke det vi primært snakker om her? Vil ikke søndagsåpne butikker bety mer eller mindre faste vaktlister hvor man jobber 0-100%, får utdelt dager som man evt kan bytte seg imellom, og tillegg som spesifisert i avtale?

Norge er vel ikke blitt som USA hvor det står en kø av desperate løsarbeidere utenfor porten som tar imot hva som helst på sparket.

IT-jobber er ofte definert som "særlig selvstendig stilling" og avlønnet fast. Å misbruke det til noe som i realiteten er en vaktordning høres ut som dårlig personal-politikk.

-k

Enig i at det ikke er direkte sammenlignbart. Var mer at jeg forstår at man føle seg presset til å ta vakter man ellers ikke ville gjort. "Frivillig" er ikke alltid så frivillig når man sier nei. Og ja det er mye dårlig personalpolitikk.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 minutter siden):

Enig i at det ikke er direkte sammenlignbart. Var mer at jeg forstår at man føle seg presset til å ta vakter man ellers ikke ville gjort. "Frivillig" er ikke alltid så frivillig når man sier nei. Og ja det er mye dårlig personalpolitikk.

I IT-bransjen så er det gjerne en antagelse om at man er gift med jobben sin, mange har høy utdanning/ansvar. Og relativt godt betalt.

Jeg tror ikke at noen forventer at den jevne kassadame brenner for jobben sin på et nivå hvor hun stikker innom og rydder litt i hyllene på fritiden på en lørdag.

Men ja, hvis man endrer forutsetningene i en bransje (som i å tillate søndagsåpne butikker) så kan det skape et press om å jobbe søndager for noen som begynte i bransjen under andre forutsetninger.

På den andre siden så må vi alle være forberedt på endringer i løpet av karrieren. Inklusive langt mer fundamentale endringer som at «yrket ditt finnes ikke lengre», og håndtere det ved å tilpasse oss innenfor yrket eller bytte yrke.

Hvis de ansatte får 50% eller 100% påslag på lønna på søndager så vil det skape et naturlig insentiv for å utsette vask og hyllefylling til mandag, kjøre med redusert mannskap og automatisere (jeg kjenner ikke butikk-drift særlig godt).

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

I IT-bransjen så er det gjerne en antagelse om at man er gift med jobben sin, mange har høy utdanning/ansvar.

Ikke nødvendigvis høy utdanning men høy kompetanse og mye ansvar. Høy utdanning bør ikke være likestilt med høy lønn om kompetansen man trenger ikke læres i master graden.

Quote

Og relativt godt betalt.

Det er ikke alltid tilfelle. Men ant. bedre betalt enn de fleste kassadamer. Men lønn i 100% stilling fra 400.000 er ikke uvanlig i IT bransjen i dag.

Quote

Jeg tror ikke at noen forventer at den jevne kassadame brenner for jobben sin på et nivå hvor hun stikker innom og rydder litt i hyllene på fritiden på en lørdag.

Der er jeg enig men ofte i lavere lønnede stillinger, som du påpeker, så er helgetillegg meget ettertraktet. Jeg kjenner selv mange som helst kun vil ha helgevakter med flest mulig tillegg (natt, søndag, jul osv.)

Quote

Men ja, hvis man endrer forutsetningene i en bransje (som i å tillate søndagsåpne butikker) så kan det skape et press om å jobbe søndager for noen som begynte i bransjen under andre forutsetninger.

Selv om man alltid har de som ønsker disse vaktene så vil ikke de nødvendigvis alltid være tilgjengelig og det kan oppstå en slitasje på personalet som ikke ønsker å ha dem. Noe av dette kan sikkert løses med deltidsstillinger el.

Quote

På den andre siden så må vi alle være forberedt på endringer i løpet av karrieren. Inklusive langt mer fundamentale endringer som at «yrket ditt finnes ikke lengre», og håndtere det ved å tilpasse oss innenfor yrket eller bytte yrke.

Helt enig her. I enkelte yrker er konstant endring den eneste garantien. Det du blødde for å lære i går er ikke aktuelt i morgen og slik sett må man i noen yrker sitte på skolebenken og lære ny komplisert materie gjennom hele karrièren. Gjerne mens man samtidig jobber mot deadlines i prosjekter hele tiden på dager som fylles av ad-hoc. Crunch er nærmest normalen. I tillegg hvordan man jobber pga. endringskåt ledelse, man blir sjelden "komfortabel" særlig lenge. Men det var et sidespor.

Quote

Hvis de ansatte får 50% eller 100% påslag på lønna på søndager så vil det skape et naturlig insentiv for å utsette vask og hyllefylling til mandag, kjøre med redusert mannskap og automatisere (jeg kjenner ikke butikk-drift særlig godt).

Helt klart. Som nevnt før, det finnes de som hovedsaklig ønsker disse vaktene. Jeg er hverken for eller i mot søndagsåpne butikker men vet at andre yrkesgrupper allerede har denne belastningen og synes egentlig det er litt rart at enkelte arbeidsgrupper skal vernes mot det når store deler av samfunnet allerede gjør dette.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke for å tvinge noen til noe som helst. Vi bør fortsette å ha god beskyttelse av arbeidere i Norge, og en politikk som aktivt prøver å unngå for store økonomiske ulikheter.

Når vi får lønn så er det kompensasjon for ulempen med å jobbe. Jeg tror at noen har glemt det i all vår velstand. Det er mang ting man kunne ha gjort om lønna bare trillet inn på konto uten at vi måtte jobbe. Foreldre og besteforeldre kunne være med barna hele dagen. Friluftsmennesker kunne ha vært på tur 24/7. Kulturinteresserte kunne ha reist fra by til by i Europa på konserter og utstillinger. Jeg er heldig og har en jobb som jeg finner spennende, men hvis jeg overhodet ikke hadde noe økonomisk insentiv til å gå på jobb? Jeg hadde kanskje jobbet mindre. Og antagelig kuttet ut alle møter jeg ikke likte. Og endel obligatorisk trening og sertifisering.

 

Når jeg er inne på den enorme lokale kiwi-butikken til odde tider så ser jeg ofte bare en ansatt: dama i kassen. Når jeg handler på meny så bruker jeg konsekvent automat-kassene. Så lenge Norge har studenter, arbeidsledige og pensjonister som gjerne kunne ha tenkt seg å spe på inntekten litt ved å gjøre litt jobbing så synes dette ikke å være et problem. Motstanden er primært basert på en nedlatende holdning til andre mennesker. "Hvis jeg klarer å gå opp på en topp til ski, så skal jammen alle andre klare det. Ikke f... om de skal få lov til å kjøre snøscooter":

Jeg hevder ikke at jeg forstår alle andre menneskers behov og motiver. Noen kan være i en helt annen livssituasjon enn meg. Jeg prøver å være åpen for at andre mennesker med andre behov kan leve fine liv uten at de må leve som meg. Derfor er "liberal" en verdi jeg prøver å ha som en rød tråd igjennom livet mitt. Har du lyst på silikonpupper? Kjør på. Vil du gifte deg med 3-menningen din? Kjør på. Vil du bo sammen med 12 katter? Kjør på. Foretrekker du å gå i my little pony kostyme når du har sex? Kjør på.

Utgangspunktet og målet bør være at det meste er lov. Bare når utøvelse av min frihet medfører et vesentlig inngrep i din frihet (eller andre kritiske mål for samfunnet) kan det rettferdiggjøres å ta fra meg frihet. Hvis jeg liker å blogge om lokasjonen til Norske militær-installasjoner så har det så store konsekvenser for landet at jeg ikke kan få lov til det. Hvis jeg føler for å øve med sekkepipe-trioen min på terrassen min rett utenfor soveromsvinduet ditt tidlig tirsdag morgen så har det så store konsekvenser for deg at jeg ikke kan få lov til det.

Jeg ser ikke at dette er et slikt tilfelle. Vi tillater at ansatte på plantasjen selger hundemat og plastræl igjennom mye av påsken, at ansatte på bensinstasjonen selger melk og brød 24/7, at syklister for foodora forsyner oss med pizza nesten døgnet rundt og jeg ser ikke at noen butikk-ansatte skal nektes fra å jobbe på de kristnes hellige dag. For min del kan de gjerne få et solid helgetillegg - jeg er sikker på at mange studenter vil sette stor pris på det. Hvis det medfører at butikk-eier får større utgifter så står han fritt til å innføre mer automatisering (som Norge er veldig god på), å redusere størrelse/kvalitet/betjening på søndag, å øke prisene eller å holde stengt på søndag. Det er ikke min oppgave å bruke tvang for å instruere butikk-eiere i hvordan de best skal tjene penger, det følger av en liberal filosofi (samt sunt bondevett) at det må være deres ansvar. Vi har opptil flere butikkeiere her i Norge som har vist betydelig bedre kremmer-evner enn den jevne politiker (eller velger).

-k

Unnskyld at jeg sier det- Men jeg hater denne hyklerske, selvgode såkalte "liberale" ideologien som du propagerer her. Til de grader. Fordi at den er uoppriktig. Rett og slett uredelig. Til de grader. Jeg vet ikke om du selv enser dette eller om du bare lever de glades overpriviligerte liv uten å bry deg så mye om andre.

Men okay, så skal jeg altså ta på meg jobben å plukke dine argumenter fra hverandre og i de filler som de fleste er.

1. Du skriver: "Jeg er ikke for å tvinge noen til noe som helst."

Jo, det er kanskje det viktigste å fremheve at det er nøyaktig det du er.

Det du - og en del andre i denne tråden - går inn for det er å tvinge de butikkansatte til å arbeide på søndager.

Hele dette spørsmålet er ikke noe vanskeligere enn som så.

En del i befolkningen som selv aldri noensinne ville sett for seg å måtte arbeide på søndager går inn for at de andre skal måtte nettopp dette. Og de er flinke til å komme med alskens usanne unnskyldninger, tåkelegginger og påstander som ikke holder stikk ved nærmere og redelige betraktninger

2. Du skriver "Når vi får lønn så er det kompensasjon for ulempen med å jobbe. Jeg tror at noen har glemt det i all vår velstand."

Dette er en ideologisk slengbemerkning som på en underfundig måte forsøker å suggerere en tanke.

Det du egentlig antakelig forsøker å selge med denne setningen er: "Vi lever ikke i paradiset, derfor må vi alle slite for å livnære oss og vi har ikke egentlig råd til sånne luksusforhold som å ikke skulle måtte arbeide på søndager.

2a) Første uredelige påstand ved: "derfor må vi alle slite for å livnære oss". Det uærlige i denne setningen er "VI". Du bruker det store "VI" som så gjerne brukes av folk som på ingen måte selv akter å være en del av dette "vi". "Vi må stramme inn beltene" er et utsagn politikere ofte kommer med. Og selvsagt mener de ikke seg selv med dette. Ikke i det minste. Det er folket, allmuen, mannen fra gaten, Ola og pøbelen som gjerne skal måtte stramme inn beltet. Selvsagt ikke dem selv. Selvsagt ikke den politiske "elite" og enda mindre den økonomiske "elite" som jo vil og skal ha gagn ut av at de nedrige i folket konfronteres med nedskjæringer.

Når du altså suggerer at alle vi må slite i sitt ansikts svette for å livnære oss så er dette simpelthen ikke sant.

Det er ekstreme ulikheter i dagens kapitalistiske samfunn. Selv i Norge er det det. I Norge finnes det ekstremt mange i godt lønnete, lettvint-koselige, fullstendig overflødige og overbetalte bullshit-jobber i staten. Det er et viden kjent faktum at Norge har verdens aller største offentlig sektor satt i forhold til befolkningen og det kryr av "konsulenter" til alskens bullshit.

Samtidig finnes det fortsatt en del folk som virkelig må arbeide hardt, yte noe og som er nokså dårlig lønnet. Blant annet nettopp  butikkansatte. Det er dårlig argument at andre skal måtte tåle noe fordi at jo alle vi må tåle det samme. For sånn er det bare ikke.

2b) Det andre uredelige i denne tesen din er at vi antakelig ikke skal ha råd til fridager om søndager. En nærmest absurd påstand. For er det noe som går igjen i norsk og europeisk historie så er det nettopp frie søndager. Har man hatt råd til frie søndager i lutfattige Norge for en 100 år siden så har man dette helt sikkert i dagens Norge.

3. Når jeg er inne på den enorme lokale kiwi-butikken til odde tider så ser jeg ofte bare en ansatt: dama i kassen.

Her forsøker du antakelig å selge til oss at det bare skal være få som ble rammet av en innføring av søndagsarbeid. For det første et meget egoistisk argument (som hele den liberalistiske ideologien). For også denne "dama" i kassen er et menneske som har en rett til et familieliv, til å møtes med venner, bekjente, til å ha et sosialliv med andre. For det andre så er det selvsagt ikke sånn at det bare er en dame i Norge som ville rammes av søndagsåpne butikker bare fordi du blot ser en eneste og selvsamme dame når du handler selv. Det ville blitt mange sånne damer over hele Norge

4. Når jeg handler på meny så bruker jeg konsekvent automat-kassene.

Så hensynsfullt du er!  Forstår jeg det riktig at det derfor ikke er noen som helst i denne butikken? At det er en automatbutikk helt og holdent? For i så fall skulle det ikke falt meg inn å være imot søndagsåpne butikker. Men jeg våger å påstå at arbeidsgiverne alltid skal ha noen ansatte der likevel. Så det hjelper fint lite om du benytter automatkassen eller ei. Dessuten ville mange ikke gjort det samme. Jo alminneligere det ville blitt å handle på søndager jo mindre hensynsfullt kommer folk til å bli. Bare glem dette forsøket ditt for å relativisere følgene for de ansatte.

5. Så lenge Norge har studenter, arbeidsledige og pensjonister som gjerne kunne ha tenkt seg å spe på inntekten litt ved å gjøre litt jobbing så synes dette ikke å være et problem.

Å, jauda. Igjen så kommer du ikke direkte med argumentet ditt. Du bare antyder det med en i utgangspunktet riktig påstand. Slik at det skal virke som et opplagt argument. Ja det finnes studenter, arbeidsledige og pensjonister i Norge. Og hva så? Det du forsøker å selge her er at ingen fastansatte må jobbe på søndager siden det jo finnes så mange frivillige som bare venter på å arbeide i kassen. Og dette på søndager. Men er dette sant? Neppe. Norge består ikke bare ut av "Oschlo". De fleste nordmenn bor i "bygda" langt ute på landet. Tror du studenter tar på seg en enveis reise på 200 km for å arbeide i en eller annen avsides liggende Kiwi eller Rema 1000? Og er det virkelig så mange pensjonister som ikke kan forestille seg noe bedre enn å sitte i kassen når de endelig har klart å få yrkeslivet bak seg? Ja, det er kanskje noen som er henvist til å måtte arbeide selv i høy alder. En stor SKAM dette. Men om de virkelig ikke klarer seg økonomisk mener jeg de skal heller gå på sosialen enn å arbeide i kassen hos REMA 1000. Det er absurd å påstå - som du gjør - at man kunne dekket behovet for de som skal sitte i kassen ved hjelp av studenter eller fattige pensjonister. Dette er skjønnmaleri du forsøker deg på. Til syvende og sist kommer de fastansatte uansett for det meste til å måtte trappe opp. Og forresten så skal heller ikke arbeidsledige misbrukes til å måtte ta søndagsjobber på REMA 1000 bare for din bekvemmelighets skyld  i stedet for å få en ordentlig fast jobb i de yrkene de er utdannet til.

6. Motstanden er primært basert på en nedlatende holdning til andre mennesker. "Hvis jeg klarer å gå opp på en topp til ski, så skal jammen alle andre klare det. Ikke f... om de skal få lov til å kjøre snøscooter":

Absurd sammenligning. Igjen en uredelig argumentasjon. Et forsøk på sette motstanderne i samme bås som "de misunnelige". Det stikk motsatte er tilfelle. Motstanderne tar hensyn til de stakkars jævelne som har disse jobber. Jeg har selv ingen fordeler av å ikke kunne handle om søndagene. Men jeg unner de ansatte av hele hjertet at de  skal ha fred den ene dagen i uken. Og ja: Jeg har egentlig ikke hørt om folk som har sultet i hjel fordi de ikke klarte å handle mat i løpet av seks døgn i uken fra klokken syv om morgningen til sent om kvelden klokken 10. Om dette tidsrommet ikke er nok så får du bare sulte i hjel da. Pengeadelen og staten er ellers ikke prippen når det gjelder sine forventingene angjeldende alt det folk ellers skal måtte klare.

7. Bare når utøvelse av min frihet medfører et vesentlig inngrep i din frihet (eller andre kritiske mål for samfunnet) kan det rettferdiggjøres å ta fra meg frihet.

Og det er nettopp det dette handler om. Din late bekvemhet å på død og liv kunne handle på søndager er de andres ufrihet til å måtte arbeide på søndager. Det er ikke engang frihet du krever for deg. For det finnes ingen naturlig mulighet eller "frihet" til å handle på REMA 1000 på søndager. Du krever for deg en rett at de andre skal slite litt ekstra for din bekvemhet. Frihet er noe fullstendig annet enn det å være kravstor overfor andre.

8. Vi tillater at ansatte på plantasjen selger hundemat og plastræl igjennom mye av påsken, at ansatte på bensinstasjonen selger melk og brød 24/7, at syklister for foodora forsyner oss med pizza nesten døgnet rundt og jeg ser ikke at noen butikk-ansatte skal nektes fra å jobbe på de kristnes hellige dag

Igjen en til de grader kynisk måte å argumentere. De butikk.ansatte nektes ikke fra å jobbe på søndager - de beskyttes mot griske arbeidsgivere som aldri noensinne får halsene sine fulle nok og ville latt de ansatte jobbe 24/7 rundt til en skit og ingenting om ikke samfunnet hadde satt foten ned. At det i noen bransjer finnes unntak er likeledes ikke et argument for å ødelegge regelen. Om du begynner å argumentere slik burde man overveiet om ikke unntakene er gått alt for langt allerede. Det er alltid samme "leken". Gir du en arbeidsgiver så mye som en finger skal han ha hele armen. De får aldri nok og de driter fullstendig i hvordan nyttedyrene sine har det om de på deres bekostning kan forbedre sine egne liv ytterligere. Det handler heller ikke om "de kristnes helligdag" som du igjen nedlatende insinuerer. Det handler om beskyttelse og respekt for de ansatte i disse bransjene.

9. For min del kan de gjerne få et solid helgetillegg

Å jauda. Så lenge du ikke skal betale for dette selv er du sikkert raus. Men om vi innførte et rimelig pristillegg som eksempelvis 100% på alle priser til gjengjeld for at de ansatte skal måtte gi avkall på familieliv eller sosialliv da jeg er sikker på at også du ville maktet å handle på hverdagene igjen.

10. Hvis det medfører at butikk-eier får større utgifter så står han fritt til å innføre mer automatisering (som Norge er veldig god på), å redusere størrelse/kvalitet/betjening på søndag, å øke prisene eller å holde stengt på søndag

Å igjen så raus du er. For det første skal jeg fortelle deg at butikkeiere uansett innfører så mye automatisering som de bare kan for å spare utgifter for ansatte. Dette trenger de ingen oppmuntring til. Dessuten trenger de heller ikke lov til å øke prisene. Også dette gjør de om de mener at de kan. Derimot kommer butikkeierne ikke til å ha en frihet til å holde stengt. For om de store kjedene begynner med å holde åpent på søndagene vil de små butikkene ikke klare å stå imot. Dette kommer til å bli helt ødeleggende for de lokale småbutikker der det aldri kan bli lønnsomt å holde åpent på søndagene men som mister enda flere kunder til de store kjedene om disse får lov til å tvinge sine ansatte til å arbeide om søndagene.

Hele denne bortskjemte jamringen over å ikke kunne handle på søndager ville det med engang blitt slutt med om de jamrende også måtte forvente seg å måtte arbeide på søndager. De som selv for det meste har bullshit-jobber ser ikke for seg at de selv kunne rammes av det samme. Men om de ble var at de selv ikke kunne handle på søndager av den enkle grunn at de selv måtte arbeide på nettopp disse søndager ville låten fort blitt en hel annen.

Endret av Norolf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

 Ledelsen vil ikke betale for vaktordninger men vil ha fleksibilitet i mannskapet.

Nettopp! Helt enig! Forresten er jeg helt sikker på at også disse bortskjemte kundene som på død og liv MÅ handle på søndager med engang ville klart å handle om hverdagene igjen om de selv måttet betale en rimelig helgetillegg.

Om jeg selv skulle måtte arbeide om helgene ville jeg forventet et tillegg på 100%. Minst.

Arbeidsgivere er per se en tendensielt "utbyttersk" samfunnsklasse som forsøker å skaffe seg bedre liv ved å utbytte sine ansatte. Det finnes ingen grense for hvor langt arbeidsgivere (ikke alle, men veldig mange) ville gått for å få mest utbytte av sine ansatte. Dette har historien dessverre vist gang på gang. De unner seg selv sus og dus og lar arbeidskarene leve i elendighet. Og om man påpeker urettferdighet er de så frekke og selvgode at de ville peket mot underklassen og sagt noe nedlatende som "Du ser jo selv hva slags art mennesket disse folkene er"

Sånn er en del av menneskene bare. Hensynsløse, grusomme. Man ser ganske godt hvor det fører hen hvis en viss elite får lov til å heve seg for høyt over allmuen. Dette er folk som kan hete Putin, Stalin. Mao eller Hitler....

Endret av Norolf
Lenke til kommentar
Norolf skrev (24 minutter siden):

Unnskyld at jeg sier det- Men jeg hater denne hyklerske, selvgode såkalte "liberale" ideologien som du propagerer her. Til de grader. Fordi at den er uoppriktig. Rett og slett uredelig. Til de grader. Jeg vet ikke om du selv enser dette eller om du bare lever de glades overpriviligerte liv uten å bry deg så mye om andre.

Det var mye pompøs selvpromotering og få rasjonelle argumenter. Kanskje du skal sette ned flaska, slappe litt av og komme tilbake når du har blitt edru? Så kan vi diskutere saken uten alle utbruddene?

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker kanskje at du er bedre til pompøs selvpromotering enn å argumentere rasjonelt for din sak. Kanskje du skal sette ned flaska, slappe litt av og komme tilbake når du har blitt edru? Så kan vi diskutere saken uten alle utbruddene?

-k

 

Ja, det ble vel enklere for deg å komme med fornærmelser enn å måtte ta stilling 🙂

Ganske drøyt av deg å insinuere at jeg har drukket. Kanskje du sitter selv med en  liten flaske vin akkurat nå? Jeg kan forsikre deg at jeg selv er nokså edru.

Det finnes ellers sikkert en del skriveleif i innlegget mitt. Men det skyldes at norsk ikke er det språket jeg bruker til daglig. På en måte er det blitt til et fremmedspråk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Norolf skrev (Akkurat nå):

10 saklige argumenter ble vel for mye ...?

Jeg anbefaler å ta en liten tur. Få litt luft. Tenk igjennom saken. Når du er klar til å motbevise mitt syn med kjølige argumenter heller enn alle disse emosjonelle utbruddene kan vi ta opp diskusjonen igjen.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Helt klart. Som nevnt før, det finnes de som hovedsaklig ønsker disse vaktene. Jeg er hverken for eller i mot søndagsåpne butikker men vet at andre yrkesgrupper allerede har denne belastningen og synes egentlig det er litt rart at enkelte arbeidsgrupper skal vernes mot det når store deler av samfunnet allerede gjør dette.

Jeg jobbet gjerne til odde tider fram til jeg fikk barn, og jeg gjør det gjerne igjen når barna flytter ut. Noen ganger pga tillegg (mest når jeg var ufaglært) og andre ganger fordi jobben trengte det og jeg følte lojalitet til eiere og kolleger. Jeg er oppvokst med en far som hadde «vakt» og kunne bli utkalt på kort varsel - og fikk godt betalt for ulempen.

Samtidig så har jeg mye familie som har jobbet turnus hele livet. Jeg ser at det å jobbe nattskift tærer på en 60-åring - man får dårligere søvnmønster. Men onkler og tanter har kunnet gå rett ut i jobb som 16-åringer og hatt en helt annen materiell velstand enn om de hadde tatt en vanlig jobb med de samme kvalifikasjonene.

Noen av oss er smarte, flinke, arbeidssomme. Eller bare heldige. Andre i mindre grad. Jeg kan bli indignert over at en fotballsparker eller juleartist eller direktør har så mye mer rikdom enn meg uten at jeg helt forstår hvorfor de er så mye viktigere og nyttigere enn meg. Og jeg kan få et stikk av dårlig samvittighet fordi min mor satte sin ære i å vaske skikkelig i jobben sin selv om det var tungt - og tjente vesentlig mindre enn meg. Men mye mer enn en vaskedame i Polen. Så skal vi være bitre eller ha dårlig samvittighet? Jeg tenker at hvis vi greier å øke velstanden for alle og inngå at topp 5% sitter igjen med alt for mye mer enn bunn 5% så trenger vi ikke å gjøre noen av delene.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
27 minutes ago, knutinh said:

og andre ganger fordi jobben trengte det og jeg følte lojalitet til eiere og kolleger. 

-k

Kjenner meg igjen i dette. Man gjør det ofte for å bidra for laget. Lojaliteten har jeg dog lært at ofte går kun én vei - dessverre. 

Quote

Samtidig så har jeg mye familie som har jobbet turnus hele livet. Jeg ser at det å jobbe nattskift tærer på en 60-åring - man får dårligere søvnmønster. 

Turnus hele livet sliter mye. Jeg jobbet mye natt i 20 årene og bare da tok det på en del og bidro til søvnvansker senere i livet og noen uvaner ut i 30 årene. Jeg jobbet dog ikke kun natt men ofte hele dagen, fri fra 16 til kl. 20 og så til 3 på natta for så å dra på jobb kl. 8 igjen. Alt for å overholde stadig strammere deadlines og økende kompleksitet. Noen ganger var det engasjementet som drev deg men skulle gjerne stått ved siden av meg selv og sagt at "dette er bare tull, skill bedre mellom jobb og fritid uavhengig av hva prosjektledere mener".

Jeg vil ikke direkte anbefale det men noen trives mest med å jobbe natt. Jeg kunne godt tenkt meg en heltidsstilling med kun nattskift så lenge jeg bodde et sted jeg visste jeg fikk sove på dagtid (ofte mer støy på dagtid) da det er veldig behagelig å være ute og godt våken/energisk i døgnets beste timer og ikke minst være på treningssentre når de nesten er tomme for folk.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Kjenner meg igjen i dette. Man gjør det ofte for å bidra for laget. Lojaliteten har jeg dog lært at ofte går kun én vei - dessverre. 

Vi har snakket om dette før og jeg har nok vært heldigere enn deg.

Sitat

Turnus hele livet sliter mye. Jeg jobbet mye natt i 20 årene og bare da tok det på en del og bidro til søvnvansker senere i livet og noen uvaner ut i 30 årene.

Jeg hadde i en kort periode to jobber. En fra 22.00 til 06.00. En annen fra 08.00 til 16.00. Begge fysisk. Som 19-åring gikk det greit. Tror jeg, jeg var nok litt zombie.

Å «vri» skiftet var verst. Jeg vil heller jobbe rent nattskift enn å stadig bytte. Og ettermiddag var vanskelig for jeg traff nesten aldri andre mennesker - man har fri på dagen men da er alle andre opptatt.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å jobbe fra 22 - 06 hadde vært perfekt for min del. Så søvn til kl. 14ish og deretter det beste av dagen og kvelden når andre kommer fra jobb.

Hovedfordelen jeg ser her (så lenge man ikke opererer tunge maskiner) er at man får de mest energiske timene i fritiden, fremfor at man kommer sliten hjem til fritiden.

NB! Med lojalitet så mener jeg ikke kolleger i mellom. De backer hverandre. Men når "push come to shove" ift. en arbeidsgiver så er ikke alltid lojaliteten man har vist gjennom årene så mye verdt. Det går ofte mer på "hvem kan vi ikke avse". Noe jeg ikke er alene om å erfare. Det er heller ingen andre enn deg selv som kan passe på at du ikke blir utbrent eller jobber ned helsen. Når dette er sagt har jeg mange ganger vært den som har stått igjen med jobb i runder med nedbemanning, nedskjæringer og effektiviseringer så jeg sier ikke at jeg har blitt tråkket på gjennom arbeidslivet. (jeg har personlig aldri blitt den som har måttet gå, men sett andre)

Men sidespor og tilbake til søndagsåpne butikker.
 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg skjønner ikke hvorfor man er redd for at folk skal måtte jobbe mer? Vi har et ganske solid arbeidstakervern her til lands, hovedregelen er 37,5t arbeidsuke – og de unntakene som finnes er godt regulert i forskrift eller tariff. Det er jo ikke sånn at alt det blir kastet på sjøen, ingen butikkarbeider kommer til å måtte arbeide en eneste time mer av å ha søndagsåpent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De vil ikke jobbe mer, men vil mest sannsynlig få en helt annen turnus. Fri når alle andre jobber og jobber når alle andre koser seg på søndagstur med familie.

Har nettopp kommet hjem fra en uke i Danmark. Utrolig deilig at butikkene er åpne hver dag når jeg er på ferie. Alle butikker hadde åpen på søndag, torsdag og fredag.

Kjedelig å må vente til i morgen med å hente en pakke på butikken. 

 

Skal butikker ha åpne på søndager og helligdager synes jeg alle arbeidsplasser kan holde åpne. Trur de fleste er i mot dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NortonM skrev (3 timer siden):

Skal butikker ha åpne på søndager og helligdager synes jeg alle arbeidsplasser kan holde åpne. Trur de fleste er i mot dette.

De fleste ansatte som i dag ikke må jobbe søndag, og dermed kan ta langhelg.

Med flere som må jobbe søndag, så vil flere ta ut feriedagene sine andre dager enn i fellesferien, som gjør det enklere for arbeidsgivere å drive sine virksomheter på sommeren.
Det blir også mindre kø på veiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...